2170 vs 18650

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

2170 vs 18650

Inlägg av vigge50 »

Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.

Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.

Enligt detta dokumentet från EPA så är Tesla Model S long range batteri på 350A och 230V vilket ger det en kapacitet på 80,5 kWh. Det har tidigare rapporterats om att batteriet har 4466 celler vilket ger en kapacitet på 18,23 Wh/cell. Totala volymen för cellen är 1,05^2*pi*7=24,25 cm^3.

https://insideevs.com/tesla-model-3-get ... ry-258-hp/

Om vi däremot kollar på 100 kWh batteriet för Model S och Model X så vet vi att det har 102,4 kWh(OBS, vet ej med säkerhet att det räknas exakt samma som EPA) och 8256 celler. Detta ger en kapacitet per batteri på 12,4 Wh. Den totala volymen är 0,9^2*pi*6,5=16,54 cm^3.

http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... ttery+Pack

2170: 18,23/24,25=0,75 Wh/cm3

18650: 12,40/16,54=0,75 Wh/cm3

Visst, cellerna är 8% högre så om man kan få mer plats på höjden så skulle man kanske få in ett 110 kWh batteri men mer än så går nog inte utan nya battericeller.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 2 gång.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av Ric »

Det kanske är kylningen som tar mindre plats per energienhet med 2170-cellerna?

Du kan ändra från kvadratcentimeter till kubikcentimeter.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av chaffis75 »

Är de verkligen energi täthet som gör att man skapat dessa celler, jag minns de som att de handlar mer om ekonomi, dvs de blir billigare att tillverka t.ex ett batteri pack på 50 kWh med 2170 jämför med 18650.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Är de verkligen energi täthet som gör att man skapat dessa celler, jag minns de som att de handlar mer om ekonomi, dvs de blir billigare att tillverka t.ex ett batteri pack på 50 kWh med 2170 jämför med 18650.
https://insideevs.com/tesla-cto-j-b-str ... l-3-video/
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.

Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.

Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.

Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.

Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
Så kan det mycket väl vara, Model 3 väger inte mycket mer än en BMW 3 serie vilket borde betyda att batteriet trots sina 80 kWh inte väger 500 kg som Model S utan att de dragit ner på vikten och därmed material rejält.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.

Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.

Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
Så kan det mycket väl vara, Model 3 väger inte mycket mer än en BMW 3 serie vilket borde betyda att batteriet trots sina 80 kWh inte väger 500 kg som Model S utan att de dragit ner på vikten och därmed material rejält.
Precis så tror jag det är. Jag är fortfarande förvånad över hur lite en M3 väger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av dstr »

Henrik Torphammar skrev:
Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.
Det löser man med en konding.

Åh, jag ser fränaste displayen framför mig! En Boost-bar :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2170 vs 18650

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.
Det löser man med en konding.

Åh, jag ser fränaste displayen framför mig! En Boost-bar :)
Skulle dessutom passa extra bra för hårdare körning (läs bana mm), vilket vi pratat om förut :)
(lite som dom gör redan nu på vissa bilar, fast utan ett jättebatteri)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar