Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En annan fråga är vad det är för pack? En ny form av 85-pack varpå kanske 75orna kommer att försvinna framöver eller är det "refurbished:ade" gamla 85-pack som strypts och återanvänds i nya 75or?
Tror nog på det sistnämnda.
Det jag har läst mig till i de amerikanska forum är att de MS75:or som har fått isatt ett 85kWh batteri samt även bilar som har fått lånebatteri som har varit 85kWh istället för 75kWh så när man tittar på serienummer på nya batteri samt batterieri befintliga bilar så framträder snabbt ett mönster att de första 2-4 tecken är tillverkningsdatum, dvs så för mitt batteri som har serienummer T17F0139080 så utläses T[ÅR][MÅN]0139080 = Juni 2017 vilket jag skulle ha svårt att tro på att det skulle vara ett refurbished batteri så tror snarare att det är antingen batterier som Tesla haft till övers och som användts i produktion. För egen del så känns det absolut bra med en extra buffer på 10kWh battericeller när det gäller batteri degration.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Det skulle vara en skandal om de satte i begagnade batterier. I USA säljs ju mycket refurbished grejer exempelvis Appleprodukter men då framgår det tydligt och priset är lägre. Säkert olagligt att sälja beg som nytt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Refurbished måste anges extremt tydligt i USA, annars stämmer nån skiten ur dem, tänk inte ens tanken, de vågar knappt sätta in en komponent ens som är reparerad i fabriken typ fallerade under burnin test,
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Så påstås det ligga till. Om det inte ändrats sedan 2016.
Min 90D hade enligt min egen mätning en användbar kapacitet på 82kWh när den var ny. Det stämmer alltså bra överens med påståendet ovan.
Det som bekymrar mig lite grann är att den nu efter drygt 7 månader och 1900 mil med samma mätmetod (ladda fullt, tömma i ett svep) bara verkar ligga runt 75kWh. Det är en degradering på 8-9%. Ganska dåligt. Hoppas det håller sig där.
Har hört att man kan kalibrera batterierna genom att ladda fullt (över 95%) sedan köra ner till lägre laddnivå och efter några timmar dagar så ska batterierna ge rätt info igen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.