AP1 VS AP2 okt 2017

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av tomla »

Hej

Hittade denna jämförelse av AP1 och AP2.

Den ger en bra översikt på skillnaderna idag mellan AP1 och AP2.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Börjar bli lite smålöjligt detta, ytterst pinsamt för Tesla! Så dåligt skött, usch!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av mati »

Det fattas en del jämföreslen.
AP2 kan inte
- Följa andra bilar. Man ser i videon att AP1 låser på bilen framför så fort den tappar linjerna. AP2 hade i det läget gått bananas.
- Upptäcka människor på vägen. AP1 har någon form av forgängardetektering. AP2 har inget sådant.
- Se regn på vindrutan. AP1 har en regnsensor, precis som alla andra bilar som finns att köpa. AP2 har manuella vindrutetorkare med två olika intervallägen. Precis som alla andra bilar som fanns att köpa förr i tiden. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av olarsson »

Kort sagt, regnsensorn saknas. I övrigt inga väsentliga skillnader. Har kört skapligt mycket med AP1 i lånebilar och tycker att AP2 nu är uppe på en helt jämförbar nivå.
Att hela instrumentklustret inte fylls upp av grafik med lastbilar och motorcyklar ser jag bara som en fördel. Hade hellre valt bort rubbet och haft Pre-AP instrumenteringen med AP igång dolt i bakgrunden. Ser inget behov av att titta på en knackig rendering av verkligheten på en skärm när jag ser den IRL utanför vindrutan.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av mati »

Jag håller med, renderingen av trafikläget är onödigt lull-lull. Gamla instrumenteringen, åtminstone som valbart alternativ hade varit smutt. Men jag tvivlar faktiskt på om bilen verkligen ser de andra bilarna, så som han i videon påstår. Man kan ju undra varför de då inte visas. Det kan ju knappast handla om att ingen på Tesla vet hur man ritar bilar i andra filer. Jag tycker inte heller att jag upplever att bilen är medveten om trafiken runt omkring sig. Den uppfattar hinder i dess väg, rakt framför, allt som radarn detekterar. Men kamerorna kan inte uppfatta någonting annat än de vita linjerna. T.ex. Min trädgårspump i gjutjärn ritas flitigt som en bil när jag parkerar i hemma på gården. Alla hinder ritas i form av bilar, helt enkelt för att radarn inte kan se skillnaden mellan ett gjutjärnsföremål, en tant på cykel, eller en bil. Kamerorna används inte för identifiering eller detektering av hinder. Det är jag ganska säker på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av Kulingen »

Jag kan absolut ingetting om man tar fram programvara för självkörande bilar, men jag har iaf lite idéer om hur man bör gå till väga. Många klagar på att AP2 inte gör som AP1 typ att den inte följer efter bilen framför när linjenerna försvinner, det kollar inte bilarna till vänster och höger osv.. osv.. Det är fortfarande en betaversion vi använder oss av. Men ska dom få något att fungera till 110% säkerhet så kan man ju inte få som AP1 följa bilen framför om linjerna försvinner. Testveristioner borde spridas som det troligtvis gör, troligtvis så kommer det ut veritioner som dom redan vet att det ej kommer fungera med men som är nödvändiga att få data från oss förare att få fram det perfekta körmönstret. När man har fått fram detta perfekta senario som ska fungera till 110% som släpps som första Alpha programvara, då som först kan man koppla på följa John eller andra smarta funktioner som kan ta vid om något ändå skulle fela med den perfekta autopiloten. så hade iaf jag tänkt om jag hade fått ta fram en autopilot.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av mati »

Att AP är en beta-version används alltför ofta som ursäkt för dess tillkortakommanden. AP1 är mig veterligen också fortfarande en beta. Och vadå beta egentligen? Får man bara ta begreppet "beta" och klistra det på allt som inte är färdigt men som man gärna vill sälja? Nej. En beta-version släpps vanligtvis till utvalda användare för verifiering, eller så kan vem som helst ladda ner en beta-version och testa den, rapportera in fel, önskemål osv. Men en beta-version behöver man vanligtvis inte betala för. Efter beta kommer ett antal release-kandidater, och först därefter släpps produkten som kostar pengar.
Nu är det iofs inte förbjudet att ta betalt även för en beta-version, men vanliga människor utanför Tesla-sekten skulle ju inte betala för nånting som inte är färdigt och som inte motsvarar det som står i specifikationen. Men att kalla en produkt för beta i flera år, bara för att man vill kunna påpeka för kunderna, "sehär hörni, det här är en beta-version, det är därför det inte funkar", det är ingen bra ursäkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Att AP är en beta-version används alltför ofta som ursäkt för dess tillkortakommanden. AP1 är mig veterligen också fortfarande en beta. Och vadå beta egentligen? Får man bara ta begreppet "beta" och klistra det på allt som inte är färdigt men som man gärna vill sälja? Nej. En beta-version släpps vanligtvis till utvalda användare för verifiering, eller så kan vem som helst ladda ner en beta-version och testa den, rapportera in fel, önskemål osv. Men en beta-version behöver man vanligtvis inte betala för. Efter beta kommer ett antal release-kandidater, och först därefter släpps produkten som kostar pengar.
Nu är det iofs inte förbjudet att ta betalt även för en beta-version, men vanliga människor utanför Tesla-sekten skulle ju inte betala för nånting som inte är färdigt och som inte motsvarar det som står i specifikationen. Men att kalla en produkt för beta i flera år, bara för att man vill kunna påpeka för kunderna, "sehär hörni, det här är en beta-version, det är därför det inte funkar", det är ingen bra ursäkt.
Körde 7 mil mellan Oskarshamn och Västervik igår och ända gången jag fick träda in och hjälpa bilen var när hastigheten minskade från 90 till 70 med en fartkamera strax efter 70 skylten
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av Leo »

Hmm... just i mjukvaruvärlden känns det som system ofta släpps med mycket buggar och barnsjukdomar initialt, oavsett om det kallas "Beta" eller inte.

Men kanske måste vara så och ofta händer ju inga allvarliga olyckor då dataprogrammet hänger sig/gör fel... Karin kanske snubblar på en sladd på väg att reseta skrivaren... ;)

(Lite värre saker kan ju dock hända inom indistrin osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 VS AP2 okt 2017

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Körde 7 mil mellan Oskarshamn och Västervik igår och ända gången jag fick träda in och hjälpa bilen var när hastigheten minskade från 90 till 70 med en fartkamera strax efter 70 skylten
Det må vara så, och det är ju positivt att det fungerar bra i vissa bilar. Men det ändrar ingenting i saken att AP2 fortfarande saknar en del funktionalitet som AP1 har, och framförallt saknar den funktionalitet som den ska ha som ligger utöver AP1. Det känns som att många Tesla-ägare har skruvat ner förväntningarna rejält och siktar in sig på att AP2 så småningom blir jämförbar med AP1. Men glöm inte att den är avsevärt dyrare än AP1, det utlovades en massa extra features som den skulle ha. Det är därför den kallas för "advanced" autopilot. Så länge den inte är bättre tycker jag att det är bara en dålig kopia av AP1. Kopior brukar vara billigare än originalet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar