Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av improwise »

MrX skrev:
improwise skrev:
MrX skrev:
improwise skrev:
Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv :)
Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan? :)
Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.
För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av MrX »

improwise skrev:
MrX skrev:
improwise skrev:
MrX skrev:
improwise skrev:
Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv :)
Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan? :)
Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.
För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.
Lugnt. Tar tacksamt emot tips =)
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av improwise »

Blir inte riktigt klok på hur "Månadskostnad leasing" räknas ut med denna kalkylator, om jag t.ex. köper en Model S 100D med Premiumpaketet och Autopiloten + lite lull lull (anta typ 1,2 millar) så får jag ca 4500 kr / månad i leasingkostnad för 1000 mil per år och 30% (400 000 kr i första förhöjd avgift). Teslas egna kalkylator ligger på det dubbla. Vad är det jag missar?

Nån som vet vad DNB brukar sätta för restvärde på ovanstående förutsättningar? Teslas egen återköpsgaranti är brukar väl ligga kring 50% efter 3 år har jag fått för mig, vet inte om det stämmer?

Edit:

Verkar som Teslas kalkylator på "anpassad beställning" inte är så mkt att hurra för, denna verkar mer korrekt, även om den tycks anta att alla kör taxi eller liknande :)

https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av mgorgis »

Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av MrX »

mgorgis skrev:
Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Problemet med det, och anledningen till att jag gjorde kalkylatorn, är att det är svårt att få en överblick över den totala kostnaden för företaget (då även förmånsvärde är inkluderat). Borde lägga in försäkring och serviceavtal också. Tesla vill gärna måla upp det som så billigt som möjligt, men bara försäkring plus service lägger till ca 2000 o månaden på en MX 100D. Sen tror jag inte personalen på Tesla blir jättelycklig ifall du vill veta kostnaden för 30 olika fall.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av mgorgis »

Nä kanske inte för så många fall :) jag förstår att du vill ha bra koll innan du slå till. Försäkring och annat måste man betala oavsett bil och leasing. TH försäkring kostar mitt bolag 10' per år och jag kör runt i en supersnygg Tesla S 75 till rimlig kostnad för mitt AB och är därmed supernöjd som majoriteten, om inte alla, tesla ägare här.

Hoppas det löser sig för dig och du kommer inte ångra ditt köp ;)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag

Inlägg av improwise »

MrX skrev:
mgorgis skrev:
Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Problemet med det, och anledningen till att jag gjorde kalkylatorn, är att det är svårt att få en överblick över den totala kostnaden för företaget (då även förmånsvärde är inkluderat). Borde lägga in försäkring och serviceavtal också. Tesla vill gärna måla upp det som så billigt som möjligt, men bara försäkring plus service lägger till ca 2000 o månaden på en MX 100D. Sen tror jag inte personalen på Tesla blir jättelycklig ifall du vill veta kostnaden för 30 olika fall.
Borde och borde, du har väl gjort detta på egen hand utan ersättning för det så inte direkt läge att klaga utan snarare tacka för att den finns (gäller även övriga liknande kalkylatorer som finns). I detta fall var det dock Teslas lightkalylator som lurade mig lite i kombination med att den sena timmen kanske inte inte gjorde underverk för mina momsberäkningar i huvudet :D
Skriv svar