Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Jag med nu! Tack!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Tack för tipset! Beställt en nu vilket totalkostnaden blev 1651 SEK.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av AGCF »

Man får aviseringar i facebook messenger med. Sista Sovjetstaten levererar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Haglund »

Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Haglund »

khavusr skrev:
Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Tack! Tämligen solklart därmed. Det blir dyrt för mina tre trefasuttag som används för laddning...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av strejf »

jeb skrev:
Fick hem min för SEK 1831 från Norge i våras

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

strejf skrev:
Det är inget speciellt med den för att den är Norsk?
Nej, den uppfyller EU kraven på jordfelsbrytare av typ 2, dvs det som även SS pekar på.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av chpaulin »

Något tips på prisvärd effektvakt nu när vi landat i en prisvärd jordfelsbrytare? Tänkte även installera en separat avläsare likt nedan för att kunna räkna av hur mycket av total förbrukning gått till bilen

http://www.garo.se/installation/normkom ... -dig-rs485
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av eric »

Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Bjelke »

eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...

(sök på bjelkemetoden :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?
Vi är ett gäng nu som gjort precis så och det funkar kanon, fast helt rumsrent är det inte (den ska eg vara "fast monterad")...

(sök på bjelkemetoden :lol: )
Så om man sätter trefas kontakt och hänger upp wc på väggen istället för att skruva så sparar man 2-10k hmmmm undrar hur folk kommer göra Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av jonasl »

Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.

Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Jag hade precis tänkt bryta ut ett vanligt trefas-uttag från matningen till wall-boxen, för att använda till annat någon gång ibland (eller till UMC när boxen krånglar som den gör just nu). Men det kanske är vanskligt?

Det som står i standarden är att det ska vara en helt egen individuell gruppledning till ladduttaget.

Det kan tolkas som att den även ska vara oskarvad, anledningen är att vissa skarvklämmor kan bli överhettade vid långvarig hög belastning.

Nu står det inte exakt att ledningen ska vara utan skarvar, standarden radar inte upp allt som är rätt eller fel.

Ett korrekt installerat CEE 3-fasuttag ska fungera att koppla in en wallbox om allt är i bra skick. Men alla skarvar är felkällor, så går det att undvika är det att förorda.
Brand.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

jonasl skrev:
Räcker det med att byta jordfelsbrytaren i centralen till en typ B, om man har en separat central för garaget? Vi har tre garage som alla har varsin central som är matad med 3x32A och idag har varsin jordfelsbrytare.

Frågan om laddning av bilar har kommit upp i vår BRF och jag som styrelsemedlem tänkte ta på mig ansvaret för att driva frågan. Vill inte att det ska bli tongångar om att det är för dyrt, att alla parkeringar måste förses med laddstation för 10 000 kr osv.
Elsäkerhetsmässigt får du samma säkerhetsnivå, men syftet med att varje ladduttag ska ha egen jordfelsbrytare är att öka driftsäkerheten. Om en elbil med jordfel kopplas in stoppas laddningen för alla elbilarna från denna elcentral.

Det kan också vara så att de tillåtna läckströmmar som trots allt finns i varje elbil blir för höga om flera bilar laddas på samma jordfelsbrytare.

Jag har ingen erfarenhet av hur ofta en elbil löser ut jordfelsbrytaren, det är troligen inte så vanligt. Kan tänka mig att säkringen löser ut oftare.
Möjligen att typ B jordfelsbrytaren som har betydligt bättre känslighet än typ A kan lösa ut lite oftare.

Har byggt en elbilsladdning för 10 tjänstebilar där de laddar Renualt Kango, ser att det skapas en del mindre störningar på elnätet när de laddas men absolut inget som är problem ännu. Utvecklingen på kraftelektroniken i likriktarna går ju framåt hela tiden.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Mysman »

Off Grid Byggaren skrev:
eric skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

...

Det är också viktigt att ledningen fram till Wallboxen är utan några skarvar, det ska vara hel kabel ända från elcentralen.

...
Är detta ett krav enligt regelboken eller en rekommendation av egen erfarenhet?

Det som står i standarden är att det ska vara en helt egen individuell gruppledning till ladduttaget.

Det kan tolkas som att den även ska vara oskarvad,
Det som menas här är nog att matningen bara är avsedd för laddaren och inget annat som t.ex. ett separat uttag eller annan förbrukare eftersom strömmen då riskerar att bli för hög.

Så säkringen i centralen skall gå till wallboxen och inget annat.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

I samband med att jag postade upp denna tråden så skickade jag även en förfrågan till Elsäkerhetsverket för att lyssna av vad de hade att säga kring kravet på Jordfelsbrytare Typ B för laddstationer och med referens till Eways hemsida samt diskussion med dem. Första svaret jag fick från dem var följande:

Jag har varit i kontakt med Enviroways AB och det visade sig att dem trodde att vårt införande ut av nya regler för elarbetet, som trädde i kraft den 1 juli 2017 även innefattade ett krav på det du skriver. Dem sa att de skulle ändra sin text på hemsidan.

Följer upp med en ny epost där jag undrar kring vilken typ av elinstallationer av laddstationer omfattar då SS 436 40 00, utg 3:2017 (just på sidan 499 under p722 p531 p2 p101 står det om laddstationer)? Får följande svar:

Dem har inte förstått de nya reglerna. De nya kraven from 1 juli handlar om helt andra saker och har inte med vilken jordfelsbrytare man ska använda i laddstationer. Din elinstallatör ska kunna redogöra för vad som gäller i din anläggning utifrån vad tillverkaren föreskriver. Vad gäller din fråga kring SS 436 40 00 så hänvisas ni till SEK 08-444 14 00

Så med andra ord så verkar det inte finnas något krav på jordfelsbrytare typ B vid nyinstallation av laddstationer och det är tråkigt att det har blivit en situation där olika aktörer på marknaden övertolkar nya bestämmelser, om än i bästa välmening. Det hade varit klädsamt om Elsäkerhetsverket gick ut med ett förtydligande kring denna frågeställning då det råder stor förvirring samt olika åsikter kring vad som gäller.

Kanske inte helt fel om flera från forumet kontaktar elsäkerhetsverket för att få till ett förtydligande/rekommendation kring vad som gäller.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av beef »

khavusr skrev:
I samband med att jag postade upp denna tråden så skickade jag även en förfrågan till Elsäkerhetsverket för att lyssna av vad de hade att säga kring kravet på Jordfelsbrytare Typ B för laddstationer och med referens till Eways hemsida samt diskussion med dem. Första svaret jag fick från dem var följande:

Jag har varit i kontakt med Enviroways AB och det visade sig att dem trodde att vårt införande ut av nya regler för elarbetet, som trädde i kraft den 1 juli 2017 även innefattade ett krav på det du skriver. Dem sa att de skulle ändra sin text på hemsidan.

Följer upp med en ny epost där jag undrar kring vilken typ av elinstallationer av laddstationer omfattar då SS 436 40 00, utg 3:2017 (just på sidan 499 under p722 p531 p2 p101 står det om laddstationer)? Får följande svar:

Dem har inte förstått de nya reglerna. De nya kraven from 1 juli handlar om helt andra saker och har inte med vilken jordfelsbrytare man ska använda i laddstationer. Din elinstallatör ska kunna redogöra för vad som gäller i din anläggning utifrån vad tillverkaren föreskriver. Vad gäller din fråga kring SS 436 40 00 så hänvisas ni till SEK 08-444 14 00

Så med andra ord så verkar det inte finnas något krav på jordfelsbrytare typ B vid nyinstallation av laddstationer och det är tråkigt att det har blivit en situation där olika aktörer på marknaden övertolkar nya bestämmelser, om än i bästa välmening. Det hade varit klädsamt om Elsäkerhetsverket gick ut med ett förtydligande kring denna frågeställning då det råder stor förvirring samt olika åsikter kring vad som gäller.

Kanske inte helt fel om flera från forumet kontaktar elsäkerhetsverket för att få till ett förtydligande/rekommendation kring vad som gäller.
Önskar jag verkligen, har precis beställt 4 typ b i all förvirring vilket inte varit gratis.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

beef skrev:
Önskar jag verkligen, har precis beställt 4 typ b i all förvirring vilket inte varit gratis.
Har själv beställt en från Norge och fått allt monterat så inte så mycket att göra åt det. Men samtidigt så är jag inte helt imponerad av svaren ovan utan ser gärna att de går ut med ett förtydligande. Att komma ihåg är att en enskild tjänstemansbeslut kan köras över av den egna myndigheten och en rekommendation kan anses var felaktig längre fram.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ellagstiftningen är inte helt enkel att förstå.

Den nya ellagen som kom 1 juli i år gäller endast elbehörigheten och elansvaret för dem som arbetar med elinstallationer.

Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda är ELSÄK-FS 2008:1

Det är dock numer, redan sen år 2004, endast en så kallad ramföreskrift, och kan sammanfattas med en kort text:

Bygg alltid riktigt elsäkert.

Hur gör man det då?

Elsäkerhetsverket svarar inte på tekniska frågor längre, men de föreslår att vi ska använda erkänd svensk standard som en metod att uppfylla elsäkerhetskraven.

I standarden SS 436 40 00, utgåva 3:2017, som kom ut i maj 2017, finns de tekniska lösningarna beskrivna med typ B jordfelsbrytaren.
Har Ni frågor om denna måste SEK - Svensk Elstandard kontaktas.

Ett annat alternativ är att den auktoriserade (tidigare behörige) elinstallatören gör en egen dokumenterad riskbedömning, beskriver alla elrisker som kan uppstå, och sedan hur han tekniskt har skyddat elinstallationen och användarna mot alla dessa risker. Elinstallatören tar då ett stort eget ansvar, men detta finns för att inte hindra teknikutvecklingen. Det kanske kommer en jordfelsbrytare typ E nästa år som skyddar ännu bättre.

Kraven i standarden SS 436 40 00 får ses som en mininivå, det är tillåtet att bygga med högre elsäkerhet.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Har ställt frågan kring vad som gäller till SEK Svensk Elstandard. Så låt se vad de återkommer med.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Enligt SEK så har det varit mycket förvirring kring nämnda avsnitt i SS kring laddboxar och JFB Typ B och den tekniska kommittén ansvarig för denna standard har tagit upp detta på sitt senaste möte. SEK har lovat återkomma med svar när de har fått in protokollet från mötet.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Engen »

khavusr skrev:
Enligt SEK så har det varit mycket förvirring kring nämnda avsnitt i SS kring laddboxar och JFB Typ B och den tekniska kommittén ansvarig för denna standard har tagit upp detta på sitt senaste möte. SEK har lovat återkomma med svar när de har fått in protokollet från mötet.
Bra bra. Väntar med spänning!
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av MangeT »

Är också laddad på svaret.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av bonath »

Dom strömmar inte mötet?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar