Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av clecab »

Hade samma problem i min förening men angående bredband. Vi skulle enligt anläggningsbeslutet tillhandahålla TV. Dvs kort bara det som SVT producerade. Alltså inte terracoms utbud.
Men för att lura pensionererna så fick vi igenom att systemet behövde renoveras! Då kostade det lika mycket att få 200 digitala kanaler som man kunde betala för själv. Men det ingick också symmetrisk 100Mbit fiber som man kunde välja.
Klart att golfgubbarna ville se tävlingarna i HD!

Gick med rätt medel att lösa problemet... :D

Försök få till nya dubbla uttag som är fjärrstyrda. För man ser hyr mycket el som går åt. Då igår ett Mode2 och ett schuko uttag. Sedan kan man läsa av elanvändningen.
Förklara också att värdet på huset ökar.
Till sist kandidera till ordförande och bli själv diktator. Kanske det enklaste....
Senast redigerad av clecab, redigerad totalt 1 gånger.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Tars »

clecab skrev:
Hade samma problem i min förening men angående bredband. Vi skulle enligt anläggningsbeslutet tillhandahålla TV. Dvs kort bara det som SVT producerade. Alltså inte terracoms utbud.
Men för att lura pensionererna så fick vi igenom att systemet behövde renoveras! Då kostade det lika mycket att få 200 digitala kanaler som man kunde betala för själv. Men det ingick också symmetrisk 100Mbit fiber som man kunde välja.
Klart att golfgubbarna ville se tävlingarna i HD!

Försök få till nya dubbla uttag som är fjärrstyrda. För man ser hyr mycket el som går åt. Då igår ett Mode2 och ett schuko uttag. Sedan kan man läsa av elanvändningen.
Förklara också att värdet på huset ökar.
Till sist kandidera till ordförande och bli själv diktator. Kanske det enklaste....
Diktator is tha shit
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av clecab »

Har nu själv blivit ordförande för att kunna renovera den 40 år fina gamla lekparken....

Pensionererna vill inte riktigt ha lekande barn i närheten och också stå för kostnaden. Men att husen stiger med 50kkr för 5kkr investering lockar.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

Inte helt nöjd med hur artikeln blev, men förhoppningsvis kommer det en till. Oavsett, budskapet gick väl fram hyfsat iaf.

Någon undrade var jag bodde, jag bor i Stäket, Järfälla, samfällighet Biskopen. Och ja, det är bara grottmänniskor i styrelsen. :lol:

(Nej, jag kommer inte byta tillbaks till fossildrivet. Däremot flyttar jag med största sannolikhet. Min popularitet steg nog inte direkt :lol: )
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av SolnaGnagarn »

Vidio skrev:
Inte helt nöjd med hur artikeln blev, men förhoppningsvis kommer det en till. Oavsett, budskapet gick väl fram hyfsat iaf.

Någon undrade var jag bodde, jag bor i Stäket, Järfälla, samfällighet Biskopen. Och ja, det är bara grottmänniskor i styrelsen. :lol:

(Nej, jag kommer inte byta tillbaks till fossildrivet. Däremot flyttar jag med största sannolikhet. Min popularitet steg nog inte direkt :lol: )
Ok! Då har du nära till Kungsängen. Har firman i Brunna. Välkommen ut om du vill ladda. Kan ordna så du kan ladda på helgen om du skulle vilja.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

SolnaGnagarn skrev:
Vidio skrev:
Inte helt nöjd med hur artikeln blev, men förhoppningsvis kommer det en till. Oavsett, budskapet gick väl fram hyfsat iaf.

Någon undrade var jag bodde, jag bor i Stäket, Järfälla, samfällighet Biskopen. Och ja, det är bara grottmänniskor i styrelsen. :lol:

(Nej, jag kommer inte byta tillbaks till fossildrivet. Däremot flyttar jag med största sannolikhet. Min popularitet steg nog inte direkt :lol: )
Ok! Då har du nära till Kungsängen. Har firman i Brunna. Välkommen ut om du vill ladda. Kan ordna så du kan ladda på helgen om du skulle vilja.
Så jäkla grymt med alla Elbilsägare som ställer upp! :)
Hör gärna av mig när det är dags, just nu ska jag leka rättshaverist ett tag och se vart det leder. :lol:

Kan inflika att jag fått en del positiva reaktioner från grannar i samfälligheten efter artikeln. Verkar vara några fler som undrar vad fasiken styrelsen håller på med iaf.
Kanske fyllde den sitt syfte iaf och några får upp ögonen lite?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
nek0 skrev:
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det :)
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.

Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan :) . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset :( . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra :). Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker :lol:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Tars »

nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det :)
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.

Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan :) . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset :( . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra :). Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker :lol:
Bild
Jag vet!
Om du lånar en tesla över nån eller några dagar och säg till din inbitne fossilbiltänkande vän att du köpt en tesla!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det :)
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.

Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan :) . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset :( . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra :). Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker :lol:

Jag vet!
Om du lånar en tesla över nån eller några dagar och säg till din inbitne fossilbiltänkande vän att du köpt en tesla!!!
Den var bra :lol: , blir lite sugen på det
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Tars »

Får planera så du får låna min.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av swegarm »

Angående att ha elbil utan möjlighet att ladda hemma så har det faktiskt funkat för mig hittills (Mx 100d).
Flyttar visserligen i augusti så är en övergångsperiod och är lite jobbigt, men det går.
Bor i centrala Göteborg och får ladda på helger. Göteborg energi har även varit ganska duktiga på att sätta upp 50kW laddare runt om i stan men tyvärr är destinationsladdarna bara 3,7kW. Blir dyra kWh då man får betala dyr p-avgift + elkostnad.

Har kört 150 mil nu och än så länge inte betalt en krona för "bränsle" ännu. Blir en liten rolig sport :) Intressant i sig att jag kan bli glad för lite gratis el när bilen är så dyr. Men gratis är gott, är enkelt att lura sig själv :)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av kler »

Vidio, om regeln i föreningen är att uttaget är avsett för motorvärmare, kan du kanske köpa en motorvärmare från skroten som du bygger om så att den kan släppa vidare el till en UMC?

Då använder du uttaget som det är avsett och ingen borde kunna tjaffsa.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av selfish »

UMC:n förser ju Teslan med ström till kupévärme så den torde ju vara ok att ansluta för att värma bilen precis som andra fordon enligt reglerna. Att den sen underhållsladdar det stora (och lilla 12V) batteripacket också... :-) Många fossilbilar har ju förutom motor och kupévärme också en underhållsladdare inbyggt, då är det ingen som ifrågasätter anslutning. :D :D
Jag förstår din frustration och känner med dig. Dock är det nog svårt att skapa rapport och få de andra i samfälligheten att förstå ditt behov. Ofta handlar det om avundsjuka och rädsla för att de "andra" ska betala för din laddning. Lycka till!
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av kler »

Precis, hävda att det är en motorvärmare, och låt bevisbördan falla på dem. Jag gissar att man i det läget inte tar någon större risk, utan det värsta (förutom osämja) är att de en dag får rätten på sin sida och att du då inte längre får koppla in.
Gissar som sagt...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av themax »

Faktum är att alla samfälligheter faktiskt har att följa lagen om samfälligheter och det anläggningsbeslut som gäller. En samfällighet får inte ta på sig andra uppgifter eller erbjuda något som inte står i anläggningsbeslutet. Att ändra förrättning hos Lantmäteriet är svindyrt, så därför skyr många detta som elden.

Så vad man måste göra är att hedra anläggningsbeslutet, som i ditt fall, be om att få installera framtidssäkrade motorvärmare. Framtidens bilar kommer inte ha schukouttag, utan Typ-2, och de kommer också underhållsladda inte bara PHEV, utan även BEV och betrakta det som naturlig utveckling. Kan ju inte lova att någon inte överklagar beslutet och då får vi se vad som gäller, men att bryta mot anläggningsbeslut är big no-no för alla samfälligheter.

Naturlig utveckling kan vara att installera fiber för tv (istället för kabel) men samfälligheten får inte tvångsansluta medlemmarna till eventuell internetförbindelse som också finns på fibern. Däremot kan man erbjuda internet via operatör (dvs varje medlem måste ha eget kontrakt med internetoperatör. Samfälligheten kan ha valt att erbjuda internet, men varje medlem måste individuellt teckna avtalet).

Det som skulle behövas är dels att Lantmäteriet inte vore så dyra på att genomföra en förrättning så fler samfälligheter kände sig bekväma att göra en ny, men också att lagen skulle ge möjlighet till vidare syn på naturlig utveckling. Dags att kontakta din favoritpolitiker ....
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Precis istället för allt det här tjafset med laddahemmastödet och klimatklivet mm så kan politikerna faktiskt sätta sig ner och stifta lagar, det de ska göra. Det kan ju inte vara svårare än att de säger att för samfälligheter så gäller motorvärmareuttag även som AC-laddning med 16A av elfordon. Jag förstår att man inte vill att bostadsområdena ska omvandlas till elbilsmackar... eller nä det gör jag nog inte... men jag kan förstå att det finns de som tycker så.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Mickep »

Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av TeslaTissel »

Mickep skrev:
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Det här är jätteviktigt.

För de flesta är föreningar jobbigt, sitta i styrelser och sånt, dötrist.
Att hänga på nätet är roligare, tycker många, Instagram etc. är bättre. Medlemsavgift? No way!

Men här borde vi göra något större. Jag är medlem av Elbil Sverige och har just blivit utnämnd som kontaktperson för Mälardalen.
Också för TWS Tesla West Sweden, och har varit mångårig medlem av Porsche Club Sverige. Som jag gick ur nu i årsskiftet. :D
Är också medlem av en Energiförening där vi genom SERO har möjlighet påverka beslutsfattarna.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vasp »

Nu hittar jag inte artikeln i lokaltidningen. Men i min stad ska en samfällighet sätta upp över 200 laddboxar en per parkeringsplats. Är bara 4-5 stycken som har en laddhybrid just nu men många funderar på att skaffa elbil och det var ingen som var emot den här satsningen. Så får du inte hemmaladdningen att fungera där du bor så får du ta och flytta till Skellefteå:) .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Att ha rätt till laddning betyder inte att någon annan ska betala. Men jag skulle vilja se samma lagstiftning som i Norge där det inte är tillåtet att neka någon ladduttag. Samma lag i Sverige skulle göra betydligt mer för elbilsomställningen än laddahemmabidraget, tex.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av yps »

Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av slugger75 »

yps skrev:
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:

De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.

Fungerar bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av yps »

slugger75 skrev:
yps skrev:
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:

De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.

Fungerar bra.
Ok, hade ni bra med ström att ta över eller blev det samma effekt som motorvärmaruttaget var på? Satte ni något fast elpris på detta per kWh? Nu delar vi två parkeringar per "motorvärmarbox". 10A säkring.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av fth »

slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
Den är väl bortplockad sedan något år tillbaka? Eller har jag drömt?
Skriv svar