Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Har ställt frågan kring vad som gäller till SEK Svensk Elstandard. Så låt se vad de återkommer med.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Enligt SEK så har det varit mycket förvirring kring nämnda avsnitt i SS kring laddboxar och JFB Typ B och den tekniska kommittén ansvarig för denna standard har tagit upp detta på sitt senaste möte. SEK har lovat återkomma med svar när de har fått in protokollet från mötet.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Engen »

khavusr skrev:
Enligt SEK så har det varit mycket förvirring kring nämnda avsnitt i SS kring laddboxar och JFB Typ B och den tekniska kommittén ansvarig för denna standard har tagit upp detta på sitt senaste möte. SEK har lovat återkomma med svar när de har fått in protokollet från mötet.
Bra bra. Väntar med spänning!
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av MangeT »

Är också laddad på svaret.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av bonath »

Dom strömmar inte mötet?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Nicklas »

Tar dom eller vi första kontakt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av bylund »

Detta är på ledningsnivå? Eller skarvar de bara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Tror denna fråga har potential men kan stöta på motstånd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Hammar »

Från deras kontaktsida om det kan vara någon ledning.
Joakim Grafström
Teknisk information – Elinstallationer och skydd mot elchock
Henrik Lagerström
Teknisk information – Miljöhänsyn
Sofia Rutström
Projektledare
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Låt se vad SEK återkommer med och då utifrån från mötet som redan har varit men där handläggaren inväntar protokollet från mötet; men min frågeställning till SEK var kring vad gäller avseende laddstationer (t ex Tesla Wall Charger) kring:

- Åtgärder mot likströmsfelströmmar
- När JFB av typ B fordras?

Men det hindrar ju inte om fler rör runt lite i frågan och stressar på. Påtalade att även kostnaden för JFB var löjligt dyra i Sverige såvida man inte ordnade med egen import.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Sofie »

Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Sofie skrev:
Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B
:shock: Slår ju det första priset jag hittade där det landade på runt 10.000:- Men åt andra sidan så Ahlsell har ju aldrig någonsin haft bra priser; oftast kan du hitta vanliga komponenter billigare hos Bauhaus...
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Sofie »

khavusr skrev:
Sofie skrev:
Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B
:shock: Slår ju det första priset jag hittade där det landade på runt 10.000:- Men åt andra sidan så Ahlsell har ju aldrig någonsin haft bra priser; oftast kan du hitta vanliga komponenter billigare hos Bauhaus...
Det är inte riktigt så dyrt på ahlsell, jag kunde få bra rabatt via ett företag. Så priset skulle landa på endast 17400:-.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Standardiseringsarbetet fungerar så att Svensk elstandard får in Europastandarder, dessa översätts till Svenska och fastställs som SS-standard.

De tekniska kommittéerna hittar inte på egna Svenska lösningar, utan det är 100-tals elingenjörer i hela Europa som tillsammans tagit fram så säkra lösningar som möjligt. Det ska helst inte bli så här:
Skärmklipp.JPG
Ser att Chargestorms nya EVA laddbox har Jordfelsbrytare Typ B, DC-läckage detektering (EVA Protected & EVA Connected)

https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/

Pratade med en Norrman som installerat cirka 400 laddboxar.

Anledningen till typ B ska vara flera olika.

- Typ B skyddar mot DC-läckage strömmar som skulle kunna uppstå vid eventuellt fel.
- När en elbil ansluts enligt mode 3 standarden görs en del tester de första 6 sekunderna för att kontrollera att elsäkerheten är hög. Dessa tester kan få en typ A att lösa ut vilket gör att driftsäkerheten är högre med typ B.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Anledningen till typ B ska vara flera olika.

- När en elbil ansluts enligt mode 3 standarden görs en del tester de första 6 sekunderna för att kontrollera att elsäkerheten är hög. Dessa tester kan få en typ A att lösa ut vilket gör att driftsäkerheten är högre med typ B.
Detta är anledningen till att du har den på egen jfb (i mitt fall typ A).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Har nu fått följande svar av Joakim Grafström hos SEK Svensk Elstandard som säger följande:

Avsnittet 722.531.2.101 är en smula svårtytt, men kommer att justeras i ett tillägg framöver. Dock är fordringarna för laddningsstationernas inkopplingspunkter enligt följande:

”Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.”

Det beror alltså på laddningsstationens förmåga att säkerställa frånkoppling av DC-felströmmar vilken jordfelsbrytare som behöver väljas – typ A eller B.


Så vad som skrivs är att vid en likströmladdare (DC) så skall Typ B finnas, så såvida den inte har en inbyggd Typ B som säkerställer frånkoppling av DC-felströmmar. Så därmed vågar man väl på att säga att vid en t ex Tesla WC som är en AC laddare så behövs ingen Typ B. Skulle det nu då vara så att MS/MX saknar Typ B JFB eller liknande komponentskydd, då skulle det krävas en extern JFB Typ B.

Så för referens vad gäller laddstationer då:
- AC Charging
Mobile Connector Bundle
Type 2
Tesla Wall Connector
- DC Charging
Supercharger
Chademo
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Köp inte från Ahlsell. Köp från Norge. Under 2000 kr inkl tull och moms.
https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

khavusr skrev:
Har nu fått följande svar av Joakim Grafström hos SEK Svensk Elstandard som säger följande:

Avsnittet 722.531.2.101 är en smula svårtytt, men kommer att justeras i ett tillägg framöver. Dock är fordringarna för laddningsstationernas inkopplingspunkter enligt följande:

”Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.”

Det beror alltså på laddningsstationens förmåga att säkerställa frånkoppling av DC-felströmmar vilken jordfelsbrytare som behöver väljas – typ A eller B.


Så vad som skrivs är att vid en likströmladdare (DC) så skall Typ B finnas, så såvida den inte har en inbyggd Typ B som säkerställer frånkoppling av DC-felströmmar. Så därmed vågar man väl på att säga att vid en t ex Tesla WC som är en AC laddare så behövs ingen Typ B. Skulle det nu då vara så att MS/MX saknar Typ B JFB eller liknande komponentskydd, då skulle det krävas en extern JFB Typ B.

Så för referens vad gäller laddstationer då:
- AC Charging
Mobile Connector Bundle
Type 2
Tesla Wall Connector
- DC Charging
Supercharger
Chademo

Du har tyvärr misstolkat svaret från SEK. Denna punkt 722.531.2.101 avser alla typer av laddplatser oavsett AC eller DC-laddning.

722 Matning för elfordon
722.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för:
– kretsar avsedda att mata elfordon.
– kretsar avsedda att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet.
Induktiv laddning omfattas inte.


Vad den normala laddningsströmmen består av saknar betydelse ur skyddssynpunkt.

Avsikten med jordfelsbrytaren typ B är att skydda sig mot eventuella felströmmar som kan uppträda.

Det börjar komma produkter med Wallboxar som har inbyggda skydd, Chargestorms nya EVA laddbox har Jordfelsbrytare Typ B, DC-läckage detektering (EVA Protected & EVA Connected)

https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Off Grid Byggaren skrev:
722 Matning för elfordon
722.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för:
– kretsar avsedda att mata elfordon.
– kretsar avsedda att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet.
Induktiv laddning omfattas inte.
Okay, den detaljen gör skillnad och har inte tillgång till SS standarden så uppskattas att du återkopplar och även med ref. till texten.

//Kim
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Smutt »

Hemma lät jag dra fram 2,5mm 16amp till pannan egentligen elpatronen på 6kilowatt den fick även separat jordfelsbrytare, när Teslan och även Tesla nr2 (M3) skulle ha matning så lät jag ta från pannans matning till WC1 och förberede för WC2

Nu frågan om jag skulle vilja ha typ B kan jag ha den i centralen (ca 15meter kabel) och den skyddar allt?

Eller måste jag ha en för varje WC? Eller 1 för 2

Om alternativ 2 hur fixar man jordfelsbrytare till pannan? Ny undercentral med 3 jordfelsbrytare känns lite överdrivet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Elektrokungen »

Jag fick precis ett reklamblad från Malmbergs, en grossist för elmaterial.

Det säljer typ B Jordfelsbrytare för omkring 1800 kr till elektriker inklusive moms. Kan vara bra att veta.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
emark
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2017 19:10

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av emark »

Hej,

Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.

1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)

Hälsningar,
Erik
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Smutt »

[quote="emark"]Hej,

Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.

1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)


Alltså Teslas är ju smidig man trycker på knapen o luckan öppnas, jag skulle aldrig orka ha nåt krångligare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

emark skrev:
Hej,

Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.

1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)

Hälsningar,
Erik
Vad har du för laddare i din bil? Normalt kan man endast ladda med 11kW. Jag har uppgraderad laddare så jag kan ladda med 16,5kW. De med lite äldre Model S kan ha valt till dubbelladdare och då kan de ladda med 22kWk. Själv har jag huvudsäkringen på 20A och laddar aldrig mer än 16A, normalt 14-15A från min Wall Connector som inte är fast kopplad utan sitter på en 32A CEE-kontakt. Inget krav på JFB typ B utan kör med typ A. Effektvakt har inte varit nödvändigt, kör själv med bergvärmepump. Skulle egentligen aldrig behöva dra mer än kanske 10A trefas. Jag har schemalagt laddningen till 00:30 och laddningen är oftast klar vid 3-4 på morgonen.

Jag hade valt alternativ 1 men skippat effektvakt. Kostar JFB typ B under 2k så hade jag kanske valt det istället för typ A bara för att få tyst på elektriker men har inte haft problem med att kräva typ A. Val 1 är nog det smidigaste och billigaste alternativet. Min WC har varit ute i över ett år nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
emark
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2017 19:10

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av emark »

Tack för svar. Jag får bilen (Model S 75) i december och jag tror den kan ladda med 16,5kw. Då får det bli en Tesla WC. Såg en länk i den här tråden till en JFB TYP B i den här tråden från Norge. Men Jan ju vänta med effektvakt tills det blir ett problem.
Skriv svar