WC frågor kring installation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

WC frågor kring installation

Inlägg av OlleBack »

Hej hopp! Har i enlighet med en tidigare tråd köpt en jordfelsbrytare typ B från Norge.

Nu har jag vänt mig till elektriker för installation av WC. Jobbet innebär uppgradering av trefas som är draget till carport (behöver enl elektrikern fetare tråd även om trefas är dragen). Jag vet inte riktigt hur sånt här funkar men fick två alternativ och tänkte höra om er input. Har 25A huvudsäkring och i förrådet drar jag lite ström vintertid till en frostvakt). Nedan följer brev från elektriker:

"har 2 st olika förslag. 1 blir med 16A för hela installationen, bil och förråd får dela 16 A
2. egen central i förrådet där du får samma säkring som huvudsäkringen och då 16A till bil och 10A till bilen" (gissar han har skrivit lite fel här och menar 10a till förrådet)

Skillnaden emellan dom blir att du får ut centralen i förrådet i stället samt mer mos i förrådet. så bilen kan ha 16A själv o inte dela med förrådet

personligen hade jag valt alt2 för att få ut centralen samt mer A för att kunna ha förrådet igång utan att bilen ligger på samma faser, med tanke på diverse belysning, värme osv från förrådet.

med alt 1 är det en risk att ha last på en eller flera av faserna för förråds belsyning, värme osv. som då med bilen 16A blir mer än 16A totalt och kanske därför inte kommer funka enligt önskemål och funktion. man kan ju även ladda bilen på 6A. och ha förrådet på 10A som då blir 16A och skall funka i teorin.

vet inte hur mycket man förlorar i ladd effekt på dom olika A inställningarna.

ALT 1bjordfelsbrytare och säkringar sitter kvar i fasadskåpet, och sätter en egen kaspling med 10A säkring i förrådet.
dra in för 16A och separat säkring i förrådet för befintligt installation

timmar 5750:- innan rot
material 1706:-

ALT 2 flyttar Jordfelsbrytare och säkringar till förrådet och ladd stationen.
dra in 25A o sätta egen central i förrådet för laddstation och befintligt installation.

timmar 6900:- innan rot
material 2657:-"

Tacksam för all hjälp man kan få i laddjungeln!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: WC frågor kring installation

Inlägg av mati »

Om du laddar med 10A trefas får du ungefär 3 mil per timme i en Model S. På 16A får du 5 mil per timme. Ingen jätteskillnad, eftersom det är hemmaladdning. Du hinner ladda färdigt över natt oavsett. Själv har jag aldrig känt att jag behöver mer än 10A i min WC. Hela min kåk är säkrad med 16A huvudsäkring, och det räcker troligen till och med för två elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: WC frågor kring installation

Inlägg av Jojo »

Jag har precis som Du en 25A huvudsäkring och har min Wall Charger på 20A, trefas såklart. Elen går även till de övriga förbrukare i garaget, varför min elektriker rekommenderade sätta laddboxen på 20A. Fungerar klockrent. Jag förstår faktiskt inte varför Din elektriker vill snåla så mycket. En frostvakt borde inte dra så mycket alls. Är det så att kabeln är bara till 16A?
Skriv svar