Köpa rimlig elbil: hur?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Saab99turbo »

Hur skulle ni finansiera en tesla?
Belåna fastighet?
Leasa och sedan "köpa loss"?
Skrapa ihop de finansiella medel man har (och kanske komplettera med billån eller annat lån)?

Jag funderar på om det är rimligt överhuvudtaget, men nu kör vi i familjen runt 2500 mil per år och jag börjar känna att det kanske inte är helt uppåt väggarna ändå.

Räknar isåfall med att hitta "den rätta" bilen i princip för livet, så att säga.

Tittar på en model S i i 700 000-800 000 kronorsklassen.

Vi har i princip alltid kört gamla bilar i klass långt under 30 000 kr, allt annat har känts helt världsfrånvänt. Men nu jävlar.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Smutt »

Glöm inte att räkna in semester i kalkylen har man en Tesla så kör man gärna långt vilket ersätter flyg på semester i många fall
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av e5m1r »

Saab99turbo skrev:
Hur skulle ni finansiera en tesla?
Belåna fastighet?
Leasa och sedan "köpa loss"?
Skrapa ihop de finansiella medel man har (och kanske komplettera med billån eller annat lån)?

Jag funderar på om det är rimligt överhuvudtaget, men nu kör vi i familjen runt 2500 mil per år och jag börjar känna att det kanske inte är helt uppåt väggarna ändå.

Räknar isåfall med att hitta "den rätta" bilen i princip för livet, så att säga.

Tittar på en model S i i 700 000-800 000 kronorsklassen.

Vi har i princip alltid kört gamla bilar i klass långt under 30 000 kr, allt annat har känts helt världsfrånvänt. Men nu jävlar.
Idag kan du slå till på en helt ny model S under 700000kr kolla på teslas lagerbilar
Kasta gärna ett öga på beg sidan när du ändå håller på :)
Det är en dyr bil men man kör i alla fall billigt :)
Total kostnad är samma eller bättre än för en vanlig bil som kostar ca hälften så mycket.
I övrigt har du bolag så är det bäst att leasa betalar bilen med oskattade medel och drar halva momsen.
Annars om du har möjlighet belåna på fastighet så blir räntan låg ( gör detta enbart om du tänker behålla bilen länge )
Annars hoppar du på nåt erbjudande från DNB eller Santander som tesla samarbetar med.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Walker »

e5m1r skrev:
Saab99turbo skrev:
Hur skulle ni finansiera en tesla?
Belåna fastighet?
Leasa och sedan "köpa loss"?
Skrapa ihop de finansiella medel man har (och kanske komplettera med billån eller annat lån)?

Jag funderar på om det är rimligt överhuvudtaget, men nu kör vi i familjen runt 2500 mil per år och jag börjar känna att det kanske inte är helt uppåt väggarna ändå.

Räknar isåfall med att hitta "den rätta" bilen i princip för livet, så att säga.

Tittar på en model S i i 700 000-800 000 kronorsklassen.

Vi har i princip alltid kört gamla bilar i klass långt under 30 000 kr, allt annat har känts helt världsfrånvänt. Men nu jävlar.
Idag kan du slå till på en helt ny model S under 700000kr kolla på teslas lagerbilar
Kasta gärna ett öga på beg sidan när du ändå håller på :)
Det är en dyr bil men man kör i alla fall billigt :)
Total kostnad är samma eller bättre än för en vanlig bil som kostar ca hälften så mycket.
I övrigt har du bolag så är det bäst att leasa betalar bilen med oskattade medel och drar halva momsen.
Annars om du har möjlighet belåna på fastighet så blir räntan låg ( gör detta enbart om du tänker behålla bilen länge )
Annars hoppar du på nåt erbjudande från DNB eller Santander som tesla samarbetar med.
Bra sammanfattat!
Personligen tänkte jag så här: köpte kåk för 14 år sedan för 1 mille. Idag är den värd 3. Dessutom är den betald. M a o sitter jag i den sitsen att jag är miljonär.... men det mesta av mitt kapital är bundet i min bostad.
Man gör bra affärer och dåliga affärer i sitt liv. Men jag vill gärna ha lägre omkostnader i min vardag än att sitta på bundet kapital.
Därför sålde jag Skodan och husvagnen, tog ett mindre lån på huset och köpte min Tesla. Då kostar den mig mindre i månaden än Skodan (den var jag tvungen att skatta, tanka, serva för många tusen/år - typ 30-35K) Dessa kostnader behöver jag inte ut med längre. (Solpanelerna på huset plockar ner energi för 4000 mil/år) Mina lån som täcker merkostnaden för Teslan handlar om 3-4K/år
Ok. Jag fattar. I slutänden står jag med en skuld p g a värdeminskningen... Men vadå? Jag har ju faktiskt tjänat (inte sparat) 2 mille på 14 år på huset. Jag ”plockar ut” en del av den vinsten redan nu och får köra Tesla till vardags med en lägre månadskostnad än med dieselbettan. Strutsmentalitet? Ja, kanske. Men det hör framtiden till. Som sagt va... Man gör bra affärer och dåliga affärer i sitt liv. Om huset och bilen är en dålig affär? Det kan jag bara svara på den dagen jag säljer någondera. Under tiden kör jag världens bästa bil för en kostnad på under 1000.-/månad i drift.
Och det jag spar på att inte ha husvagn räcker rätt långt att hyra stugor och hotellrum på.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Saab99turbo »

Hehe, ni låter övertygande. Sen är jag lite av en livsnjutare också och tänker att det kan vara värt en del kronor att inte se två timmars pendling varje dag som någonting tröttande och negativt. Det verkar ju snarare vändas till en njutning om man hör vad teslaägarna säger.

Hur passiv kan man bli med gott samvete bakom ratten på landsväg i en tesla? Inte alls eller kan man skriva/läsa mail, typ?

Förlåt men denna bisarra värld är helt ny för mig.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Saab99turbo »

En till fråga bara:
Om man leasar bilen via det där teslaleasing exempelvis, hur brukar dealen vara om man köper loss den sen då? Blir man blåst eller är det tvärt om så att det är brukligt med något förmånligt "köpa loss" -erbjudande?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Smutt »

Saab99turbo skrev:
En till fråga bara:
Om man leasar bilen via det där teslaleasing exempelvis, hur brukar dealen vara om man köper loss den sen då? Blir man blåst eller är det tvärt om så att det är brukligt med något förmånligt "köpa loss" -erbjudande?
Det är finansiell Leasing så det funkar som ett lån, fast du lånar i tre år (oftast) och sen har du en restskuld du väljer lite själv hur mycket, jag rekommenderar 40% anledningen till att man leasar är för då får man dra av halva momsen (har du en momsfri verksamhet är vanligt billån bättre)

Efter tre år kan du byta in bilen förlänga leasingen eller köpa loss bilen för 40% det sista alternativet är ofta det sämsta
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Alfred »

Saab99turbo skrev:
Hehe, ni låter övertygande. Sen är jag lite av en livsnjutare också och tänker att det kan vara värt en del kronor att inte se två timmars pendling varje dag som någonting tröttande och negativt. Det verkar ju snarare vändas till en njutning om man hör vad teslaägarna säger.

Hur passiv kan man bli med gott samvete bakom ratten på landsväg i en tesla? Inte alls eller kan man skriva/läsa mail, typ?

Förlåt men denna bisarra värld är helt ny för mig.
Du kan inte skriva/läsa mail. Du behöver ha uppsikt och vara beredd att ingripa. 99% av tiden hade du teoretiskt sett kunnat läsa/skriva mejl, problemet är att du inte i förväg vet vilken procent det visade sig att du behövde ingripa.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av LarsL »

Låter lite som att du ska köpa privat?

Gå in på Teslakalkylen.com och räkna på lite olika bilar. Det är dyrt med ny bil men om du ska ha ny bil så ska den vara eldriven när du kör så långt som du gör.

När det gäller lån så se till att det hanteras som ett lån till bilen oavsett vad du tar för säkerhet. Många använder annars huset som en bankomat.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Låter lite som att du ska köpa privat?

Gå in på Teslakalkylen.com och räkna på lite olika bilar. Det är dyrt med ny bil men om du ska ha ny bil så ska den vara eldriven när du kör så långt som du gör.

När det gäller lån så se till att det hanteras som ett lån till bilen oavsett vad du tar för säkerhet. Många använder annars huset som en bankomat.
...hur och varför? :roll:
Jag menar: inte för att ifrågasätta eller påstå att du har fel, utan hjälp mig att förstå. Jag tänker nämligen som så att med huset som säkerhet får jag mycket bättre villkor på lånet och lånet blir ju då ett ”bolån”. Man måste ju givetvis göra en kalkyl och bedömning av förutsättningarna på ett sådant lån. Men man måste ju också veta om man har täckning på kontot när man går till bankomaten. Jag använder ju mitt hus som bankomat, men det är ett väl underbyggt beslut som jag i slutänden tror gynnar min privatekonomi. Ja, det är klart att jag utsätter mig för en viss risk (botten går ur bostadsmarknaden, världsekonomin kraschar mm.) Men det skulle ju drabba mig oavsett om jag använder mig av mitt bundna kapital eller inte. Se hur det gick för tyskarna under mellankrigstiden. De som hade mycket ”undanstoppat” av D-mark hade ingen fördel av det.
Med detta sagt så kan jag ju vara helt ute och cyklar - men jag gör det dagligen i en bil jag trivs i, istället för att sitta hemma och oroa mig för börsens svängningar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av dd88 »

Räkna aldrig med kostnadsbesparingar oavsett vilken bil du köper, lätt att fastna i glädjekalkyl-fällan då.

Sen är det upp till var och en var den vill lägga lånet, men jag håller med LarsL om att du inte ska plocka hela summan på huset. Hantera det som ett billån, dvs betala en kontantinsats (ej lån) och amortera i en högre takt än värdeminskningen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
Räkna aldrig med kostnadsbesparingar oavsett vilken bil du köper, lätt att fastna i glädjekalkyl-fällan då.

Sen är det upp till var och en var den vill lägga lånet, men jag håller med LarsL om att du inte ska plocka hela summan på huset. Hantera det som ett billån, dvs betala en kontantinsats (ej lån) och amortera i en högre takt än värdeminskningen.
Förlåt mig, men nu fattar jag ännu mindre....
Är kalkylen fullständig om man utelämnar kostnadsbesparingarna? :roll: låt då säga (överdrivet) att jag, billigt, köper en sliten stor van från mitten av 80-talet, som behöver repareras och slickar i sig dryga 2 liter milen. Kan jag inte räkna med de besparingar jag gör om jag istället köper en nyare liten Fiesta för kanske 4 ggr så mycket som jag betalar för van’en?
I min värld (som kan vara fel - jag är inte ute efter att kritisera) måste man räkna TCO. Att jag i nuläget slipper lägga minst 25K i bränsle per år tycker jag är fullt relevant att lägga in i min bilkalkyl. Olika bilar kostar olika i drift. Att räkna ut värdeminskning på en så udda fågel som elbil är däremot väldigt vanskligt. Min eGolf sålde jag efter 6 månader för samma peng som den kostat mig - det hade jag inte kunnat göra med en fossilGolf. Men hur det ser ut om 3-6 år vet jag ärligt talat inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Grantroll
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2017 13:14
Ort: Umeå

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Grantroll »

Detta med hur man ärligt skall räkna på ett bilköp är ju alltid lurigt.

Speciellt som privatperson då man ju inte har en resultat och balansräkning på samma sätt som ett företag.

Givetvis kan du ju lägga in besparingar som en del av kalkylen, men då bör man ju också lägga in värdeminskningen som en del av kalkylen.

Den största kostnaden vid köp av en ny bil är ju värdeminskningen.
Lek med tanken att du köper en ny modell S för 800 000.
Kör med den i 6 år.
Vad blir då restvärdet?
Då är det nog lämpligt att amortera ned lånet till det beloppet.
Eller då. Välj att amortera med samma belopp som du idag betalar för bensin.
Blir väl en slant under sex år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av dd88 »

Walker skrev:
dd88 skrev:
Räkna aldrig med kostnadsbesparingar oavsett vilken bil du köper, lätt att fastna i glädjekalkyl-fällan då.

Sen är det upp till var och en var den vill lägga lånet, men jag håller med LarsL om att du inte ska plocka hela summan på huset. Hantera det som ett billån, dvs betala en kontantinsats (ej lån) och amortera i en högre takt än värdeminskningen.
Förlåt mig, men nu fattar jag ännu mindre....
Är kalkylen fullständig om man utelämnar kostnadsbesparingarna? :roll: låt då säga (överdrivet) att jag, billigt, köper en sliten stor van från mitten av 80-talet, som behöver repareras och slickar i sig dryga 2 liter milen. Kan jag inte räkna med de besparingar jag gör om jag istället köper en nyare liten Fiesta för kanske 4 ggr så mycket som jag betalar för van’en?
I min värld (som kan vara fel - jag är inte ute efter att kritisera) måste man räkna TCO. Att jag i nuläget slipper lägga minst 25K i bränsle per år tycker jag är fullt relevant att lägga in i min bilkalkyl. Olika bilar kostar olika i drift. Att räkna ut värdeminskning på en så udda fågel som elbil är däremot väldigt vanskligt. Min eGolf sålde jag efter 6 månader för samma peng som den kostat mig - det hade jag inte kunnat göra med en fossilGolf. Men hur det ser ut om 3-6 år vet jag ärligt talat inte.
Borde ha varit tydligare, men jag syftade på inlägg tidigare i tråden, att "semestern blir billigare" och lägga in i TCO-kalkylen. Tror inte ens att den som räknar så inser att 500+ extra mil för att ta sig ner på kontinenten har en påverkan på värdet den dagen bilen ska säljas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Walker »

Grantroll skrev:
Detta med hur man ärligt skall räkna på ett bilköp är ju alltid lurigt.

Speciellt som privatperson då man ju inte har en resultat och balansräkning på samma sätt som ett företag.

Givetvis kan du ju lägga in besparingar som en del av kalkylen, men då bör man ju också lägga in värdeminskningen som en del av kalkylen.

Den största kostnaden vid köp av en ny bil är ju värdeminskningen.
Lek med tanken att du köper en ny modell S för 800 000.
Kör med den i 6 år.
Vad blir då restvärdet?
Då är det nog lämpligt att amortera ned lånet till det beloppet.
Eller då. Välj att amortera med samma belopp som du idag betalar för bensin.
Blir väl en slant under sex år.
Kursivt: inte ALLTID rätt (men oftast) Några som köpt/sålt elbilar, inkl undertecknad, har inte förlorat speciellt mycket om ens något på sitt köp. (Notera ”några”)
Fetstil: det är ju det som är det stora problemet... vad är restvärdet? 0-100%
Däremot är tipset i slutet väldigt bra!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Swede1 »

Värdeminskningen och restvärdet räknas ofta till 50 % av inköpspriset på tre år, det är därför det är så viktigt att inte betala för mycket. Ex en Tesla model 3 som kostar 600 000 ny, räkna med att du får 300 000 om du säljer den om tre år. En kostnad på 100 000 per år. En kia eniro för 400 000 , kostar 67 000 per år i värdeminskning (200000/3). Sen finns det osäkerhet, tex bensinpris, räntan, skatt, politiker, kronan, euron, Norges efterfrågan av begagnade elbilar, etc etc.

En begagnad bil sjunker förhoppningsvis mindre i värde procentuellt. Räkna TCO och gör din riskbedömning av framtiden. Glöm inte risken att du kan få en sjukdom och kila vidare relativt fort, dvs konsumera nu också det du prioriterar innan du har gjort ditt. Men var som sagt medveten om att värdeminskningen på en ny bil är den absolut största kostnaden. En begagnad dacia duster för 100 000, blir fortfarande billig, även om bränslekostnaden är hög. Jag skulle gissa att gränsen för hur mycket en elbils pris får vara extra är cirka 100-200 000 för en privatperson.

Som tjänstebil blir det ett knivigare val, när företaget tar kostnaden för värdeminskningen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:

...hur och varför? :roll:
Jag menar: inte för att ifrågasätta eller påstå att du har fel, utan hjälp mig att förstå.
Vad jag menar är att en bil åldras och bör återbetalas i samma takt. Så även om man använder huset som säkerhet så bör man betala tillbaka i samma takt som om man tog ett billån. Sen kan du ju betala tillbaka till dig själv om du vill och sätta in på ett bankkonto eller liknade.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Walker skrev:

...hur och varför? :roll:
Jag menar: inte för att ifrågasätta eller påstå att du har fel, utan hjälp mig att förstå.
Vad jag menar är att en bil åldras och bör återbetalas i samma takt. Så även om man använder huset som säkerhet så bör man betala tillbaka i samma takt som om man tog ett billån. Sen kan du ju betala tillbaka till dig själv om du vill och sätta in på ett bankkonto eller liknade.
...d v s. Om inte värdeökningen på huset ”äter upp” din förlust på bilen. Det är givetvis inget man kan räkna med. Men att samtidigt kategoriskt säga att alla bilar tappar 50% på 3 år är inte heller en absolut sanning (vilket det ibland låter som här inne)
Jag räknar inte så mycket på min värdeminskning då jag 1) tänkt behålla bilen länge 2) redan har ”tjänat in” 4 gånger om vad bilen kostar i min värdeökning på huset. I slutänden ser i alla fall min ekonomi inte ut att rasa med ett värdefall på bilen, däremot en lägre vinst på mitt fastighetsköp. Men pengar är i min värld till för att användas för att få ett trevligt och bekvämt liv - inget jag vill skänka till allmänna arvsfonden som någon slags trofé över mitt slit. (Sagt lite med glimten i ögat)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa rimlig elbil: hur?

Inlägg av bjelkeman »

Walker skrev:
Men att samtidigt kategoriskt säga att alla bilar tappar 50% på 3 år är inte heller en absolut sanning (vilket det ibland låter som här inne)
Det kanske är det för många (det flesta andra?) bilar?

Men efter 2.5 år och 4000 mil fick jag ”bara” ett värde tapp på 33% på en 75D. Och då bytte jag in den hos Tesla, som inte direkt ger världens bästa bud alltid. Men det verkar variera en hel del vad man får för bilen. (Jag säger ”bara” för det blev ju fortfarande ungefär 75 kr milen, inte inräknat försäkring, el, service mm). Dyra bilar är... dyrt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar