Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Moderator: Redaktion
Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Från 1 juli kommer Tesla lansera betald uppkoppling i bilen. Runt $100 per år ska det kosta med första året gratis för S&X.
https://electrek.co/2018/06/23/tesla-ne ... -features/
https://electrek.co/2018/06/23/tesla-ne ... -features/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Det ser dessutom ut som att de fyra åren som hittills har ingått kommer att gälla bilens livslängd.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Och ett år med M3 om du väljer premium tillvalet.
Sen är ju frågan vad det kommer att kosta här eller om man kör sin telefon som hotspot istället?
Sen är ju frågan vad det kommer att kosta här eller om man kör sin telefon som hotspot istället?
oscfor skrev:Från 1 juli kommer Tesla lansera betald uppkoppling i bilen. Runt $100 per år ska det kosta med första året gratis för S&X.
https://electrek.co/2018/06/23/tesla-ne ... -features/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Den stora frågan är om appen fungerar med standardpaketet eller om man behöver betal-paketet? Hos tex VW så funkar ju inte appen om man int betalar efter gratisperioden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Trams och småaktighet för bilar i den här prisklassen,
även för en 3:a.
även för en 3:a.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Håller med, bättre att lägga 10k extra på priset.Bjelke skrev:Trams och småaktighet för bilar i den här prisklassen,
även för en 3:a.
P85D svart/svart med gratis SuC
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Gamla Teslaprinciper gillade jag. Inkluderad laddning, internet mm. Men visst gäller detta en förbättrad uppkoppling och inte de grundläggande funktionerna?Remuz skrev:Håller med, bättre att lägga 10k extra på priset.Bjelke skrev:Trams och småaktighet för bilar i den här prisklassen,
även för en 3:a.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Jag tolkar det som att för nya bilar missar man, jämfört med idag, streamad musik (Spotify här), satellitbilder och trafikdata på skärmen i Google maps, och programvaruuppdateringar över mobilnätet. För att få nya versioner av programvaran måste man alltså koppla upp bilen på wif (t ex från telefonen)i, om man inte har premiumuppkopplingspaketet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Låter som i princip allt som jag som ägare har nytta av med andra ordbylund skrev:Jag tolkar det som att för nya bilar missar man, jämfört med idag, streamad musik (Spotify här), satellitbilder och trafikdata på skärmen i Google maps, och programvaruuppdateringar över mobilnätet. För att få nya versioner av programvaran måste man alltså koppla upp bilen på wif (t ex från telefonen)i, om man inte har premiumuppkopplingspaketet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Håller med om att det är lite fjuttigt att ta betalt för detta iaf på S och X. På M3 kan det kosta att välja till då det skall vara en entrybil.
Det är flera av oss S-ägare som hade köpt en 3:a om de fanns när vi beställde vår bil. Om de inte vill se dalande försäljningssiffror på premiummodellerna så bör nog småsaker som dessa ingå.
Det är flera av oss S-ägare som hade köpt en 3:a om de fanns när vi beställde vår bil. Om de inte vill se dalande försäljningssiffror på premiummodellerna så bör nog småsaker som dessa ingå.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Webbläsare ingår uppenbarligen inte heller i standardpaketet. Ingen ABRP alltså. För till så mycket annat används ju inte webbläsaren.bylund skrev:Jag tolkar det som att för nya bilar missar man, jämfört med idag, streamad musik (Spotify här), satellitbilder och trafikdata på skärmen i Google maps, och programvaruuppdateringar över mobilnätet. För att få nya versioner av programvaran måste man alltså koppla upp bilen på wif (t ex från telefonen)i, om man inte har premiumuppkopplingspaketet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
På Model S/X kommer det ingå första året. Tror inte att kunder kommer välja andra bilar pga detta. Det är ju inte direkt så att konkurrenterna erbjuder något bättre eller billigare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.Pontus skrev:Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
ja, sådana småsaker är bara irriterande. Som när jag skulle betala extra för att nyttja hotellets pool i Båstad och för att få en ordentlig kaffe till frukosten, på ett redan dyrt hotell. Nej, resultatet blev att vi inte återvände året efter, jag blev sur! Hade däremot rumspriset varit motsvarande belopp dyrare från början så hade jag inte reagerat eller brytt mig. Det är tankegången och metoden jag inte gillar. Känns som man är hos RyanAir när allt ska kosta extra.chaffis75 skrev:Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.Pontus skrev:Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Japp helt rätt... och Tesla har dessutom varit väldigt frikostiga med "gratis" saker historiskt vilket göra de ännu svårare att ta bort denna typ av saker. Jag kan förstår att man tar ut avgifter på en lite ford fiesta om den är uppkopplad men även en Modell 3 snik, dvs $35000 är ju en ganska dyr bil även om de är den billigaste Teslan.HelectriC skrev:ja, sådana småsaker är bara irriterande. Som när jag skulle betala extra för att nyttja hotellets pool i Båstad och för att få en ordentlig kaffe till frukosten, på ett redan dyrt hotell. Nej, resultatet blev att vi inte återvände året efter, jag blev sur! Hade däremot rumspriset varit motsvarande belopp dyrare från början så hade jag inte reagerat eller brytt mig. Det är tankegången och metoden jag inte gillar. Känns som man är hos RyanAir när allt ska kosta extra.chaffis75 skrev:Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.Pontus skrev:Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
Jag tror ju också att man ska hålla ihop ett bilmärke, dvs lite samma förmåner på alla bilar oavsett storlek på bilen. Jag har förstått de som att många köper modell 3 inte bara för att den är billigare utan även för att de vill ha en lite mindre bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Tyvärr så verkar de flesta tolka det som att Order eller beställning gäller när du har konfigurerat bilen vilket gör att vi inte har någon möjlighet här i Europa eftersom vi inte kan beställa innan första juli.Pontus skrev:Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
ÄNTLIGEN!!!
Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart.
Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart.
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Jag skulle nog tolka de så också även om jag tycker att de vore med rättvist om man utgår från när man reserverat bilen så har alla möjlighet att få del av denna förmån.vigge50 skrev:Tyvärr så verkar de flesta tolka det som att Order eller beställning gäller när du har konfigurerat bilen vilket gör att vi inte har någon möjlighet här i Europa eftersom vi inte kan beställa innan första juli.Pontus skrev:Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.e5m1r skrev:Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Kommer M3 få en internet läsare då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Tror de flesta låter de ingå i 1-3 år men jag är lite osäker dock... Nissan Leaf ingår de i 3 år vet jag, med denna jämförrelse så känns de väldigt snålt att de inte ingår ens några år.OfarligTesla skrev:Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Tesla är lite allt eller inget... Gratis SUC obegränsat och plötsligt från du bara 400kwh (nästan 0). Model 3 får 0 kwh. Lite samma sak nu... datatrafik har varit gratis på livstid för nya bilar sedan 2012 och nu plötsligt så ska alla nya får 1 år gratis eller inget alls.
Varför inte lite mer glidande skala... Har man tex köpt en ny M3 så skulle man väl kunna bjuda på säg 1000kwh SUC och datatrafiken i ett antal år (minst 3 tycker jag). Ja man kan lägga på 2000kr på bilen utan att någon tänker på de så man helt enkelt har betalt de i förskott men man upplever de som väldigt positivt och "gratis".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Jag hittar ingenting om detta i artiklarna, kommer man nu att kunna koppla upp sig via bilen som tidigare utlovats?dstr skrev:ÄNTLIGEN!!!
Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart.
Det skulle ju kunna vara ett argument för att börja ta betalt, men jag hittar iaf inget om att det kommer att ingå i "premium connectivity"...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).chaffis75 skrev:Tror de flesta låter de ingå i 1-3 år men jag är lite osäker dock... Nissan Leaf ingår de i 3 år vet jag, med denna jämförrelse så känns de väldigt snålt att de inte ingår ens några år.OfarligTesla skrev:Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Tesla är lite allt eller inget... Gratis SUC obegränsat och plötsligt från du bara 400kwh (nästan 0). Model 3 får 0 kwh. Lite samma sak nu... datatrafik har varit gratis på livstid för nya bilar sedan 2012 och nu plötsligt så ska alla nya får 1 år gratis eller inget alls.
Varför inte lite mer glidande skala... Har man tex köpt en ny M3 så skulle man väl kunna bjuda på säg 1000kwh SUC och datatrafiken i ett antal år (minst 3 tycker jag). Ja man kan lägga på 2000kr på bilen utan att någon tänker på de så man helt enkelt har betalt de i förskott men man upplever de som väldigt positivt och "gratis".
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli
Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?