Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 19:39

Har man valt att bo i staden kan man gott tåla trafiken och avgaserna!

:roll:
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 19:44

LarsL skrev:Har man valt att bo i staden kan man gott tåla trafiken och avgaserna!

:roll:

Trafiken får man absolut tåla. Avgaserna hoppas jag vi kan få bort med tiden då de är gravt onyttiga för både människor och miljö.
T-shirts och andra roliga "tillbehör": http://teslanerd.com
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 19:47

Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 19:53

LarsL skrev:Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?

Det kan man göra. Men nu låter det som att du försöker vända på något som jag inte har sagt. Det får du stå för själv i så fall.
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 20:12

Surfaren skrev:
LarsL skrev:Men det är ju bara att flytta om ni inte står ut med avgaserna?

Det kan man göra. Men nu låter det som att du försöker vända på något som jag inte har sagt. Det får du stå för själv i så fall.

Bra gissat...
Surfaren skrev:För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.

Eftersom du inte tycker att de som bor lite utan för staden (Stocholm?) ska skylla sig själva och inte kräva någon service så borde vi också betala betydligt mindre i skatt än de som får service, eller hur?

Jag tycker tvärtemot att städer är det största (enda?) hotet mot miljön. Skulle alla bo på landet skulle de flesta av våra miljöproblem inte ens existera.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 20:38

LarsL skrev:
Surfaren skrev:För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.

Eftersom du inte tycker att de som bor lite utan för staden (Stocholm?) ska skylla sig själva och inte kräva någon service så borde vi också betala betydligt mindre i skatt än de som får service, eller hur?

Jag får ingen rätsida på vad det är du försöker säga med detta.

LarsL skrev:Jag tycker tvärtemot att städer är det största (enda?) hotet mot miljön. Skulle alla bo på landet skulle de flesta av våra miljöproblem inte ens existera.

Jag hade tänkt fråga om du är allvarlig, men befarar att svaret är Ja. Om vi nu antar att människor skulle konsumera och transportera sig som de gör idag (och inte som för några hundra år sen när "alla" bodde på landet) så skulle det vara en total katastrof för miljön om alla bodde glest ute på landet. Kopiöst många fler bilresor och mycket sämre energihushållning.

För övrigt så ska jag förtydliga att jag inte är emot landet. Det jag verkligen är emot är en massa glesa förorter i stadens utkanter, som orsakar en obalanserad transportsituation gentemot staden.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 20:53

Nu såg jag på rapport att staborna ska ha golvvärme på trottoarerna, det låter miljövänligt och bra.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 20:55

LarsL skrev:Nu såg jag på rapport att staborna ska ha golvvärme på trottoarerna, det låter miljövänligt och bra.

Att bara slänga fram något helt annat utan att ens bemöta det som diskuterades tidigare, känns inte särskilt seriöst eller konstruktivt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 08 nov 2018 21:04

Är trängsel ett problem om den inte är farlig för miljön?
Bygga egen Baslåda till Teslan? Busenkelt. Klicka här Bygg din Tesla Baslåda
Min rabattlänk
S85D
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 21:05

Storstäder är ett elände för miljön! Över 7 miljoner människor dör av miljöföroreningar varje år, det är inte en orimlig gissning att dessa bor i några av världens största städer.
När människor packs ihop kan de inte längre försörja sig själva utan är beroende av att mat och andra resurser transporteras in till dem. Detta har lett till att transporterna i det närmaste har förlamat systemet och skapat en ohållbar miljö. Nu har vi blivit 7-8 miljarder människor och måste tyvärr ro båten i land, men världen hade sett bättre ut om vi bott på landet och skött om oss själva.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt