Stugsemestra i fjällen, laddning?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Japp, det är "dra ut spisen" adaptern.....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av mathiaso »

Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mathiaso skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
En ganska bra tumregel är att man får lika många km räckvidd per laddtimme, som antalet Ampere man laddar med.
Så laddar man vanlig enfas Schuko med 13A så får man 13 km räckvidd per timme.
Laddar man trefas med 10A får man 30 km räckvidd per timme.

I sämsta fall klarar motorvärmaruttaget bara 6A. Men det ger runt 15 mil räckvidd per dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bat »

Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev:
Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Det har du så klart rätt i.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Vid spänningsfall sänks strömmen automatiskt, så det kan vara intressant att se vad bilen rapporterar att den faktiskt drar då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Iceman »

Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Yes, har en sådan. Dock aldrig använd ska erkännas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Fikonhjul »

Liten uppdatering som gäller Branäs: Fortum har installerat några laddstolpar i deras Charge & Drive-system (400V 32A Type 2). När jag var där häromveckan var de på dalsidan så nya att de inte gick att hitta i appen, så jag fick ringa kundtjänst som kunde fjärrstarta en tretimmars laddning (den bjöd de på). Laddstolpen på toppen (vid skiduthyrningen nära Björnen-området) fungerade inte.

För att vara extra trygg inför hemfärden via Karlstad tog jag Schuko-adaptern och drog kabeln genom stugfönstret. Kunde använda ett uttag nära elcentralen, avsett för tvättmaskin etc, så jag fick 13A (ett vägguttag en bit bort funkade inte alls).
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av mattiasottosson »

Jag kör 50 meter förlängning för daglig laddning. Finns tyvärr ingen annan lösning förrän min brf tagit ställning i laddstolpefrågan. Förvånansvärt lågt spänningsfall, får 222 v @ 10A, dvs ca 2.2 kW laddeffekt.

Långt ifrån en optimal lösning, men väldigt mycket bättre än att inte kunna ladda hemma alls...
6426F1EF-8EEA-44BA-8644-9A47FAD8AE01.jpeg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stevengerrard »

Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av SolnaGnagarn »

OlleBack skrev:
Planerar sportlovet och undrar ni brukar göra med laddning på plats? Verkar ju nu förtiden enkelt ta sig till de flesta fjällen med SC men väl på plats? Ringer ni och frågar efter stugor med 3-fas eller shuko på fasaden eller löser ni problemet på plats? Tar med skarvsladd? Vill gärna vara uppladdad helt inför vägen hem och kunna värma upp bilen ordentligt så fönsterlisterna inte lossnar :D

Tack!
Kom precis hem från Kungsberget där det fanns ett antal enfasuttag att tillgå.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kangru »

stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Laddar du med enfas och testat att vrida schucko 180grader? Har du ringt supporten? Om inte gör det.

Vad säger UMC om du kopplar in den inomhus när det inte är kallt där? Om det funkar så ta ut den när den fortsatt är varm och koppla in den i bilen då.

Kolla om något ställe i närheten har 3fas eller annat med Typ2 så slipper du UMC problem. Tex finns det på https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... b922&ln=sv
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av erkap »

stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Som Kangru nämnde så prova först att vrida 180 grader på kontakten. Jag är just nu i Sälen och inga problem att ladda med UMC i -8. Säg till om det krisar då jag både har UMC och Typ-2 kabel med mig.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av johan_w »

stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middag :-)

Sedan kanske felet löst sig själv!
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stevengerrard »

kangru skrev:
stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Laddar du med enfas och testat att vrida schucko 180grader? Har du ringt supporten? Om inte gör det.

Vad säger UMC om du kopplar in den inomhus när det inte är kallt där? Om det funkar så ta ut den när den fortsatt är varm och koppla in den i bilen då.

Kolla om något ställe i närheten har 3fas eller annat med Typ2 så slipper du UMC problem. Tex finns det på https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... b922&ln=sv
Yes, provat att vända schukon men samma problem.
Nu har jag haft den inne 7-8 timmar i rumstemp, men samma fel när jag sätter in den i ett uttag härinne.

Vad för support kan man ringa en lördag, söndag?

Det löste sig med att det fanns 22kw laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stevengerrard »

erkap skrev:
stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Som Kangru nämnde så prova först att vrida 180 grader på kontakten. Jag är just nu i Sälen och inga problem att ladda med UMC i -8. Säg till om det krisar då jag både har UMC och Typ-2 kabel med mig.
Tack ändå, men det löste sig! Får ringa Tesla om UMC asap!
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stevengerrard »

johan_w skrev:
stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middag :-)

Sedan kanske felet löst sig själv!
Fanns två laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel, så det löste sig denna gång.
Dock väldigt bökigt när UMC:n inte fungerar...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bylund »

stevengerrard skrev:
Vad för support kan man ringa en lördag, söndag?
Teslas support har alltid öppet. 020 88 92 68
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kallekula »

Anlände just Lindvallen och får en lapp i nyckelkuvertet att man inte får ladda elbil i stugans uttag. Dessutom står det att man kan läsa mer om elbilsladdning på skistar.com. Tydligen finns hela två stycken schucko vid Experium. Självklart står där två översnöade Passater.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Teslaspolen »

Skistar.com? Hjälp. Du är nog körd då. Värre designad hemsida får man leta efter!
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kallekula »

Den länkade faktiskt till uppladdning.nu. Så i detta fallet var det rätt. Men resultatet magert. Sjukt dåligt med laddare här.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stefan007 »

Skistar suger fett på laddinfra. Trots alla anläggningar i Norge och Sverige har de knappt några egna stolpar. Ska bomba med mail den närmaste tiden.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av erkap »

stevengerrard skrev:
johan_w skrev:
stevengerrard skrev:
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middag :-)

Sedan kanske felet löst sig själv!
Fanns två laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel, så det löste sig denna gång.
Dock väldigt bökigt när UMC:n inte fungerar...
Skönt! Tror även Mountain Lodge har laddare. Är själv i Stöten men laddar vid stugan med UMC.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Gralle »

Har varit i Lindvallen över julen så kan rapportera status ang. tillgång till laddning.

Fick ej ladda i stugan.
Sälen by: Clever 50kW/22kW laddare fick jag att fungera först efter julen efter tel.kontakt med Clever support (som också hade julledigt). :(
Skilodge Lindvallen Schucko var blockade av översnöade BEVS hela veckan. :(
Lammet o Grisen Tesla Destination Charger (OBS endast 1st): Mycket hjälpsamma och räddade mig 2ggr. Kostade 60 kr för 3tim om man inte var matgäst. Vid det andra tillfället hade jag parkerat min bil sidan om en laddande Tesla. Såg sedan i min app att de hade pluggat in min bil, så jag slapp onödigt spring mellan stugan o bilen för att checka när laddaren var ledig. Tesla gemenskap när den är som bäst!!! :D
SkiStar huvudkontor laddare: Stolpen påkörd av bil eller snöröjningspatrullen och fungerade ej. :(
Sälfjällstorget: Någon laddstolpe gick ej att finna men ful-laddade 1gång via en trefaskabel som hängde på "Harrys" vägg. :mrgreen:

Så lite utmaning var det trots att jag kände mig väl förberedd innan vi åkte med en förcheck i uppladdning .nu och ett för tillfället obrukbart Cleverkort i min hand.
Model S85D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av chaffis75 »

Vi pratade med en säljare förra året om att köpa en stug andel där uppe. Nämnde att laddningsmöjligheterna måste bli bättre men uppenbarligen har inget hänt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar