Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Moderator: Redaktion
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Nettolöneavdrag existerar ju ändå inte... Antar att du menar din inbetalning för att kompensera förmånsvärdet? Du kan givetvis dela det du betalar in med 0.7, men du får ju inte glömma att ta med i beräkningen att du tillför pengar till företaget.
Hade det varit intressant att se skattebesparingen man får genom ökat utdelningsutrymme? Det blir ju ändå en slant.
Hade det varit intressant att se skattebesparingen man får genom ökat utdelningsutrymme? Det blir ju ändå en slant.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Jag håller med dig, din uträkning stämmer om man vill se allt som en kostnad för företaget, och det jag gör är att jag beräknar allt som en företagskostnad, och sen tittar på hur mycket jag skulle få netto om bolaget använde den kostnaden till lön istället. Om bolaget skulle använda 14422 för att betala ut en lön, så skulle jag få ca 7700 netto räknat på 30% skatt.MrX skrev:Hmm. Jag tror fortfarande att jag har räknat rätt, men inte riktigt på samma sätt som er. Förmånsvärdet är ju det värde man höjer skattebasen med. Så ett förmånsvärde på 10000 ger en kostnad på 10000x0.3142+10000x0.3. Sen om du löser det genom en privat inbetalning eller inte är irrelevant för uträkningen. Men det ökar ju givetvis din utdelning.Jensa skrev:Ja exakt så, kostnaden blir 4036 kr till om man vill ta ut de 4600 extra i lön. Dvs. 10386+2065+1971=14422 totalt för bolaget.pubbe skrev:4600 / 0,7 ska det vara (du har räknar rätt men skrivit fel)Jensa skrev:Jag förklarade lite bakvänt förstår tanken då inkomstskatten är en del av bruttolönen. Men jag förstod inte riktigt varför inkomstskatten räknades ihop med soc. avg till företagets totala kostnad.
Jag tänkte i alla fall så här (S75D 2000 mil, utan tillval, 30% inkomstskatt):
Månadskostnad leasing företag 10.386
Minus privat inbetalning förmånsvärde 4.600
10.386 - 4.600 = 5.786 kr blir kvar som företagets kostnad,
4.600 kr blir privat kostnad.
Vill man kompensera de 4.600 kr i nettolöneavdrag kan man öka lönen med 4.600 * 0,7 = 6.571 kr högre bruttolön.
I vilket fall så missar du arbetsgivaravgiften på 6571, vilket är ca 2065 till.
Jag räknar så här.
Kostnader för 4.600 nettolön med 30% skatt: 2065 (arbetsgivaravgift) + 1971 (skatt) = 4036
Med andra ord, om du ska ha 4600 i handen så behöver företaget betala 4036 till skatteverket. Om du äger aktiebolaget, så gör pendlingen av 4600 fram och tillbaka ingen skillnad, kostnaden för bolaget är fortfarande 10386 till leasingbolaget, samt 4036 till skatteverket. Om du inte äger bolaget så är det en annan femma.
Jag tror att det MrX behöver ändra i kalkylen är att räkna fram kostnad för löneskatt på rätt belopp. Ex. 4600 / 0,7 - 4600 = 1971 (löneskatt)
Beloppet 6571 (4600+1971) ska sen arbetsgivaravgiften baseras på 6571 * 0,3142 = 2065 (arbetsgivaravg.)
I MrX kalkyl är nu räknat: 4600 x 0,3 = 1380 (löneskatt) och 4600 x 0,3142 = 1445 (arbetsgivaravg.)
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Ja, jag menar en privat inbetalning till företaget. Enklast är ju att inte blanda in nettolöneavdrag i kalkylen. Om du har 10.000 i leasingkostnad och förmånsvärdet är 4.000. då tillför du ju 4.000 till företaget och minskar därmed företagets kostnad till 6.000 kr. Företagets kostnad 6.000 kr och privat 4.000.MrX skrev:Nettolöneavdrag existerar ju ändå inte... Antar att du menar din inbetalning för att kompensera förmånsvärdet? Du kan givetvis dela det du betalar in med 0.7, men du får ju inte glömma att ta med i beräkningen att du tillför pengar till företaget.
Hade det varit intressant att se skattebesparingen man får genom ökat utdelningsutrymme? Det blir ju ändå en slant.
Men i din kalkyl räknar du ju med företagets kostnad på förmånsvärdet. Det är här pubbe och jag är inne på att du måste räkna förmånsvärdet, i det här fallet 4.600 / 0,7 för att få fram bruttolönen du måste lägga till för att kompensera de 4.600 extra du vill ha netto (de 4.600 som ändå "betalas" tillbaka till företaget och inte räknas in). Dessutom arbetsgivaravg. på beloppet 6.571 kr (4.600 / 0,7) och inte på 4.600 kr. Löneskatt 1.971 kr och arb. avg. 2.064 kr.
I din kalkyl hade du räknat 4.600 x 0,3 direkt. samt 4.600 x 0,3142 för att få fram löneskatt samt arbetsgivaravg.
Bara så, annars tänker vi helt lika Ja, sen kan man ju räkna in det ökade utdelningsutrymmet också eftersom du tillför företaget pengar med din privata inbetalning.
2016 Model S 75
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...jonas skrev:https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasingMrX skrev:Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Tror dock det är 2.25% på Performance.Bjelke skrev:Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...jonas skrev:https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasingMrX skrev:Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Det kanske stämmer men den ändrar inte procentsatsen oavsett val (jag kikade på en snikTesal isf min nuvarande Leaf)MrX skrev:Tror dock det är 2.25% på Performance.Bjelke skrev:Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...jonas skrev:https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasingMrX skrev:Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Dags att justera priserna lite idag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Jag har köpt vinterdäck till bilen, bara gummi o inga fälgar, ska de förmånsbeskattas?
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
I teorin i Skatteverkets ögon otvetydigt JA!
Sen att det är många som struntar i det och att det inte görs revision/upptäcks så ofta är en annan fråga.
Sen att det är många som struntar i det och att det inte görs revision/upptäcks så ofta är en annan fråga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Förbrukningsmaterial typ leder väl inte till förmånsvärde (typ som torkarblad,bromsbelägg osv), eller minns jag fel?
Och däck hör väl dit...
Och däck hör väl dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Som Leo säger, ja. Köper du kompletta hjul (fälg och däck) blir du ju förmånsbeskattad för hela hjulen. Däremot när däcken förbrukats behöver inte ytterligare förmånsvärde räknas in när de byts. Vad skv säger om man köper betydligt dyrare däck då kan nog bara skv svara för...
2016 Model S 75
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Så man ska förmånsbeskattas tills däcken är slitna och nästa uppsättning av gummi behöver inte beskattas? Eller menar du att man fortsätter förmånsbeskattas för de gamla däck+fälg men inte en gång till om man ersätter de gamla slitna med nya?
Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Ja, förmånsbeskattningen ligger kvar på den extrautrustning du köpt (dvs däcken), även om du byter däcken till nya. Här kommer ju en fördel in i att ha förmånsbil då de nya däcken (förbrukning) köps av företaget och inte dig privat.
2016 Model S 75
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
När du uttrycker det som du gör, så låter det väldigt vettigt och logiskt ...tyvärrNicke Nyfiken skrev:Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Man kan alltid nöta ner en uppsättning däck på ett halvår, och då ersätts ju dessa däck med nya däck som är lämpliga för den årstiden som råder just då. Bin bil har bara en uppsättning däck. Först var det sommardäck, nu är det vinterdäck. En Tesla sliter på däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.MrX skrev:Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Lugnt. Tar tacksamt emot tips =)improwise skrev:För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.MrX skrev:Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Blir inte riktigt klok på hur "Månadskostnad leasing" räknas ut med denna kalkylator, om jag t.ex. köper en Model S 100D med Premiumpaketet och Autopiloten + lite lull lull (anta typ 1,2 millar) så får jag ca 4500 kr / månad i leasingkostnad för 1000 mil per år och 30% (400 000 kr i första förhöjd avgift). Teslas egna kalkylator ligger på det dubbla. Vad är det jag missar?
Nån som vet vad DNB brukar sätta för restvärde på ovanstående förutsättningar? Teslas egen återköpsgaranti är brukar väl ligga kring 50% efter 3 år har jag fått för mig, vet inte om det stämmer?
Edit:
Verkar som Teslas kalkylator på "anpassad beställning" inte är så mkt att hurra för, denna verkar mer korrekt, även om den tycks anta att alla kör taxi eller liknande
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Nån som vet vad DNB brukar sätta för restvärde på ovanstående förutsättningar? Teslas egen återköpsgaranti är brukar väl ligga kring 50% efter 3 år har jag fått för mig, vet inte om det stämmer?
Edit:
Verkar som Teslas kalkylator på "anpassad beställning" inte är så mkt att hurra för, denna verkar mer korrekt, även om den tycks anta att alla kör taxi eller liknande
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Problemet med det, och anledningen till att jag gjorde kalkylatorn, är att det är svårt att få en överblick över den totala kostnaden för företaget (då även förmånsvärde är inkluderat). Borde lägga in försäkring och serviceavtal också. Tesla vill gärna måla upp det som så billigt som möjligt, men bara försäkring plus service lägger till ca 2000 o månaden på en MX 100D. Sen tror jag inte personalen på Tesla blir jättelycklig ifall du vill veta kostnaden för 30 olika fall.mgorgis skrev:Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator