Hjälp med val av tesla!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mcbeth
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 nov 2017 06:21

Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Mcbeth »

Hej.

Behöver komma i kontakt med någon som skulle kunna ta sig tid och ork som är insatt i dom olika modellerna för att veta vilken som passar mig.

Jag behöver inte ha den dyraste. vill ha så mkt tesla som möjligt för så lite pengar som möjligt.

den får gärna ha bra räckvidd.

mest populär och billigast på blocket är tesla model s85
är det något att rekommendera?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av mati »

Om du tänker köpa en bagagnad Model S till ett vettigt pris så är nog S85 det bästa valet skulle jag tro. Om du inte behöver dragkrok förstås. Du skriver ingenting om dina preferenser, ska du köpa privat eller företagsleasa? Vill du ha en massa prestanda eller räcker det med lagom? Är takräcke viktigt för dig? Har du möjlighet till hemmaladdning eller laddning på jobbet, hur ofta gör du långresor osv? Det är en massa saker som spelar in. Beskriv lite dina önskemål så får du säkert hjälp här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mcbeth
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 nov 2017 06:21

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Mcbeth »

Hej, tack för du tar dig tid =)

dragkrok är inte superviktigt, ej heller takräcken.
kommer köpra privat.
prestanda hade vart nice, inte i sånt behov av ex 21"däck och panoramatak.
varken laddning på jobb lr i garaget där jag bor, men det kanske ändras i garaget. till jobbet så cyklar jag. :) men det är lite kortare resor inom sthlm då o då samt några resor från sthlm-dalarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av mati »

Det låter som att en S85 är rätt bil för dig. Om du inte behöver takräcke kan du avstå från panoramatak. Och en S85 är även med dagens mått fortfarande en raket jämfört med de flesta andra bilarna.

Bilar som är byggda före oktober 2014 saknar hårdvaran för autopiloten. Dessa bilar kan ligga bra prismässigt. Du får då bara en vanlig farthållare som inte är adaptiv. Även försäkringen på äldre bilar är lägre. Titta på effekten bilen är registrerad med. Är det 69kW så får du ganska billig försäkring, är det flera hundra kW så kan det dra iväg till löjliga nivåer. Även om bilarna är lika så är de alltså registrerade med olika mycket effekt.
Passa dig för att köpa en Tesla utan garanti. Det skulle jag starkt avråda från. Tesla lämnar 4 år garanti, upp till 8000 mil. Om du köper via Tesla så lämmar de alltid någon form av garanti, men nackdelen är att du köper grisen i säcken eftersom du inte får möjlighet att varken titta på eller provköra bilen innan du har lagt en handpenning på den. Du får inte tillbaka handpenningen om du inte köper bil.
Samtidigt har det av någon anledning blivit så att bilarna som säljs via Tesla är lite billigare än de som ligger på blocket. Man kan alltså göra ett klipp om man har tur. Men med tanke på Teslas extremt varierande byggkvalitet måste man vara observant på vad man köper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Bjelke »

Då låter som att du skulle bli vääääldigt nöjd med en helt vanlig S85 begagnad, även dom har sjuk prestanda (jag har en själv) :)

Kör du väldigt lite så lär inte laddning bli något problem men annars brukar vi nästan jämt rekommendera att se över det, om det går att få till
någon form av laddning antingen hemma eller på jobbet (det räcker ofta med motorvärmarstolpar eller liknande om man kan ladda där typ hela arbetsdagen
eller hela natten hemma), du har ju även en Supercharger i Väsby :)

Håller även med Mati om det där med begagnat via Tesla kontra helt privat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av e5m1r »

Vi är ganska aktiva här
Så du får gärna posta länk till nån bil som är intressant för dig så kan vi säga vad vi tycker om just den
Tesla har under åren ändrat mycket på bilarna
Vissa bilar kan kännas mindre premium pga avsaknad av autopilot material som användes då stolar kända brister osv
Tex har bilar byggda före sommaren 2015 annan taklucka som har problem med att den läcker också problem med läckage i bakljusen osv osv
Sen ska du veta att batteristorlek inte spelar så stor roll på långresa lite längre stopp handlar det bara om så en 60 eller 70 kanske passar lika bra
Sen kan en 60 vara utan fri laddning beroende på när den ör byggd och om det har köpts till
En 2014 kan vara utan många funtioner om den saknar teknikpaket osv
Du hör det är inte så enkelt att ta med allt :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av bylund »

Köper man begagnat osett av Tesla och betalar handpenning på nätet, kan man nog som privatkund hävda distansköplagen och få tillbaka sin handpenning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av mati »

En liten jämförelselista för äldre Teslor:

S85
Standardmodellen.
Bakhjulsdrift med bra prestanda. Räckvidden brukar ligga mellan 35 och 45 mil, beroende på omständigheterna. Stor frunk (främre bagageutrymmet).

P85
Prestandaversionen. Som en S85 fast med mycket mer pulver och något kortare räckvidd, men försumbart mindre i sammanhanget. Mycket skoj. Tyvärr också dyrare.

P85+
Som P85 men med sportigare chassi.

S85D
Fyrhjulsdriven. Något bättre räckvidd än S85 och bättre prestanda. Men mindre frunk (främre motorn tar upp en del plats) och dyrare.

P85D
Prestandaversionen. Troligen bästa bilen Tesla har byggt. Galet mycket pulver, f ö samma som S85D.

Generellt har alla D-varianter även autopilot-hårdvaran. S/P 85-modellerna har som sagt inte AP om de är byggda före oktober 2014.
Det finns även bilar med 70kWh-batteri som byggdes parallellt med ovannämnda varianter. Det kan eventuellt vara ett alternativ för dig, men du får sämre räckvidd än i en S85.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Leo »

Kolla på den S85 Stefan på Shiftgear precis fått in. S85 med AP, 3570 mil 655 000kr. Suverän utrustning. Skinn, panoramaglastak, AP, elbaklucka, luftfjädring, dubbelladdare. Snygg färgkombination dessutom.

Mycket garanti. Ser välvårdad ut. Riktigt mycket bil för pengarna! Är nog precis vad du söker om det inte är absolut lägsta pris som du måste ha.

De för 550000-600000 har alltid gått mer, oftast lite äldre, sämre garantier, nästan aldrigvAP och alla övriga förbättringar som kom samtidigt.

https://m.blocket.se/stockholm/Tesla_Mo ... ?ca=11&w=3

Annars har han också en S85D för 669000kr med lite mer mil.

Men jag tycker nog båda de är bland de mest prisvärda som finns till salu nu i de nedre prisregionerna.

Hade själv valt S85:an av dessa två då jag personligen värdesätter låga mil. Sålde precis min P85 och tycker bakhjulsdrivet funkade kanon.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Leo »

Kan tillägga att dubbelladdare är värdefullt att få med om du inte kan ladda hemma. Då går det snabbare på vissa publika laddplatser du kanske besöker.

Dessutom har den där S85 låg registrerad effekt på papperet. Vilket ger lägre premie hos vissa försäkringsbolag.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av mati »

Håller med angående dubbelladdaren. Mycket värdefullt.
Jag glömde att D-bilarna har en nackdel till jämfört med RWD-bilarna, utöver den mindre frunken: De låter mer. Det hörs ett mer eller mindre starkt vinande ljud från främre motorn som RWD-bilarna saknar. Det är kanske ingenting man tänker på när man byter från fossilbil till elbil. Men i jämförelse med RWD-Teslor och även jämfört med andra elbilar är D-modellerna högljudda.
Naturligtvis get fyrhjulsdriften bättre grepp, men även RWD ger fantastiskt bra framkomlighet som ingen annan bakhjulsdriven bil kan mäta sig med. Jag skulle helt klart satsa på en S85 eller P85 om plånboken tillåter det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Leo »

Kan tillägga att Stefan på Shiftgear är bra att ha att göra med och ganska kunnig på Tesla då han sålt flera stycken. Dessutom kan han hjälpa till med finansiering osv. Han brukar också vara snabb på att svara.

Bland annat tog jag hjälp av honom för att sälja min P85 då jag nu köpt en X100D. Efter det så kan han nu ännu mer om olika Teslamodeller :P

När du läser i annonser får du vara lite skeptisk och dubbelkolla utrustning osv. Särskilt om det är en handlare som säljer. Inte lätt att hänga med vad som faktiskt sitter på bilarna, då Tesla hela tiden ändrar fram och tillbaka i paket osv. Dessutom florerar det hela tiden olika räckvidder och effektuppgifter.

Men fråga gärna vidare här på forumet så får du säkert snabbt svar på det mesta.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Bjelke »

Kanske tom är värt att titta på en helt ny bil och lägga kostnaden på lite fler år och
få typ samma månadskostnad (lite beroende på om en kontantinsats är möjlig och hur mkt isf).
Jag tänker lite så här, om man köper en begagnad så är den ju 2-3 år gammal redan men kostar ändå typ 600kkr eller nåt, och köper man en
ny så kan man lägga på 2-3 år på sin avbetalningsplan osv när man jämför, och det tillsammans med övriga fördelar med en ny (tex halvförsäkring,
längre garanti och ev bättre ränta) så kan man mycket väl landa på ungefär samma kostnad per månad.
S75D är jäkligt najs som den är nu (prestandan + räckvidd typ som en S85:a) och man behöver eg inte välja till något alls ;)
Lite synd att dom tog bort RWD och dessutom har luftfjädring som std m vilket ger dyrare instegspris numera :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Toja »

Jag skulle välja D alla dagar i veckan.
Om inte annat för att den äter inte bakdäck som RWD gör.
Lite vinande ljud strö jag mig inte på. Ganska behagligt ljud.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Leo »

Min bakhjulsdrivna P85 med 19" slet ner bakdäcken från 8 till 6mm på ca 2000mil. Inklusive div regelbundna fullgastester från stillastående ;)

Har däremot läst om flera andra som rapporterar om däcksslitage. Främst 21" och ofta i kombination med felinställda hjulvinklar, konstant körning i low på luftfjädringen osv.

Sen beror det också på hur "mjuka" däck du har. De 19" GoodYear RS2 som bilarna levererades med 2012-2015 var suveräna i hållbarhetssynpunkt! Har en omgång splitter nya såna liggande om du behöver köpa! Köpte på mig de då det skrevs en del allmänt rädsla för däcksslitage. Men som beskrivet ovan så höll mina däck otroligt bra. Perfekt jämt slitage fram och bak också efter 3sommrar med ungefär 2000mil där jag roterade de fram/bak inför varje säsong.

Så däcksslitage är nog ingen större fara om hjulinställningarna står rätt på en S85 med 19".
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Smutt »

Leo skrev:
Min bakhjulsdrivna P85 med 19" slet ner bakdäcken från 8 till 6mm på ca 2000mil. Inklusive div regelbundna fullgastester från stillastående ;)

Har däremot läst om flera andra som rapporterar om däcksslitage. Främst 21" och ofta i kombination med felinställda hjulvinklar, konstant körning i low på luftfjädringen osv.

Sen beror det också på hur "mjuka" däck du har. De 19" GoodYear RS2 som bilarna levererades med 2012-2015 var suveräna i hållbarhetssynpunkt! Har en omgång splitter nya såna liggande om du behöver köpa! Köpte på mig de då det skrevs en del allmänt rädsla för däcksslitage. Men som beskrivet ovan så höll mina däck otroligt bra. Perfekt jämt slitage fram och bak också efter 3sommrar med ungefär 2000mil där jag roterade de fram/bak inför varje säsong.

Så däcksslitage är nog ingen större fara om hjulinställningarna står rätt på en S85 med 19".
3800 mil i min S60 och bakdäcken är slut och dom fram är som nya, men oj vad kul jag haft :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mcbeth
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 nov 2017 06:21

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Mcbeth »

TUUUUSEN tack för all hjälp. Ni är grymma.
mycket hjälplig information jag fått ut!

kan återkomma när det blir mer dags att faktiskt införskaffa bilen, måste sälja min nuvarande och så ny lägenhet på g.
ser fram emot att bli en del av teslafamiljen. =)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av tehjimos »

S85 är lätt den billigaste varianten som jag skulle kunna tänka mig köpa.

P85D är helt klart den mest prisvärda Teslan. under 800k i pris, galen prestanda som är nästan i par med dagens P100D, för halva priset. Du får bättre byggkvalité än S85 då dessa är 2015 modeller, garanterad autopilot och dessa är oftast fullsmetade... P85D kan också ha svart innertak, det kunde inte S85 från 2014 ha.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av tehjimos »

väldigt prisvärd: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940

Garanti ca 7800mil eller 2 år.. om du kör mycket(brukar bli så när man har en bil som nästan är gratis att köra och har prestanda som en supersportbil) så är det inga problem på garantifronten.

Om vi lägger upp en skala, där en ny VW är en 1:a och en ny P100D är en 10:a så är nog denna en 8a på skalan iaf, S85 är nog runt 6 på skalan. Kanske luddigt men för att du ska få lite o jämföra med.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Mcbeth
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 nov 2017 06:21

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Mcbeth »

Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Zoidberg »

Walker skrev:
Mcbeth skrev:
Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Därom tvistar de lärde. :D
De två jag sålt sjönk runt 15% per år.
Model S båda två.
Sedan varierar det nog mycket från bil till bil. Men det kanske ger en fingervisning i varje fall.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Bjelke »

Det hänger väl en hel del på hur långt man kör med den oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av e5m1r »

Mcbeth skrev:
Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Hur långt är ett snöre ? Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Mcbeth
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 nov 2017 06:21

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av Mcbeth »

en vanlig S85 känns inte aktuellt.

Är ute efter ngt lite mer, så vad är tankarna om man inte har råd att lägga allt på en p85D

Hade ni valt en S p85 eller en S 85D?

fördelar och nackdelarna med dom?
jag är inte superkräsen ang AP, även om det hade vart nice, vill gärna ha lite pulver i bilen :)
bryr mig inte så mkt om 21tumsfäljer och panoramatak heller. däremot är teknikprylarna av intresse; tex köldpaket, aktiv luftfjädring, backkamera och såna där saker. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp med val av tesla!

Inlägg av e5m1r »

Mcbeth skrev:
en vanlig S85 känns inte aktuellt.

Är ute efter ngt lite mer, så vad är tankarna om man inte har råd att lägga allt på en p85D

Hade ni valt en S p85 eller en S 85D?

fördelar och nackdelarna med dom?
jag är inte superkräsen ang AP, även om det hade vart nice, vill gärna ha lite pulver i bilen :)
bryr mig inte så mkt om 21tumsfäljer och panoramatak heller. däremot är teknikprylarna av intresse; tex köldpaket, aktiv luftfjädring, backkamera och såna där saker. :)
Tech är samma i alla bilar från oktober 2014 och fram tills nyligen
Luftfjädring, elbaklucka, samt köldpaket var extra utrustning och kostar en slant
S85D har upplevd prestanda av en P85
P85D är då vassare men skiljer lite mot den nya S75D
Frågan är då vilken prisklass du är ute efter ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar