Värmning av batteri?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

Hur fungerar temperaturen i batteriet vid olika temperaturer ute?
Värmer / kylen bilen batteriet vid behov?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Legato »

Svar ja. Ingen aning om vilket intervall den håller batteritemperaturen inom dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Jensa »

När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av bylund »

Problemet vid låga temperaturer är att kylarvätskan i batteriet kan frysa, så därför ska man inte låta den stå en längre tid oinkopplad under -30°C.
Tidigare har jag för mig att man riskerade garantin om man lämnade bilen i under -30°C i mer än ett dygn, men att det skrivningen är borttagen nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Tars »

Kulingen skrev:
Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?
Man har laddaren inkopplad
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Plutric »

Kulingen skrev:
Hur förvärmer man batteriet då?
Kompl. Tars inlägg: Man har laddaren inkopplad

1) Tänk klassik motorvärmare = ladda batteriet. Extra effekt värm kupén också. Se till att du har luft/höjd så du kan ladda på det sista en bit innan resan.
Tänkvärt är också: Låg laddning (10A) utomhus värmer dåligt om det är "riktigt" kallt (allt relativt syftar på syd sve. :D ) därmed tar längre tid att ladda också (eftersom all energi går till värma batteriet innan den kan ladda på mer).
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Jensa »

Kulingen skrev:
Jensa skrev:
När det blir kallt drar det mycket ström att värma upp och du får låg regen eller ingen alls om det är riktigt kallt. Se till att förvärma bilen så får du lite varmt batteri också, från sladd om du behöver räckvidden!
Hur förvärmer man batteriet då?
Förvärmer bilen från appen, kupén och batteriet värms. Men effektivast att laddningen har varit igång ett tag när du ska åka. Då slipper batteriet ödsla så mycket energi till att värma sig själv i början av resan.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Gustafsson »

Asså batteriets temperatur.. finns det något sätt att se om och när batteriet faktiskt värmts upp? Jag tycker min bil ägnar de första 2-3 milen åt detta ( tror jag, vet bara att den drar en massa ström då när den är kall) även om jag förvärmer via appen 1/2 timme innan avresa. Blir ingen stor skillnad jämfört när jag glömmer bort det. Förbrukningen vintertid kan gå upp extremt mycket de första milen ändå. Finns nån källa till bättre vetande här ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

Gustafsson skrev:
Asså batteriets temperatur.. finns det något sätt att se om och när batteriet faktiskt värmts upp? Jag tycker min bil ägnar de första 2-3 milen åt detta ( tror jag, vet bara att den drar en massa ström då när den är kall) även om jag förvärmer via appen 1/2 timme innan avresa. Blir ingen stor skillnad jämfört när jag glömmer bort det. Förbrukningen vintertid kan gå upp extremt mycket de första milen ändå. Finns nån källa till bättre vetande här ?
Man kan hoppas någon på Tesla Motors läser detta och reder upp hur det fungerar och man sköter detta på bästa sätt.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av mati »

Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?
Som pilen antyder.
Untitled.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Var sitter det gula sträcket?
Som pilen antyder.
Untitled.jpg
Tackar, får kolla nästa gång jag sätter mig i bilen (en kall dag)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av PoloPrinsen »

Om man bara har tillgång till sk motorvärmare (220V,6A), kan man då ha nytta av att använda 2 motorvärmaruttag? Det första till vanliga laddsladden och det andra kopplat/draget som om man hade en vanlig bil med enbart kupevärmaruttag och därmed värmer kupen separat.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av PoloPrinsen »

Kulingen skrev:
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Kulingen »

PoloPrinsen skrev:
Kulingen skrev:
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.
Mvh PP
Vad skulle man göra utan denna sida 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Gustafsson »

Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av PoloPrinsen »

Gustafsson skrev:
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!

När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Bjelke »

PoloPrinsen skrev:
Gustafsson skrev:
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!

När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
Jo det borde kunna funka så men gör det uppenbarligen inte (än iaf)... I varma Californien tänker man inte så mkt på hur
det ska funka i kyla :(
I princip borde motorbromsen kunna gå på flera kW oavsett temp i batteriet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av hanty »

Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Gustafsson »

Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Foluke »

hanty skrev:
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Så här års sätter jag ner schemalagd laddning något och sätter på via telefon före avfärd ihop med kupévärmen. Så får det bli som det blir med batteriet. Strömmen räcker ändå alltid till och värmen stiger.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Bjelke »

hanty skrev:
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Att det är för att skydda batteriet är väl känt men jag syftade på möjligheten att nyttja regen till att värma batteriet
och kupén istället för att bara frirulla och därmed ta av batteriets energi i "onödan" sas...
Att få batteriet varmt snabbt är bra ur många perspektiv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar