Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Vad gäller det krav som gäller från 1 juli 2017 angående jordfelsbrytare av typ B som behövs vid alla installationer avseende laddstationer; så undrar jag om någon har andra alternativ till denna Jordfelsbrytare Typ B, 40 A, 230 V och 400 V?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Jag har inte sett att det ska vara krav på Typ B för AC ladduttag. Ska inte vara någon risk med DC-ström från dessa så Typ B borde inte vara ett krav. Annan sak med snabbladdare men dessa installeras ej i privatbostad normalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Har grävt lite mer kring Typ B jordfelsbrytare och enligt SS 436 40 00, utg 3:2017 och på sidan 499 under p722 p531 p2 p101 finns det tydlig en skrivelse om detta; nu har jag inte tillgång till detta dokument så har inte läst skrivelsen själv. Men det skall handla om DC detektering vilket du redan var inne på. Och detta är tydligen baserat på ändring av EU lagstiftning. Olustigt med tanke på att Typ B kostar mer än vad själva TWC kostar och att just ovan Typ B är sjukt bra pris när man börjar leta runt då priserna varierar från 6000 - 10000 SEK för en Typ B!

Har även pratat med Tesla som bekräftar att kravet kring Typ B även omfattar deras laddstation; iom SS omfattar alla trefas laddare. Men har gärna fel...
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Typ B jordfelsbrytaren ger ett bättre skydd.

Det kan uppstå så kallade DC-komponenter på AC-sidan av likriktaren i bilen, en typ A jordfelsbrytare kan inte upptäcka eventuella fel med den typen av DC-felströmmar.

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen. Ett överspänningsskydd är också en god idé att installera.


Texten ser ut så här i Elinstallationsreglerna, när Tesla Wallbox med typ 2 kontakt används ska det vara typ B som jag tolkar det.

722.531.2 Jordfelsbrytare
Följande gäller som tillägg:

722.531.2.101
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.

Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från
laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.

Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1,
SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.

ANM – Fordringar för val och montering av jordfelsbrytare vid matning som använder likströmsanslutningsdon för
elfordon enligt SS-EN 62196-serien är under övervägande.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av beef »

Remuz skrev:
Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
Precis min tanke, dock ingen "fast installation" enligt skriften.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

beef skrev:
Remuz skrev:
Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
Precis min tanke, dock ingen "fast installation" enligt skriften.
Nej men ett trefasuttag eller schuko kan du ju alltid koppla en ac/dc-omvandlare och då finns samma risk som med en WC så då bör alla eluttag ha krav på typ B-brytare
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elinstallatören brukar förutsätta normal användning av vanliga eluttag. Som att dammsuga bilen till exempel, eller koppla in en liten kompressor.

Som innehavare av en elanläggning ska den som råder över densamma se till att säkerhetskraven uppfylls.

Ändras användning till elbilsladdning blir det egentligen nya krav, fast lite gråzon då nya kraven i Elinstallationsreglerna inte gäller retroaktivt. Förutom skyldigheten att se till att din elanläggning ska vara hel, oskadad och säker föstås.

När kravet på jordfelsbrytare infördes generellt år 1994 var det diskussioner om att ställa krav på retroaktivt i alla bostäder. Men det ansågs då vara för stor kostnad per räddad liv.

Vill Ni skydda Er på bästa sätt är förstås typ B att rekommendera. Jordfelsbrytaren är faktiskt den skyddsapparat som räddat flest människor från elolycksfall och elbränder.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Off Grid Byggaren skrev:
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.
Jag reagerar på att det i ovan text står eller vad gäller att inkopplingspunkterna skall skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B; så jag skulle mycket väl kunna använda typ A jordfelsbrytare (baserat utifrån WC konstruktion) och att som Eway marknadsför Typ B är fud? Att Typ B ger ett bättre skydd under visa omständigheter motsäger jag inte.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Typ B eller Typ A plus andra åtgärder står det ju. Det känns tydligt, men likväl underligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av OlleBack »

Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus? :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Smutt »

OlleBack skrev:
Totalt novis på detta men väntar på en WC-leverans. Kan det hända att man redan råkar ha en typ B-brytare om man bor i ett nyare hus? :)
Nej behövs aldrig i vanliga installationer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

khavusr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.
Jag reagerar på att det i ovan text står eller vad gäller att inkopplingspunkterna skall skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B; så jag skulle mycket väl kunna använda typ A jordfelsbrytare (baserat utifrån WC konstruktion) och att som Eway marknadsför Typ B är fud? Att Typ B ger ett bättre skydd under visa omständigheter motsäger jag inte.

De som skriver dessa regler vill inte förhindra teknikutveckling.

Om du kör med typ A ska du även komplettera med utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. Sådan utrustning brukar användas på sjukhus i vissa operationssalar men är i dagsläget kostsam. Det handlar om att skydda sig för likströms felströmmar som kan uppstå i ett AC-nät om det skulle bli fel på likriktarutrustningen.

Nu ligger det ju inte en massa människor med elchock runt elbilarna tack och lov, men 230/400 volts installationen på en elbil är mycket hårt utsatt för fukt, saltvatteninträning, kyla, värme etc. så det är en tuff miljö.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Egentligen ingen hake bara att de har slut på lagret och ny leverans mitten av November... Andra alternativ är att köpa liknande komponent för 6-10 tusen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

beef skrev:
Remuz skrev:
Måste man då ha en typ B för UMC också? Är ju samma sak som en WC.
Precis min tanke, dock ingen "fast installation" enligt skriften.
Min WC är inte heller någon "fast installation". Det enda som egentligen skiljer min WC från min UMC är att jag kan ladda upp till 32A med min WC mot max 16A med UMC. Nu laddar jag aldrig min bil via WC med över 16A så i praktiken är den som en UMC hemma. 6mA DC kan det bli när man ska ladda mobilen också. Skulle man fixa en fast installation för laddaning av elcykelbatteriet skulle det alltså krävas Typ B verkar det som... Dessutom är det risk för 6mA DC även från mobilladdare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Spänningen från mobilladdaren lär inte vara 350V :)
Det är den inte heller i UMC:n eller WC plus att det står inga krav om spänning för Typ A/B i SS-EN 62196.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns risker överallt, någonstans måste gränsen dras. Det är större risk utomhus i regn och en stor plåtkaross än med en mobilladdare inomhus.

Fast det som ökar allra mest just nu, gällande elbränder, är laddbara leksaker i hemmet tyvärr.

Även små strömmar genom kroppen kan ställa till det riktigt illa. Då ger en bra jordfelsbrytare goda möjligheter att överleva.

Risker med el varken syns eller hörs, de flesta tror att det är helt ofarligt. Många som har jordfelsbrytare behöver sällan återställa den, lite som en airbag på bilen.
Jordfelsbrytare.JPG
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av jeb »

Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Jag med nu! Tack!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Tack för tipset! Beställt en nu vilket totalkostnaden blev 1651 SEK.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Man får aviseringar i facebook messenger med. Sista Sovjetstaten levererar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Haglund »

Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar