Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:

:?
Fantastiskt vad denna ”AI” kan hitta på ibland... :D
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av joel80 »

Har nog nämnts tidigare, men skillnaden på att det går miljarder och åter miljarder utomlands för fossilbränsle mot att Sverige kommer kunna vara så gott som självförsörjande på "drivmedel" måste ju ge väldigt stora ekonomiska fördelar i landet. Det blir ju ringar på vattnet av det. Investeringar som leder till jobb och andra investeringar, som också leder till jobb o.s.v. Med ökade skatteintäkter som följd. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Dom kallade det bara"kilometerskatt" men det framkommer ju att det slår snett utan utredningen vill ju att få bort bilar från trafikerade gator och bullriga bilar. Hur man löser detta det är det som är frågan
Genom att bygga vägar som är snabba och enkla att ta sig fram på. Om det tex funnits en motorväg runt eller under Göteborg hade ju ingen stått i köerna inne i centrum. Vi står ju för tusan inte där för att det är kul! Att det nu kostar extra att göra det ger ju inget när det inte finns något alternativ. Så det är alltså smartare att inse att vi kommer ha bilar och att vi måste anpassa vägarna för dem.
Nej. Att bygga mer väg i en större stad är ingen lösning, då det nya utrymmet bara lockar till sig fler fordon. Att "anpassa vägarna" låter som 60-talstänk. Men det har redan konstaterats att det inte fungerade speciellt bra att prioritera biltrafik framför annat.

(Beklagar att jag nu svarar på ett inlägg som är ett år gammalt, men jag hade missat denna tråd förra året.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Nicklas »

Tyskarna är inte helt klara än, men det känns som att de är en bra bit på väg med en vettig lösning:
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/ing ... obahn-2019
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Dom kallade det bara"kilometerskatt" men det framkommer ju att det slår snett utan utredningen vill ju att få bort bilar från trafikerade gator och bullriga bilar. Hur man löser detta det är det som är frågan
Genom att bygga vägar som är snabba och enkla att ta sig fram på. Om det tex funnits en motorväg runt eller under Göteborg hade ju ingen stått i köerna inne i centrum. Vi står ju för tusan inte där för att det är kul! Att det nu kostar extra att göra det ger ju inget när det inte finns något alternativ. Så det är alltså smartare att inse att vi kommer ha bilar och att vi måste anpassa vägarna för dem.
Nej. Att bygga mer väg i en större stad är ingen lösning, då det nya utrymmet bara lockar till sig fler fordon. Att "anpassa vägarna" låter som 60-talstänk. Men det har redan konstaterats att det inte fungerade speciellt bra att prioritera biltrafik framför annat.

(Beklagar att jag nu svarar på ett inlägg som är ett år gammalt, men jag hade missat denna tråd förra året.)
Att bygga vettiga förbifarter och ringleder är sunt förnuft och det är tidlöst. Är väl precis tvärtom dessutom. På 60-talet gick de stora vägarna genom varje samhälle. Det gör de inte nu. Eller du kanske saknar att kryssa genom Norrköping, Linköping, Jönköping osv? Eller motorvägen förbi Uppsala. Riv den. Var mycket bättre förut när alla fick köa.

Nej. Svälj inte miljöpartipropagandan. Förbifart är ju inte till för de som bor i staden. Från Uppsala är det ju skittrist att åka Essingeleden så fort man ska söderut. Bygg förbifarten! :)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Att bygga vettiga förbifarter och ringleder är sunt förnuft och det är tidlöst. Är väl precis tvärtom dessutom. På 60-talet gick de stora vägarna genom varje samhälle. Det gör de inte nu. Eller du kanske saknar att kryssa genom Norrköping, Linköping, Jönköping osv? Eller motorvägen förbi Uppsala. Riv den. Var mycket bättre förut när alla fick köa.

Nej. Svälj inte miljöpartipropagandan. Förbifart är ju inte till för de som bor i staden. Från Uppsala är det ju skittrist att åka Essingeleden så fort man ska söderut. Bygg förbifarten! :)
Kan just undra vilket partis propaganda du har svalt i så fall?

Om du med "förbifarten" i sista meningen menar "Förbifart Stockholm" så säger du emot ditt eget påstående om "förbifart är ju inte till för de som bor i staden". På Essingeleden är en väldigt stor del av trafiken lokal för stockholmsområdet. Så ser det ofta ut i en större stad med stora förortsområden där många pendlar med bil in till staden eller tvärs igenom staden. Köerna in och ut från Stockholm sträcker sig ofta längre ut än de punkter där "förbifarten" kommer att ansluta. Ville man bygga en förbifart på riktigt för den långväga trafiken så skulle man byggt den längre ut, t.ex. genom uppgradering av väg 55.

Det som nu kallas "Förbifart Stockholm" skulle från början gå i ytläge och var tänkt att öppna upp för exploatering på bl.a. Mälaröarna. I sin nuvarande version har den redan under planeringsfasen också inspirerat många kranskommuner till att planera mer gles och bilberoende förort tills att förbifarten är klar. Det är väl sunt förnuft om något att om man bygger för fler bilar så får man fler bilar.

När det gäller motorvägen förbi Uppsala så byggs det en hel del utmed denna, än så länge mest från dess trafikplatser och in mot Uppsala. Hur länge dröjer det innan utrymmet mellan staden och motorvägen har fyllts upp och motorvägen ligger "i staden" igen? Lokalpolitikerna måste verkligen se till att hålla emot denna sorts utveckling, oavsett vilken stad det gäller, om man vill ha en förbifart som förblir just en förbibart.

Har du reflekterat över vad saker kostar? Det är ett väldigt högt pris att betala för "Förbifart Stockholm" för att det är "skittrist att åka Essingeleden".

Jag kan tillägga att jag ändrade mig i frågan om "Förbifart" Stockholm för några år sen, efter att ha läst på lite mer i ämnet. Innan var jag för, men efteråt insåg jag att det enda rimliga var att vända på detta och vara emot.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 2 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av 12man »

Dessutom är Uppsala Norrköping kortare väg via 55an
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Att bygga vettiga förbifarter och ringleder är sunt förnuft och det är tidlöst. Är väl precis tvärtom dessutom. På 60-talet gick de stora vägarna genom varje samhälle. Det gör de inte nu. Eller du kanske saknar att kryssa genom Norrköping, Linköping, Jönköping osv? Eller motorvägen förbi Uppsala. Riv den. Var mycket bättre förut när alla fick köa.

Nej. Svälj inte miljöpartipropagandan. Förbifart är ju inte till för de som bor i staden. Från Uppsala är det ju skittrist att åka Essingeleden så fort man ska söderut. Bygg förbifarten! :)
Kan just undra vilket partis propaganda du har svalt i så fall?

Om du med "förbifarten" i sista meningen menar "Förbifart Stockholm" så säger du emot ditt eget påstående om "förbifart är ju inte till för de som bor i staden". På Essingeleden är en väldigt stor del av trafiken lokal för stockholmsområdet. Så ser det ofta ut i en större stad med stora förortsområden där många pendlar med bil in till staden eller tvärs igenom staden. Köerna in och ut från Stockholm sträcker sig ofta längre ut än de punkter där "förbifarten" kommer att ansluta. Ville man bygga en förbifart på riktigt för den långväga trafiken så skulle man byggt den längre ut, t.ex. genom uppgradering av väg 55.

Det som nu kallas "Förbifart Stockholm" hette i ett tidigare skede Exploateringsled Väst vilket ger en hint om vad som var tanken med den. Den skulle gå i ytläge och var tänkt att öppna upp för exploatering på bl.a. Mälaröarna. I sin nuvarande version har den redan under planeringsfasen också inspirerat många kranskommuner till att planera mer gles och bilberoende förort tills att förbifarten är klar. Det är väl sunt förnuft om något att om man bygger för fler bilar så får man fler bilar.

När det gäller motorvägen förbi Uppsala så byggs det en hel del utmed denna, än så länge mest från dess trafikplatser och in mot Uppsala. Hur länge dröjer det innan utrymmet mellan staden och motorvägen har fyllts upp och motorvägen ligger "i staden" igen? Lokalpolitikerna måste verkligen se till att hålla emot denna sorts utveckling, oavsett vilken stad det gäller, om man vill ha en förbifart som förblir just en förbibart.

Har du reflekterat över vad saker kostar? Det är ett väldigt högt pris att betala för "Förbifart Stockholm" för att det är "skittrist att åka Essingeleden".

Jag har mina sympatier hos moderaterna. Det tänker jag inte hymla om.

De flesta vill ju ha förbifarten. Och om det nu minskar köerna runt Stockholm så är det skitbra. Då kan jag ta uppdrag i Stockholm utan att behöva vara orolig för att inte hinna hem till dagishämtningen. Åka buss, tåg och tunnelbana? Jo, tjena. Hur många timmar har ditt dygn? Jag skulle få typ 2 timmar enkel väg med kommunala färdmedel. Dubbelt så mycket som med bil (om det inte är köer). Och tåget är inte heller att lita på direkt. Alternativet kanske är att jag blir arbetslös. Vem vet? Kommer det en lågkonjunktur vill jag ha så stor potentiell arbetsmarknad som möjligt.

Jag är ju inte direkt unik i detta heller. Det är ju tiotusentals människor som redan pendlar från Uppsala varje dag (ännu fler om man räknar de från Enköping, Västerås, Nyköping, Eskilstuna osv osv). De flesta med tåg men många många med bil också. Därför att de kanske bor som jag och har svårt att få ihop vardagen om de måste ta tåget. Stockholm är ju en stor ekonomisk motor med många arbetstillfällen. Trafikkaos är ett effektivt sätt att begränsa den motorn.

Ingen vill bo nära motorvägen pga buller. Uppsala har gott om plats att växa åt andra håll. Men även om det blir som du säger så kommer det fortfarande vara en motorväg. Inte en landsväg med tusen rödljus som det var förut.

Infrastruktur brukar vara mer eller mindre självfinansierande. Tror inte kostnaden är så stort hinder.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Jag har mina sympatier hos moderaterna. Det tänker jag inte hymla om.
Och M var i botten på de valbarometrar jag gjorde innan valet nu senast. Så jag föreslår att vi låter partierna stå utanför detta. De argument jag för fram har jag inte hämtat hos Mp, om du tror det. Men om Mp och jag tycker lika i vissa avseenden så är det väl så.

Verdi skrev:
Och om det nu minskar köerna runt Stockholm så är det skitbra. Då kan jag ta uppdrag i Stockholm utan att behöva vara orolig för att inte hinna hem till dagishämtningen. Åka buss, tåg och tunnelbana? Jo, tjena. Hur många timmar har ditt dygn? Jag skulle få typ 2 timmar enkel väg med kommunala färdmedel. Dubbelt så mycket som med bil (om det inte är köer). Och tåget är inte heller att lita på direkt.
Och om det inte minskar köerna runt Stockholm, vad har vi då fått för alla dessa miljarder av allmänna medel?
Mitt dygn har 24 timmar, som vilket vanligt dygn som helst. Men man kan göra egna val som påverkar hur man upplever dessa 24 timmar.
Du verkar tycka att det tar för lång tid att åka kommunalt. "Dubbelt så mycket som med bil (om det inte är köer)" är väldigt talande -- du menar, som jag tolkar det, att vi löser detta genom att bygga bort köerna? Newsflash: det går inte (om vi pratar Stockholm). För övrigt, varför önskar du dig inte en snabbare kollektivtrafik?
Verdi skrev:
Jag är ju inte direkt unik i detta heller. [...] men många många med bil också. Därför att de kanske bor som jag och har svårt att få ihop vardagen om de måste ta tåget.
Och varför bor folk så att det är svårt att få ihop vardagen utan att köra bil? Väljer man att bo så eller är man tvingad till det?
Verdi skrev:
Stockholm är ju en stor ekonomisk motor med många arbetstillfällen. Trafikkaos är ett effektivt sätt att begränsa den motorn.
Ett effektivt sätt att begränsa trafikkaos är att bygga för mer effektiv trafik (som t.ex. tåg, tunnelbana).
Verdi skrev:
Ingen vill bo nära motorvägen pga buller. Uppsala har gott om plats att växa åt andra håll. Men även om det blir som du säger så kommer det fortfarande vara en motorväg. Inte en landsväg med tusen rödljus som det var förut.
De boende i Akalla är nog inte så glada över det kommande bullret från "Förbifart" Stockholm heller.
Min poäng var oavsett att om en förbifart ska förbli just detta så gäller det att man håller den utanför staden och inte låter staden växa runt den, för då är den per definition ingen förbifart längre (utan en motorväg i staden, om det nu i det enskilda fallet har byggts motorväg). En annan del i detta är att vilken trafik som hamnar på vägen påverkas både av hur mycket lokal trafik staden och dess förorter genererar samt av hur mycket långväga trafik som färdas förbi/genom staden. I en mindre stad med en hög andel "förbitrafik" är det därför ett annat förhållande att ta ställning till, än i en större stad där en stor del av trafiken är lokal och endast en mindre andel "förbitrafik".
Verdi skrev:
Infrastruktur brukar vara mer eller mindre självfinansierande. Tror inte kostnaden är så stort hinder.
Ah, du tänker på de s.k. samhällsekonomiska kalkylerna? I dessa brukar (eller brukade?) man ge bilisters tid ett betydligt högre värde än för andra trafikanter. Varför är det så tro?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Jag har mina sympatier hos moderaterna. Det tänker jag inte hymla om.
Och M var i botten på de valbarometrar jag gjorde innan valet nu senast. Så jag föreslår att vi låter partierna stå utanför detta. De argument jag för fram har jag inte hämtat hos Mp, om du tror det. Men om Mp och jag tycker lika i vissa avseenden så är det väl så.

Verdi skrev:
Och om det nu minskar köerna runt Stockholm så är det skitbra. Då kan jag ta uppdrag i Stockholm utan att behöva vara orolig för att inte hinna hem till dagishämtningen. Åka buss, tåg och tunnelbana? Jo, tjena. Hur många timmar har ditt dygn? Jag skulle få typ 2 timmar enkel väg med kommunala färdmedel. Dubbelt så mycket som med bil (om det inte är köer). Och tåget är inte heller att lita på direkt.
Och om det inte minskar köerna runt Stockholm, vad har vi då fått för alla dessa miljarder av allmänna medel?
Mitt dygn har 24 timmar, som vilket vanligt dygn som helst. Men man kan göra egna val som påverkar hur man upplever dessa 24 timmar.
Du verkar tycka att det tar för lång tid att åka kommunalt. "Dubbelt så mycket som med bil (om det inte är köer)" är väldigt talande -- du menar, som jag tolkar det, att vi löser detta genom att bygga bort köerna? Newsflash: det går inte (om vi pratar Stockholm). För övrigt, varför önskar du dig inte en snabbare kollektivtrafik?
Verdi skrev:
Jag är ju inte direkt unik i detta heller. [...] men många många med bil också. Därför att de kanske bor som jag och har svårt att få ihop vardagen om de måste ta tåget.
Och varför bor folk så att det är svårt att få ihop vardagen utan att köra bil? Väljer man att bo så eller är man tvingad till det?
Verdi skrev:
Stockholm är ju en stor ekonomisk motor med många arbetstillfällen. Trafikkaos är ett effektivt sätt att begränsa den motorn.
Ett effektivt sätt att begränsa trafikkaos är att bygga för mer effektiv trafik (som t.ex. tåg, tunnelbana).
Verdi skrev:
Ingen vill bo nära motorvägen pga buller. Uppsala har gott om plats att växa åt andra håll. Men även om det blir som du säger så kommer det fortfarande vara en motorväg. Inte en landsväg med tusen rödljus som det var förut.
De boende i Akalla är nog inte så glada över det kommande bullret från "Förbifart" Stockholm heller.
Min poäng var oavsett att om en förbifart ska förbli just detta så gäller det att man håller den utanför staden och inte låter staden växa runt den, för då är den per definition ingen förbifart längre (utan en motorväg i staden, om det nu i det enskilda fallet har byggts motorväg). En annan del i detta är att vilken trafik som hamnar på vägen påverkas både av hur mycket lokal trafik staden och dess förorter genererar samt av hur mycket långväga trafik som färdas förbi/genom staden. I en mindre stad med en hög andel "förbitrafik" är det därför ett annat förhållande att ta ställning till, än i en större stad där en stor del av trafiken är lokal och endast en mindre andel "förbitrafik".
Verdi skrev:
Infrastruktur brukar vara mer eller mindre självfinansierande. Tror inte kostnaden är så stort hinder.
Ah, du tänker på de s.k. samhällsekonomiska kalkylerna? I dessa brukar (eller brukade?) man ge bilisters tid ett betydligt högre värde än för andra trafikanter. Varför är det så tro?
Ja vi har valt att bo lantligt ca 15 km från en tågstation. Förr bodde vi 50 meter från stationen. Men när barnen blev äldre kändes det inte ok och jag trivdes väl aldrig riktigt där innan heller. Men du tycker alltså att vi bör tränga ihop oss mer och de som bor utanför får skylla sig själva?

Snabbare kollektivtrafik? Hur då? Bussen kör så fort det går. Snabbtåg mellan Uppsala-Stockholm skulle kanske kapa 10 minuter. Sen är det tunnelbana och den är väl så bra som man kan kräva?

Ja, jag tycker vi ska bygga fler vägar i takt med att vi blir fler och fler människor här i landet. Det är viktigt.

I vilket fall lär vi inte komma överens om någonting med tanke på våra politiska hemvister. Jag tror på frihet och utveckling. Du tror på annat.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Ja vi har valt att bo lantligt ca 15 km från en tågstation. Förr bodde vi 50 meter från stationen. Men när barnen blev äldre kändes det inte ok och jag trivdes väl aldrig riktigt där innan heller. Men du tycker alltså att vi bör tränga ihop oss mer och de som bor utanför får skylla sig själva?
För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.
Verdi skrev:
Snabbare kollektivtrafik? Hur då? Bussen kör så fort det går. Snabbtåg mellan Uppsala-Stockholm skulle kanske kapa 10 minuter. Sen är det tunnelbana och den är väl så bra som man kan kräva?
Hur då, undrar du. Ja, du tror ju enligt egen utsago på utveckling. Det finns väl utveckling även inom tågtrafik som man kan dra nytta av, som t.ex. maglev.
Verdi skrev:
Ja, jag tycker vi ska bygga fler vägar i takt med att vi blir fler och fler människor här i landet. Det är viktigt.
Inte ett ord om några andra typer av transporter?
Verdi skrev:
Jag tror på frihet och utveckling. Du tror på annat.
Ren rappakalja. Jag tror på frihet under eget ansvar, och en utveckling för alla (inte för enskildas (ekonomiska) vinning på allmänhetens bekostnad).

Jag kan konstatera att du har väldigt fokus på dig själv, din familj och era behov. Jag tycker det är tråkigt när människor är så låsta till sin egen situation.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Ja vi har valt att bo lantligt ca 15 km från en tågstation. Förr bodde vi 50 meter från stationen. Men när barnen blev äldre kändes det inte ok och jag trivdes väl aldrig riktigt där innan heller. Men du tycker alltså att vi bör tränga ihop oss mer och de som bor utanför får skylla sig själva?
För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.
Verdi skrev:
Snabbare kollektivtrafik? Hur då? Bussen kör så fort det går. Snabbtåg mellan Uppsala-Stockholm skulle kanske kapa 10 minuter. Sen är det tunnelbana och den är väl så bra som man kan kräva?
Hur då, undrar du. Ja, du tror ju enligt egen utsago på utveckling. Det finns väl utveckling även inom tågtrafik som man kan dra nytta av, som t.ex. maglev.
Verdi skrev:
Ja, jag tycker vi ska bygga fler vägar i takt med att vi blir fler och fler människor här i landet. Det är viktigt.
Inte ett ord om några andra typer av transporter?
Verdi skrev:
Jag tror på frihet och utveckling. Du tror på annat.
Ren rappakalja. Jag tror på frihet under eget ansvar, och en utveckling för alla (inte för enskildas (ekonomiska) vinning på allmänhetens bekostnad).
Ok. Du måste vara Stockholmare. ;) Jag ser ett värde i att hela landet är levande och möjligt att bo i.

Vadå "maglev"? Tåget tar väl idag ca 35-40 minuter. Stannar i Knivsta och på Arlanda har jag för mig. Hur fort ska ditt magnettåg gå? Jag säger att man kan spara max 10 minuter. Det gör ingen skillnad för någon. Och till vilken kostnad? Stora problemet med tågen är ju att man inte kan lita på att de går. Och om man ska åka buss in till tåget så är det ju inte säkert att man tajmar det exakt så där tappar man säkert 5-10 minuter på bytet bara.

Vi diskuterade vägar. Varför skulle jag prata om annat? Men visst. Underhåll och bygg vanliga tågbanor. Det är smart och kostnadseffektivt. Dock är jag kraftig motståndare till snabbtåg. Hundratals miljarder rakt ner i sjön.

Vadå ren rappakalja? Det finns enligt mig ingen motsättning mellan enskildas framgång och allmänhetens. Är ju bara att jämföra livskvaliteten mellan BRD och DDR. Även de som hade det sämst i Västtyskland levde bättre än snittet i Öst. Tillväxt skapar välstånd och att vissa tjänar mycket pengar innebär inte att de gör det på andras bekostnad. Tvärtom. Köpkraft behövs för att få igång ekonomin.


Men nu börjar det bli OT på riktigt. :lol: Jag drar mig härmed ur den här diskussionen.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av MangeT »

Verdi skrev:
Jag ser ett värde i att hela landet är levande och möjligt att bo i.
Håller helt med. Problemet är inte att för få vill bo i storstad utan tvärtom. Vi behöver få ut fler människor på landsbygden.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av OfarligTesla »

Bygg vägar, det kan finansieras med att öka kostnaderna för att använda dem. Tripplar vi trängselskatterna så lär det ju inte vara lika många som åker in till stan för nöjes skull och vi får in mer pengar att bygga förbifarter med. Så kan man med olika avgifter styra vilken väg bilister tar.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Ok. Du måste vara Stockholmare. ;) Jag ser ett värde i att hela landet är levande och möjligt att bo i.
Hela landet (nåja, med en del undantag) får gärna vara möjligt att bo i, men när man väljer att bosätta sig någonstans så får man som vuxen individ ta ansvar för konsekvenserna av detta. Att bosätta sig ute i skogen och sen kräva en motorväg utan köer till arbetet i stan, det är inte rimligt.
Verdi skrev:
Vadå "maglev"?
Det var ett exempel på utveckling. Du frågade hur kollektivtrafiken skulle kunna gå snabbare. Snabbare tåg är ett sätt att få kollektivtrafiken att gå snabbare.
Verdi skrev:
Vi diskuterade vägar. Varför skulle jag prata om annat?
För att trafiksystemet är komplext. Att bara titta på vägarna och strunta i det andra är inte en metod att rekommendera. Förresten så pratade du själv om kollektiva färdmedel nyss.
Verdi skrev:
Dock är jag kraftig motståndare till snabbtåg. Hundratals miljarder rakt ner i sjön.
Pratar du om traditionella tåg med hjul på räls så håller jag med dig. Mycket pengar, begränsad nytta.
Verdi skrev:
Vadå ren rappakalja?
Det jag syftade på var det du skrivit som jag hade markerat med fetstil:
Verdi skrev:
Jag tror på frihet och utveckling. Du tror på annat.
Du hävdar ju här att jag tror på något annat än frihet och utveckling. Detta är rappakalja.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Ok. Du måste vara Stockholmare. ;) Jag ser ett värde i att hela landet är levande och möjligt att bo i.
Hela landet (nåja, med en del undantag) får gärna vara möjligt att bo i, men när man väljer att bosätta sig någonstans så får man som vuxen individ ta ansvar för konsekvenserna av detta. Att bosätta sig ute i skogen och sen kräva en motorväg utan köer till arbetet i stan, det är inte rimligt.
Verdi skrev:
Vadå "maglev"?
Det var ett exempel på utveckling. Du frågade hur kollektivtrafiken skulle kunna gå snabbare. Snabbare tåg är ett sätt att få kollektivtrafiken att gå snabbare.
Verdi skrev:
Vi diskuterade vägar. Varför skulle jag prata om annat?
För att trafiksystemet är komplext. Att bara titta på vägarna och strunta i det andra är inte en metod att rekommendera. Förresten så pratade du själv om kollektiva färdmedel nyss.
Verdi skrev:
Dock är jag kraftig motståndare till snabbtåg. Hundratals miljarder rakt ner i sjön.
Pratar du om traditionella tåg med hjul på räls så håller jag med dig. Mycket pengar, begränsad nytta.
Verdi skrev:
Vadå ren rappakalja?
Det jag syftade på var det du skrivit som jag hade markerat med fetstil:
Verdi skrev:
Jag tror på frihet och utveckling. Du tror på annat.
Du hävdar ju här att jag tror på något annat än frihet och utveckling. Detta är rappakalja.
Jag får väl ta och svara ändå då... :)

Jag har inte krävt någon motorväg. Men jag hoppas att den byggs. Det är skillnad. Och jag tar konsekvenserna för var jag bor. Med glädje!

Jag förklarade varför snabbare tåg inte skulle göra nån större skillnad för mig. Och inte för så många andra heller. Däremot vore det ju trevligt om man kunde lita på att de gick efter tidtabell.

Jag förstår att du inte ser på socialism så, men för mig är socialism raka motsatsen till frihet. Inte en slump att socialistiska länder till sist måste hindra sin befolkning från att fly. (tolkar din aversion mot moderaterna och dina ETC-länkar som att du är rejält vänster)
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av far1far2 »

Snacka om ensidigt tänkande!
Vilket är viktigast här i livet? Pengar? Bilar? Levnadsstandard? Tillväxt? Miljön?
Det finns några viktiga. Det är våra barn och barnbarn och deras barn och barnbarn. Hur vill vi att de ska växa upp. I storstadsträngsel med förpestad luft av buller och avgaser. Eller ska de, om föräldrarna så vill-få växa upp i vettig miljö. Med andningsbar luft och människovänliga omgivningar!
Hur kan någon vettig människa hävda att vi ska tränga ihop oss ännu mer än vad som sker i t ex Fjollträsk och gelika orter?
Sunt förnuft är tydligen en stor bristvara idag!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Hela landet (nåja, med en del undantag) får gärna vara möjligt att bo i, men när man väljer att bosätta sig någonstans så får man som vuxen individ ta ansvar för konsekvenserna av detta. Att bosätta sig ute i skogen och sen kräva en motorväg utan köer till arbetet i stan, det är inte rimligt.
Hoppsan! Du fattar väl att tätorterna är i allra högsta grad beroende av en levande landsbygd? Man kan aldrig bo i tätort om det inte finns en landsbygd som försörjer den. Och de som väljer att serva tätorten med det redan slitsamma och dåligt betalda jordbrukandet/djurhållning/skogsbruk ska alltså straffas ytterligare för detta? Och inte endast de som sysslar direkt med lantbruksnäringarna är viktiga. Man kan inte ha en öde landsbygd där bara några få bor som är absolut tvingade därtill, då fungerar inte den infrastruktur som krävs för dem som verkligen måste bor där för att andra ska kunna bo i tätort.

Jag vet att det finns en utbredd åsikt att landsbygden är tärande eftersom det bor en massa höginkomsttagare i tätorterna. Men inget kan vara mer fel. Utan en fungerande landsbygd skulle inga rika människor finnas heller.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Jag har inte krävt någon motorväg. Men jag hoppas att den byggs. Det är skillnad. Och jag tar konsekvenserna för var jag bor. Med glädje!
Bra.
Verdi skrev:
Jag förklarade varför snabbare tåg inte skulle göra nån större skillnad för mig. Och inte för så många andra heller. Däremot vore det ju trevligt om man kunde lita på att de gick efter tidtabell.
Ja, och om man vill att de ska gå enligt tidtabell kanske man behöver satsa lite mer pengar på dem. De pengarna kan man då inte köpa motorvägar för samtidigt.
Verdi skrev:
Jag förstår att du inte ser på socialism så, men för mig är socialism raka motsatsen till frihet. Inte en slump att socialistiska länder till sist måste hindra sin befolkning från att fly. (tolkar din aversion mot moderaterna och dina ETC-länkar som att du är rejält vänster)
Alla har vi våra böjelser. Jag skulle inte rösta på V då jag helt enkelt inte litar på dem. Jag tycker ETC El och Bygg verkar vettiga i sin strävan efter mer miljövänlig energi och bostäder. Min "aversion" mot moderaterna kom fram när jag gjorde valbarometrar och var inget jag hade funderat mycket på innan dess. Jag går inte runt och håller ett specifikt parti i handen -- jag tror och hoppas på den samhällsutveckling som verkar mest vettig och röstar på dem som verkar ligga närmast.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

far1far2 skrev:
Snacka om ensidigt tänkande!
Vilket är viktigast här i livet? Pengar? Bilar? Levnadsstandard? Tillväxt? Miljön?
Det finns några viktiga. Det är våra barn och barnbarn och deras barn och barnbarn. Hur vill vi att de ska växa upp. I storstadsträngsel med förpestad luft av buller och avgaser. Eller ska de, om föräldrarna så vill-få växa upp i vettig miljö. Med andningsbar luft och människovänliga omgivningar!
Hur kan någon vettig människa hävda att vi ska tränga ihop oss ännu mer än vad som sker i t ex Fjollträsk och gelika orter?
Sunt förnuft är tydligen en stor bristvara idag!
Jag tycker själv att det är väldigt viktigt med miljöhänsyn och att vi hushåller med planetens ändliga resurser. Att bo tätare så att fler kan nyttja gemensam infrastruktur och få kortare resor är ett bra steg på vägen. Detta innebär inte att någon under pistolhot ska tvingas flytta till stan, eller ut på landet. Men som det ser ut så har vi en pågående urbanisering där en större andel av befolkningen samlas i städerna.

Ensidigt tänkande? Ja, det går nog att applicera åt bägge hållen. Sunt förnuft är relativt.

Jerker skrev:
Surfaren skrev:
Hela landet (nåja, med en del undantag) får gärna vara möjligt att bo i, men när man väljer att bosätta sig någonstans så får man som vuxen individ ta ansvar för konsekvenserna av detta. Att bosätta sig ute i skogen och sen kräva en motorväg utan köer till arbetet i stan, det är inte rimligt.
Hoppsan! Du fattar väl att tätorterna är i allra högsta grad beroende av en levande landsbygd? Man kan aldrig bo i tätort om det inte finns en landsbygd som försörjer den. Och de som väljer att serva tätorten med det redan slitsamma och dåligt betalda jordbrukandet/djurhållning/skogsbruk ska alltså straffas ytterligare för detta? Och inte endast de som sysslar direkt med lantbruksnäringarna är viktiga. Man kan inte ha en öde landsbygd där bara några få bor som är absolut tvingade därtill, då fungerar inte den infrastruktur som krävs för dem som verkligen måste bor där för att andra ska kunna bo i tätort.
Jag tror du läser något mellan raderna nu som inte står där. Jag menade precis vad jag skrev, inget annat.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Har man valt att bo i staden kan man gott tåla trafiken och avgaserna!

:roll:
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Har man valt att bo i staden kan man gott tåla trafiken och avgaserna!

:roll:
Trafiken får man absolut tåla. Avgaserna hoppas jag vi kan få bort med tiden då de är gravt onyttiga för både människor och miljö.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?
Det kan man göra. Men nu låter det som att du försöker vända på något som jag inte har sagt. Det får du stå för själv i så fall.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?
Det kan man göra. Men nu låter det som att du försöker vända på något som jag inte har sagt. Det får du stå för själv i så fall.
Bra gissat...
Surfaren skrev:
För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.
Eftersom du inte tycker att de som bor lite utan för staden (Stocholm?) ska skylla sig själva och inte kräva någon service så borde vi också betala betydligt mindre i skatt än de som får service, eller hur?


Jag tycker tvärtemot att städer är det största (enda?) hotet mot miljön. Skulle alla bo på landet skulle de flesta av våra miljöproblem inte ens existera.
Skriv svar