Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av matsm »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Har fungerat perfekt för mig tills nu när jag bytte från 2017.34 till 2017.40.1, innan fungerade det felfritt
Som jag skrev i en annan tråd. Den här versionen är ett skämt. Hastighetsskyltarna reagerar den inte längre på förrän långt efter skylten. Och idag tappade den vägen helt utan anledning på en 50-sträcka där AP har fungerat bra sedan jag skaffade bilen. Inte nu längre. Jag upplever den dessutom som ännu vingligare än förut. Man får hålla hårt i ratten. Den verkar tappa linjerna väldigt lätt, även när de är fina och tydliga.
Nästa helg ska vi ta en längre tur på runt 50 mil. Jag befarar att det blir mest manuell körning.
Fick också version 2017.40.1 i veckan och har AP1. Tycker bilen reagerar på skyltarna mycket senare nu. På pendlingsträckan till jobbet är det en 70 sträcka som växlar till 50 i ca 150m, vid en korsning, innan det blir 70 igen. Just där sänker inte bilen farten förrän efter halva sträckan! :? Gillar dock skarpt funktionen som höjer hastigheten när den läser skyltar med högre hastighet, hoppade från riktigt gammal version därav nyheten för mig.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av olarsson »

Verkar onekligen variera väldigt mycket från bil till bil.
Känner igen en del av det ni beskriver, men långtifrån allt.
Kom en uppdatering i juli ngn gång, innan den var ap2 ganska kass, men efter den har den funkat mycket bra i min bil. Inte felfritt, men det har verkligen inte ap1 i de lånebilar jag haft heller gjort.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av Tars »

Jag har inte ap aktiverat på min nya, och kommer vänta ganska länge för att jag vill inte betala för något som inte fungerar helt 100. Man vill gärna kunna ha bättre funktionalitet än ap1.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av Leo »

Gjorde första långstyrningen på 65mil igår. En X 100D uthämtad för en vecka sedan så rimligtvis borde mjukvaran vara det senaste.

Provade AP2 vid ett antal "bra/säkra" ställen. Upplever att den ligger och parerar höger/vänster hela tiden. Dvs håller jag i ratten känns det (och syns) tydligt att den kör slalom.

Det upplevde jag aldrig med AP1 i min tidigare S.

Ungefär som att AP2 är sämre än AP1 på att identifiera/reagera snabbt och korrigera lite =omärkbart. Så AP1 var klart bättre på att jobba smidigt=omärkbart. Förstår nu någon som beskrev att barn/fru kände av åksjuketendenser om man har lätt för det.

Ett flertal tillfällen där jag bara körde på adaptiv farthållare och den ville sänka farten omotiverat. Vid tex vägräcken när vägen svänger svagt, vid omkörning av lastbilar på motorväg osv.

Ska prova lite mer på vägen hem igen. Men som det känns nu så är det tyvärr en "nedgradering" så att jag kommer att använda AP mindre än jag gjorde på AP1. Dock användes däven den ganska sparsamt.

Dock känns den bättre på att bromsa mjukare när man hinner upp långsammare fordon och att filbyten går fortare att få till. På AP1 fick man blinka och ibland vänta ett tag innan den genomförde filbytet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av rockard »

Jag vet inte riktigt var jag ska skriva, eller om det kanske är diskuterat tidigare, men måste kolla om det är någon annan som fått att AP2 försöker låsa på bilen framför, på det sätt som AP1 gör? Jag tyckte jag såg det i ögonvrån när jag körde genom en korsning där den tappade bort filmarkeringarna (eftersom de inte fanns). Var först osäker på om jag sett fel, men tittade sedan lite trafikosäkert mycket i nästa korsning och konstaterade att den mycket riktigt blev blå för en sekund. Båda gångerna plingade den genast argt och rött och ville inte fortsätta köra själv, men sekunden innan låste den garanterat, eller försökte låsa, på bilen framför.

Är det här nytt? Jag har aldrig sett det förut. Har 2017.40.1.e29b97f.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av Hyted »

Jag såg det också i 40. Den försökte låsa och det flimmrade blått några gånger. Nu i 42 har jag det inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av mati »

rockard skrev:
Jag vet inte riktigt var jag ska skriva, eller om det kanske är diskuterat tidigare, men måste kolla om det är någon annan som fått att AP2 försöker låsa på bilen framför, på det sätt som AP1 gör? Jag tyckte jag såg det i ögonvrån när jag körde genom en korsning där den tappade bort filmarkeringarna (eftersom de inte fanns). Var först osäker på om jag sett fel, men tittade sedan lite trafikosäkert mycket i nästa korsning och konstaterade att den mycket riktigt blev blå för en sekund. Båda gångerna plingade den genast argt och rött och ville inte fortsätta köra själv, men sekunden innan låste den garanterat, eller försökte låsa, på bilen framför.

Är det här nytt? Jag har aldrig sett det förut. Har 2017.40.1.e29b97f.
Inget nytt. Det har den gjort sedan ett antal versioner tillbaka. Precis som du beskriver. Bilen framför blir blå för en sekund, sen skriker den och visar röda händer.

F ö har vi kört runt 50 mil i helgen och jag har försökt köra med AP där det var möjligt. Kontentan är att det fungerar överlag ganska bra på mindre landsvägar. Är vägen bara tillräckligt smal så klarar AP2 även slingriga vägar hyfsat bra. Ju bredare väg desto sämre går det. Undantag är motorvägar. Där fungerar det i princip alltid. 2+1-väg däremot är en katastrof och går i princip alltid åt helvete varje gång det växlar från ett till tvåfiligt eller tvärtom. Jag blir inte riktigt klok på det hela. Ibland börjar den vingla, eller så styr den helt utan anledning till höger mot diket eller in i mötande trafik, sen kan den fungera i flera mil utan krångel. Den körde till och med utan större bekymmer genom ett vägarbete där det på en sträcka på 50m inte fanns några vita streck alls. Lite vingligt men klart godkänt. Samtidigt kan den fallera fullständigt på raka fina vägar. Skuggor är ett jätteproblem har jag märkt. Det blir fyllekörning och mordförsök. Lågtstående sol däremot verkar gynna AP på nåt konstigt vis. Den verkar se linjerna bättre då, trots att man själv inte ser nånting. Jätteskumt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
rockard skrev:
Jag vet inte riktigt var jag ska skriva, eller om det kanske är diskuterat tidigare, men måste kolla om det är någon annan som fått att AP2 försöker låsa på bilen framför, på det sätt som AP1 gör? Jag tyckte jag såg det i ögonvrån när jag körde genom en korsning där den tappade bort filmarkeringarna (eftersom de inte fanns). Var först osäker på om jag sett fel, men tittade sedan lite trafikosäkert mycket i nästa korsning och konstaterade att den mycket riktigt blev blå för en sekund. Båda gångerna plingade den genast argt och rött och ville inte fortsätta köra själv, men sekunden innan låste den garanterat, eller försökte låsa, på bilen framför.

Är det här nytt? Jag har aldrig sett det förut. Har 2017.40.1.e29b97f.
Inget nytt. Det har den gjort sedan ett antal versioner tillbaka. Precis som du beskriver. Bilen framför blir blå för en sekund, sen skriker den och visar röda händer.

F ö har vi kört runt 50 mil i helgen och jag har försökt köra med AP där det var möjligt. Kontentan är att det fungerar överlag ganska bra på mindre landsvägar. Är vägen bara tillräckligt smal så klarar AP2 även slingriga vägar hyfsat bra. Ju bredare väg desto sämre går det. Undantag är motorvägar. Där fungerar det i princip alltid. 2+1-väg däremot är en katastrof och går i princip alltid åt helvete varje gång det växlar från ett till tvåfiligt eller tvärtom. Jag blir inte riktigt klok på det hela. Ibland börjar den vingla, eller så styr den helt utan anledning till höger mot diket eller in i mötande trafik, sen kan den fungera i flera mil utan krångel. Den körde till och med utan större bekymmer genom ett vägarbete där det på en sträcka på 50m inte fanns några vita streck alls. Lite vingligt men klart godkänt. Samtidigt kan den fallera fullständigt på raka fina vägar. Skuggor är ett jätteproblem har jag märkt. Det blir fyllekörning och mordförsök. Lågtstående sol däremot verkar gynna AP på nåt konstigt vis. Den verkar se linjerna bättre då, trots att man själv inte ser nånting. Jätteskumt.
Livet med en AP-Tesla blir iaf aldrig tråkigt ;) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar