Vad har hänt med laddningen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

Det är ett 10A uttag jag står vid men alla dagar jag har laddat nu i 3 månader har jag fått ut 13A men varför kan man inte öka längre?
9DB4968C-7045-4AF6-8CFE-CBB00B3DF70A.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av bylund »

Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Vanligt vägguttag, jag provade sätta in laddningen i 3 st olika. Gick sedan ut och vände på kontakten så laddaren lös rött (felvänd kontakt) väntade några sekunder och satt i den igen och nu laddar den med 13A igen?!
761D71DF-2AC5-4EAF-A99B-501BFBDC9720.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

Svenssons skrev:
Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
Får kolla vad som händer när jag jobbar inatt om den slår av eller fungerar hela natten
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Toja »

Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av mgorgis »

Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:
Notera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
och det förklarar 10/13 förhållandet
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

mgorgis skrev:
Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:
Notera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
och det förklarar 10/13 förhållandet
Det gick ej att öka det indikerade 10/10 på skärmen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

Toja skrev:
Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Bilen vad varm (Inga gula sträck till höger i skärmen), den håller i sig och laddar på 13A efter 2h nu
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av bylund »

Då var det nog spänningsfall. Bilen vet naturligtvis inte att uttaget är säkrat till 10 A (jag gissar att det är det du menar med ett 10 A-uttag, då det inte var typ 2). Om det är säkrat med 10 A så lär det kunna vara klenare ledningar och därmed större risk för spänningsfall. Jag kan inte rekommendera att överbelasta uttaget även om inte säkringen går.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av mgorgis »

Är gränsen för laddning från 230V uttag 13A?
Jag laddar från väggutaget som är säkrat med 16A men det visar 13/13

[img]
E3009A17-CAC5-4247-B150-0998FE2CC080.png
[/img]
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av 12man »

13A är max med schuko ja
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Svenssons »

Max 13A från UMC:n, den mobila laddbox som man får med bilen. Finns andra laddboxar där man kan ladda mer från Schuko men Schuko-uttagen är oftast inte anpassade till att man drar 16A under många timmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av mgorgis »

Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

mgorgis skrev:
Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn :)
Man klarar sig långt på ett 13A uttag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av mgorgis »

Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom ;)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

mgorgis skrev:
Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom ;)
Mycket mera praktiskt eftersom man slipper hämta sladden ur bakluckan jämnt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av bullen »

Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av e5m1r »

Du kan koppla in din WC på en fas och dra 16 A eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av mgorgis »

Frågan är vad wall connectorn skulle tycka om det :D

Jag skulle dock aldrig dra max ström kontinuerligt i flera timmar för skillnaden i laddningstid är inte så stor medans risken för överbelastning och annat farligt är mycket större! Har man bråttom så får man åka till en SC ..... eller så småningom installera ett 3-fas uttag eller en WC
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av bullen »

Kulingen skrev:
bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaBild
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad har hänt med laddningen?

Inlägg av Kulingen »

bullen skrev:
Kulingen skrev:
bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaBild
Alla uttagen är på olika faser
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar