Värmning av batteri?
Moderator: Redaktion
Re: Värmning av batteri?
Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt? Har du tröga säkringar på inkommande bör det inte vara ett problem att överbelasta en liten stund. Har du 20A inkommande och drar 16A laddning kommer det inte vara problem att koka gröt samtidigt. Om du däremot använder alla plattor på max blir det nog knepigt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värmning av batteri?
Jag har säkringar på 16A, och laddningen ensam har fått det att gå en fas en gång (möjligen tillsammans med kylskåpet). Därför är billaddningen begränsad till 15A nu för tiden.Remuz skrev:Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt?
Det har också gått en fas när jag laddat och använd micron samtidigt.
Gröten kokar jag oftast på fyran i ca 5 minuter. Kanske 10 om jag är väldigt virrig på morgonen. Har inga siffror på spisens effekt, men det är en traditionell typ med runda plattor. Ingen induktion eller glashäll eller så.
Följdfråga: Hur stark ström måste man ladda med för att få upp temperaturen på batteriet?
Re: Värmning av batteri?
Skumma säkringar
Jag laddar på 10A på vintern (-10) och det värmer batteriet fint medan man förvärmer bilen.
Jag laddar på 10A på vintern (-10) och det värmer batteriet fint medan man förvärmer bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värmning av batteri?
Tycker inte du behöver ladda med så hög effekt som 3x15A. Sätt ned så det passar utan att säkringarna går. Kör på 3x13A hemma på 16A huvudsäkring och det funkar. Men så hög effekt är väl heller inte nödvändigt. Brukar förvärma bilen i lagom tid innan avfärd och det räcker bra för att batteriet ska bli lagom varmt. Enda gången du vill maximera värmen i bil och batteri är ju när du ska åka så långt att du tänjer på räckvidden. Annars gör det ju ingen skada för bilen om batteriet inte är helt genomvarmt.
2016 Model S 75
Re: Värmning av batteri?
Det räcker väl att ladda med 3x 10A? Det gör jag och det fungerar året om. En enda gång har jag lyckats att få en säkring att gå. Då laddade bilen samtidigt som ugnen var på, tvättmaskinen gick, varmvattenberedaren förmodligen också, och till sist gick hydroforpumpen igång. Då small det. Jag har huvudsäkring på 16A, uppenbarligen väldigt tröga sådana.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmning av batteri?
Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?
Re: Värmning av batteri?
Japp.lobbin skrev:Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?
Bilen kommer ihåg starttid samt antal ampere för just den platsen.
Re: Värmning av batteri?
Jag laddar med 3x5A hemma. Nackdelen är att batteriet inte blir lika uppvärmt som med högre effekt, dvs regen begränsning på vintern trots att jag timeat avslut precis till avfärd.