det måste ha blivit några nya batterier

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av mickeisol »

en lastbil med förbrukning på 12kwh/mil och 80 mils räckvidd =960kwh och batteripack på i runda släng 500kg/100kwh ger ju ungefär 5 ton i batterier.
Och en roadster med 200kwh, 1000kg i bara batterier kan ju inte vara rimligt i en sportbil.

Undrar om inte förseningen i batterifabriken beror på omställning till nya batterier??

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av AGCF »

Har han ett ess till i rockärmen?! Därför vi får 85 kWh batterier fortfarande? Men det står made in USA på dom batteripacken.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Limbster »

Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
Frågan är dock vad de jämför med när de säger att de är betydligt energitätare. BMW i3 med 33 kWh batteri använder dessa cellerna, de har en energitäthet på 357 Wh/liter, de cellerna Tesla hade 2012 har jag för mig hade en energitäthet runt 630 Wh/liter. Alltså kan en ordentlig förbättring hos LG betyda att de bara närmar sig Teslas siffror och då har Teslas celler ändå förbättrats ytterligare när de gick från 85 kWh till 90 kWh. Nu är det såklart en nackdel att packa runda celler tätt men då man ändå ska in med kylning mm så är förlusten kanske inte lika stor?

http://pushevs.com/2017/02/20/details-s ... tery-cell/
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Herr X »

Limbster skrev:
Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
Jag tror att Tesla är intresserade av att få ner priset på instegsmodellen så mycket som möjligt, så jag tror definitivt att det kommer komma en short-range-variant som utlovat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Limbster »

vigge50 skrev:
Limbster skrev:
Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
Frågan är dock vad de jämför med när de säger att de är betydligt energitätare. BMW i3 med 33 kWh batteri använder dessa cellerna, de har en energitäthet på 357 Wh/liter, de cellerna Tesla hade 2012 har jag för mig hade en energitäthet runt 630 Wh/liter. Alltså kan en ordentlig förbättring hos LG betyda att de bara närmar sig Teslas siffror och då har Teslas celler ändå förbättrats ytterligare när de gick från 85 kWh till 90 kWh. Nu är det såklart en nackdel att packa runda celler tätt men då man ändå ska in med kylning mm så är förlusten kanske inte lika stor?

http://pushevs.com/2017/02/20/details-s ... tery-cell/
Inte nya kemin i i3. BMW kommer troligen inte använda sig av NCM 811 för än 2021. http://pushevs.com/2017/09/08/lg-chem-w ... next-year/

Nja en förbättring av energitätheten är nog ganska jämn över de ledande i branschen, skillnaden mellan cylindriska celler och platta celler kommer dock bestå. Betänk att Nissan nu packar 40 kwh i samma utrymme som 2012 packade 24 kwh utan att de gått över till nya batterikemin. Panasonic har med största sannolikhet gjort samma framsteg.

Finns både för och nackdelar med cylindriska celler, nackdelen är ju att modulerna tesla tvingas bygga är ganska komplicerade men sen blir ju energitätheten klart bättre som du skriver.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Limbster »

Herr X skrev:
Limbster skrev:
Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
Jag tror att Tesla är intresserade av att få ner priset på instegsmodellen så mycket som möjligt, så jag tror definitivt att det kommer komma en short-range-variant som utlovat.
Hoppas du har rätt :D Lite roligt när man betänker short range 35 mil :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Henrik Torphammar »

mickeisol skrev:
en lastbil med förbrukning på 12kwh/mil och 80 mils räckvidd =960kwh och batteripack på i runda släng 500kg/100kwh ger ju ungefär 5 ton i batterier.
Och en roadster med 200kwh, 1000kg i bara batterier kan ju inte vara rimligt i en sportbil.

Undrar om inte förseningen i batterifabriken beror på omställning till nya batterier??

Vad tror ni?
Det är ju om tre år, batterierna utvecklas hela tiden. När det är dags att ta kliv så gör man det. Vissa tätare än andra. Det är ju ingen som riktigt vet vad för celler Tesla använder och till vad. 200kWh låter långsökt idag, men antagligen närmare verkligheten om ett par år.

Backar vi klockan tre år så var det ju knökafullt med batterier för att få in 20kWh i en konverterad bensinbil så som Leaf eller Golf. Idag pratas det om 50-60kWh i mer eller mindre samma karosser.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Vasp »

Om de ska kunna klämma in 200 kwh i Roadster så borde de kunna få in ungefär lika mycket i Model 3. I S och X borde det kunna rymmas ett ännu större batteri.

Skulle kunna tänka mig 250 kwh batteri och 350kw laddning skulle vara typ helt ultimat. Så pass lång räckvidd så att det alltid blir du som vill stanna och inte bilen. Och så pass snabb laddning så att det är bilen som väntar på dig inte du som väntar på bilen.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Limbster »

Om några år är vi där, om det tar 5, 10 eller 15 år får vi se.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Bjelke »

Vet vi måtten på roadstern?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av e5m1r »

Men roadstern har nog inte fokus på bagage så en del kanske går åt där
Sen ser det ut som kardan tunel kanske fullt med batt där med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: det måste ha blivit några nya batterier

Inlägg av Teslalink »

Konkurrenter Nikola motors twittrar om Semi batteriet:

"Fun Battery estimate @tesla #teslasemi. 3.3 aH 4.2V 21700 stationary cell 5,000 cycle.
96S 834P (400 Volts)70 grams/cell. 80,064 cells.12,355 lbs. cells only.15,000 lb battery w/ enclosure and cooling.
1,100 kWh. 90% SOC =990 kWh = 500 miles. $1.75/ each cell = $140,112 in cells"
Model 3 LR AWD 19"
Skriv svar