Kartuppdateringar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Kartor gratis är ju ett bra argument för Teslan. Till Toyotan skulle det kosta 1700:- och då är som nämnts kartorna redan gamla, nej heder åt Tesla för det!
Att kartorna redan är gamla gäller förvisso även Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av improwise »

Kulingen skrev:
improwise skrev:
Kulingen skrev:
improwise skrev:
Stämmer det att man måste köra wifi för att få vissa uppdateringar? Det innebär ju i praktiken att många blir blåsa på dessa. Hur funkar det där?

Blåsta? De flesta bilar som finns på marknaden är detbetydligt svårare att få ner nya kartor. Sedan finns det en del bilar typ Tesla som kartorna laddas ner via Wi-fi pga att datamängden blir rätt stor. Servar du bilen så kan du koppla upp den mot SC, du kan koppla upp den mot ditt hem, din telefon eller något annat fritt nät hur får du detta till blåst?
Blåsa ifall det nu stämmer att man måste ha wifi men få vet om det och därmed blir utan
För det första så står det i instruktionsboken som sitter i bilens skärm, för det andra kan man alltid be om att få dom uppdaterade på service, de flesta bilägare andra en Tesla får ju aldrig sina kartor uppdaterade, Mercedes fungerar precis som Tesla (WiFi krävs)
Måste lära mig att man inte får vara så negativ mot Tesla i detta forum :D Det jag menade var att många kör med onödigt gamla kartor helt onödan, att döma av vad som skrivits här på forumet och därmed blir blåsa på de nya katorna. Eftersom det verkade råda sån oklarhet kring detta även bland mer rutinerade ägare så antog jag att det inte stod men du har helt rätt, det står klart och tydligt:

"Uppdaterade kartor Få åtkomst till uppdaterade kartor genom att ansluta Model S till ett Wi-Fi-nätverk med jämna mellanrum (se Ansluta till Wi-Fi på sidan 130). Model S har bara tillgång till de uppdaterade kartorna via Wi-Fi. Ett meddelande visas på pekskärmen när de nya kartorna har installerats."

Dock verkar det ju varit rätt få uppdateringar och jag tolkar det som att man inte får ett "anslut till WiFi för att få nya kartor" meddelande, om så är fallet blir väl många i praktiken utan uppdateringarna helt i onödan. Jag kan dock förstå att Tesla försöker hålla ner dataanvändningen.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

improwise skrev:
Kulingen skrev:
improwise skrev:
Kulingen skrev:
improwise skrev:
Stämmer det att man måste köra wifi för att få vissa uppdateringar? Det innebär ju i praktiken att många blir blåsa på dessa. Hur funkar det där?

Blåsta? De flesta bilar som finns på marknaden är detbetydligt svårare att få ner nya kartor. Sedan finns det en del bilar typ Tesla som kartorna laddas ner via Wi-fi pga att datamängden blir rätt stor. Servar du bilen så kan du koppla upp den mot SC, du kan koppla upp den mot ditt hem, din telefon eller något annat fritt nät hur får du detta till blåst?
Blåsa ifall det nu stämmer att man måste ha wifi men få vet om det och därmed blir utan
För det första så står det i instruktionsboken som sitter i bilens skärm, för det andra kan man alltid be om att få dom uppdaterade på service, de flesta bilägare andra en Tesla får ju aldrig sina kartor uppdaterade, Mercedes fungerar precis som Tesla (WiFi krävs)
Måste lära mig att man inte får vara så negativ mot Tesla i detta forum :D Det jag menade var att många kör med onödigt gamla kartor helt onödan, att döma av vad som skrivits här på forumet och därmed blir blåsa på de nya katorna. Eftersom det verkade råda sån oklarhet kring detta även bland mer rutinerade ägare så antog jag att det inte stod men du har helt rätt, det står klart och tydligt:

"Uppdaterade kartor Få åtkomst till uppdaterade kartor genom att ansluta Model S till ett Wi-Fi-nätverk med jämna mellanrum (se Ansluta till Wi-Fi på sidan 130). Model S har bara tillgång till de uppdaterade kartorna via Wi-Fi. Ett meddelande visas på pekskärmen när de nya kartorna har installerats."

Dock verkar det ju varit rätt få uppdateringar och jag tolkar det som att man inte får ett "anslut till WiFi för att få nya kartor" meddelande, om så är fallet blir väl många i praktiken utan uppdateringarna helt i onödan. Jag kan dock förstå att Tesla försöker hålla ner dataanvändningen.
Ett sådant meddelande hade varit bra.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Den tar sin tid
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Den tar sin tid
Glömde skriva att deb slutat ladda ner också :lol: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Forestman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2015 11:43
Ort: Sollefteå

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Forestman »

Fick nya kartor igår, utan wifi men har inte sett någon skillnad än...
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Den tar sin tid
Glömde skriva att deb slutat ladda ner också :lol: :lol:
Folk har rapporterat att meddelandet kommer upp dagar efter nedladdning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Den tar sin tid
Glömde skriva att deb slutat ladda ner också :lol: :lol:
Folk har rapporterat att meddelandet kommer upp dagar efter nedladdning

Hoppet lever fortfarande då :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt bilen laddade ner ca 6GB trodde det var nya kartor men nu har den slutat ladda ner men ingen text om att något är installerat?!
Den tar sin tid
Det gjorde det, det tog nästan 2 dagar från det var nerladdat tills det var installerat. Men jag har inte hunnit kolla in om det är några ändringar ännu.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

Är det någon som sett någon skillnad på kartorna efter det laddat ner en himla massa GB data?
Jag har en idé även om den kanske är helt fel, det är att Tesla skickar ut sina nya kartor och lägger dessa i bakgrunden osynliga tills den nya versionen med kartuppdateringar är redo att lanseras när tillräckligt många har laddat ner denna mängd data!?
Vad tror ni?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Är det någon som sett någon skillnad på kartorna efter det laddat ner en himla massa GB data?
Jag har en idé även om den kanske är helt fel, det är att Tesla skickar ut sina nya kartor och lägger dessa i bakgrunden osynliga tills den nya versionen med kartuppdateringar är redo att lanseras när tillräckligt många har laddat ner denna mängd data!?
Vad tror ni?
Kan vara så men inte troligt. Har själv Tomtom go i mobilen och kartan är på över 6GB .
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Gustafsson »

Jodå, en långtur i går genom gudbrandsdalen avslöjade att den relativt nya vägen förbi Vinstra SuC nu finns med. För två v sedan kunde bilen inte navigera dit. Så utifrån det verkar kartorna hyfsat nya dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Generalbogge »

Fick uppdaterade kartor häromdagen, men märkte idag, att den fortfarande strular vid SuC Falkenberg.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av lobbin »

Generalbogge skrev:
Fick uppdaterade kartor häromdagen, men märkte idag, att den fortfarande strular vid SuC Falkenberg.
Vi stod faktiskt vid SuC Falkenberg när vi fick kartorna, och ja, de är inte uppdaterade. Å andra sidan så tror jag inte ens Google-kartan på stora skärmen har med de senaste ändringarna där.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Generalbogge »

lobbin skrev:
Generalbogge skrev:
Fick uppdaterade kartor häromdagen, men märkte idag, att den fortfarande strular vid SuC Falkenberg.
Vi stod faktiskt vid SuC Falkenberg när vi fick kartorna, och ja, de är inte uppdaterade. Å andra sidan så tror jag inte ens Google-kartan på stora skärmen har med de senaste ändringarna där.
Fast på kartan i bilen, så kunde man se vägen som bilen/navigatorn borde valt. Den kanske inte är markerad som väg i deras ände.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av lobbin »

Generalbogge skrev:
lobbin skrev:
Generalbogge skrev:
Fick uppdaterade kartor häromdagen, men märkte idag, att den fortfarande strular vid SuC Falkenberg.
Vi stod faktiskt vid SuC Falkenberg när vi fick kartorna, och ja, de är inte uppdaterade. Å andra sidan så tror jag inte ens Google-kartan på stora skärmen har med de senaste ändringarna där.
Fast på kartan i bilen, så kunde man se vägen som bilen/navigatorn borde valt. Den kanske inte är markerad som väg i deras ände.
Ja, Googles onlinekartor har ser faktiskt bättre ut nu. Kan ju vara att de uppdaterat i dagarna.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Pro-Z »

För diskussion kring huruvida kartor endast uppdateras via Wi-Fi så är väl nedan bild bevis på detta.
Fick meddelandet igår på lånebilen.
Skärmklipp.JPG
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av bylund »

Det bevisar väl bara att det står så, inte att det faktiskt är så? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

Kan det bero på om man har bil med 3G eller 4G om den laddar ner kartorna också?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av improwise »

OT men hur kan det komma sig att Tesla inte själv verkar kunna hitta trådlösa nätverk utan att man anger deras namn manuellt?

Sent from my ASUS_A001 using Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av bylund »

Kulingen skrev:
Kan det bero på om man har bil med 3G eller 4G om den laddar ner kartorna också?
Det lär ju kosta Tesla lika mycket, så jag ser inte varför det skulle spela roll. Anledningen att de vill pusha kartor över wifi torde ju vara att de inte behöver betala för de rätt stora datamängderna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Kulingen skrev:
Kan det bero på om man har bil med 3G eller 4G om den laddar ner kartorna också?
Det lär ju kosta Tesla lika mycket, så jag ser inte varför det skulle spela roll. Anledningen att de vill pusha kartor över wifi torde ju vara att de inte behöver betala för de rätt stora datamängderna.
Mig kvittar det iaf, har ganska mycket GB per månad att använda mig av (40GB)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av 12man »

improwise skrev:
OT men hur kan det komma sig att Tesla inte själv verkar kunna hitta trådlösa nätverk utan att man anger deras namn manuellt?

Sent from my ASUS_A001 using Tapatalk
Vore ju snitsigt, om Teslan kunde lista ut lösenorden, kommer på en torsdag
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kartuppdateringar

Inlägg av Kulingen »

improwise skrev:
OT men hur kan det komma sig att Tesla inte själv verkar kunna hitta trådlösa nätverk utan att man anger deras namn manuellt?

Sent from my ASUS_A001 using Tapatalk
Teslan hittar väl Wi-fi nätverk själv?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar