Värmning av batteri?
Moderator: Redaktion
Re: Värmning av batteri?
Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmning av batteri?
Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
Re: Värmning av batteri?
Som pilen antyder.Kulingen skrev:Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmning av batteri?
Tackar, får kolla nästa gång jag sätter mig i bilen (en kall dag)mati skrev:Som pilen antyder.Kulingen skrev:Var sitter det gula sträcket?mati skrev:Jag tycker att det har redan börjat. Temperaturen är runt 10 grader ute och förbrukningen är jättehög den första milen ungefär. Sen dimpar den ner till vanlig "sommarnivå". Gissningsvis värms batteriet så länge man ser de gula strecken i energimätaren.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Värmning av batteri?
Om man bara har tillgång till sk motorvärmare (220V,6A), kan man då ha nytta av att använda 2 motorvärmaruttag? Det första till vanliga laddsladden och det andra kopplat/draget som om man hade en vanlig bil med enbart kupevärmaruttag och därmed värmer kupen separat.
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Värmning av batteri?
Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Värmning av batteri?
Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.Kulingen skrev:Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Värmning av batteri?
Vad skulle man göra utan denna sidaPoloPrinsen skrev:Ja om du bedömmer att din kompletteande laddning kommer ta 2 timmar så ser du då till att batteriet blir lite extra varmt inför start pga din sent inställda laddningstid.Kulingen skrev:Ska iväg kl 19 ikväll, stoppade laddningen via telefonen nu och återupptar laddningen när det är 2 timmar kvar är det smart tänkt?
Mvh PP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Värmning av batteri?
Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Värmning av batteri?
Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!Gustafsson skrev:Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmning av batteri?
Jo det borde kunna funka så men gör det uppenbarligen inte (än iaf)... I varma Californien tänker man inte så mkt på hurPoloPrinsen skrev:Ok , vißte inte att det är sååå bra drag i Teslas eget kupevärmarsystem, då bör min ide inte vara så intressant att använda. Så tack för bra svar!Gustafsson skrev:Visst kan du dra in en sladd för en extra kupe- värmare typ genom fönstret eller i kläm via dörren, men det är ingen bra ide’. Dels värms kupén på bara några minuter med teslas inbyggda värmare, den är otroligt mycket effektivare än ”vanliga” kupévärmare och dels får du problem med att du måste ha bägge shuko uttagen på olika faser för att inte få problem ändå. Bättre är att ladda som vanligt tillräckligt länge för att ha energi nog till värmen också. Då den drar ca 6kW som mest går det högst åt 1,5 kWh på en kvart. Med 6A 220 V bör du hinna ladda den mängden energi på drygt en timme.
När vi ändå.är inne på värmning hit o dit, har inte teslas batterivärmningssystem (vätskebaserat) någon form av doppvärmare inbyggt för värmningen vintertid... borde inte då motorbromsen inte helt inaktiveras vid kallt batteri utan man (borde väl?) använda motorbromsen för elgenerering och utnyttja samma el till att värma doppvärmaren i batteriets värmesystem så att batteriet blir varmt fortare och från "fri" motorbromsalstrad energi.
Mvh PP
det ska funka i kyla
I princip borde motorbromsen kunna gå på flera kW oavsett temp i batteriet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värmning av batteri?
Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Värmning av batteri?
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Värmning av batteri?
Så här års sätter jag ner schemalagd laddning något och sätter på via telefon före avfärd ihop med kupévärmen. Så får det bli som det blir med batteriet. Strömmen räcker ändå alltid till och värmen stiger.hanty skrev:Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmning av batteri?
Att det är för att skydda batteriet är väl känt men jag syftade på möjligheten att nyttja regen till att värma batteriethanty skrev:Nja, det att regen inte fungerar vid kallt batteri är nog till för att skydda batteriet. Det är ju amma sak när man försöker supercharga ett kallt batteri, det är tålamodsprövande. Det smartaste är nog som skrivits ovan att tajma laddningen så att den är klar precis när man skall åka.
och kupén istället för att bara frirulla och därmed ta av batteriets energi i "onödan" sas...
Att få batteriet varmt snabbt är bra ur många perspektiv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmning av batteri?
Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redanGustafsson skrev:Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värmning av batteri?
Men är det inte det bilen gör indirekt?Bjelke skrev:Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redanGustafsson skrev:Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmning av batteri?
Inte när batteriet är kallt, då begränsas regen eller stängs av heltKulingen skrev:Men är det inte det bilen gör indirekt?Bjelke skrev:Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redanGustafsson skrev:Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värmning av batteri?
Rekommenderar Dashboard for Tesla appen så man kan ställa in vilka tider bilen ska ladda (så att man laddar billigt) samt när den ska vara klar så att den justerar laddningen så att den laddar det sista precis innan avfärd (så får man bättre uppvärmt batteri än om man bara förvärmer).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Värmning av batteri?
Synd att den inte finns till iosLegato skrev:Rekommenderar Dashboard for Tesla appen så man kan ställa in vilka tider bilen ska ladda (så att man laddar billigt) samt när den ska vara klar så att den justerar laddningen så att den laddar det sista precis innan avfärd (så får man bättre uppvärmt batteri än om man bara förvärmer).
Själv kommer jag köra visible tesla på en server
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Värmning av batteri?
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?Bjelke skrev:Inte när batteriet är kallt, då begränsas regen eller stängs av heltKulingen skrev:Men är det inte det bilen gör indirekt?Bjelke skrev:Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redanGustafsson skrev:Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?
Re: Värmning av batteri?
Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.Kulingen skrev:Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmning av batteri?
Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.mati skrev:Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.Kulingen skrev:Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmning av batteri?
Ja är det nästan fulladdat så begränsas regen oxo...Kulingen skrev:Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.mati skrev:Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.Kulingen skrev:Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värmning av batteri?
Får börja planera min laddning mera till nästa gångBjelke skrev:Ja är det nästan fulladdat så begränsas regen oxo...Kulingen skrev:Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.mati skrev:Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.Kulingen skrev:Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?