Brun MS Stulen/saknad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Ärligt talat nek0. Jag tror inte Tesla är en bil för dig. Du har hamnat på fel forum. Spar din tid och dina krafter. Ta en sväng i din fina Superb och njut av körupplevelsen och låt oss som faktiskt är intresserade av just bilen du inte gillar få fortsätta diskutera ifred. Ha en bra helg!
Mvh moderatorn på skoda.egetforum.se
Vad bra att du Walker vet vad jag inte gillar.
Vad har du diskuterat mer en mig ?. Du drömmer om bilen som du aldrig kommer äga. Du påstår längre fram i tråden att du är bered lägga 1,2 miljon på bilen som du gillar. Med du har minst 2 problem innan du kan lägga de pengarna på bilen. !. Din fru tillåter det inte. 2. Du har inte 1,2 miljon att lägga på bilen.
Varför tror jag att du inte har pengarna? Jo du har ju visat det genom att skriva mest konstiga beräkningar om hur man kan finansiera en Tesla.
Vad jag än skriver om Tesla kommer du och några till hoppa på mig fast ni vet att det jag skriver är rätt.
Köper jag en pizza så vill jag ha den med pizzabotten när jag får den och inte om en väcka . Köper jag en bil som påstås har autopilot då vill jag att autopiloten finns i bilen och fungerar som utlovat när bilen kommer till mig och inte om 3 år när jag byter bil.
Varför jag fick skriva om Opel och Skoda ? Jo därför att jag blev direkt påhoppad och var tvungen att försvara mina påståenden.
Nästa gång ni vill svara på mina inlägg hoppas jag att ni svarar med argument istället för personlig påhopp eller rena lögner.Du Walker skriver att vi lever i ett fritt land och det tycker jag med. Om du inte gillar mina inlägg ignorera de bara behöver inte bråka med mig.
Ha de bra
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Nej det är klart att Skoda och Opel är sämre bilar men men om man läser här på forumet så förtjänar inte Tesla at AP-n kallar AP utan lite bättre lane assist.
Vi vet ju att folk från Tesla läser här och jag tycker att man ska sätta lite press på de. Sitter ni här och berömmer alla funktioner oavsett hur dåliga de än är så skriver Tesla folket till fabriken gör inget de är nöjda som det är.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Kulingen »

Jag körde Skoda Superb 2016 innan jag bytte till min Tesla nu i september. Jag bytte pga av WW koncernens fiffel och båg plus att jag var väldigt intresserad av Teslan. Även om folk klagar på AP2 osv så beror det nog på att Tesla ägare är väldigt kräsna av sig tror jag. Autopiloten på Skodan var ljusår ifrån den jag har på Teslan som enligt mig fungerar jättebra, personligen fattar jag ej vad dom klagar över. Resten av sakerna med att äga en Tesla.... Säger bara skiiiit...... kommer suck aldrig vilja köpa en annan bil igen.. är fast
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Jag körde Skoda Superb 2016 innan jag bytte till min Tesla nu i september. Jag bytte pga av WW koncernens fiffel och båg plus att jag var väldigt intresserad av Teslan. Även om folk klagar på AP2 osv så beror det nog på att Tesla ägare är väldigt kräsna av sig tror jag. Autopiloten på Skodan var ljusår ifrån den jag har på Teslan som enligt mig fungerar jättebra, personligen fattar jag ej vad dom klagar över. Resten av sakerna med att äga en Tesla.... Säger bara skiiiit...... kommer suck aldrig vilja köpa en annan bil igen.. är fast
Jag vet att Teslas AP är bättre en Skodas LA men den är inte 8 gånger bättre.
Vet inte om det är någon skillnad på Skodas LA 2016 och 2018 men jag är helt nöjd med min mer AP behöver jag inte varken i Skodan eller Teslan.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Surfaren »

Har ni tänkt på att man kan skapa nya trådar? Denna tråd har inte längre nånting att göra med ursprungsfrågan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Om du säger det är du antingen extremt selektiv i vad du läser här på forumet, eller så tror du att vi är ett flertal som ljuger rakt ut. Så som min AP2 fungerat fram till i höst hade jag hellre tagit en konstantfarthållare från -97 alla dagar i veckan. Den var inte användbar, punkt. Snarare direkt trafikfarlig.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av GiGurra »

Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Kulingen »

GiGurra skrev:
Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Du kan landa med AP i flygplan också
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Om du säger det är du antingen extremt selektiv i vad du läser här på forumet, eller så tror du att vi är ett flertal som ljuger rakt ut. Så som min AP2 fungerat fram till i höst hade jag hellre tagit en konstantfarthållare från -97 alla dagar i veckan. Den var inte användbar, punkt. Snarare direkt trafikfarlig.
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

Ursäkta mitt dåliga humör, och ursäkta att jag fortsätter späda ut tråden. Skulle dock vilja tillägga att sättet du tog min kritik nog var det bästa jag sett, Walker. Eloge!
Legato skrev:
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Du menar, att eftersom du inte upplevt ett problem kan ingen annan heller ha gjort det? Här är två exempel: mig själv, och mati. Tror du måste vara ganska blind om du missat den senares klagan, även om du missat mina inlägg. Så sent som sista veckan i juli gjorde jag en roadtrip till Slovenien, cirka 800 mil. Jag var den som envisast försökte aktivera autopiloten, eftersom jag läst att den fungerar bättre i Europa. De övriga två förarna gav ganska omedelbart upp och konstaterade att inte ens farthållaren gick att använda om man inte ville att det skulle kännas som att föraren hade Parkinsons i foten. Efter ett tiotal försök har jag tvungen att inse att det var lönlöst att fortsätta försöka. Om du har en AP2 som fungerat bra, grattis. Det betyder inte att alla har det. Och för en bil som kostar så mycket är det inte okej att en funktion man betalat för inte finns tillgänglig på flera månader, och sedan bara fungerar okej för vissa ägare i ytterligare ett halvår. Det är över ett år sedan AP2 kom, och matis fru vägrar fortfarande aktivera den för att den är farlig.

EDIT: Hade för mig att han skrev fru, men hittar nu bara att han själv fortfarande kallar den livsfarlig, kan ha blandat ihop saker.
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 2 gång.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Tror det förekommer en del missförstånd hur systemen är designade att fungera som säkert förklarar att man har olika upplevelse.

Teslas AP och Skodas är tänkt att fungera olika, har olika funktion/mål. Så de ska egentligen inte jämföras rakt av.

Teslas AP är tänkt att du i princip SKA släppa ratten och bilen ska hålla sig så bra det går, typ mitt emellan linjerna. Det gör den hyfsat bra och olika bra med olika versioner.

Skoda/VW:s Lane assist är tänkt just som en "Assistent" där du ska HÅLLA i ratten hela tiden. Så du ska alltså styra själv. Den ska ingripa först när du av misstag är på väg att korsa en linje/avvika från din fil. Dvs den är INTE tänkt "styra själv". Utan se det mer som en linjevarnare. Där du ska kunna vingla/välja spår lite obehindrat mellan linjerna utan att den ingriper för mycket. Tänker man Lane assist som en AP så blir den naturligtvis vinglig och beter sig som en skadskjuten kråka då den reagerar allt för sent och gör korrigeringar för sällan.

Så ja Teslas AP är klart bättre som autopilot MEN jag skulle säga att VW:s "filhjälp/varning" är bättre på att just vara just en filhjälp/varning =bara hjälpa dig undvika korsa linjerna. Det gör den faktiskt mjukare och smidigare än om man använder Teslas AP som då vill tvinga dig lite mer distinkt att "hålla en viss linje" där du tex kanske VILL skära en kurva lite, undvika att ligga i djupa hjulspår vid regn osv.

Pratar vi den adaptiva farthållaren är Skodas/VW:s klart mjukare/smidigare på att bromsa/gasa. Säkert delvis på grund av att den har svagare motor och lägre vikt. Vilket kanske delvis förklarar att ingreppen blir mjukare. Men likafullt jag upplever den som "smidigare".

Och ja i min e-Golf byggd i september har jag senaste Lane Assist och i min nuvarande X100D har jag senaste AP2 programvaran. Kör även regelbundet andra bilar med samma system också så jag har hyfsat stor erfarenhet av de olika som finns.

Så hoppas det här kan skapa lite förståelse för att det är olika funktionalitet som vi diskuterar.

Så föreslår jag att vi lägger ned det här ämnet i den här tråden och återgår till ursprungstrådens ämne.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Leo skrev:
Tror det förekommer en del missförstånd hur systemen är designade att fungera som säkert förklarar att man har olika upplevelse.

Teslas AP och Skodas är tänkt att fungera olika, har olika funktion/mål. Så de ska egentligen inte jämföras rakt av.

Teslas AP är tänkt att du i princip SKA släppa ratten och bilen ska hålla sig så bra det går, typ mitt emellan linjerna. Det gör den hyfsat bra och olika bra med olika versioner.

Skoda/VW:s Lane assist är tänkt just som en "Assistent" där du ska HÅLLA i ratten hela tiden. Så du ska alltså styra själv. Den ska ingripa först när du av misstag är på väg att korsa en linje/avvika från din fil. Dvs den är INTE tänkt "styra själv". Utan se det mer som en linjevarnare. Där du ska kunna vingla/välja spår lite obehindrat mellan linjerna utan att den ingriper för mycket. Tänker man Lane assist som en AP så blir den naturligtvis vinglig och beter sig som en skadskjuten kråka då den reagerar allt för sent och gör korrigeringar för sällan.

Så ja Teslas AP är klart bättre som autopilot MEN jag skulle säga att VW:s "filhjälp/varning" är bättre på att just vara just en filhjälp/varning =bara hjälpa dig undvika korsa linjerna. Det gör den faktiskt mjukare och smidigare än om man använder Teslas AP som då vill tvinga dig lite mer distinkt att "hålla en viss linje" där du tex kanske VILL skära en kurva lite, undvika att ligga i djupa hjulspår vid regn osv.

Pratar vi den adaptiva farthållaren är Skodas/VW:s klart mjukare/smidigare på att bromsa/gasa. Säkert delvis på grund av att den har svagare motor och lägre vikt. Vilket kanske delvis förklarar att ingreppen blir mjukare. Men likafullt jag upplever den som "smidigare".

Och ja i min e-Golf byggd i september har jag senaste Lane Assist och i min nuvarande X100D har jag senaste AP2 programvaran. Kör även regelbundet andra bilar med samma system också så jag har hyfsat stor erfarenhet av de olika som finns.

Så hoppas det här kan skapa lite förståelse för att det är olika funktionalitet som vi diskuterar.

Så föreslår jag att vi lägger ned det här ämnet i den här tråden och återgår till ursprungstrådens ämne.
Hej Leo.
Jag vet inte hur är det men LA i Golfen men Superben MY2018 har aktiv LA dvs. bilen styr hela tiden . Det räcker med ett finger på ratten so bilen känner motstånd känner den ingen motstånd i ratten piper det till efter ca 10 sec och sedan några gånger till och om du inte tar i ratten efter ca 45 sec tvärbromsar bilen till stop.

här är det en passat men skodas är likadan
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Visst "styr" den hela tiden. Fram för allt senaste generationen (även på min e-Golf) men det är som jag beskrev olika "tänk" hur de ska jobba. Även om den senaste generationen som kom nu 2018 har en "dynamisk" bilplaceringsposition i filen. Så den jobbar allt mer lika Teslas AP.

Med begränsningen att den klagar ca var 10:e sec om du släpper ratten osv. Sen ska den som du beskriver bromsa ner bilen till 0 om man inte rör ratten.

På senaste generationen som kom i våras ska den även kunna leta sig in till filen längst till höger själv också i slutändan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
GiGurra skrev:
Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Du kan landa med AP i flygplan också
Landning är ingen generell funktion för AP i flygmaskiner. Det är bara flygmaskiner med väldigt avancerad AP, motsvarande total självkörningsförmåga, som kan landa.

Den enklaste/vanligaste varianten av AP i en flygmaskin håller bara höjd och kurs. Farten får man själv reglera. Ändå kallas systemet för Autopilot.

Så jag skulle också säga att autopilot är ett ganska bra namn. Att folk förväntar sig en autonom bil för att den har AP, beror bara på okunskap kring vad en autopilot egentligen är.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Fredrik_alvnas
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 nov 2017 22:25

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Fredrik_alvnas »

Walker skrev:
Jag tycker i alla fall att den bruna färgen är rätt läcker på S.

Jag med :-) Ska se till att ta lite bilder och slänga upp här någon dag när den är nytvättad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Min bil har AP1 och AP2 har blivit bättre och bättre för varje uppdatering
tom mati (eller om nån kapat hans konto) säger att ap2 funkar betydligt bättre nu efter senaste update..
Stopp, dra inte in mig i den här diskussionen bara för att jag har skrivit att AP har blivit bättre. Jag har nämligen samtidigt skrivit att den fortfarande är livsfarlig. Den är bättre än förut, men långt ifrån så att den går att använda med folk i bilen. Jag anser fortfarande att Tesla inte borde ta betalt för sånt som inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

rockard skrev:
EDIT: Hade för mig att han skrev fru, men hittar nu bara att han själv fortfarande kallar den livsfarlig, kan ha blandat ihop saker.
Nej du har rätt. Hon vill inte att jag kör med AP när hon är med. Det är okej om jag testar den kortare stunder men sen brukar hon säga "nej, nu vill jag att du kör själv".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Min bil har AP1 och AP2 har blivit bättre och bättre för varje uppdatering
tom mati (eller om nån kapat hans konto) säger att ap2 funkar betydligt bättre nu efter senaste update..
Stopp, dra inte in mig i den här diskussionen bara för att jag har skrivit att AP har blivit bättre. Jag har nämligen samtidigt skrivit att den fortfarande är livsfarlig. Den är bättre än förut, men långt ifrån så att den går att använda med folk i bilen. Jag anser fortfarande att Tesla inte borde ta betalt för sånt som inte fungerar.
Det var menat lite skämtsamt där :)
Som att nämna en viss annan medlem när självstängande laddlucka nämns
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Min bil har AP1 och AP2 har blivit bättre och bättre för varje uppdatering
tom mati (eller om nån kapat hans konto) säger att ap2 funkar betydligt bättre nu efter senaste update..
Stopp, dra inte in mig i den här diskussionen bara för att jag har skrivit att AP har blivit bättre. Jag har nämligen samtidigt skrivit att den fortfarande är livsfarlig. Den är bättre än förut, men långt ifrån så att den går att använda med folk i bilen. Jag anser fortfarande att Tesla inte borde ta betalt för sånt som inte fungerar.
Det var menat lite skämtsamt där :)
Som att nämna en viss annan medlem när självstängande laddlucka nämns
Jag förstår det. Tur att regnsensorn inte nämndes nåt mer här. ;)
Lite roligt att båda sidorna i denna tråd citerar mig och mina alltid extremt sakliga inlägg för att vinna striden. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
e5m1r skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Min bil har AP1 och AP2 har blivit bättre och bättre för varje uppdatering
tom mati (eller om nån kapat hans konto) säger att ap2 funkar betydligt bättre nu efter senaste update..
Stopp, dra inte in mig i den här diskussionen bara för att jag har skrivit att AP har blivit bättre. Jag har nämligen samtidigt skrivit att den fortfarande är livsfarlig. Den är bättre än förut, men långt ifrån så att den går att använda med folk i bilen. Jag anser fortfarande att Tesla inte borde ta betalt för sånt som inte fungerar.
Det var menat lite skämtsamt där :)
Som att nämna en viss annan medlem när självstängande laddlucka nämns
Jag förstår det. Tur att regnsensorn inte nämndes nåt mer här. ;)
Lite roligt att båda sidorna i denna tråd citerar mig och mina alltid extremt sakliga inlägg för att vinna striden. :lol:
Jag gör det för att jag tycker att du och Verdi skriver mest sakligt av alla tesla ägare
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Ursäkta mitt dåliga humör, och ursäkta att jag fortsätter späda ut tråden. Skulle dock vilja tillägga att sättet du tog min kritik nog var det bästa jag sett, Walker. Eloge!
Legato skrev:
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Du menar, att eftersom du inte upplevt ett problem kan ingen annan heller ha gjort det? Här är två exempel: mig själv, och mati. Tror du måste vara ganska blind om du missat den senares klagan, även om du missat mina inlägg
Nej det menade jag inte. Läste du överhuvudtaget det jag skrev? Jag har flera ggr kritiserat AP, den är väldigt långt ifrån perfekt MEN lika självklart är att den är överlägsen Skodas och Opels avsevärt enklare system.

Mati kan ju svara själv, men jag tror inte ens han som väl torde vara forumets största AP-kritiker anser att Skoda och/eller Opel har bättre system...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Mati kan ju svara själv, men jag tror inte ens han som väl torde vara forumets största AP-kritiker anser att Skoda och/eller Opel har bättre system...
Den senaste Opel-modellen jag har kört var en Kadett 1,6D från 1987. Jag tycker att den hade mycket sämre förarstödsystem än min Model S.
Någon Skoda har jag aldrig kört. Bara en E-Golf.
Angående VWs lane assist tycker jag att den gör ett bättre jobb än AP2 på de vägarna jag brukar köra på. Jag har här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p199156 försökt att förklara varför jag tycker som jag tycker.
En annan punkt som nämndes tidigare här i tråden är priset. VWs lane assist kostar några tusenlappar, det är en feature som man kan kosta på sig utan att fundera allt för länge om det är värt det. Man får väldigt mycket för pengarna. Det kan man inte säga om AP2. Och då menar jag inte alla fina finesser som Tesla skryter med och som man kanske får "sen". Jag menar det man får idag, vilket är mycket mindre än det som står i specen. Tesla är enda bilen där man inte får det man betalar för när det gäller förarassistenssystem. Om det är bättre än andra får man bestämma själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Håller med mati om att VW:s Lane assist av senaste generstionen i mångt och mycket slår nuvarande AP2. Dock tillåts man bara släppa ratten ca 10sec.

Fördelen är dessutom att den alltid kan vara "på". Den stängs inte av när man tex bromsar osv. Även om den inte lyckas "se" linjerna lika ofta som AP så finns den där i bakgrunden och hjälper till. Inget ljudligt "pling" när den aktiveras eller släpper.

Den har ett betydligt mjukare ingrepp och "motstånd" när man vill göra något som den försöker hålla emot. Som en försiktig hand som hjälper till. De andra i bilen märker inte om jag låter den köra eller kör själv. Med AP så säger snart min fru till att jag ska "sluta leka" och köra själv. AP är ganska brysk i sina korrigeringar och fram för allt om jag vill ha händerna på ratten och kanske justera emellanåt.

Senaste generationen känner av var jag vill placera bilen i filen. Ligger jag tätt mot mittlinjen så hjälper den mig att göra just det. Ligger jag tätt mot höger linjen gör den det osv. Jag kan undvika djupa hjulspår, välja att ligga med marginal mot tex en lastbil som kör nära min linje osv.

Kostar typ mindre än 1/10 del av AP.

Har man testat tidigare versioner och tänkt att Lane Assisst är en AP som ska köra helt själv så förstår jag också att man kunnat uppleva den mindre bra.

Sen kommer ju AP att bli allt bättre via uppdateringar. Där man också tillåts att släppa ratten dryga minuten.

Dock saknar ju Teslan förmågan att se bakåt med tex radar. Vilket min e-Golf faktiskt har via två radarsensorer i stötfångaren bak till Side Assist. Så visst Teslan är fantastisk på många sätt. Men det innebär inte automatiskt att de är bättre på nästan allt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Tars »

Det var länge sen jag såg en brun tesla. När man tittade i designstudion när den bruna kom, så är det svårt att få fram hur snygg den faktiskt va i verkligheten. Hoppas man får sen på någon träff framöver.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

Prisvärdare har jag full förståelse för om man tycker att VWs eller Opels system är. Priset är dock inte en faktor vid en bedömning av vilket system som kommit närmast fullständig autonomi... Inte heller hur smidigt det är att använda är en faktor i den bedömningen. Återigen, AP är väldigt långt ifrån perfekt, men att man kommit närmare fullständig autonomi än Opel och VW gjort med sina system trodde jag faktiskt stod utom tvivel för nästan alla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar