Enfas laddning UMC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Enfas laddning UMC

Inlägg av Kulingen »

Varför kan man bara välja upp till 13A på enfas schuko laddning UMC

http://tesla.sondell.biz/?page_id=2226
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Enfas laddning UMC

Inlägg av Hammar »

För att schuko kontakten inte är gjord för att kontinuerligt ta ut så stora strömmar, så Teslas schuko kontakt är begränsad till 13A. För att ta ut stora strömmar under lång tid skall man egentligen använda den blå enfas kontakten.
Om du ändå vill kunna ta ut 16A, så kan man bygga en adapter schuko -> röd trefas.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Enfas laddning UMC

Inlägg av Kulingen »

Hammar skrev:
För att schuko kontakten inte är gjord för att kontinuerligt ta ut så stora strömmar, så Teslas schuko kontakt är begränsad till 13A. För att ta ut stora strömmar under lång tid skall man egentligen använda den blå enfas kontakten.
Om du ändå vill kunna ta ut 16A, så kan man bygga en adapter schuko -> röd trefas.
Kanske man skulle göra en sådan adapter då man kan ta ut ca 20% extra power
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Enfas laddning UMC

Inlägg av Hammar »

Kostar ju inte så många kronor i material. Men frågan är hur mycket nytta du kommer att ha av den. Hemma är det ju bättre att försöka fixa ett 3-fas uttag. Är du iväg någonstans, så har du oftast dålig koll på hur bra kablar som anläggningen har. Du vill ju inte att kablarna i väggen skall bli för varma. Du har dålig koll på vad huvudsäkringen är, och du vet inte hur mycket övriga förbrukare drar på samma fas som du. Så ofta när du laddar enfas på okända ställen så kan det vara bra att ställa ner strömmen till 5-8A för att inte riskera att huvudsäkringen går 30 minuter efter att du startat laddningen.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Enfas laddning UMC

Inlägg av Kulingen »

Hammar skrev:
Kostar ju inte så många kronor i material. Men frågan är hur mycket nytta du kommer att ha av den. Hemma är det ju bättre att försöka fixa ett 3-fas uttag. Är du iväg någonstans, så har du oftast dålig koll på hur bra kablar som anläggningen har. Du vill ju inte att kablarna i väggen skall bli för varma. Du har dålig koll på vad huvudsäkringen är, och du vet inte hur mycket övriga förbrukare drar på samma fas som du. Så ofta när du laddar enfas på okända ställen så kan det vara bra att ställa ner strömmen till 5-8A för att inte riskera att huvudsäkringen går 30 minuter efter att du startat laddningen.
Är på jobbet och vet hur det är säkrat och ligger på 13A utan problem
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar