Är nya 75 ett strypt 85

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av sch123 »

Min pappa fick 85 kWh/BTX8 på sin 75D (VIN 193XXX, byggd april -17). Såg det på batteriklistermärket i höger hjulhus. BTX8 stod dock på fakturan, märkte vi sedan. Våran bil såldes som demobil (dock hade den inte kört något vid lev. tillfälle), de kanske bara satt BTX8 i demobilar av ngn anledning? Någon mer som vill kolla om de fått 85 kWh batteri i sin 75a som var byggd runt april-maj?

Bild
Kilmore
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2017 19:18

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kilmore »

Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kulingen »

sch123 skrev:
Min pappa fick 85 kWh/BTX8 på sin 75D (VIN 193XXX, byggd april -17). Såg det på batteriklistermärket i höger hjulhus. BTX8 stod dock på fakturan, märkte vi sedan. Våran bil såldes som demobil (dock hade den inte kört något vid lev. tillfälle), de kanske bara satt BTX8 i demobilar av ngn anledning? Någon mer som vill kolla om de fått 85 kWh batteri i sin 75a som var byggd runt april-maj?

Bild
Fram eller bakhjul, är lappen svår att se?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Hyted »

Höger fram. Lappen syns tydligt.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kulingen »

Hyted skrev:
Höger fram. Lappen syns tydligt.
Finns lappen på alla där så det borde stå 75kw på min?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av e5m1r »

Kilmore skrev:
Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Du har högre spänning i 85 pack detta ger både snabbare laddning och mer kraft ( om elektroniken tillåter)
Nån som vet anledning till dessa pack ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av jpetters »

Kilmore skrev:
Min är också en S75D med 85 kwh batteri (btx8). Är väl inte så väldigt bra påläst i ämnet, men jag tror att batteriet är mjukvarubegränsat till att inte skilja så mycket mot 75orna i fråga om laddkapacitet. Däremot har jag sett i de loggar som jag skickat till "Krash" i TMC att min maxeffekt är lite högre vid högre soc, I senaste loggen fick jag ut 413 kW vilket gav 3,75 sek 0-100. (Dock med +/- 0.25 sek felmarginal i mättekniken powertools)
Wow. 413kW? Det är ju mer än gamla P85 och samma som min P90D (Insane, dvs ej Ludicrous) med 100% och Max Battery klar. Låter som det är läge att byta upp sig till en 75D...Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av MaLund13 »

Kulingen skrev:
Hyted skrev:
Höger fram. Lappen syns tydligt.
Finns lappen på alla där så det borde stå 75kw på min?
Ja, samma på alla Modeller S & X batteripack
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kulingen »

Hyted skrev:
Höger fram. Lappen syns tydligt.
Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av AGCF »

Kulingen skrev:
Hyted skrev:
Höger fram. Lappen syns tydligt.
Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017
Det innebär ju att du inte skadar batteriet vid upprepad laddning till 100%, samt att degraderingen inte kommer att märkas av förrän 10 kWh har degraderats.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kulingen »

AGCF skrev:
Kulingen skrev:
Hyted skrev:
Höger fram. Lappen syns tydligt.
Det var tryckt 85kWh på mitt också, vad tror ni det kommer innebära? Den är tillverkad i maj 2017
Det innebär ju att du inte skadar batteriet vid upprepad laddning till 100%, samt att degraderingen inte kommer att märkas av förrän 10 kWh har degraderats.
Så härligt det lät
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av e5m1r »

6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
Någon gång ska man väl ha lite tur 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av AGCF »

Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
6,5kW skillnad i kapacitet och 5kW i användbart
Någon gång ska man väl ha lite tur 8-)
Ja verkligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.

För mig skiljer det ca 64 km på typical mellan min gamla 75D och nuvarande 90D. Med typical förbrukning på runt 190 Wh/km betyder det en skillnad på ca 12 kWh.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av unumlapis »

Kan även bekräfta att på min sida så sitter det ett 85kWh batteri i MS75D som är tillverkad i slutet av Juli 2017. Bilen ifråga var och vänder ett par dagar i Stuttgart då den var tilltänkt för den tyska marknaden men hamnade i slutligen i Sverige. Baserat på informationen på batteriet så verkar det vara tillverkat Juni 2017 (T17F).
Tesla_MS75D_with_85kWh.jpg
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av apkungen »

En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av beef »

apkungen skrev:
En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Tror nog på det sistnämnda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Bjelke »

beef skrev:
apkungen skrev:
En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Tror nog på det sistnämnda.
Ganska troligt ja...
Skulle vara kul att se en livscykelanalys om dom börjat återanvända gamla packar redan nu, även om det troligaste är att det är ganska nya och friska packar som kommer från ett byte på en också
ganska ny bil (dom har ju inte funnits så himla länge än sas)... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av mati »

AGCF skrev:
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av unumlapis »

beef skrev:
apkungen skrev:
En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Tror nog på det sistnämnda.
Det jag har läst mig till i de amerikanska forum är att de MS75:or som har fått isatt ett 85kWh batteri samt även bilar som har fått lånebatteri som har varit 85kWh istället för 75kWh så när man tittar på serienummer på nya batteri samt batterieri befintliga bilar så framträder snabbt ett mönster att de första 2-4 tecken är tillverkningsdatum, dvs så för mitt batteri som har serienummer T17F0139080 så utläses T[ÅR][MÅN]0139080 = Juni 2017 vilket jag skulle ha svårt att tro på att det skulle vara ett refurbished batteri så tror snarare att det är antingen batterier som Tesla haft till övers och som användts i produktion. För egen del så känns det absolut bra med en extra buffer på 10kWh battericeller när det gäller batteri degration.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av AGCF »

Det skulle vara en skandal om de satte i begagnade batterier. I USA säljs ju mycket refurbished grejer exempelvis Appleprodukter men då framgår det tydligt och priset är lägre. Säkert olagligt att sälja beg som nytt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av 12man »

Refurbished måste anges extremt tydligt i USA, annars stämmer nån skiten ur dem, tänk inte ens tanken, de vågar knappt sätta in en komponent ens som är reparerad i fabriken typ fallerade under burnin test,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Är nya 75 ett strypt 85

Inlägg av Hedman »

mati skrev:
AGCF skrev:
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
Har hört att man kan kalibrera batterierna genom att ladda fullt (över 95%) sedan köra ner till lägre laddnivå och efter några timmar dagar så ska batterierna ge rätt info igen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar