Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Moderator: Redaktion
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Som Leo säger, ja. Köper du kompletta hjul (fälg och däck) blir du ju förmånsbeskattad för hela hjulen. Däremot när däcken förbrukats behöver inte ytterligare förmånsvärde räknas in när de byts. Vad skv säger om man köper betydligt dyrare däck då kan nog bara skv svara för...
2016 Model S 75
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Så man ska förmånsbeskattas tills däcken är slitna och nästa uppsättning av gummi behöver inte beskattas? Eller menar du att man fortsätter förmånsbeskattas för de gamla däck+fälg men inte en gång till om man ersätter de gamla slitna med nya?
Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Ja, förmånsbeskattningen ligger kvar på den extrautrustning du köpt (dvs däcken), även om du byter däcken till nya. Här kommer ju en fördel in i att ha förmånsbil då de nya däcken (förbrukning) köps av företaget och inte dig privat.
2016 Model S 75
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
När du uttrycker det som du gör, så låter det väldigt vettigt och logiskt ...tyvärrNicke Nyfiken skrev:Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Man kan alltid nöta ner en uppsättning däck på ett halvår, och då ersätts ju dessa däck med nya däck som är lämpliga för den årstiden som råder just då. Bin bil har bara en uppsättning däck. Först var det sommardäck, nu är det vinterdäck. En Tesla sliter på däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.MrX skrev:Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Lugnt. Tar tacksamt emot tips =)improwise skrev:För att inte bli missförstådd här, totalt sett så är detta ett mkt välkommet och bra verktyg som jag tror många fler än mig har nytt av.MrX skrev:Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.improwise skrev:Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?MrX skrev:Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Blir inte riktigt klok på hur "Månadskostnad leasing" räknas ut med denna kalkylator, om jag t.ex. köper en Model S 100D med Premiumpaketet och Autopiloten + lite lull lull (anta typ 1,2 millar) så får jag ca 4500 kr / månad i leasingkostnad för 1000 mil per år och 30% (400 000 kr i första förhöjd avgift). Teslas egna kalkylator ligger på det dubbla. Vad är det jag missar?
Nån som vet vad DNB brukar sätta för restvärde på ovanstående förutsättningar? Teslas egen återköpsgaranti är brukar väl ligga kring 50% efter 3 år har jag fått för mig, vet inte om det stämmer?
Edit:
Verkar som Teslas kalkylator på "anpassad beställning" inte är så mkt att hurra för, denna verkar mer korrekt, även om den tycks anta att alla kör taxi eller liknande
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Nån som vet vad DNB brukar sätta för restvärde på ovanstående förutsättningar? Teslas egen återköpsgaranti är brukar väl ligga kring 50% efter 3 år har jag fått för mig, vet inte om det stämmer?
Edit:
Verkar som Teslas kalkylator på "anpassad beställning" inte är så mkt att hurra för, denna verkar mer korrekt, även om den tycks anta att alla kör taxi eller liknande
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Problemet med det, och anledningen till att jag gjorde kalkylatorn, är att det är svårt att få en överblick över den totala kostnaden för företaget (då även förmånsvärde är inkluderat). Borde lägga in försäkring och serviceavtal också. Tesla vill gärna måla upp det som så billigt som möjligt, men bara försäkring plus service lägger till ca 2000 o månaden på en MX 100D. Sen tror jag inte personalen på Tesla blir jättelycklig ifall du vill veta kostnaden för 30 olika fall.mgorgis skrev:Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Nä kanske inte för så många fall jag förstår att du vill ha bra koll innan du slå till. Försäkring och annat måste man betala oavsett bil och leasing. TH försäkring kostar mitt bolag 10' per år och jag kör runt i en supersnygg Tesla S 75 till rimlig kostnad för mitt AB och är därmed supernöjd som majoriteten, om inte alla, tesla ägare här.
Hoppas det löser sig för dig och du kommer inte ångra ditt köp
Hoppas det löser sig för dig och du kommer inte ångra ditt köp
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Borde och borde, du har väl gjort detta på egen hand utan ersättning för det så inte direkt läge att klaga utan snarare tacka för att den finns (gäller även övriga liknande kalkylatorer som finns). I detta fall var det dock Teslas lightkalylator som lurade mig lite i kombination med att den sena timmen kanske inte inte gjorde underverk för mina momsberäkningar i huvudetMrX skrev:Problemet med det, och anledningen till att jag gjorde kalkylatorn, är att det är svårt att få en överblick över den totala kostnaden för företaget (då även förmånsvärde är inkluderat). Borde lägga in försäkring och serviceavtal också. Tesla vill gärna måla upp det som så billigt som möjligt, men bara försäkring plus service lägger till ca 2000 o månaden på en MX 100D. Sen tror jag inte personalen på Tesla blir jättelycklig ifall du vill veta kostnaden för 30 olika fall.mgorgis skrev:Jag gjorde enklast så att jag pratade med en Tesla återförsäljare (bäst att gå till en Tesla butik för att knyta en personlig kontakt med en återförsäljare) och denna kommer hjälpa dig med sånt också, antingen per mail eller telefon, du talar om hur mycket du vill betala i första förhöjda hyra (20% betalade jag) och 40% i restvärde och resten fördelas över 36 månader....väldigt enkelt! vill du höja/sänka månadskostnaden så höjer/sänker du första förhöjda och/eller restvärdet! krångla inte till det med en kalkylator eller liknande