Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av OlleBack »

Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus? :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Smutt »

OlleBack skrev:
Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus? :)
Nej behövs aldrig i vanliga installationer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

khavusr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.
Jag reagerar på att det i ovan text står eller vad gäller att inkopplingspunkterna skall skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B; så jag skulle mycket väl kunna använda typ A jordfelsbrytare (baserat utifrån WC konstruktion) och att som Eway marknadsför Typ B är fud? Att Typ B ger ett bättre skydd under visa omständigheter motsäger jag inte.

De som skriver dessa regler vill inte förhindra teknikutveckling.

Om du kör med typ A ska du även komplettera med utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. Sådan utrustning brukar användas på sjukhus i vissa operationssalar men är i dagsläget kostsam. Det handlar om att skydda sig för likströms felströmmar som kan uppstå i ett AC-nät om det skulle bli fel på likriktarutrustningen.

Nu ligger det ju inte en massa människor med elchock runt elbilarna tack och lov, men 230/400 volts installationen på en elbil är mycket hårt utsatt för fukt, saltvatteninträning, kyla, värme etc. så det är en tuff miljö.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Egentligen ingen hake bara att de har slut på lagret och ny leverans mitten av November... Andra alternativ är att köpa liknande komponent för 6-10 tusen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

beef skrev:
Remuz skrev:
Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
Precis min tanke, dock ingen "fast installation" enligt skriften.
Min WC är inte heller någon "fast installation". Det enda som egentligen skiljer min WC från min UMC är att jag kan ladda upp till 32A med min WC mot max 16A med UMC. Nu laddar jag aldrig min bil via WC med över 16A så i praktiken är den som en UMC hemma. 6mA DC kan det bli när man ska ladda mobilen också. Skulle man fixa en fast installation för laddaning av elcykelbatteriet skulle det alltså krävas Typ B verkar det som... Dessutom är det risk för 6mA DC även från mobilladdare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V :)
Det är den inte heller i UMC:n eller WC plus att det står inga krav om spänning för Typ A/B i SS-EN 62196.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns risker överallt, någonstans måste gränsen dras. Det är större risk utomhus i regn och en stor plåtkaross än med en mobilladdare inomhus.

Fast det som ökar allra mest just nu, gällande elbränder, är laddbara leksaker i hemmet tyvärr.

Även små strömmar genom kroppen kan ställa till det riktigt illa. Då ger en bra jordfelsbrytare goda möjligheter att överleva.

Risker med el varken syns eller hörs, de flesta tror att det är helt ofarligt. Många som har jordfelsbrytare behöver sällan återställa den, lite som en airbag på bilen.
Jordfelsbrytare.JPG
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av jeb »

Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Jag med nu! Tack!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Tack för tipset! Beställt en nu vilket totalkostnaden blev 1651 SEK.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Man får aviseringar i facebook messenger med. Sista Sovjetstaten levererar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Haglund »

Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Haglund »

khavusr skrev:
Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Tack! Tämligen solklart därmed. Det blir dyrt för mina tre trefasuttag som används för laddning...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av strejf »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

strejf skrev:
Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?
Nej, den uppfyller EU kraven på jordfelsbrytare av typ 2, dvs det som även SS pekar på.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av chpaulin »

Något tips på prisvärd effektvakt nu när vi landat i en prisvärd jordfelsbrytare? Tänkte även installera en separat avläsare likt nedan för att kunna räkna av hur mycket av total förbrukning gått till bilen

http://www.garo.se/installation/normkom ... -dig-rs485
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av eric »

Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Bjelke »

eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...

(sök på bjelkemetoden :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...

(sök på bjelkemetoden :lol: )
Så om man sätter trefas kontakt och hänger upp wc på väggen istället för att skruva så sparar man 2-10k hmmmm undrar hur folk kommer göra Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av jonasl »

Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.

Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?

Det som står i standarden är att det ska vara en helt egen individuell gruppledning till ladduttaget.

Det kan tolkas som att den även ska vara oskarvad, anledningen är att vissa skarvklämmor kan bli överhettade vid långvarig hög belastning.

Nu står det inte exakt att ledningen ska vara utan skarvar, standarden radar inte upp allt som är rätt eller fel.

Ett korrekt installerat CEE 3-fasuttag ska fungera att koppla in en wallbox om allt är i bra skick. Men alla skarvar är felkällor, så går det att undvika är det att förorda.
Brand.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

jonasl skrev:
Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.

Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Elsäkerhetsmässigt får du samma säkerhetsnivå, men syftet med att varje ladduttag ska ha egen jordfelsbrytare är att öka driftsäkerheten. Om en elbil med jordfel kopplas in stoppas laddningen för alla elbilarna från denna elcentral.

Det kan också vara så att de tillåtna läckströmmar som trots allt finns i varje elbil blir för höga om flera bilar laddas på samma jordfelsbrytare.

Jag har ingen erfarenhet av hur ofta en elbil löser ut jordfelsbrytaren, det är troligen inte så vanligt. Kan tänka mig att säkringen löser ut oftare.
Möjligen att typ B jordfelsbrytaren som har betydligt bättre känslighet än typ A kan lösa ut lite oftare.

Har byggt en elbilsladdning för 10 tjänstebilar där de laddar Renualt Kango, ser att det skapas en del mindre störningar på elnätet när de laddas men absolut inget som är problem ännu. Utvecklingen på kraftelektroniken i likriktarna går ju framåt hela tiden.
Skriv svar