Ny batterikemi

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Ny batterikemi

Inlägg av rightnow »

Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Du kan nog dubbla kapaciteten redan dag, men som sagt så många gånger så är en cell en kompromiss där S och X kräver extrem prestanda. Model 3 celler fixar nog inte denna prestanda utan behöver lite tid på sig att utvecklas vidare.

Det är ändå "bara" 15år sedan de första litiumbatterierna kom som gick att använda som drivackar alls.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av vigge50 »

rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Jag är inte så säker på det, se min tråd här.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10230
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Svenssons »

Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
De verkar i så fall syfta på hela batteriet och inte battericellerna. Model S 90D och 85D har olika celler men 90D och 100D ska ha samma celler bara att de är tätare packade. Om energitätheten har ökat så bör de syfta på att de väger hela batteripacketet och Tesla sa att när de presenterade 100D att trots att kapaciteten ökade med 11% så ökade vikten bara 4%(kan ha fel men det är vad jag minns).
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.

Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.

Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.

Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.

Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Detta förutsätter att det är samma mängd energi per volym som i P100D vilket inte alls måste vara fallet. Både energi per volym och vikt skiljer sig troligen mellan batterierna i Model 3 och de i batteripacken för Model S/X.

Här är källan till siffrorna för "Battery Specifik Energy" och en massa annan data för EPA-testerna:
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/publist1.jsp
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

svlu skrev:
Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/
Elon har själv sagt att det kommer aldrig komma några jättekliv. Det är en handfull procent per år. Nu var det ett tag sedan de officiellt talade om nya celler, as in 90D med mer kisel i cellerna.

Jag vet att Koenigsegg använder sig v Rimac, ett uppseendeväckande litet batteri för den effekten de tar ut. Koenigsegg själva har minde koll, iaf deras guidade visningar som hänvisar till Tesla som referens för batterier hehe, ingen chans att de använder Teslas celler och ingen chans att Teslas celler hade hållit måttet där.....

Så visst går det, KE har typ 4kWh med sjukt urtag ur. Men livslängd och sådant vet vi inget om. En Roadsters livlängt är heller inget man behöver bry sig om. Men lastbil och i synnerhet model 3, då behövs lite stabila celler.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ny batterikemi

Inlägg av AGCF »

Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Limbster »

AGCF skrev:
Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Hahaha, hade jag haft den kunskapen hade Tesla varit bland de sista jag vänt mig till. Att göra affärer med amerikaner är bara massa juridik hitte på. Jag håller mig till människor där ett handslag betyder något.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar