Värmning av batteri?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Remuz »

Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt? Har du tröga säkringar på inkommande bör det inte vara ett problem att överbelasta en liten stund. Har du 20A inkommande och drar 16A laddning kommer det inte vara problem att koka gröt samtidigt. Om du däremot använder alla plattor på max blir det nog knepigt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Simon »

Remuz skrev:
Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt?
Jag har säkringar på 16A, och laddningen ensam har fått det att gå en fas en gång (möjligen tillsammans med kylskåpet). Därför är billaddningen begränsad till 15A nu för tiden.
Det har också gått en fas när jag laddat och använd micron samtidigt.
Gröten kokar jag oftast på fyran i ca 5 minuter. Kanske 10 om jag är väldigt virrig på morgonen. Har inga siffror på spisens effekt, men det är en traditionell typ med runda plattor. Ingen induktion eller glashäll eller så.

Följdfråga: Hur stark ström måste man ladda med för att få upp temperaturen på batteriet?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Remuz »

Skumma säkringar :)

Jag laddar på 10A på vintern (-10) och det värmer batteriet fint medan man förvärmer bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Jensa »

Tycker inte du behöver ladda med så hög effekt som 3x15A. Sätt ned så det passar utan att säkringarna går. Kör på 3x13A hemma på 16A huvudsäkring och det funkar. Men så hög effekt är väl heller inte nödvändigt. Brukar förvärma bilen i lagom tid innan avfärd och det räcker bra för att batteriet ska bli lagom varmt. Enda gången du vill maximera värmen i bil och batteri är ju när du ska åka så långt att du tänjer på räckvidden. Annars gör det ju ingen skada för bilen om batteriet inte är helt genomvarmt.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av mati »

Det räcker väl att ladda med 3x 10A? Det gör jag och det fungerar året om. En enda gång har jag lyckats att få en säkring att gå. Då laddade bilen samtidigt som ugnen var på, tvättmaskinen gick, varmvattenberedaren förmodligen också, och till sist gick hydroforpumpen igång. Då small det. Jag har huvudsäkring på 16A, uppenbarligen väldigt tröga sådana.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av lobbin »

Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av Hyted »

lobbin skrev:
Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?
Japp.
Bilen kommer ihåg starttid samt antal ampere för just den platsen.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Värmning av batteri?

Inlägg av bat »

Jag laddar med 3x5A hemma. Nackdelen är att batteriet inte blir lika uppvärmt som med högre effekt, dvs regen begränsning på vintern trots att jag timeat avslut precis till avfärd.
Skriv svar