Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.
Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Enligt detta dokumentet från EPA så är Tesla Model S long range batteri på 350A och 230V vilket ger det en kapacitet på 80,5 kWh. Det har tidigare rapporterats om att batteriet har 4466 celler vilket ger en kapacitet på 18,23 Wh/cell. Totala volymen för cellen är 1,05^2*pi*7=24,25 cm^3.
https://insideevs.com/tesla-model-3-get ... ry-258-hp/
Om vi däremot kollar på 100 kWh batteriet för Model S och Model X så vet vi att det har 102,4 kWh(OBS, vet ej med säkerhet att det räknas exakt samma som EPA) och 8256 celler. Detta ger en kapacitet per batteri på 12,4 Wh. Den totala volymen är 0,9^2*pi*6,5=16,54 cm^3.
http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... ttery+Pack
2170: 18,23/24,25=0,75 Wh/cm3
18650: 12,40/16,54=0,75 Wh/cm3
Visst, cellerna är 8% högre så om man kan få mer plats på höjden så skulle man kanske få in ett 110 kWh batteri men mer än så går nog inte utan nya battericeller.
2170 vs 18650
Moderator: Redaktion
Re: 2170 vs 18650
Det kanske är kylningen som tar mindre plats per energienhet med 2170-cellerna?
Du kan ändra från kvadratcentimeter till kubikcentimeter.
Du kan ändra från kvadratcentimeter till kubikcentimeter.
Re: 2170 vs 18650
Är de verkligen energi täthet som gör att man skapat dessa celler, jag minns de som att de handlar mer om ekonomi, dvs de blir billigare att tillverka t.ex ett batteri pack på 50 kWh med 2170 jämför med 18650.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 2170 vs 18650
https://insideevs.com/tesla-cto-j-b-str ... l-3-video/chaffis75 skrev:Är de verkligen energi täthet som gör att man skapat dessa celler, jag minns de som att de handlar mer om ekonomi, dvs de blir billigare att tillverka t.ex ett batteri pack på 50 kWh med 2170 jämför med 18650.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 2170 vs 18650
Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.vigge50 skrev:Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.
Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 2170 vs 18650
Så kan det mycket väl vara, Model 3 väger inte mycket mer än en BMW 3 serie vilket borde betyda att batteriet trots sina 80 kWh inte väger 500 kg som Model S utan att de dragit ner på vikten och därmed material rejält.Henrik Torphammar skrev:Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.vigge50 skrev:Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.
Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
Re: 2170 vs 18650
Precis så tror jag det är. Jag är fortfarande förvånad över hur lite en M3 väger.vigge50 skrev:Så kan det mycket väl vara, Model 3 väger inte mycket mer än en BMW 3 serie vilket borde betyda att batteriet trots sina 80 kWh inte väger 500 kg som Model S utan att de dragit ner på vikten och därmed material rejält.Henrik Torphammar skrev:Energitäthet kan ju mätas per volym eller per vikt. En cell som kan ge mer pulver blir ofta tyngre och med mindre kapacitet och vise versa. De nya cellerna skall framför allt bli billigare. Elon har sagt att 2170 är det bästa formatet när man lägger ihop alla faktorer. Jag är helt övertygad om att man backat en hel del på prestanda till förmån av pris. En Model S kommer inte inom överskådlig framtid kunna prestera lika bra med 2170 som med 18650 i form av strömuttag. Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.vigge50 skrev:Skrev inlägget i en annan tråd men tänkte att det kanske är värt en egen tråd så här kommer det igen.
Frågan är om 2170 verkligen är så mycket energitätare som Tesla påstår.
Sen kan man ju i sitt stilla sinne fundera på varför Tesla ändå inte lyckas speciellt bra med snabbladdning trots finfina 18650 celler och vattenkylning jämfört mot konkurrenter som med stora celler utan kylning laddar fortare räknat i C.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 2170 vs 18650
Det löser man med en konding.Henrik Torphammar skrev:Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.
Åh, jag ser fränaste displayen framför mig! En Boost-bar
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2170 vs 18650
Skulle dessutom passa extra bra för hårdare körning (läs bana mm), vilket vi pratat om förutdstr skrev:Det löser man med en konding.Henrik Torphammar skrev:Kanske får vi se en 120D men knappast en P120DL.
Åh, jag ser fränaste displayen framför mig! En Boost-bar
(lite som dom gör redan nu på vissa bilar, fast utan ett jättebatteri)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19