Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Engen »

Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av pubbe »

Engen skrev:
Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
Mailade dom för 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något svar, tror det blir Norge för min del!
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Engen »

pubbe skrev:
Engen skrev:
Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
Mailade dom för 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något svar, tror det blir Norge för min del!
Har du eget företag så är det bara att lägga upp en profil.
Kolla i skräpposten. Jag tror att det första mailet från dom hamnade där.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Orust Engineering
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
Ort: Henån
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Orust Engineering »

Nu har jag tagit hem Jordfelsbrytare TypB 40A 30mA - 3+N (4-Pol)

https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=61

Mvh
Lars
Senast redigerad av Orust Engineering, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Tänkte ge mig på att installera i veckan, men funderar på vad som är smartast. Idag går inkommande till två centraler, en i köket med 2 jfb (en för kyl/frys och en för resten) samt en i källaren som har två jfb (en till värmegolven och en till resten). Bilen laddar på ”resten” så jag funderar på att byta ut den, men finns det någon nackdel med typ B mot typ A? Dvs borde jag dra direkt från matningen och helt enkelt separera så jag får totalt 5 olika jfb?
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Tänkte ge mig på att installera i veckan, men funderar på vad som är smartast. Idag går inkommande till två centraler, en i köket med 2 jfb (en för kyl/frys och en för resten) samt en i källaren som har två jfb (en till värmegolven och en till resten). Bilen laddar på ”resten” så jag funderar på att byta ut den, men finns det någon nackdel med typ B mot typ A? Dvs borde jag dra direkt från matningen och helt enkelt separera så jag får totalt 5 olika jfb?
Laddboxen skall ha en egen jordfelsbrytare. Tror inte att det är någon nackdel med Typ B mot liknande Typ A förutom priset. Installation skall utföras av behörig installatör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Tar och gör en 5e, finns plats kvar i skåpet och det blir snyggast så.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av andersm »

Lyfter den här tråden lite, hoppas det är okay.

Jag ska installera två laddboxar (edit: skrev först laddare av misstag - jag vet att laddaren sitter i bilen) eftersom vi har två elbilar.

Jag funderar på om jag behöver två JFB typ B eller om det räcker med en.

JFB typ B skyddar ju mot en felström som gör att summan av faserna + nollan inte är noll, där denna felström är en likström.

Hur kan detta uppstå? Jag antar att man kan tänka sig ett fel i bilen som motsvarar att en strömkälla ansluts mellan jord och någon av faserna eller nollan.

Enda fallet som två JFB typ B (en per bil) presterar bättre än en (en för båda bilarna), borde väl vara om bilarna går sönder samtidigt så att den ena matar in en felström och den andra matar en motriktad lika stor felström? Annars borde väl en ensam central JFB typ B lösa ut även om båda bilarna får fel?

Är detta ett sannolikt felfall? Jag hade gissat att detta var otroligt osannolikt, men kanske finns det något fall som gör att det blir sannolikt att båda bilarna drabbas samtidigt med motsatt tecken?

Jag vill helst inte behöva två JFB, för då måste jag antingen dra två parallella kablar runt halva huset (har redan en framdragen), eller sätta ett elskåp på väggen vid laddplatserna och ha JFB där.
Senast redigerad av andersm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av klippan »

Laddare?
du menar 2st uttag, för laddaren sitter ju fast monterad i bilen!

Boxarna är bara en smart enhet som slår på och av spänningen till bilen om allt är ok.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av andersm »

klippan skrev:
Laddare?
du menar 2st uttag, för laddaren sitter ju fast monterad i bilen!

Boxarna är bara en smart enhet som slår på och av spänningen till bilen om allt är ok.
Ja, jag menar wall connector, laddbox, EVSE, inte 'laddare' :-)
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av robpow »

Såhär står det i manualen till Wall Connector:
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av frippe »

robpow skrev:
Såhär står det i manualen till Wall Connector:
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Enligt någon annan tråd här på forumet skulle även jordfelsbrytare typ B inte installeras i serie med husets övriga jordfelsbrytare.
Vilket om jag tolkar det rätt innebär att de ska hamna på helt egna säkringstavlor också. Något som gör allt lite mer komplicerat om man har äldre hus med bara fyraledare in i huset. Om jag nu förstått allt rätt, lekman på el som jag är.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av fth »

frippe skrev:
robpow skrev:
Såhär står det i manualen till Wall Connector:
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Enligt någon annan tråd här på forumet skulle även jordfelsbrytare typ B inte installeras i serie med husets övriga jordfelsbrytare.
Vilket om jag tolkar det rätt innebär att de ska hamna på helt egna säkringstavlor också. Något som gör allt lite mer komplicerat om man har äldre hus med bara fyraledare in i huset. Om jag nu förstått allt rätt, lekman på el som jag är.
Du kan dela upp din installation till flera jfb i samma skåp, gäller bara att komma ihåg att dela upp nollan också :)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av andersm »

robpow skrev:
Såhär står det i manualen till Wall Connector:
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Hur tolkar ni andra den sista texten där om lastdelningsinstallation? Menar dom en egen jordfelsbrytare per lastdelningsinstallation (t.ex en JFB för 2 laddboxar), eller alltid en för varje laddbox, även i en lastdelningsinstallation?

Jag lutar åt att de menar att man måste ha två JFB typ B om man har två laddboxar med lastdelning. Kanske också två 3-fas-dvärgbrytare?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av fth »

andersm skrev:
robpow skrev:
Såhär står det i manualen till Wall Connector:
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Hur tolkar ni andra den sista texten där om lastdelningsinstallation? Menar dom en egen jordfelsbrytare per lastdelningsinstallation (t.ex en JFB för 2 laddboxar), eller alltid en för varje laddbox, även i en lastdelningsinstallation?

Jag lutar åt att de menar att man måste ha två JFB typ B om man har två laddboxar med lastdelning. Kanske också två 3-fas-dvärgbrytare?
Japp, en jfb och en brytare per WC är min tolkning också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av erikande02 »

MPRasmus skrev:
Tjenare.



Kravet är att där ska vara EN jordfelsbrytare i anläggningen av typ B. Denna ska självklart skydda samtliga grupper om det är så att man har flera laddare.

Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.


Hoppas jag förklarade det ganska enkelt.


Mvh Rasmus Elektriker.
Tack Rasmus! Här fick jag svar på en fundering!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av LarsL »

MPRasmus skrev:
Tjenare.



Kravet är att där ska vara EN jordfelsbrytare i anläggningen av typ B. Denna ska självklart skydda samtliga grupper om det är så att man har flera laddare.

Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.


Hoppas jag förklarade det ganska enkelt.


Mvh Rasmus Elektriker.
Lite väl hårt att säga att elbilar läcker likström, tycker jag. Det handlar väl främst om att Renault Zoe hade en speciell lösning som var en risk. Vanliga moderna elbilar har vad jag förstått bra kapsling mellan likströmsdel och växelströmmen.

Tolkningen av reglerna är ju däremot korrekt, det ska ju bara krävas en skyddspunkt i kedjan.
Skriv svar