Isfria rutor

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

Nu börjar enligt mig den delen av året jag skulle kunna emigrera för att slippa.

Frågan är hur länge innan avfärd och med vilken temperatur avfrostar ni isade rutor med och vilken utetemperatur var det.

Så....
1. Utetemperatur
2. Värme i bil
3. Hur lång tid
4. Resultat
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Isfria rutor

Inlägg av Jensa »

Har en regel att absulut inte använda isskrapa och slipper repor pga det! Går fort att isa av rutorna. Säg 10 min vid -10. Temp brukar jag ha på 20 grader.

Nu kommer ju bästa årstiden :) fram med skidorna 8-)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Isfria rutor

Inlägg av Zoidberg »

Jag krämar på värmen 30min innan avfärd.
Hällre att jag tar el från hushållet till att värma upp batterierna än att bilen fortfarande är kall när jag kör iväg.
Tveksam om den hinner värma batteripack på 10min.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

Tackar, hoppas på mera funderingar och svar på detta
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Isfria rutor

Inlägg av Feddan »

Jag brukar starta värmen 20 min innan avfärd. Bilens temperatur satt till 21.5. Men det är sällan det blir -10 här. Det brukar hålla sig mellan 0 och -10.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Isfria rutor

Inlägg av mati »

Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Isfria rutor

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta ;)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Isfria rutor

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta ;)
Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta ;)
Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Isfria rutor

Inlägg av Challe76a »

Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

Challe76a skrev:
Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället :D
Lucky You, vill också.....
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Isfria rutor

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Isfria rutor

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.
Jag jobbar skift (7 veckors schema) skulle vilja se Teslan lära sig det :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Isfria rutor

Inlägg av Bjelke »

Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Isfria rutor

Inlägg av Feddan »

Bjelke skrev:
Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf) :mrgreen:
Några veckor senare...:
Bild

:P
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Skriv svar