* Tolka att det är polisman och inte bara ett bara average joe som viftar med armarna!
* Förstå vilken hastighet man måste sakta ner till alternativt väja för vattenpölen, så inte personen som står precis bredvid blir duschad.
* Avgöra om föremål på vägbanan kan passera mellan hjulhusen eller om man måste väja.
* Upptäcka blixthalka i en svag kurva.
* Limp-home system så bilen kan transportera sig själv till ställe som kan rengöra kamerorna.
*Köra mot rött vid trasiga trafikljus alternativt för att släppa fram utryckningsfordon.
+ massa andra scenarios som en människa i nuläget har lättare att hantera.
Självkörande bilar, problem att lösa
Moderator: Redaktion
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Det finns en hel del att lösa ser jag, får ta ledigt och börja med att utveckla någon lösning på allt
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Deep learning-lösningar kan förr eller senare ta lika eller bättre beslut än människor. Precis som det idag går att klassificera bilder snabbare och bättre än vad en människa kan.
Frågan är bara när och med vilket sensordata och sedan vilket hårdvara som behövs. Hårdvaran idag är långt ifrån det som behövs för full autonomi om bilen ska klara av att ta lika bra/dåliga beslut som en människa i alla situationer.
MEN det går att komma långt om man avgränsar världen som bilen ska agera i. Till exempel motorväg, endast asfalterade vägar, endast vägar specificerade av biltillverkaren och fullständigt kartlagda osv...
Frågan är bara när och med vilket sensordata och sedan vilket hårdvara som behövs. Hårdvaran idag är långt ifrån det som behövs för full autonomi om bilen ska klara av att ta lika bra/dåliga beslut som en människa i alla situationer.
MEN det går att komma långt om man avgränsar världen som bilen ska agera i. Till exempel motorväg, endast asfalterade vägar, endast vägar specificerade av biltillverkaren och fullständigt kartlagda osv...
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Ingen AP alls men AP2bil å rengnsensor det hade varit trevligtVerdi skrev:AP2? Min AP1 sköter helljuset klockrent. Däremot tycker jag regnsensorn inte är lika bra som på andra bilar. Men den fungerar.Smutt skrev:Min Tesla kan inte ens sköta helljuset själv. Så självkörande tror jag aldrig den blir,tror även Elon fattat det pga nya Semi kör en förare till 3 bilar den tekniken tror jag kan funka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Bara en sådan grej som att mobilteckningen är ganska gräslig gör det svårt att som nissans lösning fjärrstyra bilen ur en knepig sits. Ju grusigare grusväg desto sämre mobilteckning, i synnerhet om vi kräver video i realtid god nog för att köra bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Alla har inte möjlighet att kunna byta upp sig till en AP1-bil.Smutt skrev:Ingen AP alls men AP2bil å rengnsensor det hade varit trevligtVerdi skrev:AP2? Min AP1 sköter helljuset klockrent. Däremot tycker jag regnsensorn inte är lika bra som på andra bilar. Men den fungerar.Smutt skrev:Min Tesla kan inte ens sköta helljuset själv. Så självkörande tror jag aldrig den blir,tror även Elon fattat det pga nya Semi kör en förare till 3 bilar den tekniken tror jag kan funka
Auto-helljuset på AP2 är ett dåligt skämt. Det fungerar sämre än dåligt. Regnsensor.... just det. Det finns ju bilar som har sånt. Vi kan i alla fall vara glada att vi har en spak för vindrutetorkaren. De stackarna som har köpt en Model3 måste sköta det via pekskärmen. Jag tror jag hade fått dubbelfnatt om det hade varit så i Model S. Man förstår åtminstone varför Model 3 bara säljs i soliga Kalifornien.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
På de stora vägarna finns det redan fordon som man inte behöver köra själv. De kallas för linjebussar.mati skrev:Eftersom det berör så få människor kommer dessa situationer inte att vara högprioriterade av utvecklarna. Det betyder att "skogsfolket" (jag) inte kommer att kunna ha en fullt autonom bil. Vi måste alltid ha en bil med ratt och/eller möjlighet att styra manuellt. Det är ju trevligt om bilen styr själv så fort jag har kommit ut på större vägar, men fram dit måste jag eller någon annan styra. Den möjligheten måste finnas kvar. Lite krasst kan man säga att så är det redan idag. Så länge jag rullar omkring på småvägarna här hemma, inom en radie på några mil, måste jag köra helt själv. Kör jag lite längre och på större vägar, kan AP styra bilen "autonomt". Denna radie som kräver manuell körning kommer att krympa allt eftersom, men den blir inte noll inom en överskådlig framtid. Inte för mig och mina grannar iaf.
Re: Självkörande bilar, problem att lösa
Alla människor är inte alltid helt duktiga på ovanstående heller.manks skrev:* Tolka att det är polisman och inte bara ett bara average joe som viftar med armarna!
* Förstå vilken hastighet man måste sakta ner till alternativt väja för vattenpölen, så inte personen som står precis bredvid blir duschad.
* Avgöra om föremål på vägbanan kan passera mellan hjulhusen eller om man måste väja.
* Upptäcka blixthalka i en svag kurva.
* Limp-home system så bilen kan transportera sig själv till ställe som kan rengöra kamerorna.
*Köra mot rött vid trasiga trafikljus alternativt för att släppa fram utryckningsfordon.
+ massa andra scenarios som en människa i nuläget har lättare att hantera.
Flera av ovanstående handlar om att en människa gör en bedömning utifrån data, ljud och bild. Det kommer ai också klara förr eller senare. Att en maskin ska kunna ta liknande beslut som vi är en sensor och träningsfråga.
Ai har fördelarna att det är snabbt och en större mängd data kan tas med i beräkningen samt att det går att mass-kopiera.
Ta blixthalkan. Vi agerar på erfarenhet och synintryck. (Bilen framför bromsar, det blänker, ah -2 c bäst att vara försiktig, oj kurvan ser feldoserad ut!) men ge ai info så kan den också sakta ner. Till exempel en temperatursänkning på 1/10 grad innan kurvan kan öka risken för blixthalka. Föregående bil kan ha rapporterat hal kurva till ett centralt system osv. Föregående bil bromsar.
Det som träningen av ai innebär är att vi inte behöver säga till datorn, detta och detta indikerar halka. Vi behöver bara träna ai på datat som föregår situationen. Då kan vi fylla på med data vi anser ovidkommande men där ai kan se mönster och bli bättre än oss. Till exempel ta med i beräkning luftfuktighetskurvan senaste dygnet, andra bilars rapportering av skillnader i hjulrotationshastighet osv.
Det handlar till stor del om att ge programmet informationen som behövs och träning. Precis som en människa måste träna. Ge ai informationen på något sätt så kommer den förr eller senare bli bättre och bättre på att ta beslut.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019