Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inläggav Teslaägare MangeT » 08 nov 2018 21:07

Finns många aspekter. De som bor i staden kanske förbrukar mindre energi till transport och uppvärmning men det finns säkert annat som de är betydligt sämre på. Hur långt har t.ex maten som de som bor på landet färdats kontra de som bor inne i en storstad tro? Lokala ägg och grönsaker från innergården?
Att klumpa ihop alla människor ännu mer är ingen bra lösning. Vi behöver sprida ut människor snarare så att fler ser hur naturen ser ut så att de förstår varför den behöver skyddas. Tekniska lösningar elektriska fordon, autonoma fordon kommer att förändra möjligheterna till transporter.
Bäst för miljön vore att minska antalet människor men lite svårt att genomföra.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Om du vill få fri supercharging vid köp av Tesla Model S eller X så använd denna länk:
http://ts.la/magnus2759
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 21:11

MangeT skrev:Att klumpa ihop alla människor ännu mer är ingen bra lösning. Vi behöver sprida ut människor snarare så att fler ser hur naturen ser ut så att de förstår varför den behöver skyddas. Tekniska lösningar elektriska fordon, autonoma fordon kommer att förändra möjligheterna till transporter.

Precis tackvare att vi nu har internet, elbilar, vind- och solkraft så försvinner nackdelen med avstånden på landsbygden men fördelarna består.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Verdi » 08 nov 2018 21:25

kontakten2 skrev:Är trängsel ett problem om den inte är farlig för miljön?

Finns ju undersökningar som visar på högre stressnivåer hos stadsbor. Och ju större stad desto otrevligare är folk mot främlingar. Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 21:26

LarsL skrev:När människor packs ihop kan de inte längre försörja sig själva utan är beroende av att mat och andra resurser transporteras in till dem. Detta har lett till att transporterna i det närmaste har förlamat systemet och skapat en ohållbar miljö. Nu har vi blivit 7-8 miljarder människor och måste tyvärr ro båten i land, men världen hade sett bättre ut om vi bott på landet och skött om oss själva.

Aha, du var ute efter att vi alla skulle bo på landet med självhushållning som för väldigt länge sedan. Tyvärr står vi ju där vi står idag gällande konsumtion, resursslöseri m.m. Att i detta läge säga att alla ska flytta ut på landet och idka självhushållning är inte heller någon lösning, då många av stadsborna inte skulle klara av den situationen.
T-shirts och andra roliga "tillbehör": http://teslanerd.com
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 21:32

Verdi skrev:Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!

Låter lite som den byn där jag bodde under mina första levnadsår. Man kan knappt göra någonting utan att hela byn vet om det. Nära noll privatliv om man går utanför huset eller berättar om något för någon. Jag tycker det är hemskt.
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 21:36

MangeT skrev:Bäst för miljön vore att minska antalet människor men lite svårt att genomföra.

Ja, det blir nog ingen populär policy nästan hur man än gör.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 08 nov 2018 21:41

Surfaren skrev:
Verdi skrev:Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!

Låter lite som den byn där jag bodde under mina första levnadsår. Man kan knappt göra någonting utan att hela byn vet om det. Nära noll privatliv om man går utanför huset eller berättar om något för någon. Jag tycker det är hemskt.

Möjligt. Men det är bra också på många sätt. Om grabben gör nåt dumt som tonåring sen får man veta det snabbt t ex. Dessutom har vi ingen gängkriminalitet och sånt här. Jag skulle verkligen inte vilja byta mot ett stadsliv. Samtidigt har vi 15 min in till Uppsala, 30 min till Arlanda och under timmen till Norrtull. Jag ser bara fördelar. Förutom det där med kollektivtrafik då. Var smidigare med tåg när vi i princip bodde på stationsområdet.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 21:44

Nä, man behöver inte vara själförtsörjande. Men man måste veta hur mat blir till och vad som krävs för att saker ska växa och bli till mat. Många stabor vet inte detta idag utan tror att maten likt bensinen uppstår i butiken, typ.

Privatliv finns det mycket av på landet. När jag växte upp på riktiga landet kunde jag gå ut i skogen och aldrig någonsin träffa på någon.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav LarsL » 08 nov 2018 21:46

Verdi skrev:Möjligt. Men det är bra också på många sätt. Om grabben gör nåt dumt som tonåring sen får man veta det snabbt t ex. Dessutom har vi ingen gängkriminalitet och sånt här. Jag skulle verkligen inte vilja byta mot ett stadsliv. Samtidigt har vi 15 min in till Uppsala, 30 min till Arlanda och under timmen till Norrtull. Jag ser bara fördelar. Förutom det där med kollektivtrafik då. Var smidigare med tåg när vi i princip bodde på stationsområdet.

Fast med autonoma bilar kommer ju frånvaron av kollektivtrafik inte märkas på landet heller. Vill ungarna på någon träningen en bit bort så kan vi bara sätta dem i bilen och låta den köra dem.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Surfaren » 08 nov 2018 21:54

LarsL skrev:Privatliv finns det mycket av på landet. När jag växte upp på riktiga landet kunde jag gå ut i skogen och aldrig någonsin träffa på någon.

Jag tror att vi alla har olika idéer på bebyggelsestruktur när vi säger "landet". Jag skulle vantrivas om jag bodde i ett eget hus med 250 meter till nästa hus, men kan tänka mig att bo i en mindre stad än min nuvarande under vissa förutsättningar. Jag tycker det är synd att vi inte har några små, täta städer att tala om i det här landet. Mindre ort betyder så gott som alltid platt och glest (om man ser till hela stadsområdet, inte bara centrum).

LarsL skrev:Fast med autonoma bilar kommer ju frånvaron av kollektivtrafik inte märkas på landet heller. Vill ungarna på någon träningen en bit bort så kan vi bara sätta dem i bilen och låta den köra dem.

Ja, autonoma fordon kommer troligen vända ut och in på många saker. Jag har funderat mycket kring detta, och det faktum att det inte verkar finnas så mycket insikt kring autonoma fordon i de församlingar där viktiga beslut för vår gemensamma framtid tas. Mycket intressant för mig som blivande trafikingenjör.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt