Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur ser era laddrutiner ut?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare Melkin » 15 apr 2019 12:27

Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby
Referralkod: patrik73502

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare Lucidor » 15 apr 2019 13:11

Till vardags laddar jag till 70% varannan dag. Inför långresor ökar jag till 90%. I väldigt sällsynta fall laddar jag 100% för att kunna göra ett extra långt hopp genom laddöken, men då ser jag alltid till att tima laddningen så att jag kan åka direkt när batteriet är fullt. Ner till 0% har jag bara kört en gång för att testa. Blev onödigt spännande när det var flera kilometer kvar till SuC i Ödeshög. Effektbegränsningen kröp allt längre ned och på slutet stängde bilen av HVAC för att minimera förbrukningen. MX100D.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna
Referralkod: lars3634

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare Elof » 15 apr 2019 14:31

Melkin skrev:Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(


Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav taliz » 15 apr 2019 14:40

Elof skrev:
Melkin skrev:Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(


Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?


Gengas kanske? Det är det senaste har jag hört!
taliz
 
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare MangeT » 15 apr 2019 15:31

HelectriC skrev:Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.


Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare HelectriC » 15 apr 2019 17:04

MangeT skrev:
HelectriC skrev:Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.


Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.



Jag tror de uppkorkade använder ganska mycket av potentialen som finns och är därför beroende av hög SoC. En 60a är ju så att säga korkad och kan således ge samma ”låsta” effekt över hela spektrat.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW I.D., Byton, BMW iX3, Polestar2, M3 SR+
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7231
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inläggav Teslaägare Melkin » 16 apr 2019 08:24

Elof skrev:
Melkin skrev:Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(


Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?


Ja man undrar ju hur det gått till. Jag vet inte vad det var för bil (det är över 200 p-platser i samfällighetens garage), men ska höra mig för. Allt jag vet är att styrelsen satt upp en lapp häromdagen:

20190415_225428.jpg


Även oklart om hjulen satt på bilen eller låg i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby
Referralkod: patrik73502

Föregående

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.