Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

e5m1r skrev:
Men vad skiljer WC från UMC som inte har detta krav ?
Stora skillnaden är att UMC'n inte är avsedd för fast installation; med det sagt så har du rätt för i grunden så kan dessa mycket väl anses vara ej godkända och att man kräver att en Typ B JFB skall inkluderas. Det hade varit mycket billigare om t ex WC hade uppdaterats med detta.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

khavusr skrev:
e5m1r skrev:
Men vad skiljer WC från UMC som inte har detta krav ?
Stora skillnaden är att UMC'n inte är avsedd för fast installation; med det sagt så har du rätt för i grunden så kan dessa mycket väl anses vara ej godkända och att man kräver att en Typ B JFB skall inkluderas. Det hade varit mycket billigare om t ex WC hade uppdaterats med detta.
Samma problem och lika fel i princip, man har nog inte haft riktig koll på detta tidigare.

Men det kommer nog både i laddboxar och laddkabel framöver......

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

MPRasmus skrev:
Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.
Nu är som sagt var Tesla Wall Connector ingen laddare utan en laddbox men var kan man läsa mer om att elbilar har en tendens om att läcka tillbaka felström? Finns det några rapporter om att det är männiksor eller utrustning som har skadats och hur vanligt är detta problem? Det blir ju som sagt var exakt det samma när man kopplar in UMC:n eller annan mobil laddbox i väggen. Själv kör jag med mobil Wall Connector som jag kopplar in på CEE-kontakt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Svenssons skrev:
MPRasmus skrev:
Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.
Nu är som sagt var Tesla Wall Connector ingen laddare utan en laddbox men var kan man läsa mer om att elbilar har en tendens om att läcka tillbaka felström? Finns det några rapporter om att det är männiksor eller utrustning som har skadats och hur vanligt är detta problem? Det blir ju som sagt var exakt det samma när man kopplar in UMC:n eller annan mobil laddbox i väggen. Själv kör jag med mobil Wall Connector som jag kopplar in på CEE-kontakt.

Potäto-potato....
Kärt barn har många namn och man kan ju försöka kringgå regelverk genom att tolka texter som man vill för att spara nån krona!
MEN, vad tro ni syftet är? SÄKERHET!
På tal om barn! Har ni köpt bil för en miljon är det då värt att spara nån enstaka tusenlapp på jordfelsbrytaren med risk att den inte löser ut när det behövs...............

/F
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av 12man »

Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Svenssons skrev:
MPRasmus skrev:
Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.
Nu är som sagt var Tesla Wall Connector ingen laddare utan en laddbox men var kan man läsa mer om att elbilar har en tendens om att läcka tillbaka felström? Finns det några rapporter om att det är männiksor eller utrustning som har skadats och hur vanligt är detta problem? Det blir ju som sagt var exakt det samma när man kopplar in UMC:n eller annan mobil laddbox i väggen. Själv kör jag med mobil Wall Connector som jag kopplar in på CEE-kontakt.

Potäto-potato....
Kärt barn har många namn och man kan ju försöka kringgå regelverk genom att tolka texter som man vill för att spara nån krona!
MEN, vad tro ni syftet är? SÄKERHET!
På tal om barn! Har ni köpt bil för en miljon är det då värt att spara nån enstaka tusenlapp på jordfelsbrytaren med risk att den inte löser ut när det behövs...............

/F
Självklart så är det utifrån säkerhet som regelverket tas fram. Nu innebär ju dock en UMC exakt samma risk som en WallConnector så varför inte ha krav på jordfelsbrytare Typ B på alla uttag som den kan kopplas in? Hur stor är risken? Har det inträffat några olyckor? Det ska ju visst finnas en tendens för att elbilar skickar ut likström på kring 400 volt enligt tidigare inlägg. Hur stark ström handlar det om? Behövs Typ B även på andra saker som laddas som tex robotgräsklippare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

12man skrev:
Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
Nja, det finns ju regler för uttag utomhus fortfarande. Petsäkert eller gäller 1,7 m över golv/mark! Ett vanligt CEE trefas 16A är inte petsäkert :)
Sen förstår jag inte svaret, tror du man ställer kravet på Typ B JFB för att firmorna ska tjäna extra?

/F
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Svenssons skrev:
MPRasmus skrev:
Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.
Nu är som sagt var Tesla Wall Connector ingen laddare utan en laddbox men var kan man läsa mer om att elbilar har en tendens om att läcka tillbaka felström? Finns det några rapporter om att det är männiksor eller utrustning som har skadats och hur vanligt är detta problem? Det blir ju som sagt var exakt det samma när man kopplar in UMC:n eller annan mobil laddbox i väggen. Själv kör jag med mobil Wall Connector som jag kopplar in på CEE-kontakt.

Potäto-potato....
Kärt barn har många namn och man kan ju försöka kringgå regelverk genom att tolka texter som man vill för att spara nån krona!
MEN, vad tro ni syftet är? SÄKERHET!
På tal om barn! Har ni köpt bil för en miljon är det då värt att spara nån enstaka tusenlapp på jordfelsbrytaren med risk att den inte löser ut när det behövs...............

/F
Självklart så är det utifrån säkerhet som regelverket tas fram. Nu innebär ju dock en UMC exakt samma risk som en WallConnector så varför inte ha krav på jordfelsbrytare Typ B på alla uttag som den kan kopplas in? Hur stor är risken? Har det inträffat några olyckor? Det ska ju visst finnas en tendens för att elbilar skickar ut likström på kring 400 volt enligt tidigare inlägg. Hur stark ström handlar det om? Behövs Typ B även på andra saker som laddas som tex robotgräsklippare?
Blind JFB.JPG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Säger inget om riskerna att det inträffar. 6 mA kan ju i princip varje DC-laddare som helst skicka tillbaka, med elbilar på 400 V blir det 2,4 W och uppåt. Ska vi sätta upp Typ B även för mobiltelefoner, laptops, robotgräsklippare, varje CEE-uttag? Varför gäller det endast fast installation och ej mobil box som har exakt samma risk? Det är ju inte boxen som levererar strömen utan det är ju elbilen som enligt inlägg ovan har tendens att skicka ut likström. Om det nu är säkerheten som man sätter främst, varför ignoreras mobila boxar?

Själv har jag inte hittat ett endaste fall på att något problem skulle ha inträffat men om det finns en tendes att det inträffar så måste det väl finnas flera rapporter om detta? Jag är inte expert inom området så det är därför jag frågar om rapporter eller incidenter där utrustning eller människor skadats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Svenssons skrev:
Säger inget om riskerna att det inträffar. 6 mA kan ju i princip varje DC-laddare som helst skicka tillbaka, med elbilar på 400 V blir det 2,4 W och uppåt. Ska vi sätta upp Typ B även för mobiltelefoner, laptops, robotgräsklippare, varje CEE-uttag? Varför gäller det endast fast installation och ej mobil box som har exakt samma risk? Det är ju inte boxen som levererar strömen utan det är ju elbilen som enligt inlägg ovan har tendens att skicka ut likström. Om det nu är säkerheten som man sätter främst, varför ignoreras mobila boxar?

Själv har jag inte hittat ett endaste fall på att något problem skulle ha inträffat men om det finns en tendes att det inträffar så måste det väl finnas flera rapporter om detta? Jag är inte expert inom området så det är därför jag frågar om rapporter eller incidenter där utrustning eller människor skadats.
Håller med om att risken torde vara ganska liten men om det händer är det en gång för mycket kanske....
Att laddare till mobiltelefoner, laptops och robotgräsklippare skulle alstra felströmmar(likström) över 6mA låter inte troligt dock.
Bilen laddas med 11kW mot mobilens 5-10W, lite skillnad :)

Håller också med om att man skulle ställa samma krav på fast som mobil lösning, enklast är ju om det sitter på apparaten som laddas dvs bilen :)
Annars får det ju hänga en varningsskylt på UMC`n , "Får endast kopplas in i uttag som föregås av JFB typ B" men det låter ju lite amerikanskt i för sig......
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av bylund »

Det är väl en sannolikhetsbedömning man gör, att en fast installation kommer ha mycket mer likriktare kopplade till sig än vartenda uttag. Det är ju ofta så att nya regler gäller för nyinstallation också för att det inte är rimligt att bygga om hela tiden i takt med att reglerna ändras.

Sedan kan man ju ha olika åsikter om var gränsen ska dras för hur mycket olika nivåer av säkerhet är värt i form av investeringskostnad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av 12man »

Splfredde skrev:
12man skrev:
Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
Nja, det finns ju regler för uttag utomhus fortfarande. Petsäkert eller gäller 1,7 m över golv/mark! Ett vanligt CEE trefas 16A är inte petsäkert :)
Sen förstår jag inte svaret, tror du man ställer kravet på Typ B JFB för att firmorna ska tjäna extra?

/F
Ett petsäkert uttag som sitter utomhus är tyvärr inte petsäkert speciellt länge. Elstandarder kostar pengar att läsa, men höjdkravet verkar vara borta om jag ser på yrkesmanna installationer som görs, och tyvärr så drivs standardisering och säkerhets arbetet mer av ekonomi än sunt förnuft, kolla bara på hela CE cirkusen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

12man skrev:
Splfredde skrev:
12man skrev:
Säkerhet ja, förr skulle utomhusuttag alltid placeras 1,5 meter eller högre över mark men det kravet är helt borta, såklart är ju ingen firma som kan tjäna några extra kronor på det
Nja, det finns ju regler för uttag utomhus fortfarande. Petsäkert eller gäller 1,7 m över golv/mark! Ett vanligt CEE trefas 16A är inte petsäkert :)
Sen förstår jag inte svaret, tror du man ställer kravet på Typ B JFB för att firmorna ska tjäna extra?

/F
Ett petsäkert uttag som sitter utomhus är tyvärr inte petsäkert speciellt länge. Elstandarder kostar pengar att läsa, men höjdkravet verkar vara borta om jag ser på yrkesmanna installationer som görs, och tyvärr så drivs standardisering och säkerhets arbetet mer av ekonomi än sunt förnuft, kolla bara på hela CE cirkusen
Gratis att läsa "frågor & svar" på Elsäkerhetsverkets hemsida :)
Men håller med, tyvärr många som inte följer reglerna.......

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... g-utomhus/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av 12man »

Sett den, citat

"När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om"
Lägg märke till ordet >>>inte<<<

En annan "kul" eller inte grej är att CE provning av CEE-don (röda 3fas) bara kräver 1000 insättningar/utdragningar för godkännande!!! Uppnås på 2,x år med en elbil, med en vedkap ~25år?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

12man skrev:
Sett den, citat

"När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om"
Lägg märke till ordet >>>inte<<<

En annan "kul" eller inte grej är att CE provning av CEE-don (röda 3fas) bara kräver 1000 insättningar/utdragningar för godkännande!!! Uppnås på 2,x år med en elbil, med en vedkap ~25år?
Men "inte" följs av hänvisning till SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6 så regler finns :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Håller med om att risken torde vara ganska liten men om det händer är det en gång för mycket kanske....
Att laddare till mobiltelefoner, laptops och robotgräsklippare skulle alstra felströmmar(likström) över 6mA låter inte troligt dock.
Bilen laddas med 11kW mot mobilens 5-10W, lite skillnad :)

Håller också med om att man skulle ställa samma krav på fast som mobil lösning, enklast är ju om det sitter på apparaten som laddas dvs bilen :)
Annars får det ju hänga en varningsskylt på UMC`n , "Får endast kopplas in i uttag som föregås av JFB typ B" men det låter ju lite amerikanskt i för sig......
Nu handlar det ju inte om hur mycket effekt som enheten laddas med utan vad som kan skickas tillbaka i felström. Ett 48V batteri på låt oss säga 2,5 Ah kan ju leverera bra mycket högre ström och effekt än 6 mA, 2,4 W och det samma gäller faktiskt även ett mobilbatteri. Jag misstänker också att risken är liten men om man säger att det finns tendes till att elbilar gör det låter som att de är benägna att leverera felström. Jag saknar dock källa på något fall där detta hänt. Svårt att räkna ut risken då. Risken för skada kan t.ex. vara bra mycket mindre än en inanndning av rökmolnet från startande bensinmotor. Där är det inte en risk att det kommer ut skadliga gaser utan säkerställt att det händer varje gång.

Så länge vi inte vet vad risken defakto är eller om den verkligen existerar så kommer jag vara kritisk till regelverket men förstår att det är bättre med ökad säkerhet. Problemet är inte lika stort längre som det var tidigare när en JFB Typ B kostade uppåt 10kkr. Bra att när säkrare utrustning blir bättre och billigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Håller med om att risken torde vara ganska liten men om det händer är det en gång för mycket kanske....
Att laddare till mobiltelefoner, laptops och robotgräsklippare skulle alstra felströmmar(likström) över 6mA låter inte troligt dock.
Bilen laddas med 11kW mot mobilens 5-10W, lite skillnad :)

Håller också med om att man skulle ställa samma krav på fast som mobil lösning, enklast är ju om det sitter på apparaten som laddas dvs bilen :)
Annars får det ju hänga en varningsskylt på UMC`n , "Får endast kopplas in i uttag som föregås av JFB typ B" men det låter ju lite amerikanskt i för sig......
Nu handlar det ju inte om hur mycket effekt som enheten laddas med utan vad som kan skickas tillbaka i felström. Ett 48V batteri på låt oss säga 2,5 Ah kan ju leverera bra mycket högre ström och effekt än 6 mA, 2,4 W och det samma gäller faktiskt även ett mobilbatteri. Jag misstänker också att risken är liten men om man säger att det finns tendes till att elbilar gör det låter som att de är benägna att leverera felström. Jag saknar dock källa på något fall där detta hänt. Svårt att räkna ut risken då. Risken för skada kan t.ex. vara bra mycket mindre än en inanndning av rökmolnet från startande bensinmotor. Där är det inte en risk att det kommer ut skadliga gaser utan säkerställt att det händer varje gång.

Så länge vi inte vet vad risken defakto är eller om den verkligen existerar så kommer jag vara kritisk till regelverket men förstår att det är bättre med ökad säkerhet. Problemet är inte lika stort längre som det var tidigare när en JFB Typ B kostade uppåt 10kkr. Bra att när säkrare utrustning blir bättre och billigare.
Nja, vi pratar "läckström" alltså en restprodukt av den totala förbrukningen. Sannolikheten att en mobil-laddare alstrar lika mycket läckström som bil-laddaren är ju obefintlig :)
Faran är alltså att kärnan till spolen som skall utlösa jordfelsbrytaren blir mättad av för hög dc-läckström och därmed inte bryter när den skall.
Jag menar inte att man måste installera Typ B men att köra på befintlig Typ A som skyddar hela huset är ju som att inte ha någon JFB alls........

Hittade lite info, dock på engelska....

http://www.connectingindustry.com/elect ... ents-.aspx
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Tackar för länken, har bara snabbt läst den och det verkar där som att det är Typ B+ med större frekvensområde som behövs men säger egentligen inget om hur stora eller vanliga felströmmarna från elbilar är. Självklart har jag jordfelsbrytare på varje CEE-kontakt som jag har men
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Svenssons skrev:
Tackar för länken, har bara snabbt läst den och det verkar där som att det är Typ B+ med större frekvensområde som behövs men säger egentligen inget om hur stora eller vanliga felströmmarna från elbilar är. Självklart har jag jordfelsbrytare på varje CEE-kontakt som jag har men
Jaja, kastar lite sten i glashus...
Jag har 3 plan inkl. källare med en central på varje plan med egen JFB typ A varav centralen i källaren matar CEE till bilen :)

Tror också att det låter värre än det är då vi inte vet vilka bilar som ger ifrån sig hur mycket, alla har säkert inte samma lösning!
Oavsett borde det ligga på bil-leverantören då de skickar med adaptrar som passar överallt!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Tror också att det låter värre än det är då vi inte vet vilka bilar som ger ifrån sig hur mycket, alla har säkert inte samma lösning!
Oavsett borde det ligga på bil-leverantören då de skickar med adaptrar som passar överallt!
Precis, kanske skulle det införas kontroller av elsäkerheten istället för kontroll av avgaser på elbilar vid typgodkännandet. När vi väl får in elbilar från biltillverkare som vill producera så billigt som möjligt så kan det behövas. Hur ser det t.ex. ut för kinesiska biltillverkare idag? Det är väl i och för sig endast BYD som rullar i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
EV Solution
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 sep 2018 13:33

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av EV Solution »

Hej,

Billiga jordfelsbrytare typ B hittar ni här:

https://www.evsolution.se/produkt/jordf ... -3n-4-pol/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av mans71 »

Haha, riktigt kul!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av pubbe »

Tänkte precis skriva samma sak, förstår inte varför dom behöver kosta mer än dubbelt så mycket i Sverige jämfört med Norge!
Det är billigare att beställa från Norge även om firman betalar och man inte drar momsen!
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Skriv svar