Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.12

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
Man undrar lite varför svenska blev ett prioriterat språk? Norrmännen borde ha några fler teslor än vi svenskar. Men vi fick ju också möjligheten att beställa model y bland de första länderna.
Soffan... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.12

Inlägg av frippan »

Pontus skrev:
frippan skrev:
Man undrar lite varför svenska blev ett prioriterat språk? Norrmännen borde ha några fler teslor än vi svenskar. Men vi fick ju också möjligheten att beställa model y bland de första länderna.
Soffan... ;)
Tänkte inte på det, klart det är den.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Senaste version 2019.12

Inlägg av jans »

Pontus skrev:
frippan skrev:
Man undrar lite varför svenska blev ett prioriterat språk? Norrmännen borde ha några fler teslor än vi svenskar. Men vi fick ju också möjligheten att beställa model y bland de första länderna.
Soffan... ;)
Självklart ! :D
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.12

Inlägg av Pontus »

Är det bara jag som inte får live rörelse av bilen i appen? Sedan ett par uppdateringar tillbaka så rör sig inte bilen på kartan i appen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Senaste version 2019.12

Inlägg av toffa »

Jag fick en uppdatering tidigare idag till min x men det var nog bara några buggar som rättades till eftersom det fortfarande var 2019.12.1.2
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Remuz »

Nu kom 16 till en Teslafi-ansluten bil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

Remuz skrev:
Nu kom 16 till en Teslafi-ansluten bil
Teslafi har trackat 2019.16 sedan ca en vecka tillbaka. Däremot har idag 2019.16.1.1 släppts och 5 bilar som är anslutna till Teslafi har redan installerat den.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

Changelog:

China gets NoA.

In EU: Swedish language support. Also Autosteer and Summon are nerfed (countries="at be bg hr cz dk ee fi fr de gi gr hu is ie it lv li lt lu mc nl no pl pt ro ru sk si es se ch tr gb"):

- Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p>
<p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.

- Due to new local regulations, your phone must be actively connected to your car via Bluetooth (similar to how you would connect to make phone calls or use Media Player) while using Summon. To pair your phone, touch the Bluetooth icon on the status bar at the top of your touchscreen.

Country AE gets trip planner

- Driving Visualization: The driving visualization has been adjusted to automatically zoom in and out to better utilize screen space and inform you when a vehicle is detected in your blind spot. The visualization remains zoomed out when driving on highways.

- Sentry Mode Improvements: It's now easier to enable or disable Sentry Mode by tapping the Sentry Mode icon at the top of your touchscreen when your car is in Park. Your car can also default Sentry Mode to always be enabled when your vehicle is parked by going to Controls > Safety & Security > Sentry Mode > ON. If selected ON, you can exclude Home, Work and/or your Favorite places by selecting the checkboxes. If a location is selected, Sentry Mode will be disabled when your car is parked near those locations.

- (only model3) Lane Departure Avoidance: Lane Departure Avoidance is designed to warn you or assist you with corrective steering if it detects your vehicle unintentionally starting to drift out of the driving lane without a turn signal engaged. Touch Controls > Autopilot > Lane Departure Avoidance and select from the following options: ASSIST: Your car will attempt corrective steering back into the driving lane if an unintended lane departure is detected when traveling between 25 and 90 mph (40 and 145 km/h). When steering intervention occurs, the designated lane line is highlighted in blue. WARNING: Your steering wheel vibrates when an unintended lane departure is detected. OFF:Disable both steering assistance and steering wheel vibrations when an unintended lane departure is detected Note: Lane Departure Avoidance features are intended to help keep you safe, but they do not work in every situation and do not replace the need to remain attentive and in control

- (model3 only) Emergency Lane Departure Avoidance: To improve safety, Emergency Lane Departure Avoidance is designed to steer your vehicle back into the driving lane if a potential collision is detected. When emergency steering intervention occurs, the designated lane line is highlighted in red, a warning on the touchscreen is displayed, and a chime will sound. This setting is always enabled when you start your vehicle but can be turned off for a single drive by going to Controls > Autopilot > Emergency Lane Departure Avoidance.

- Navigation (RHD cars): The Navigation turn list now appears on the right side of your touchscreen for easier viewing and interaction.

- Software Update Preference: You now have the option to receive new software updates as soon as they become available for your car configuration and region. Tap Controls > Software > Software Update Preference > ADVANCED
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av dstr »

Hoppas att summon flyttats till blåtand, och inte bara kompletterats med.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

frippan skrev:
Changelog:

- Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p>
<p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.
Suck...vad trött man blir när lagen inte hinner med eller än värre som det hävdas i detta fall, när lagen går åt fel håll.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Schelin »

erkap skrev:
frippan skrev:
Changelog:

- Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p>
<p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.
Suck...vad trött man blir när lagen inte hinner med eller än värre som det hävdas i detta fall, när lagen går åt fel håll.
Absolut! Hur mycket begränsning? kan ju förstå 90 grader i 120 är obra. Svårt att få till självkörning om det finns en begränsning på rattrörelse Bild Så i en snäv sväng kommer bilen tvingas åka i diket, det är nu det blir intressant med AI kommer bilen välja att bryta mot reglerna för att skydda sina passagerare.

Three Laws of Robotics
First Law
A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

Second Law
A robot must obey the orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.

Third Law
A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Laws.


S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av bylund »

Är det krav från Nederländerna för godkännandet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av westerlund »

bylund skrev:
Är det krav från Nederländerna för godkännandet?
ingen som vet
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Latt »

Betyder det att Model S AP2 Auto Lane Change inte längre funkar med att bara starta blinkers med ett lätt tryck men att man nu måste dra spaken helt ner/up som med AP1 ?
Model S 100D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av helix »

erkap skrev:
frippan skrev:
Changelog:

- Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p>
<p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.
Suck...vad trött man blir när lagen inte hinner med eller än värre som det hävdas i detta fall, när lagen går åt fel håll.
Man blir ju smått nyfiken på att se hur det här har gått till vad som gjort att reguleringarna ändras i denna riktning... Skulle gärna se ett dokument samt vem eller vilka som drivit på myndigheterna att genomföra denna ändring.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Seregon »

Latt skrev:
Betyder det att Model S AP2 Auto Lane Change inte längre funkar med att bara starta blinkers med ett lätt tryck men att man nu måste dra spaken helt ner/up som med AP1 ?
AP1 behöver inte ha spaken helt ner/upp, däremot måste den hållas uppe/nere i 5 blinkningar.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Latt »

Seregon skrev:
Latt skrev:
Betyder det att Model S AP2 Auto Lane Change inte längre funkar med att bara starta blinkers med ett lätt tryck men att man nu måste dra spaken helt ner/up som med AP1 ?
AP1 behöver inte ha spaken helt ner/upp, däremot måste den hållas uppe/nere i 5 blinkningar.
Ok, bara kört en AP1 bil en gång.

men ändå ett riktigt tråkigt steg bakåt.

Känns som vi får vänta länge på NoA
Model S 100D
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jeppe_sthlm »

2019.16.1.1 - Svenska menyer. Bra eller an*s?

Bild
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

jeppe_sthlm skrev:
2019.16.1.1 - Svenska menyer. Bra eller an*s?

Bild
Det fungerar säkert, spelar inte så stor roll för min del. Men det finns nog en del folk som vill ha det på engelska.

Fungerar röstsökning på svenska?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det ska funka. Hann inte testa dockBild
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jeppe_sthlm »

Eller mja...voice guidance står det. Kanske inte funkar ändå. Får kolla imorgon
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av NEO »

Innebär denna begränsning på auto steer att AP2 och uppåt är på samma nivå som AP1 igen? Förstår inte riktigt hur detta skall bana väg för NoA och autonoma bilar med AP3 om myndigheter lyckats få stopp så fort i denna frågan?
60348264_10218484651456004_3162590947842195456_n.jpg
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av helix »

Detta verkar inte vara något nytt regelverk, utan snarare Tesla som inte haft begränsningen i bilarna tidigare. Rykten säger också att Model 3 AP har begränsningen redan i bilarna sedan start i Europa, medan X/S får det nu med 2019.16.x. Detta får vi dock vänta att få bekräftat när Model 3 i Europa får 2019.16.x

Det är tydligen UNECE som bestämt detta i november 2017. Sida 19,20 i dokumentet:
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 079r3e.pdf
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Zalman3 »

Vågar man ladda hem 2019.16?

Jag har en pytteliten skärmtaks p-plats hemma.
Använder summon varje dag. Fungerar mycket bra.

Vill absolut inte att det ska strula, eller ta längre tid att använda summon.

Kan nån testa före/efter och se att det i i verkligheten inte tar längre tid att köra summon med Bluetooth.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bodes_dad »

Zalman3 skrev:
Vågar man ladda hem 2019.16?

Jag har en pytteliten skärmtaks p-plats hemma.
Använder summon varje dag. Fungerar mycket bra.

Vill absolut inte att det ska strula, eller ta längre tid att använda summon.

Kan nån testa före/efter och se att det i i verkligheten inte tar längre tid att köra summon med Bluetooth.
Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Skriv svar