Brun MS Stulen/saknad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Ursäkta mitt dåliga humör, och ursäkta att jag fortsätter späda ut tråden. Skulle dock vilja tillägga att sättet du tog min kritik nog var det bästa jag sett, Walker. Eloge!
Legato skrev:
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Du menar, att eftersom du inte upplevt ett problem kan ingen annan heller ha gjort det? Här är två exempel: mig själv, och mati. Tror du måste vara ganska blind om du missat den senares klagan, även om du missat mina inlägg
Nej det menade jag inte. Läste du överhuvudtaget det jag skrev? Jag har flera ggr kritiserat AP, den är väldigt långt ifrån perfekt MEN lika självklart är att den är överlägsen Skodas och Opels avsevärt enklare system.

Mati kan ju svara själv, men jag tror inte ens han som väl torde vara forumets största AP-kritiker anser att Skoda och/eller Opel har bättre system...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Mati kan ju svara själv, men jag tror inte ens han som väl torde vara forumets största AP-kritiker anser att Skoda och/eller Opel har bättre system...
Den senaste Opel-modellen jag har kört var en Kadett 1,6D från 1987. Jag tycker att den hade mycket sämre förarstödsystem än min Model S.
Någon Skoda har jag aldrig kört. Bara en E-Golf.
Angående VWs lane assist tycker jag att den gör ett bättre jobb än AP2 på de vägarna jag brukar köra på. Jag har här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p199156 försökt att förklara varför jag tycker som jag tycker.
En annan punkt som nämndes tidigare här i tråden är priset. VWs lane assist kostar några tusenlappar, det är en feature som man kan kosta på sig utan att fundera allt för länge om det är värt det. Man får väldigt mycket för pengarna. Det kan man inte säga om AP2. Och då menar jag inte alla fina finesser som Tesla skryter med och som man kanske får "sen". Jag menar det man får idag, vilket är mycket mindre än det som står i specen. Tesla är enda bilen där man inte får det man betalar för när det gäller förarassistenssystem. Om det är bättre än andra får man bestämma själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Håller med mati om att VW:s Lane assist av senaste generstionen i mångt och mycket slår nuvarande AP2. Dock tillåts man bara släppa ratten ca 10sec.

Fördelen är dessutom att den alltid kan vara "på". Den stängs inte av när man tex bromsar osv. Även om den inte lyckas "se" linjerna lika ofta som AP så finns den där i bakgrunden och hjälper till. Inget ljudligt "pling" när den aktiveras eller släpper.

Den har ett betydligt mjukare ingrepp och "motstånd" när man vill göra något som den försöker hålla emot. Som en försiktig hand som hjälper till. De andra i bilen märker inte om jag låter den köra eller kör själv. Med AP så säger snart min fru till att jag ska "sluta leka" och köra själv. AP är ganska brysk i sina korrigeringar och fram för allt om jag vill ha händerna på ratten och kanske justera emellanåt.

Senaste generationen känner av var jag vill placera bilen i filen. Ligger jag tätt mot mittlinjen så hjälper den mig att göra just det. Ligger jag tätt mot höger linjen gör den det osv. Jag kan undvika djupa hjulspår, välja att ligga med marginal mot tex en lastbil som kör nära min linje osv.

Kostar typ mindre än 1/10 del av AP.

Har man testat tidigare versioner och tänkt att Lane Assisst är en AP som ska köra helt själv så förstår jag också att man kunnat uppleva den mindre bra.

Sen kommer ju AP att bli allt bättre via uppdateringar. Där man också tillåts att släppa ratten dryga minuten.

Dock saknar ju Teslan förmågan att se bakåt med tex radar. Vilket min e-Golf faktiskt har via två radarsensorer i stötfångaren bak till Side Assist. Så visst Teslan är fantastisk på många sätt. Men det innebär inte automatiskt att de är bättre på nästan allt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Tars »

Det var länge sen jag såg en brun tesla. När man tittade i designstudion när den bruna kom, så är det svårt att få fram hur snygg den faktiskt va i verkligheten. Hoppas man får sen på någon träff framöver.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

Prisvärdare har jag full förståelse för om man tycker att VWs eller Opels system är. Priset är dock inte en faktor vid en bedömning av vilket system som kommit närmast fullständig autonomi... Inte heller hur smidigt det är att använda är en faktor i den bedömningen. Återigen, AP är väldigt långt ifrån perfekt, men att man kommit närmare fullständig autonomi än Opel och VW gjort med sina system trodde jag faktiskt stod utom tvivel för nästan alla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

Alla system är otroligt långt ifrån full autonomi. Så långt ifrån att det är löjligt att ens dra den jämförelsen. Det är möjligt att Tesla ligger lite närmare, det vet jag inte, men det spelar ingen roll. Det är förarassistenssystem och inget annat. Om utvecklingen så småningom ska leda till full autonomi om några år så har man kanske kommit en pytteliten bit på vägen. Men det stora klivet kvarstår, och varken Tesla eller VW har kommit så långt.
Det är ungefär som att påstå att en Model S är närmare ett rymdskepp än en Golf. Båda är bilar som är olika bra på olika saker, men ingen har förmågan att flyga till andra planeter.
Ni fattar nog vad jag menar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

mati: klockren sammanfattning! :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Jag gör det för att jag tycker att du och Verdi skriver mest sakligt av alla tesla ägare
Bara för att jag och Mati varit "lite" gnälliga så är vi sakliga? Njae. Jag är iaf helt och hållet omvänd nu sen jag fick min 90D med AP1. När jag hade 75:an och var missnöjd med både det ena och det andra kunde jag faktiskt tänka mig att gå tillbaka till en fossilbil. Så känns det inte alls nu. Känner mig verkligen supernöjd med och är så glad att jag gjorde bytet trots allt. Så förvänta dig inte så mycket mer gnäll från min sida. ;)

Efter presentationen av Tesla Semi och nya Roadstern har jag nästan börjat hysa varma känslor för Elon också. Förstod inte alla fan boys förut. Vad såg de i den skitsnackaren? Men blir lastbilen och roadstern verklighet så är det otroliga saker.

Däremot står jag fast vid att Model 3 inte intresserar mig det minsta. Man behöver ju inte älska allt Tesla gör. :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Smutt »

Walker skrev:
Har någon sett en brun model S? :roll:

Hoppas få se en brun M3 det vore sjukt snyggt 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av 12man »

Smutt skrev:
Walker skrev:
Har någon sett en brun model S? :roll:
Hoppas få se en brun M3 det vore sjukt snyggt 8-)
Ja för länge sen i verkligheten liksom i tråden.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Jag gör det för att jag tycker att du och Verdi skriver mest sakligt av alla tesla ägare
Bara för att jag och Mati varit "lite" gnälliga så är vi sakliga? Njae. Jag är iaf helt och hållet omvänd nu sen jag fick min 90D med AP1. När jag hade 75:an och var missnöjd med både det ena och det andra kunde jag faktiskt tänka mig att gå tillbaka till en fossilbil. Så känns det inte alls nu. Känner mig verkligen supernöjd med och är så glad att jag gjorde bytet trots allt. Så förvänta dig inte så mycket mer gnäll från min sida. ;)

Efter presentationen av Tesla Semi och nya Roadstern har jag nästan börjat hysa varma känslor för Elon också. Förstod inte alla fan boys förut. Vad såg de i den skitsnackaren? Men blir lastbilen och roadstern verklighet så är det otroliga saker.

Däremot står jag fast vid att Model 3 inte intresserar mig det minsta. Man behöver ju inte älska allt Tesla gör. :)
Att man älskar sin bil är helt ok, men att man pratar skit om allt annat som inte är Tesla är inte ok oavsett om det är Tesla forum eller inte.
Man kan skryta om sin bil men att ta i så man blir blå i ansikten är lite för mycket.
Du och jag har inte samma åsikter om allt men kallar inte varandra för olika saker.
Gilla Elon är inte så svårt.Jag gillar honom. Han har visat att det finns massor med kunskaper bakom hans pannben.
Du och mati är inte gnällspikar utan har oftast argument varför är något bra eller dåligt, inte bara typ så här är det punkt.
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Jag gör det för att jag tycker att du och Verdi skriver mest sakligt av alla tesla ägare
Bara för att jag och Mati varit "lite" gnälliga så är vi sakliga? Njae. Jag är iaf helt och hållet omvänd nu sen jag fick min 90D med AP1. När jag hade 75:an och var missnöjd med både det ena och det andra kunde jag faktiskt tänka mig att gå tillbaka till en fossilbil. Så känns det inte alls nu. Känner mig verkligen supernöjd med och är så glad att jag gjorde bytet trots allt. Så förvänta dig inte så mycket mer gnäll från min sida. ;)

Efter presentationen av Tesla Semi och nya Roadstern har jag nästan börjat hysa varma känslor för Elon också. Förstod inte alla fan boys förut. Vad såg de i den skitsnackaren? Men blir lastbilen och roadstern verklighet så är det otroliga saker.

Däremot står jag fast vid att Model 3 inte intresserar mig det minsta. Man behöver ju inte älska allt Tesla gör. :)
Att man älskar sin bil är helt ok, men att man pratar skit om allt annat som inte är Tesla är inte ok oavsett om det är Tesla forum eller inte.
Man kan skryta om sin bil men att ta i så man blir blå i ansikten är lite för mycket.
Du och jag har inte samma åsikter om allt men kallar inte varandra för olika saker.
Gilla Elon är inte så svårt.Jag gillar honom. Han har visat att det finns massor med kunskaper bakom hans pannben.
Du och mati är inte gnällspikar utan har oftast argument varför är något bra eller dåligt, inte bara typ så här är det punkt.
Ja, kanske. Jag tror det beror på att jag inte är den typiske "liberale och progressive" Tesla-ägaren som skaffat Tesla av ideologiska skäl. Jag är tvärtom ganska konservativt lagd. Skeptisk och jordnära typ. Jag kallar en spade för en spade. Även om det står Tesla på den. ;)

De värsta Tesla-fanatikerna här på forumet har ironiskt nog ingen Tesla själva. Ni vet nog vilka de är. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
De värsta Tesla-fanatikerna här på forumet har ironiskt nog ingen Tesla själva. Ni vet nog vilka de är. :)
Det finns några kandidater. ;) Det är sällan bra att vara fanatisk, oavsett vad det gäller. Man kan gärna vara entusiastisk. Men att behålla förmågan att kunna se saker och ting hyfsat objektivt kan vara en stor hjälp när den stora rosa bubblan man har flugit omkring i plötsligt spricker. De flesta här på forumet, mig inkluderad, befinner sig nog i en mer eller mindre stor bubbla som befinner sig olika högt uppe i luften. När min bubbla spricker vill jag vara så nära marken som möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Fredrik_alvnas
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 nov 2017 22:25

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Fredrik_alvnas »

Nu är den ”stulna” bruna Teslan till salu. :-)

https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3

/Fredrik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Bjelke »

Ska du byta upp dig? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fredrik_alvnas
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 nov 2017 22:25

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Fredrik_alvnas »

Bjelke skrev:
Ska du byta upp dig? :)

Inte hundra klart men kanske blir något som det står "100"-någonting bak på snart. :-) För tillfället har jag tagit ett riktigt deppigt steg tillbaka och köpt en A4 Allroad 2015 tills vidare... :-(
Skriv svar