Total självkörningsförmåga

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Total självkörningsförmåga

Inlägg av Kulingen »

Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Smutt »

Jag tror självkörande bilar är en dröm som aldrig blir verklighet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av e5m1r »

Även idag kan AP1 sakta ner för en skarp kurva (baserat på GPS)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Tjell »

e5m1r skrev:
Även idag kan AP1 sakta ner för en skarp kurva (baserat på GPS)
Yep, det händer ofta.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Foluke »

Kulingen skrev:
Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
AP1 klarar det inte i alla fall! Snö?! Is! Det vill nog till rätt mycket utveckling!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Skee »

Blir som idag med den nuvarande adaptiva farthållaren/styrning, funkar bara i fint väder, resten av tiden får du köra själv.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Kulingen »

Smutt:
Jag tror på det även om det skulle dröja några år.

e5m1r:
Jag hoppas snart AP2 kommer ifatt

Foluke:
Snö och is finns ju redan en lösning enligt mig det är ju att bilar pratar med varandra ovh varnar

Skee:
Jag är troende (På utvecklingen iaf)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5175
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Foluke skrev:
Kulingen skrev:
Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
AP1 klarar det inte i alla fall!
Jodå, det gör den visst. Min AP1-bil saktar ofta ner när det börjar svänga på småvägarna. Även på motorvägsavfarterna sänker den hastigheten om vägen svänger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Foluke skrev:
Kulingen skrev:
Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
AP1 klarar det inte i alla fall!
Jodå, det gör den visst. Min AP1-bil saktar ofta ner när det börjar svänga på småvägarna. Även på motorvägsavfarterna sänker den hastigheten om vägen svänger.
Min AP2 saktar ner i skarpa kurvor också.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Foluke skrev:
Kulingen skrev:
Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
AP1 klarar det inte i alla fall!
Jodå, det gör den visst. Min AP1-bil saktar ofta ner när det börjar svänga på småvägarna. Även på motorvägsavfarterna sänker den hastigheten om vägen svänger.
Min AP2 saktar ner i skarpa kurvor också.
Det gör inte min, inte som jag märkt iaf
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av mati »

Jodå, AP2 gör det också. Men långt ifrån alltid. I kanske 50% av fallen bromsar den. Ibland bromsar den inför en skarp kurva när man kommer från ena hållet, men den gör inte det från andra hållet. Jättelogiskt. I vissa fall funkar det bra. Men det går absolut inte att lita på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:
Foluke skrev:
Kulingen skrev:
Har en liten fundering på den kanske någon gång kommande "Total självkörningsförmåga"

Om man kör på lite mindre vägar typ hastighetsbegränsning 70km/h, där kan det finns det ofta kurvor som man inte kan hålla 70 i utan att troligtvis åka av vägen eller åka över på fel körbana. Kommer den självbärande bilen att ha koll på hur vägar kommer bli framöver och sakta ner i dessa kurvor?

Vad tror ni?
AP1 klarar det inte i alla fall!
Jodå, det gör den visst. Min AP1-bil saktar ofta ner när det börjar svänga på småvägarna. Även på motorvägsavfarterna sänker den hastigheten om vägen svänger.
Ok. Det är väl olika då. Min bil klarar helt enkelt inte vissa kurvor på en 70-väg som jag kör ofta. Spårvalet blir fel och hastigheten följaktligen för hög. Den anpassar definitivt inte farten. Den håller inställd fart! (Kan det möjligen bero på att när jag åker samma väg manuellt, kör lite för fort och bilen får för sig att det skall vara så? Felaktig inlärning!?)
Hur som helst måste jag ingripa manuellt!
Det tar jag med ro eftersom det är AP1 och utveckling sker med annan hårdvara.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Generalbogge »

Smutt skrev:
Jag tror självkörande bilar är en dröm som aldrig blir verklighet
Nej, så pessimistisk är inte jag. Det kommer, det verkar många experter vara eniga om. Visst hade man velat ha det idag, men det är väl kanske bättre att det får ta den tid som det behöver. Det blir ju problematiskt när vi lägger över ansvaret på maskiner och det sedan tar död på oss, eftersom vi själva "glömt" vissa bitar/situationer.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av mati »

Att det alltid kommer förbli en dröm tror jag inte heller. Nissan har ju kommit väldigt långt. Eller kolla videon i Tibors nyhetsartikel som visar GMs självkörande Bolt. Man kan väl säga att den är självkörande. Säkerligen har systemet fortfarande en massa brister men de verkar ju ha knäckt den hårdaste nöten i alla fall. Att bilen har en skog med fula LIDAR sensorer på taket är en annan femma, men de kan man garanterat göra mycket mindre och nättare. Det känns ju som att man har valt att fokusera på mjukvaran först. Hårdvaran kan man snygga till och göra billigare när mjukvaran är på plats. Man brukar göra så. Det finns de som gör tvärtom. Men mindre framgång. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av pegs »

mati skrev:
Det finns de som gör tvärtom. Men mindre framgång. :twisted:
något speciellt bilmärke du tänker på? ;-)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av bjelkeman »

Jag tänker så här. Självkörande bilar, på det viset som vi kanske drömmer om (om vi nu gör det) dröjer tills de är självladdande.

"Hey, Model 3. Kom och hämta mig på parkeringen när jobbet är slut, och du avslutat sista Tesla Network körningen. Inte tillräckligt med laddning kvar att köra hem mig utan att ladda innan? Och kör och ladda innan du hämtar mig."

Så innan dessa stationer byggs som klarar det automagiskt så blir det väl ganska begränsad användbarhet. 4-5 gånger mellan Stockholm och Arlanda, sen är det slut. Eller så anställs en laddhjälpare på alla stationer som pluggar i och ur alla bilarna som dyker upp. Som på den gamla tiden med någon som fyllde på bensin tanken medans man väntade. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Smutt »

Har ingen AP men ser ju endå vad bilen tror saker är och den har noll koll...

Att nån lagstiftare ska säga att det här blir lagligt oavsett väder är en dröm.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Tezzla »

Verkar som Nissan kommit ganska mycket längre än AP2 iallafall:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av LarsL »

Det finns ett klipp från samma rutt och demotillfälle där den är totalt hopplös. Och då ska man tänka på att de nog övat (och anpassat systemet) många gånger på den här sträckan.
Verdi

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jodå, AP2 gör det också. Men långt ifrån alltid. I kanske 50% av fallen bromsar den. Ibland bromsar den inför en skarp kurva när man kommer från ena hållet, men den gör inte det från andra hållet. Jättelogiskt. I vissa fall funkar det bra. Men det går absolut inte att lita på det.

Jag gillar faktiskt inte att farthållaren saktar ner i kurvor. Jag vill inte att bilen tar såna initiativ själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jodå, AP2 gör det också. Men långt ifrån alltid. I kanske 50% av fallen bromsar den. Ibland bromsar den inför en skarp kurva när man kommer från ena hållet, men den gör inte det från andra hållet. Jättelogiskt. I vissa fall funkar det bra. Men det går absolut inte att lita på det.

Jag gillar faktiskt inte att farthållaren saktar ner i kurvor. Jag vill inte att bilen tar såna initiativ själv.
Det är helt okej, om den gör det på rätt sätt. Man måste ju förmodligen ändå sakta ner, så varför ska inte bilen göra det? Men det får inte bli så att den bromsar ibland, och ibland inte. Ibland för hård och ibland för lite. Då är det som du säger bättre att göra det själv. Samma vid trafikskyltar. Bra att bilen ändrar hastighet, men det måste ske på rätt sätt. Återigen hade det varit önskvärt att ha en möjlighet att stänga av den funktionen om man inte vill ha den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Total självkörningsförmåga

Inlägg av Baretta »

Fast det känns väl ändå som Cruise/GM har kommit längst?
Det här tycker jag är riktigt imponerande och ett klart mer komplicerat problem än landsvägskörning:

Skriv svar