Och deras källa är: https://www.tesla.com/semi/svlu skrev:Priset är officiellt "expected price":Verdi skrev:Priset för lastbilen är väl inte officiellt?svlu skrev:Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
Ny batterikemi
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ny batterikemi
Tesla Model Y
Re: Ny batterikemi
Väldigt billigt med tesla Truck då.
Kollar man Volvo Used Trucks i USofA så finns några priser för knappt använda, ligger från 150-160 000 USD
https://www.volvotrucks.us/purchasing-a ... ry-search/
Kollar man Volvo Used Trucks i USofA så finns några priser för knappt använda, ligger från 150-160 000 USD
https://www.volvotrucks.us/purchasing-a ... ry-search/
MYLR-24
Re: Ny batterikemi
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Re: Ny batterikemi
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer?svlu skrev:Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Re: Ny batterikemi
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!Verdi skrev:Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer?svlu skrev:Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Tesla Model 3 LR Performance Basic
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny batterikemi
Ja det finns ju trailerbyggen som är riktigt fina boenden typ, bara att hänga på lixom
Gänget i Eksjö har byggt flera fina "hus" tex (rullande hälsocentral har dom gjort några stycken mm)
Gänget i Eksjö har byggt flera fina "hus" tex (rullande hälsocentral har dom gjort några stycken mm)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny batterikemi
http://andersonmobileestates.com/svlu skrev:Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny batterikemi
Nice, bara att skaffa nytt körkort dåSvenssons skrev:http://andersonmobileestates.com/svlu skrev:Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
Re: Ny batterikemi
Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.
Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.
Sent from my iPad using Tapatalk
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.
Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny batterikemi
Exakt så tänker jag med. Det som skulle kunna tyda på en större förändring är att dom går ifrån kwh-benämningen på model 3 till fördel för räckvidden. Är man inte ”låst” till ett kWh-nummer är det väl lättare att byta tekik (tex 400 volt, kraftigt reducerad vikt etc.)taliz skrev:Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.
Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Ny batterikemi
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny batterikemi
Du kan nog dubbla kapaciteten redan dag, men som sagt så många gånger så är en cell en kompromiss där S och X kräver extrem prestanda. Model 3 celler fixar nog inte denna prestanda utan behöver lite tid på sig att utvecklas vidare.rightnow skrev:Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Det är ändå "bara" 15år sedan de första litiumbatterierna kom som gick att använda som drivackar alls.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny batterikemi
Jag är inte så säker på det, se min tråd här.rightnow skrev:Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10230
Re: Ny batterikemi
Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny batterikemi
De verkar i så fall syfta på hela batteriet och inte battericellerna. Model S 90D och 85D har olika celler men 90D och 100D ska ha samma celler bara att de är tätare packade. Om energitätheten har ökat så bör de syfta på att de väger hela batteripacketet och Tesla sa att när de presenterade 100D att trots att kapaciteten ökade med 11% så ökade vikten bara 4%(kan ha fel men det är vad jag minns).Svenssons skrev:Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny batterikemi
Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.
Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.
Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.
Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny batterikemi
Detta förutsätter att det är samma mängd energi per volym som i P100D vilket inte alls måste vara fallet. Både energi per volym och vikt skiljer sig troligen mellan batterierna i Model 3 och de i batteripacken för Model S/X.Henrik Torphammar skrev:Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.
Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.
Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Här är källan till siffrorna för "Battery Specifik Energy" och en massa annan data för EPA-testerna:
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/publist1.jsp
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny batterikemi
Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/
Tesla Model 3 LR Performance Basic
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny batterikemi
Elon har själv sagt att det kommer aldrig komma några jättekliv. Det är en handfull procent per år. Nu var det ett tag sedan de officiellt talade om nya celler, as in 90D med mer kisel i cellerna.svlu skrev:Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/
Jag vet att Koenigsegg använder sig v Rimac, ett uppseendeväckande litet batteri för den effekten de tar ut. Koenigsegg själva har minde koll, iaf deras guidade visningar som hänvisar till Tesla som referens för batterier hehe, ingen chans att de använder Teslas celler och ingen chans att Teslas celler hade hållit måttet där.....
Så visst går det, KE har typ 4kWh med sjukt urtag ur. Men livslängd och sådant vet vi inget om. En Roadsters livlängt är heller inget man behöver bry sig om. Men lastbil och i synnerhet model 3, då behövs lite stabila celler.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny batterikemi
Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ny batterikemi
Hahaha, hade jag haft den kunskapen hade Tesla varit bland de sista jag vänt mig till. Att göra affärer med amerikaner är bara massa juridik hitte på. Jag håller mig till människor där ett handslag betyder något.AGCF skrev:Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
nöjd med min Ampera tillsvidare