Är nya 75 ett strypt 85
Moderator: Redaktion
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Min pappa fick 85 kWh/BTX8 på sin 75D (VIN 193XXX, byggd april -17). Såg det på batteriklistermärket i höger hjulhus. BTX8 stod dock på fakturan, märkte vi sedan. Våran bil såldes som demobil (dock hade den inte kört något vid lev. tillfälle), de kanske bara satt BTX8 i demobilar av ngn anledning? Någon mer som vill kolla om de fått 85 kWh batteri i sin 75a som var byggd runt april-maj?
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Fram eller bakhjul, är lappen svår att se?sch123 skrev:Min pappa fick 85 kWh/BTX8 på sin 75D (VIN 193XXX, byggd april -17). Såg det på batteriklistermärket i höger hjulhus. BTX8 stod dock på fakturan, märkte vi sedan. Våran bil såldes som demobil (dock hade den inte kört något vid lev. tillfälle), de kanske bara satt BTX8 i demobilar av ngn anledning? Någon mer som vill kolla om de fått 85 kWh batteri i sin 75a som var byggd runt april-maj?
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Finns lappen på alla där så det borde stå 75kw på min?Hyted skrev:Höger fram. Lappen syns tydligt.
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Du har högre spänning i 85 pack detta ger både snabbare laddning och mer kraft ( om elektroniken tillåter)Kilmore skrev:Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Nån som vet anledning till dessa pack ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Wow. 413kW? Det är ju mer än gamla P85 och samma som min P90D (Insane, dvs ej Ludicrous) med 100% och Max Battery klar. Låter som det är läge att byta upp sig till en 75D...Kilmore skrev:Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Ja, samma på alla Modeller S & X batteripackKulingen skrev:Finns lappen på alla där så det borde stå 75kw på min?Hyted skrev:Höger fram. Lappen syns tydligt.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017Hyted skrev:Höger fram. Lappen syns tydligt.
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Det innebär ju att du inte skadar batteriet vid upprepad laddning till 100%, samt att degraderingen inte kommer att märkas av förrän 10 kWh har degraderats.Kulingen skrev:Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017Hyted skrev:Höger fram. Lappen syns tydligt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Så härligt det lätAGCF skrev:Det innebär ju att du inte skadar batteriet vid upprepad laddning till 100%, samt att degraderingen inte kommer att märkas av förrän 10 kWh har degraderats.Kulingen skrev:Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017Hyted skrev:Höger fram. Lappen syns tydligt.
Re: Är nya 75 ett strypt 85
6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Någon gång ska man väl ha lite ture5m1r skrev:6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Ja verkligenKulingen skrev:Någon gång ska man väl ha lite ture5m1r skrev:6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är nya 75 ett strypt 85
AGCF skrev:Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
För mig skiljer det ca 64 km på typical mellan min gamla 75D och nuvarande 90D. Med typical förbrukning på runt 190 Wh/km betyder det en skillnad på ca 12 kWh.
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Kan även bekräfta att på min sida så sitter det ett 85kWh batteri i MS75D som är tillverkad i slutet av Juli 2017. Bilen ifråga var och vänder ett par dagar i Stuttgart då den var tilltänkt för den tyska marknaden men hamnade i slutligen i Sverige. Baserat på informationen på batteriet så verkar det vara tillverkat Juni 2017 (T17F).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Är nya 75 ett strypt 85
En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Tror nog på det sistnämnda.apkungen skrev:En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Ganska troligt ja...beef skrev:Tror nog på det sistnämnda.apkungen skrev:En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Skulle vara kul att se en livscykelanalys om dom börjat återanvända gamla packar redan nu, även om det troligaste är att det är ganska nya och friska packar som kommer från ett byte på en också
ganska ny bil (dom har ju inte funnits så himla länge än sas)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.AGCF skrev:Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Det jag har läst mig till i de amerikanska forum är att de MS75:or som har fått isatt ett 85kWh batteri samt även bilar som har fått lånebatteri som har varit 85kWh istället för 75kWh så när man tittar på serienummer på nya batteri samt batterieri befintliga bilar så framträder snabbt ett mönster att de första 2-4 tecken är tillverkningsdatum, dvs så för mitt batteri som har serienummer T17F0139080 så utläses T[ÅR][MÅN]0139080 = Juni 2017 vilket jag skulle ha svårt att tro på att det skulle vara ett refurbished batteri så tror snarare att det är antingen batterier som Tesla haft till övers och som användts i produktion. För egen del så känns det absolut bra med en extra buffer på 10kWh battericeller när det gäller batteri degration.beef skrev:Tror nog på det sistnämnda.apkungen skrev:En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Det skulle vara en skandal om de satte i begagnade batterier. I USA säljs ju mycket refurbished grejer exempelvis Appleprodukter men då framgår det tydligt och priset är lägre. Säkert olagligt att sälja beg som nytt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Refurbished måste anges extremt tydligt i USA, annars stämmer nån skiten ur dem, tänk inte ens tanken, de vågar knappt sätta in en komponent ens som är reparerad i fabriken typ fallerade under burnin test,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Är nya 75 ett strypt 85
Har hört att man kan kalibrera batterierna genom att ladda fullt (över 95%) sedan köra ner till lägre laddnivå och efter några timmar dagar så ska batterierna ge rätt info igen.mati skrev:Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.AGCF skrev:Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.