Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Moderator: Redaktion
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus?
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Nej behövs aldrig i vanliga installationerOlleBack skrev:Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
khavusr skrev:Jag reagerar på att det i ovan text står eller vad gäller att inkopplingspunkterna skall skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B; så jag skulle mycket väl kunna använda typ A jordfelsbrytare (baserat utifrån WC konstruktion) och att som Eway marknadsför Typ B är fud? Att Typ B ger ett bättre skydd under visa omständigheter motsäger jag inte.Off Grid Byggaren skrev:Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.
De som skriver dessa regler vill inte förhindra teknikutveckling.
Om du kör med typ A ska du även komplettera med utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. Sådan utrustning brukar användas på sjukhus i vissa operationssalar men är i dagsläget kostsam. Det handlar om att skydda sig för likströms felströmmar som kan uppstå i ett AC-nät om det skulle bli fel på likriktarutrustningen.
Nu ligger det ju inte en massa människor med elchock runt elbilarna tack och lov, men 230/400 volts installationen på en elbil är mycket hårt utsatt för fukt, saltvatteninträning, kyla, värme etc. så det är en tuff miljö.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Egentligen ingen hake bara att de har slut på lagret och ny leverans mitten av November... Andra alternativ är att köpa liknande komponent för 6-10 tusen.AGCF skrev:
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Min WC är inte heller någon "fast installation". Det enda som egentligen skiljer min WC från min UMC är att jag kan ladda upp till 32A med min WC mot max 16A med UMC. Nu laddar jag aldrig min bil via WC med över 16A så i praktiken är den som en UMC hemma. 6mA DC kan det bli när man ska ladda mobilen också. Skulle man fixa en fast installation för laddaning av elcykelbatteriet skulle det alltså krävas Typ B verkar det som... Dessutom är det risk för 6mA DC även från mobilladdare...beef skrev:Precis min tanke, dock ingen "fast installation" enligt skriften.Remuz skrev:Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Det är den inte heller i UMC:n eller WC plus att det står inga krav om spänning för Typ A/B i SS-EN 62196.Remuz skrev:Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Det finns risker överallt, någonstans måste gränsen dras. Det är större risk utomhus i regn och en stor plåtkaross än med en mobilladdare inomhus.
Fast det som ökar allra mest just nu, gällande elbränder, är laddbara leksaker i hemmet tyvärr.
Även små strömmar genom kroppen kan ställa till det riktigt illa. Då ger en bra jordfelsbrytare goda möjligheter att överleva.
Risker med el varken syns eller hörs, de flesta tror att det är helt ofarligt. Många som har jordfelsbrytare behöver sällan återställa den, lite som en airbag på bilen.
Fast det som ökar allra mest just nu, gällande elbränder, är laddbara leksaker i hemmet tyvärr.
Även små strömmar genom kroppen kan ställa till det riktigt illa. Då ger en bra jordfelsbrytare goda möjligheter att överleva.
Risker med el varken syns eller hörs, de flesta tror att det är helt ofarligt. Många som har jordfelsbrytare behöver sällan återställa den, lite som en airbag på bilen.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Jag med nu! Tack!jeb skrev:
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tack för tipset! Beställt en nu vilket totalkostnaden blev 1651 SEK.jeb skrev:
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Man får aviseringar i facebook messenger med. Sista Sovjetstaten levererar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.Haglund skrev:Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tack! Tämligen solklart därmed. Det blir dyrt för mina tre trefasuttag som används för laddning...khavusr skrev:Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.Haglund skrev:Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?jeb skrev:
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Nej, den uppfyller EU kraven på jordfelsbrytare av typ 2, dvs det som även SS pekar på.strejf skrev:Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Något tips på prisvärd effektvakt nu när vi landat i en prisvärd jordfelsbrytare? Tänkte även installera en separat avläsare likt nedan för att kunna räkna av hur mycket av total förbrukning gått till bilen
http://www.garo.se/installation/normkom ... -dig-rs485
http://www.garo.se/installation/normkom ... -dig-rs485
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?Off Grid Byggaren skrev:
...
Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.
...
Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...eric skrev:Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?Off Grid Byggaren skrev:
...
Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.
...
Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
(sök på bjelkemetoden )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Så om man sätter trefas kontakt och hänger upp wc på väggen istället för att skruva så sparar man 2-10k hmmmm undrar hur folk kommer göraBjelke skrev:Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...eric skrev:Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?Off Grid Byggaren skrev:
...
Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.
...
Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
(sök på bjelkemetoden )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.
Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Model Y LR AWD 2022
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
eric skrev:Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?Off Grid Byggaren skrev:
...
Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.
...
Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Det som står i standarden är att det ska vara en helt egen individuell gruppledning till ladduttaget.
Det kan tolkas som att den även ska vara oskarvad, anledningen är att vissa skarvklämmor kan bli överhettade vid långvarig hög belastning.
Nu står det inte exakt att ledningen ska vara utan skarvar, standarden radar inte upp allt som är rätt eller fel.
Ett korrekt installerat CEE 3-fasuttag ska fungera att koppla in en wallbox om allt är i bra skick. Men alla skarvar är felkällor, så går det att undvika är det att förorda.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Elsäkerhetsmässigt får du samma säkerhetsnivå, men syftet med att varje ladduttag ska ha egen jordfelsbrytare är att öka driftsäkerheten. Om en elbil med jordfel kopplas in stoppas laddningen för alla elbilarna från denna elcentral.jonasl skrev:Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.
Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Det kan också vara så att de tillåtna läckströmmar som trots allt finns i varje elbil blir för höga om flera bilar laddas på samma jordfelsbrytare.
Jag har ingen erfarenhet av hur ofta en elbil löser ut jordfelsbrytaren, det är troligen inte så vanligt. Kan tänka mig att säkringen löser ut oftare.
Möjligen att typ B jordfelsbrytaren som har betydligt bättre känslighet än typ A kan lösa ut lite oftare.
Har byggt en elbilsladdning för 10 tjänstebilar där de laddar Renualt Kango, ser att det skapas en del mindre störningar på elnätet när de laddas men absolut inget som är problem ännu. Utvecklingen på kraftelektroniken i likriktarna går ju framåt hela tiden.