Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Kulingen »

Var inne på en sida (3-4 år gammal) och ser en annorlunda display i skärmen bakom ratten, kan man ändra på utseendet på denna eller är det bara en gammal variant som är utbytt?

https://www.dn.se/ekonomi/motor/maxad-e ... en-vessla/
original.jpg
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Den uppdateras med jämna mellanrum, tänk Windows 7-8-10.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av bylund »

Du kan skaffa en bil utan autopilothårdvara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Kulingen »

Just nu tänker jag på X, men inte Telsa utan IPhone.

Vill ha kvar min Tesla men man borde kunna ändra design på displayen från strikt över till sportig och allt där emellan. Kunna lägga till saker som du än intresserad av.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Du kan skaffa en bil utan autopilothårdvara.
Vad har Autopilothårdvaran med detta att göra?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av vigge50 »

Kulingen skrev:
bylund skrev:
Du kan skaffa en bil utan autopilothårdvara.
Vad har Autopilothårdvaran med detta att göra?
Om du menar hastighetsmätaren med energiförbrukning så är den på samma ställen som du på nya bilar ser din fil och andra bilar runt din bil.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Leo »

Så såg instrumentgruppen ut innan AP kom helt enkelt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av bylund »

Och gör det fortfarande i bilar från innan autopilothårdvaran kom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av mati »

Alla bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvara för AP och i dessa bilar ser instrumentpanelen ut så. Mycket snyggare om du frågar mig, men tyvärr inte konfigurerbart så att man kan få den gamla layouten i nya bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Alla bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvara för AP och i dessa bilar ser instrumentpanelen ut så. Mycket snyggare om du frågar mig, men tyvärr inte konfigurerbart så att man kan få den gamla layouten i nya bilar.
Jäkligt trist att man inte åtminstone i en meny kan stänga av AP helt och få den gamla snygga instrument-panelen :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Alla bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvara för AP och i dessa bilar ser instrumentpanelen ut så. Mycket snyggare om du frågar mig, men tyvärr inte konfigurerbart så att man kan få den gamla layouten i nya bilar.
Jäkligt trist att man inte åtminstone i en meny kan stänga av AP helt och få den gamla snygga instrument-panelen :(
Man behöver ju inte stänga av AP, bara för att man vill ha den gamla layouten. Det skulle räcka att göra det konfigurerbart, ungefär som i e-Golf där man kan välja hur instrumentpanelen ser ut (navigeringskarta, eller väg med bilar på, ungefär som i Teslan fast mycket enklare, eller förbrukningsdata, små eller stora visare, etc).
AP-layouten med lite blinkade sensordata tillför ju egentligen ingen viktig information och skulle lätt kunna ersättas med nånting som föraren anser är viktigare. Framförallt med AP2 där det inte visas några andra bilar utöver dem som man ändå ser framför sig när man tittar genom vindrutan, tycker jag att den gamla layouten med sina stora tydliga "analoga" visare hade varit att föredra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Alla bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvara för AP och i dessa bilar ser instrumentpanelen ut så. Mycket snyggare om du frågar mig, men tyvärr inte konfigurerbart så att man kan få den gamla layouten i nya bilar.
Jäkligt trist att man inte åtminstone i en meny kan stänga av AP helt och få den gamla snygga instrument-panelen :(
Man behöver ju inte stänga av AP, bara för att man vill ha den gamla layouten. Det skulle räcka att göra det konfigurerbart, ungefär som i e-Golf där man kan välja hur instrumentpanelen ser ut (navigeringskarta, eller väg med bilar på, ungefär som i Teslan fast mycket enklare, eller förbrukningsdata, små eller stora visare, etc).
AP-layouten med lite blinkade sensordata tillför ju egentligen ingen viktig information och skulle lätt kunna ersättas med nånting som föraren anser är viktigare. Framförallt med AP2 där det inte visas några andra bilar utöver dem som man ändå ser framför sig när man tittar genom vindrutan, tycker jag att den gamla layouten med sina stora tydliga "analoga" visare hade varit att föredra.
Jo det hade ju varit najs men kommer inte att hända för jag antar att Teslas grundinställning är att man måste ha viss
information framme för att bäst kunna välja tillfälle att aktivera AP, som tex hur bra bilen uppfattar linjerna eller att den
korrekt uppfattar bilar framför sig osv... Det blir nog svårt med gamla displayen...
Fast fanns det något sätt att välja den gamla skulle jag bli riktigt glad! :)
Ett alternativ vore ju att ha nuvarande AP grundinfo på en av dom små på sidan om man valde den gamla i mitten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur/kan man? få upp denna mätare i bilen?

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Alla bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvara för AP och i dessa bilar ser instrumentpanelen ut så. Mycket snyggare om du frågar mig, men tyvärr inte konfigurerbart så att man kan få den gamla layouten i nya bilar.
Jäkligt trist att man inte åtminstone i en meny kan stänga av AP helt och få den gamla snygga instrument-panelen :(
Man behöver ju inte stänga av AP, bara för att man vill ha den gamla layouten. Det skulle räcka att göra det konfigurerbart, ungefär som i e-Golf där man kan välja hur instrumentpanelen ser ut (navigeringskarta, eller väg med bilar på, ungefär som i Teslan fast mycket enklare, eller förbrukningsdata, små eller stora visare, etc).
AP-layouten med lite blinkade sensordata tillför ju egentligen ingen viktig information och skulle lätt kunna ersättas med nånting som föraren anser är viktigare. Framförallt med AP2 där det inte visas några andra bilar utöver dem som man ändå ser framför sig när man tittar genom vindrutan, tycker jag att den gamla layouten med sina stora tydliga "analoga" visare hade varit att föredra.
Jo det hade ju varit najs men kommer inte att hända för jag antar att Teslas grundinställning är att man måste ha viss
information framme för att bäst kunna välja tillfälle att aktivera AP, som tex hur bra bilen uppfattar linjerna eller att den
korrekt uppfattar bilar framför sig osv... Det blir nog svårt med gamla displayen...
Fast fanns det något sätt att välja den gamla skulle jag bli riktigt glad! :)
Ett alternativ vore ju att ha nuvarande AP grundinfo på en av dom små på sidan om man valde den gamla i mitten.
Man behöver ju inte se hut bilen känner av andra saker i AP, det räcker ju att man har koll på att han åker rätt så därför går det utnyttja denna del till annat
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar