Ökad förbrukning vid användning av AP?
Moderator: Redaktion
Ökad förbrukning vid användning av AP?
Är det någon som har koll om det blir ökad förbrukning om man använder sig av AP i bilen? Set borde ju dra lite mera att bilen själv styr eller äts detta upp med att bilen kör mer ekonomisk med hastighetskontrollen?
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Lite ge å ta
Ap kör mer ryckigt bromsar onödigt när den hinner ifatt fordon men håller hastigheten
Ap kör mer ryckigt bromsar onödigt när den hinner ifatt fordon men håller hastigheten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Själva styrningen av bilen då vad tror du den förbrukare5m1r skrev:Lite ge å ta
Ap kör mer ryckigt bromsar onödigt när den hinner ifatt fordon men håller hastigheten
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
gissningsvis försumbart. är väl ändå en servo som översätter rattrörelsen du själv gör till styrningen
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Det som drar är hastighet. Och värme när det är kallt. Men mest hastighet. Allt annat är på felmarginalen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Ap kan inget om hypermiling... ändå är det ganska snålt att köra med den på, antingen om filhållningen är aktiverad eller om den adaptiva farthållaren ensam sköter jobbet. Själva styrandet kan inte påverka räckvidden märkbart. Om man inte försöker optimera förbrukningen genom att köra ”smart”, kommer ap sannolikt att klå dig i låg förbrukning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.mati skrev:Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
Model S P85D,
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Precis. Många tycker att det låter fel, eftersom en konstant fart tycks vara bättre. Men jag brukar jämföra med när man cyklar. Försök att hålla en jämn hastighet med cykeln, även i uppförsbackar. Det kan bli jäkligt svettigt. Men om man istället trampar med konstant kraft ( = konstant gaspedal ) så blir man långsammare i uppförsbackar och snabbare i nedförsbackar, men det är mycket mindre jobbigt. "Förbrukningen" blir lägre. Samma sak gäller bilar.Foluke skrev:Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.mati skrev:Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?
Måste gå och duscha numati skrev:Precis. Många tycker att det låter fel, eftersom en konstant fart tycks vara bättre. Men jag brukar jämföra med när man cyklar. Försök att hålla en jämn hastighet med cykeln, även i uppförsbackar. Det kan bli jäkligt svettigt. Men om man istället trampar med konstant kraft ( = konstant gaspedal ) så blir man långsammare i uppförsbackar och snabbare i nedförsbackar, men det är mycket mindre jobbigt. "Förbrukningen" blir lägre. Samma sak gäller bilar.Foluke skrev:Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.mati skrev:Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.