Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Moderator: Redaktion
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Det är väl en sannolikhetsbedömning man gör, att en fast installation kommer ha mycket mer likriktare kopplade till sig än vartenda uttag. Det är ju ofta så att nya regler gäller för nyinstallation också för att det inte är rimligt att bygga om hela tiden i takt med att reglerna ändras.
Sedan kan man ju ha olika åsikter om var gränsen ska dras för hur mycket olika nivåer av säkerhet är värt i form av investeringskostnad.
Sedan kan man ju ha olika åsikter om var gränsen ska dras för hur mycket olika nivåer av säkerhet är värt i form av investeringskostnad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Ett petsäkert uttag som sitter utomhus är tyvärr inte petsäkert speciellt länge. Elstandarder kostar pengar att läsa, men höjdkravet verkar vara borta om jag ser på yrkesmanna installationer som görs, och tyvärr så drivs standardisering och säkerhets arbetet mer av ekonomi än sunt förnuft, kolla bara på hela CE cirkusenSplfredde skrev:Nja, det finns ju regler för uttag utomhus fortfarande. Petsäkert eller gäller 1,7 m över golv/mark! Ett vanligt CEE trefas 16A är inte petsäkert :)12man skrev:Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
Sen förstår jag inte svaret, tror du man ställer kravet på Typ B JFB för att firmorna ska tjäna extra?
/F
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Gratis att läsa "frågor & svar" på Elsäkerhetsverkets hemsida12man skrev:Ett petsäkert uttag som sitter utomhus är tyvärr inte petsäkert speciellt länge. Elstandarder kostar pengar att läsa, men höjdkravet verkar vara borta om jag ser på yrkesmanna installationer som görs, och tyvärr så drivs standardisering och säkerhets arbetet mer av ekonomi än sunt förnuft, kolla bara på hela CE cirkusenSplfredde skrev:Nja, det finns ju regler för uttag utomhus fortfarande. Petsäkert eller gäller 1,7 m över golv/mark! Ett vanligt CEE trefas 16A är inte petsäkert12man skrev:Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
Sen förstår jag inte svaret, tror du man ställer kravet på Typ B JFB för att firmorna ska tjäna extra?
/F
Men håller med, tyvärr många som inte följer reglerna.......
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... g-utomhus/
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Sett den, citat
"När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om"
Lägg märke till ordet >>>inte<<<
En annan "kul" eller inte grej är att CE provning av CEE-don (röda 3fas) bara kräver 1000 insättningar/utdragningar för godkännande!!! Uppnås på 2,x år med en elbil, med en vedkap ~25år?
"När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om"
Lägg märke till ordet >>>inte<<<
En annan "kul" eller inte grej är att CE provning av CEE-don (röda 3fas) bara kräver 1000 insättningar/utdragningar för godkännande!!! Uppnås på 2,x år med en elbil, med en vedkap ~25år?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Men "inte" följs av hänvisning till SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6 så regler finns12man skrev:Sett den, citat
"När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om"
Lägg märke till ordet >>>inte<<<
En annan "kul" eller inte grej är att CE provning av CEE-don (röda 3fas) bara kräver 1000 insättningar/utdragningar för godkännande!!! Uppnås på 2,x år med en elbil, med en vedkap ~25år?
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Nu handlar det ju inte om hur mycket effekt som enheten laddas med utan vad som kan skickas tillbaka i felström. Ett 48V batteri på låt oss säga 2,5 Ah kan ju leverera bra mycket högre ström och effekt än 6 mA, 2,4 W och det samma gäller faktiskt även ett mobilbatteri. Jag misstänker också att risken är liten men om man säger att det finns tendes till att elbilar gör det låter som att de är benägna att leverera felström. Jag saknar dock källa på något fall där detta hänt. Svårt att räkna ut risken då. Risken för skada kan t.ex. vara bra mycket mindre än en inanndning av rökmolnet från startande bensinmotor. Där är det inte en risk att det kommer ut skadliga gaser utan säkerställt att det händer varje gång.Splfredde skrev:Håller med om att risken torde vara ganska liten men om det händer är det en gång för mycket kanske....
Att laddare till mobiltelefoner, laptops och robotgräsklippare skulle alstra felströmmar(likström) över 6mA låter inte troligt dock.
Bilen laddas med 11kW mot mobilens 5-10W, lite skillnad
Håller också med om att man skulle ställa samma krav på fast som mobil lösning, enklast är ju om det sitter på apparaten som laddas dvs bilen
Annars får det ju hänga en varningsskylt på UMC`n , "Får endast kopplas in i uttag som föregås av JFB typ B" men det låter ju lite amerikanskt i för sig......
Så länge vi inte vet vad risken defakto är eller om den verkligen existerar så kommer jag vara kritisk till regelverket men förstår att det är bättre med ökad säkerhet. Problemet är inte lika stort längre som det var tidigare när en JFB Typ B kostade uppåt 10kkr. Bra att när säkrare utrustning blir bättre och billigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Nja, vi pratar "läckström" alltså en restprodukt av den totala förbrukningen. Sannolikheten att en mobil-laddare alstrar lika mycket läckström som bil-laddaren är ju obefintligSvenssons skrev:Nu handlar det ju inte om hur mycket effekt som enheten laddas med utan vad som kan skickas tillbaka i felström. Ett 48V batteri på låt oss säga 2,5 Ah kan ju leverera bra mycket högre ström och effekt än 6 mA, 2,4 W och det samma gäller faktiskt även ett mobilbatteri. Jag misstänker också att risken är liten men om man säger att det finns tendes till att elbilar gör det låter som att de är benägna att leverera felström. Jag saknar dock källa på något fall där detta hänt. Svårt att räkna ut risken då. Risken för skada kan t.ex. vara bra mycket mindre än en inanndning av rökmolnet från startande bensinmotor. Där är det inte en risk att det kommer ut skadliga gaser utan säkerställt att det händer varje gång.Splfredde skrev:Håller med om att risken torde vara ganska liten men om det händer är det en gång för mycket kanske....
Att laddare till mobiltelefoner, laptops och robotgräsklippare skulle alstra felströmmar(likström) över 6mA låter inte troligt dock.
Bilen laddas med 11kW mot mobilens 5-10W, lite skillnad
Håller också med om att man skulle ställa samma krav på fast som mobil lösning, enklast är ju om det sitter på apparaten som laddas dvs bilen
Annars får det ju hänga en varningsskylt på UMC`n , "Får endast kopplas in i uttag som föregås av JFB typ B" men det låter ju lite amerikanskt i för sig......
Så länge vi inte vet vad risken defakto är eller om den verkligen existerar så kommer jag vara kritisk till regelverket men förstår att det är bättre med ökad säkerhet. Problemet är inte lika stort längre som det var tidigare när en JFB Typ B kostade uppåt 10kkr. Bra att när säkrare utrustning blir bättre och billigare.
Faran är alltså att kärnan till spolen som skall utlösa jordfelsbrytaren blir mättad av för hög dc-läckström och därmed inte bryter när den skall.
Jag menar inte att man måste installera Typ B men att köra på befintlig Typ A som skyddar hela huset är ju som att inte ha någon JFB alls........
Hittade lite info, dock på engelska....
http://www.connectingindustry.com/elect ... ents-.aspx
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tackar för länken, har bara snabbt läst den och det verkar där som att det är Typ B+ med större frekvensområde som behövs men säger egentligen inget om hur stora eller vanliga felströmmarna från elbilar är. Självklart har jag jordfelsbrytare på varje CEE-kontakt som jag har men
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Jaja, kastar lite sten i glashus...Svenssons skrev:Tackar för länken, har bara snabbt läst den och det verkar där som att det är Typ B+ med större frekvensområde som behövs men säger egentligen inget om hur stora eller vanliga felströmmarna från elbilar är. Självklart har jag jordfelsbrytare på varje CEE-kontakt som jag har men
Jag har 3 plan inkl. källare med en central på varje plan med egen JFB typ A varav centralen i källaren matar CEE till bilen
Tror också att det låter värre än det är då vi inte vet vilka bilar som ger ifrån sig hur mycket, alla har säkert inte samma lösning!
Oavsett borde det ligga på bil-leverantören då de skickar med adaptrar som passar överallt!
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Precis, kanske skulle det införas kontroller av elsäkerheten istället för kontroll av avgaser på elbilar vid typgodkännandet. När vi väl får in elbilar från biltillverkare som vill producera så billigt som möjligt så kan det behövas. Hur ser det t.ex. ut för kinesiska biltillverkare idag? Det är väl i och för sig endast BYD som rullar i Europa.Splfredde skrev:Tror också att det låter värre än det är då vi inte vet vilka bilar som ger ifrån sig hur mycket, alla har säkert inte samma lösning!
Oavsett borde det ligga på bil-leverantören då de skickar med adaptrar som passar överallt!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 03 sep 2018 13:33
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Hej,
Billiga jordfelsbrytare typ B hittar ni här:
https://www.evsolution.se/produkt/jordf ... -3n-4-pol/
Billiga jordfelsbrytare typ B hittar ni här:
https://www.evsolution.se/produkt/jordf ... -3n-4-pol/
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tänkte precis skriva samma sak, förstår inte varför dom behöver kosta mer än dubbelt så mycket i Sverige jämfört med Norge!12man skrev:
Det är billigare att beställa från Norge även om firman betalar och man inte drar momsen!
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Mailade dom för 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något svar, tror det blir Norge för min del!Engen skrev:Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Har du eget företag så är det bara att lägga upp en profil.pubbe skrev:Mailade dom för 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något svar, tror det blir Norge för min del!Engen skrev:Ett tips.
Om man har eget företag eller kan handla via någon som har eget företag så kan man handla i samma brytare (Chint NL210) här i Sverige.
Kolla http://www.cenika.se Art nr: CV043889 (tror inte att den syns på sidan, man får maila och fråga)
Kostar ca 1200:- ex moms
Kolla i skräpposten. Jag tror att det första mailet från dom hamnade där.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
- Ort: Henån
- Kontakt:
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Nu har jag tagit hem Jordfelsbrytare TypB 40A 30mA - 3+N (4-Pol)
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=61
Mvh
Lars
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=61
Mvh
Lars
Senast redigerad av Orust Engineering, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tänkte ge mig på att installera i veckan, men funderar på vad som är smartast. Idag går inkommande till två centraler, en i köket med 2 jfb (en för kyl/frys och en för resten) samt en i källaren som har två jfb (en till värmegolven och en till resten). Bilen laddar på ”resten” så jag funderar på att byta ut den, men finns det någon nackdel med typ B mot typ A? Dvs borde jag dra direkt från matningen och helt enkelt separera så jag får totalt 5 olika jfb?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Laddboxen skall ha en egen jordfelsbrytare. Tror inte att det är någon nackdel med Typ B mot liknande Typ A förutom priset. Installation skall utföras av behörig installatör.Remuz skrev:Tänkte ge mig på att installera i veckan, men funderar på vad som är smartast. Idag går inkommande till två centraler, en i köket med 2 jfb (en för kyl/frys och en för resten) samt en i källaren som har två jfb (en till värmegolven och en till resten). Bilen laddar på ”resten” så jag funderar på att byta ut den, men finns det någon nackdel med typ B mot typ A? Dvs borde jag dra direkt från matningen och helt enkelt separera så jag får totalt 5 olika jfb?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Tar och gör en 5e, finns plats kvar i skåpet och det blir snyggast så.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Lyfter den här tråden lite, hoppas det är okay.
Jag ska installera två laddboxar (edit: skrev först laddare av misstag - jag vet att laddaren sitter i bilen) eftersom vi har två elbilar.
Jag funderar på om jag behöver två JFB typ B eller om det räcker med en.
JFB typ B skyddar ju mot en felström som gör att summan av faserna + nollan inte är noll, där denna felström är en likström.
Hur kan detta uppstå? Jag antar att man kan tänka sig ett fel i bilen som motsvarar att en strömkälla ansluts mellan jord och någon av faserna eller nollan.
Enda fallet som två JFB typ B (en per bil) presterar bättre än en (en för båda bilarna), borde väl vara om bilarna går sönder samtidigt så att den ena matar in en felström och den andra matar en motriktad lika stor felström? Annars borde väl en ensam central JFB typ B lösa ut även om båda bilarna får fel?
Är detta ett sannolikt felfall? Jag hade gissat att detta var otroligt osannolikt, men kanske finns det något fall som gör att det blir sannolikt att båda bilarna drabbas samtidigt med motsatt tecken?
Jag vill helst inte behöva två JFB, för då måste jag antingen dra två parallella kablar runt halva huset (har redan en framdragen), eller sätta ett elskåp på väggen vid laddplatserna och ha JFB där.
Jag ska installera två laddboxar (edit: skrev först laddare av misstag - jag vet att laddaren sitter i bilen) eftersom vi har två elbilar.
Jag funderar på om jag behöver två JFB typ B eller om det räcker med en.
JFB typ B skyddar ju mot en felström som gör att summan av faserna + nollan inte är noll, där denna felström är en likström.
Hur kan detta uppstå? Jag antar att man kan tänka sig ett fel i bilen som motsvarar att en strömkälla ansluts mellan jord och någon av faserna eller nollan.
Enda fallet som två JFB typ B (en per bil) presterar bättre än en (en för båda bilarna), borde väl vara om bilarna går sönder samtidigt så att den ena matar in en felström och den andra matar en motriktad lika stor felström? Annars borde väl en ensam central JFB typ B lösa ut även om båda bilarna får fel?
Är detta ett sannolikt felfall? Jag hade gissat att detta var otroligt osannolikt, men kanske finns det något fall som gör att det blir sannolikt att båda bilarna drabbas samtidigt med motsatt tecken?
Jag vill helst inte behöva två JFB, för då måste jag antingen dra två parallella kablar runt halva huset (har redan en framdragen), eller sätta ett elskåp på väggen vid laddplatserna och ha JFB där.
Senast redigerad av andersm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Laddare?
du menar 2st uttag, för laddaren sitter ju fast monterad i bilen!
Boxarna är bara en smart enhet som slår på och av spänningen till bilen om allt är ok.
du menar 2st uttag, för laddaren sitter ju fast monterad i bilen!
Boxarna är bara en smart enhet som slår på och av spänningen till bilen om allt är ok.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Ja, jag menar wall connector, laddbox, EVSE, inte 'laddare'klippan skrev:Laddare?
du menar 2st uttag, för laddaren sitter ju fast monterad i bilen!
Boxarna är bara en smart enhet som slår på och av spänningen till bilen om allt är ok.