Då kommer de som ärvt rikedom och inte jobbar undanmans71 skrev:Varför ens skatta bilar speciellt? Bara att skatta rakt av på lönen som så mycket annat.
Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Moderator: Redaktion
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det är alltid någon som till synes kommer undan och någon som är vinnare och att man upplever att man betalar för någon annans behov, men det är ju därför vi har skatter. Förstår inte varför man ska krångla till det.
Model S P85DL+
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det som är fånigt och oärligt är politikernas officiella anledning till skatter - miljö - sedan trängsel - sedan buller, handlar bara om att få in så mycket skatter som möjligt, har ingenting med andra påstådda orsaker att göra. Klart de tittar på hur de ska beskatta elbilar när de har så hög skatt på bensin och diesel som sedan uteblir.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
+1. Klart det inte handlar om miljö ... egentligen ... utan degen måste in till det allmänna så att staten kan slösa med "nån-annans" pengar . annars hade man t.ex. utformat flygskatten på något annat sätt som främjar miljövänligt bränsle på flyget. Dock så är det säkert 10 år dit, så vi elbilister får se till att njuta den skattefria tid som finns.MangeT skrev:Det som är fånigt och oärligt är politikernas officiella anledning till skatter - miljö - sedan trängsel - sedan buller, handlar bara om att få in så mycket skatter som möjligt, har ingenting med andra påstådda orsaker att göra. Klart de tittar på hur de ska beskatta elbilar när de har så hög skatt på bensin och diesel som sedan uteblir.
Senast redigerad av Oppfinnarn, redigerad totalt 1 gånger.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Jag tyckte att det var bra så länge det här höll sig borta från TCS. Det här tycker jag är larvigt att ens prata om vid det här laget.
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Inte ens toppen av isberget:
https://nyheter24.se/geddit/776482-10-v ... budsmannen
https://nyheter24.se/geddit/776482-10-v ... budsmannen
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Nu när batterierna kostar nära en halv mille och vi nu importerar batterier gör sverige nog ingen bra affär riktigt förvisso. Men inom 5 år är nog priset för eldrivlina nära nog priset för en fossildrivlina samt att vi kanske har en egen batterifabrik. Då kommer det nog att framstå som ren katastrof att importera olja för 100 miljarder spänn. Nästan så vi borde få pengar per km om man kör på el då.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Nu när batterierna kostar nära en halv mille och vi nu importerar batterier gör sverige nog ingen bra affär riktigt förvisso. Men inom 5 år är nog priset för eldrivlina nära nog priset för en fossildrivlina samt att vi kanske har en egen batterifabrik. Då kommer det nog att framstå som ren katastrof att importera olja för 100 miljarder spänn. Nästan så vi borde få pengar per km om man kör på el då.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Skriver att man vill ersätta skatteintäkterna men vi slipper också betala miljarder till oljeländerna.
Så pengarna från inhemsk el bör komma Sverige till nytta eller tänker jag fel?
Så pengarna från inhemsk el bör komma Sverige till nytta eller tänker jag fel?
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Sverige har ett av världens högsta skattetryck. Inkomst efter skatt i Stockholm, 23'.apkungen skrev:Jag tyckte att det var bra så länge det här höll sig borta från TCS. Det här tycker jag är larvigt att ens prata om vid det här laget.
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
Jämför tex Zurich, inkomst efter skatt 50'.
http://www.di.se/analys/mikael-vilenius ... m-sverige/
https://www.numbeo.com/cost-of-living/i ... obile=true
Men visst blir det bättre med högre skatt, vi får så mycket för pengarna som de inte har i Zurich.
Kom ihåg att folket (du) bestämmer i en demokrati, inte "politiker".
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Grundproblemet är fortfarande att man inte visar någon form av ärlighet i frågan över huvudtaget. Nej det är Solklart inte en miljö fråga, lika lite handlar det om trängsel. Lika lite som koldioxidskatten har med miljö att göra, eller trängsel skatten har med trängsel att göra idag. Man måste helt enkelt ha in pengar.
Om man inte kan vara rakryggad nog att åtminstone se folk i ögonen och vara hederlig i en sådan här fråga är det faktiskt inte så underligt att diskussionen urartar.
Det är väldigt frustrerande att diskutera med ynkryggar av det slaget.
Jag kan köpa att man vill ha in pengar för att drifta vårt samhälle, men för höge d-vulen, låt oss då diskutera den biten. Låtsas inte att det är något det inte är.
Om man inte kan vara rakryggad nog att åtminstone se folk i ögonen och vara hederlig i en sådan här fråga är det faktiskt inte så underligt att diskussionen urartar.
Det är väldigt frustrerande att diskutera med ynkryggar av det slaget.
Jag kan köpa att man vill ha in pengar för att drifta vårt samhälle, men för höge d-vulen, låt oss då diskutera den biten. Låtsas inte att det är något det inte är.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Problemet kommer att aktualiseras och dessutom öka när folk kommer att generera egen el med solceller. Då försvinner även en stor inkomstkälla i form av elskatten.
Vi betalar väldigt mycket i skatt, men det är utspritt på olika poster i form av arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms, punktskatter osv. Jag avstår från att säga om det är bra eller dåligt här men om det inte ”portionerades” ut som det görs idag och folk enkelt skulle kunna se direkt hur mycket de egentligen betalar i skatt skulle de bli mycket mer ovilliga att betala och samhället skulle få problem med finansieringen. Så det är klart att när stora finansieringskällor försvinner måste pengarna tas nån annan stans ifrån. Men som några påpekat. Ärlighet om varför man har en skatt och vad den används till är kritisk för betalningsviljan.
Vi betalar väldigt mycket i skatt, men det är utspritt på olika poster i form av arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms, punktskatter osv. Jag avstår från att säga om det är bra eller dåligt här men om det inte ”portionerades” ut som det görs idag och folk enkelt skulle kunna se direkt hur mycket de egentligen betalar i skatt skulle de bli mycket mer ovilliga att betala och samhället skulle få problem med finansieringen. Så det är klart att när stora finansieringskällor försvinner måste pengarna tas nån annan stans ifrån. Men som några påpekat. Ärlighet om varför man har en skatt och vad den används till är kritisk för betalningsviljan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Äntligen lite rättvisa!
Varför ska en bil som körs 400 om året kosta 5000:- när en Tesla som kör 5000 kommer undan med 310:-(eller vad det nu är)
Varför ska en bil som körs 400 om året kosta 5000:- när en Tesla som kör 5000 kommer undan med 310:-(eller vad det nu är)
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Självklart ska man betala för att använda en värdefull resurs, annars blir det "allmänningarnas tragedi" med överutnyttjande som följd. Vi skrattar åt gamla bilder på köer till subventionerade varor i kommunistländer och undrar hur de kunde vara så korkade, samtidigt som vi behandlar våra vägar precis lika korkat med köer och trängsel som följd.
Sen är det fantastiskt hur bra IVL är på mediarelationer. Är det verkligen normalt att forskare lyckas få press på att de ska börja forska på något?
Sen är det fantastiskt hur bra IVL är på mediarelationer. Är det verkligen normalt att forskare lyckas få press på att de ska börja forska på något?
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Jag skulle gärna betala om jag fick något för det. Om tex trängselskatten gick till vägen jag åker. Nu suger staten ut pengar till den allmänna konkursen och då kanske det finns bättre skattebaser än vår rörlighet.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Ja ... och man skulle ju kunna uppfinna en schablonmässig "förmånsbeskattning" för de som har en elbil. Det är ju en verklig förmån att få köra miljövänligt, så det måste ju beskattasKulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
/M V H
Oppfinnaren - Innovationsdirektör på Skatteverket.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Kunde inte ha sagt det bättre själv hahaOppfinnarn skrev:Ja ... och man skulle ju kunna uppfinna en schablonmässig "förmånsbeskattning" för de som har en elbil. Det är ju en verklig förmån att få köra miljövänligt, så det måste ju beskattasKulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
/M V H
Oppfinnaren - Innovationsdirektör på Skatteverket.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Skillnaden är stor, i vägtullar kan man styra kostnaden genom att få betala mera där ljud, trängsel, avgaser spelar rollbylund skrev:Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Fast det är ju just detta IVL vill utreda att göra. I artikeln du länkade till när du skapade tråden står juKulingen skrev:Skillnaden är stor, i vägtullar kan man styra kostnaden genom att få betala mera där ljud, trängsel, avgaser spelar rollbylund skrev:Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Så det funderar alltså på ett system som tar hänsyn till var och när. Att även ta hänsyn till bilens egenskaper, som t ex utsläpp, är ju en smal sak.– Vi vet att de samhällsekonomiska kostnaderna för trängsel, buller och utsläpp skiljer sig stort om du kör i stadsmiljö kontra glesbygd. Det bör vara dyrare att köra bil i storstaden, säger han.
För störst effekt skulle en kilometerskatt kunna utformas med rörliga kostnader beroende på när på dagen du kör.
Det är därför jag tycker att det är så fånigt att de kallar det kilometerskatt, för det verkar det ju inte alls handla om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Många verkar fått för sig att det här skulle bli en skatt "mot" elbilar.
Min uppfattning av vad det verkar vara som man nu ska börja utreda är en kilometerskatt för personbilar.
Alltså det står ingenstans att det skulle vara specifikt för elbilar, och jag har svårt att se att man i en utredning skulle komma fram till att endast elbilar ska betala.
Det kommer malas fram och tillbaka i all evinnerlighet det här... och vi kommer bytt regering både 2 och 3 gånger innan vi är framme... så att börja nojja över nån skatt, som man dessutom tror endast ska läggas på elbilar, känns lite som att ropa varg.
Min uppfattning av vad det verkar vara som man nu ska börja utreda är en kilometerskatt för personbilar.
Alltså det står ingenstans att det skulle vara specifikt för elbilar, och jag har svårt att se att man i en utredning skulle komma fram till att endast elbilar ska betala.
Det kommer malas fram och tillbaka i all evinnerlighet det här... och vi kommer bytt regering både 2 och 3 gånger innan vi är framme... så att börja nojja över nån skatt, som man dessutom tror endast ska läggas på elbilar, känns lite som att ropa varg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det står i artikeln att det kommer dröja 10-15 år,då kommer bensin och diesel bilar nästan försvunnit och regeringen behöver sina 80.000 miljoner som dessa bilar har skattat varje år. Så alla bilar inklusive elbilar kommer få denna skatt då, men de kvarvarande få extra högjoel80 skrev:Många verkar fått för sig att det här skulle bli en skatt "mot" elbilar.
Min uppfattning av vad det verkar vara som man nu ska börja utreda är en kilometerskatt för personbilar.
Alltså det står ingenstans att det skulle vara specifikt för elbilar, och jag har svårt att se att man i en utredning skulle komma fram till att endast elbilar ska betala.
Det kommer malas fram och tillbaka i all evinnerlighet det här... och vi kommer bytt regering både 2 och 3 gånger innan vi är framme... så att börja nojja över nån skatt, som man dessutom tror endast ska läggas på elbilar, känns lite som att ropa varg.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Kan vara så men om det är något som talar mot detta är ju att dom vill ha in mera skatt om du åker där det är mycket trafik, om du släpper ut mycket, om du bullrar mm. Men får hoppas att det dröjer massa årLarsL skrev:Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.