Stugsemestra i fjällen, laddning?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av chaffis75 »

Förstår inte de ska vara så... Varför anpassar sig inte dessa orter sig efter att de numera blir allt mer vanligt med elbilar? Samtidigt så är de faktiskt inte så tätt med motorvärmare uttag så man ska kanske inte vara förvånad. Känns ju sådär att behöva dra sladdar genom ett fönster... Den stuga vi ska hyra denna vinter får man inte parkera direkt utanför så de funkar ju sådär, men i år är de tyvärr ändå diesel som gäller men nästa år/säsong hoppas jag kunna köra el dit istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Verdi »

Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Jag har en 20 m kabel och det funkar utmärkt. Däremot laddar det ju mycket riktigt långsamt när man kör vanlig plugg i väggen. Det spelar ju dock ingen roll om man ska stå några dagar och inte köra några längre turer under tiden.
Verdi

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Jag har en 20 m kabel och det funkar utmärkt. Däremot laddar det ju mycket riktigt långsamt när man kör vanlig plugg i väggen. Det spelar ju dock ingen roll om man ska stå några dagar och inte köra några längre turer under tiden.

Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Idesta »

Jag har skaffat en ny lite dyrare och grövre skarvsladd som är 10 m, funkar bra utan att jag märkt ngn försämring. Drar kabeln från balkong på 3:e våningen och ner och ställer ned till 9 amp så det går ju inte så snabbt men funkar.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?
Jag använder UMC väldigt sällan (med/utan förlängning) så jag har inte reflekterat över det. När jag kört vägguttag i en gammal fjällstuga har jag dock tryckt ner maxeffekten några steg ändå så det går väldigt långsamt ändå :)
Verdi

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Verdi skrev:
Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?
Jag använder UMC väldigt sällan (med/utan förlängning) så jag har inte reflekterat över det. När jag kört vägguttag i en gammal fjällstuga har jag dock tryckt ner maxeffekten några steg ändå så det går väldigt långsamt ändå :)

Sant. Jag fick ställa ner till 6A i stugan eftersom att proppen gick när jag försökte med 9A. :D Men tyckte ändå det var stor skillnad. 7 km/h utan förlängning och kanske 3 km/h med förlängning. Om den ens bemödade sig om att starta laddningen.
Verdi

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Verdi »

Idesta skrev:
Jag har skaffat en ny lite dyrare och grövre skarvsladd som är 10 m, funkar bra utan att jag märkt ngn försämring. Drar kabeln från balkong på 3:e våningen och ner och ställer ned till 9 amp så det går ju inte så snabbt men funkar.
Min står och laddar från en motorvärmarstolpe utanför jobbet nu med 9A. Får 10 km/h "typical" (eller 13 km/h "rated" om man är mer bekant med den siffran).
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Sant. Jag fick ställa ner till 6A i stugan eftersom att proppen gick när jag försökte med 9A. :D Men tyckte ändå det var stor skillnad. 7 km/h utan förlängning och kanske 3 km/h med förlängning. Om den ens bemödade sig om att starta laddningen.
Aha, då hade jag nog provat en annan sladd. Runt 7 km/h brukar jag ladda när jag ställt ner i bilen. 3 km/h har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bonath »

Det var någon som gjort en trefasadapter till spisens trefasuttag. Man lagar inte så mycket mat när man sover...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Teslaspolen »

Tungt att dra ut spisen dock, om det inte är en vägg/skåmonterad variant då det inte alls går. Men absolut, om det går så...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:
Tungt att dra ut spisen dock, om det inte är en vägg/skåmonterad variant då det inte alls går. Men absolut, om det går så...

Vad gör man inte för trefas ...

(OBS detta är inget jag rekommenderar! Olagligt och potentiellt livsfarligt! )
Alternativt kan man bygga en Bullen special*, dvs dra tre skarvsladdar från olika uttag, givetvis med de tre olika faserna!, och sen koppla ihop dem i en trefashandske. Whipps så har du trefas till UMC'n. (Om det verkligen fungerade för Bullen vet jag inte .... ;- )

Alt 2 :Ta med lite extrautrustning så du kan koppla in dig i centralen....


Det finns inga genvägar till trefas....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Teslaspolen »

Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Användarvisningsbild
tax
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2015 15:06

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av tax »

Hur gör man för att låsa timern på ett motorvärmaruttag? På nyare motorvärmaruttag har jag inte hittat nåt sätt. Har jag missat nåt knep?
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av rightnow »

Idrefjäll har en jäkla massa destinationsladdare för Tesla har jag fått höra från min bror som har stuga där.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Japp, det är "dra ut spisen" adaptern.....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av mathiaso »

Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mathiaso skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
En ganska bra tumregel är att man får lika många km räckvidd per laddtimme, som antalet Ampere man laddar med.
Så laddar man vanlig enfas Schuko med 13A så får man 13 km räckvidd per timme.
Laddar man trefas med 10A får man 30 km räckvidd per timme.

I sämsta fall klarar motorvärmaruttaget bara 6A. Men det ger runt 15 mil räckvidd per dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bat »

Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bat skrev:
Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Det har du så klart rätt i.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Vid spänningsfall sänks strömmen automatiskt, så det kan vara intressant att se vad bilen rapporterar att den faktiskt drar då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Iceman »

Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Yes, har en sådan. Dock aldrig använd ska erkännas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av Fikonhjul »

Liten uppdatering som gäller Branäs: Fortum har installerat några laddstolpar i deras Charge & Drive-system (400V 32A Type 2). När jag var där häromveckan var de på dalsidan så nya att de inte gick att hitta i appen, så jag fick ringa kundtjänst som kunde fjärrstarta en tretimmars laddning (den bjöd de på). Laddstolpen på toppen (vid skiduthyrningen nära Björnen-området) fungerade inte.

För att vara extra trygg inför hemfärden via Karlstad tog jag Schuko-adaptern och drog kabeln genom stugfönstret. Kunde använda ett uttag nära elcentralen, avsett för tvättmaskin etc, så jag fick 13A (ett vägguttag en bit bort funkade inte alls).
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av mattiasottosson »

Jag kör 50 meter förlängning för daglig laddning. Finns tyvärr ingen annan lösning förrän min brf tagit ställning i laddstolpefrågan. Förvånansvärt lågt spänningsfall, får 222 v @ 10A, dvs ca 2.2 kW laddeffekt.

Långt ifrån en optimal lösning, men väldigt mycket bättre än att inte kunna ladda hemma alls...
6426F1EF-8EEA-44BA-8644-9A47FAD8AE01.jpeg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Inlägg av stevengerrard »

Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(
Skriv svar