Navigatorn får spelet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Navigatorn får spelet

Inlägg av mans71 »

För ett par veckor sedan, på väg hem från bokmässan från gbg mot sthlm säger plötsligt navigatorn att det tar 2 timmar extra att komma hem. När jag passerat Elmia i Jönköping så suddas dom två timmarna bort och allt är som vanligt.

Idag kommer jag från Helsingborg på E4 när navigatorn prompt vill ha mig av från E4:an när jag närmar mig Jönköping. Detta fortsätter med rutter via Tranås osv till jag passerar Husqvarna, sedan är allt som vanligt.

Vad händer? Kollade i inställningarna på navigatorn men hittar inget som man kan skruva på... Fler som upplever liknade konstigheter eller är det bara min bil som inte gillar Jönköping?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Kulingen »

Jag hade så första färden när jag åkte mellan Linköping ner till kisa?!?! Då skulle GPSen ha in mig på småvägar hela tiden, men det kan bero på att GPSen trodde att vägen var avstängd pga alla vägarbeten på vägen så den ville ta omvägar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Hyted »

Jag åkte Mariestad-Borensberg -Mariestad i helgen.

Den hittade då på en del omvägar när jag slog in adressen men ändrade sig alltid till bästa vägen innan det var för sent så att säga.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Navigatorn får spelet

Inlägg av Hyted »

Funka inte med bilden
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av MangeT »

Jag antar att ni kollat men navigatorn är inte inställd på att undvika motorvägar? Har inte koll på om det går att ställa in.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Tenk »

Kan också vara att den ska undvika köer vilket ibland ger väldiga omvägar. Har för mig att det är in Apps och sen navigation sem det ställs in.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Hyted »

För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av e5m1r »

Tesla har ett konstigt sätt att tolka trafikdata så inland kan den få för sig att vägen är stängd eller att det är långa köer
Jag har ställt in min för att inte föreslå ny rutt om jag inte sparar minst 20min och det funkar för det mesta när den ändå ger konstiga förslag slår jag upp waze och kollar ibland har den rätt :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av mati »

Hyted skrev:
För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Öka tiden för omberäkning av rutt. Den måste vara minst 15 minuter, annars beräknar navigatorn de konstigaste rutterna för att undvika en kö som inte existerar. Jag har alltid undrat varför den ritar gula och röda streck överallt häromkring. Måste vara svampplockare och jägare med waze igång som kör sakta och som gör att navigatorn tror att det är kö i skogen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av mans71 »

Långsamma svampplockare alltså... :lol: Ska ställa upp tiden för att beräkna om rutt, bra tips!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Hyted skrev:
För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Öka tiden för omberäkning av rutt. Den måste vara minst 15 minuter, annars beräknar navigatorn de konstigaste rutterna för att undvika en kö som inte existerar. Jag har alltid undrat varför den ritar gula och röda streck överallt häromkring. Måste vara svampplockare och jägare med waze igång som kör sakta och som gör att navigatorn tror att det är kö i skogen.
De gula och röda markeringarna för trög eller stoppad trafik fungerar mycket bra i alla fall i Borås och Göteborg. Hur får Google fram denna information? Waze? Mobiltelefoners platsangivelser? Någon som vet?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Kulingen »

Foluke skrev:
mati skrev:
Hyted skrev:
För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Öka tiden för omberäkning av rutt. Den måste vara minst 15 minuter, annars beräknar navigatorn de konstigaste rutterna för att undvika en kö som inte existerar. Jag har alltid undrat varför den ritar gula och röda streck överallt häromkring. Måste vara svampplockare och jägare med waze igång som kör sakta och som gör att navigatorn tror att det är kö i skogen.
De gula och röda markeringarna för trög eller stoppad trafik fungerar mycket bra i alla fall i Borås och Göteborg. Hur får Google fram denna information? Waze? Mobiltelefoners platsangivelser? Någon som vet?
Google får fram det av andra som har Google navigator på sina bilar och telefoner
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
mati skrev:
Hyted skrev:
För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Öka tiden för omberäkning av rutt. Den måste vara minst 15 minuter, annars beräknar navigatorn de konstigaste rutterna för att undvika en kö som inte existerar. Jag har alltid undrat varför den ritar gula och röda streck överallt häromkring. Måste vara svampplockare och jägare med waze igång som kör sakta och som gör att navigatorn tror att det är kö i skogen.
De gula och röda markeringarna för trög eller stoppad trafik fungerar mycket bra i alla fall i Borås och Göteborg. Hur får Google fram denna information? Waze? Mobiltelefoners platsangivelser? Någon som vet?
Ja, i städerna funkar det kanske bra. Men inte på landsbygden. Bilen indikerar frenetiskt gult och rött på de mest idiotiska ställen. Jag körde till Hjo förra veckan och med mig i bilen satt sambons två systersöner. Först frågade de mig vad det var för gult och rött på kartan överallt. Jag förklarade att bilen trodde att det var trög trafik eller kö. De bor i Köpenhamn och hade precis konstaterat att vägarna här var helt tomma på bilar, vilket de var. De skrattade hela vägen över alla köer på kartan som vi befann oss i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av TeslaLoveten »

mans71 skrev:
För ett par veckor sedan, på väg hem från bokmässan från gbg mot sthlm säger plötsligt navigatorn att det tar 2 timmar extra att komma hem. När jag passerat Elmia i Jönköping så suddas dom två timmarna bort och allt är som vanligt.

Idag kommer jag från Helsingborg på E4 när navigatorn prompt vill ha mig av från E4:an när jag närmar mig Jönköping. Detta fortsätter med rutter via Tranås osv till jag passerar Husqvarna, sedan är allt som vanligt.

Vad händer? Kollade i inställningarna på navigatorn men hittar inget som man kan skruva på... Fler som upplever liknade konstigheter eller är det bara min bil som inte gillar Jönköping?
jo, vi har en X 90D och flera gånger har den fått fnatt, inte mot Jönköping ....men senast 2 mil från Ö-vik därvid bor ville den att vi skulle ta en omväg på ca 25 mil och envisades tills vi trotsade och hittade hem själva då gav den till sist upp och visade rätt väg sista km. Med vänlig hälsning, Lars-Åke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av TeslaLoveten »

Bild
Så såg det ut...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av dstr »

TeslaLoveten skrev:
Bild
Så såg det ut...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Något är trasigt kring Ö-vik. Råkade själv ut för ngt liknande, på väg söderut på E4. Då tyckte den att vi skulle vika av innåt, likt din bild. 65 mil till Sundsvall och en massa varningar om räckvidd...
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av pegs »

Navigatorn gör någorlunda rätt kanske 95% av tiden och begår helt vettlösa fel resten av gångerna. Ingen programvara man kan lita blint på. Speciellt förrädiskt i områden man inte känner till, där man inte enkelt kan genomskåda ”tokrutter”. Ankomsttid är generellt alltid uppskattad till en stund efter man är framme. Dvs inget att bli stressad över. Vid tvekan tar jag alltid fram Waze som i min erfarenhet är tillförlitligt. Teslas navigator känns som något en sommarjobbare snickrat ihop. Om jag förstått det rätt är en ersättare på gång. Att det drar ut på tiden hoppas jag beror på att dom lägger energi på att se till att den funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av e5m1r »

pegs skrev:
Navigatorn gör någorlunda rätt kanske 95% av tiden och begår helt vettlösa fel resten av gångerna. Ingen programvara man kan lita blint på. Speciellt förrädiskt i områden man inte känner till, där man inte enkelt kan genomskåda ”tokrutter”. Ankomsttid är generellt alltid uppskattad till en stund efter man är framme. Dvs inget att bli stressad över. Vid tvekan tar jag alltid fram Waze som i min erfarenhet är tillförlitligt. Teslas navigator känns som något en sommarjobbare snickrat ihop. Om jag förstått det rätt är en ersättare på gång. Att det drar ut på tiden hoppas jag beror på att dom lägger energi på att se till att den funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Teslas navigator är en Hybrid behöver man säga mer än så :)
Igår visade stora och lilla skärm olika väg :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Igår visade stora och lilla skärm olika väg :)
Haha, klassikern. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Foluke skrev:
mati skrev:
Hyted skrev:
För min del är det varken köer eller motorväg så förstår inte riktigt vad den håller på med.
Öka tiden för omberäkning av rutt. Den måste vara minst 15 minuter, annars beräknar navigatorn de konstigaste rutterna för att undvika en kö som inte existerar. Jag har alltid undrat varför den ritar gula och röda streck överallt häromkring. Måste vara svampplockare och jägare med waze igång som kör sakta och som gör att navigatorn tror att det är kö i skogen.
De gula och röda markeringarna för trög eller stoppad trafik fungerar mycket bra i alla fall i Borås och Göteborg. Hur får Google fram denna information? Waze? Mobiltelefoners platsangivelser? Någon som vet?
Ja, i städerna funkar det kanske bra. Men inte på landsbygden. Bilen indikerar frenetiskt gult och rött på de mest idiotiska ställen. Jag körde till Hjo förra veckan och med mig i bilen satt sambons två systersöner. Först frågade de mig vad det var för gult och rött på kartan överallt. Jag förklarade att bilen trodde att det var trög trafik eller kö. De bor i Köpenhamn och hade precis konstaterat att vägarna här var helt tomma på bilar, vilket de var. De skrattade hela vägen över alla köer på kartan som vi befann oss i.
Kan det vara så att Google använder GPS i mobiltelefoner och att det rullar många traktorer och jordbruksredskap från tid till annan i dina trakter!?!? Då kommer det indikationer om trögflytande trafik!? Någon stans ifrån kommer i alla fall indikationera.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Navigatorn får spelet

Inlägg av Leo »

Waze/Google känner väl av användande/förflyttning när mobiltelefonerna växlar mellan olika mobilmaster osv.

Körde i Norge förra sommaren. Förvånad att det var "trafikstockning" en speciell kurva på landet och inte en bil i sikte.

Visade sig att det låg ett vandrarhem precis där =onormalt mycket mobiltelefontrafik då gästerna ringde hem =systemet tolkade det som trafikstockning på vägen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar