Ja, för AP1-bilar är det ju inget konstigt. Men för just AP2 var det nytt för mig att den tar hänsyn till andra bilar iom att den inte kan följa bilar som AP1 kan. Jag har tvärtom hittills upplevt det som att AP2 överhuvudtaget inte har koll på vad som befinner sig runt omkring bilen. Och jag tycker fortfarande att den blir helt tagen på sängen när det dyker upp bilar som plötsligt byter fil och som kommer från sidan och så.djFabbe skrev:Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
AP2 är nästan fulländad
Moderator: Redaktion
Re: AP2 är nästan fulländad
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Vad skiljer AP 2.0 och AP 2.5 ?
Hur vet man vad man har?
Hur vet man vad man har?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt braRemuz skrev:Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
Re: AP2 är nästan fulländad
Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.Kulingen skrev:Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Då kanske dom har lärt sig vad felet kan vara på SC nu efter alla dina problemRemuz skrev:Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.Kulingen skrev:Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Re: AP2 är nästan fulländad
Den fungerade grymt bra men var ändå helt oanvändbar?Remuz skrev:Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Re: AP2 är nästan fulländad
Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag har nu testat AP2 på min S90D lite mer och har bara erfarenhet av självkörning från min XC90 med "pilot Assist" vilket fungerat väldigt bra på motorväg. Den har sedan start kört lugnt och avslappnat utan att göra mig orolig.
Jag tycker generellt AP2 fungerar bra, den hittar lätt linjer och går till skillnad till XC90:n aktivera i fler situationer. Även om de kräver mer eller mindre "övervakning" från föraren. Den funkar även bra i halvdan väderlek. Jag har dock några issues som känns lite luriga, har fler samma erfarenhet?
-Bilen korrigerar hela tiden, även i bra situationer där min XC90 bara gör en lång följande kurva så småkorrigerar AP2 hela tiden. Gör körningen nervös ibland och även om den löser körningen känns det inte 100% tryggt.
-Den har lite problem att hålla sig mitt i filen. Särskilt tycker jag det rör ytterkurvor som den ligger långt ut samt så vill den ligga väldigt nära vänstersidan på filen om det är fasta hinder på sidan (borde ju vara tvärt om..). Exempelvis om man ligger i omkörningsfil i smala partiet mellan Linköping och Norrköping, eller utanför Vätterleden mellan Jönköping/Gränna. Den är dock inte helt konsekvent varför jag inte kan se någon verklig logik hur den vill ligga i filen (även med tydliga linjer).
Jag tycker generellt AP2 fungerar bra, den hittar lätt linjer och går till skillnad till XC90:n aktivera i fler situationer. Även om de kräver mer eller mindre "övervakning" från föraren. Den funkar även bra i halvdan väderlek. Jag har dock några issues som känns lite luriga, har fler samma erfarenhet?
-Bilen korrigerar hela tiden, även i bra situationer där min XC90 bara gör en lång följande kurva så småkorrigerar AP2 hela tiden. Gör körningen nervös ibland och även om den löser körningen känns det inte 100% tryggt.
-Den har lite problem att hålla sig mitt i filen. Särskilt tycker jag det rör ytterkurvor som den ligger långt ut samt så vill den ligga väldigt nära vänstersidan på filen om det är fasta hinder på sidan (borde ju vara tvärt om..). Exempelvis om man ligger i omkörningsfil i smala partiet mellan Linköping och Norrköping, eller utanför Vätterleden mellan Jönköping/Gränna. Den är dock inte helt konsekvent varför jag inte kan se någon verklig logik hur den vill ligga i filen (även med tydliga linjer).
Re: AP2 är nästan fulländad
Man kan ju alltid sänka eller höja hastigheten hur mycket du vill med AP2 spakenRemuz skrev:Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock
Re: AP2 är nästan fulländad
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 är nästan fulländad
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: AP2 är nästan fulländad
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Re: AP2 är nästan fulländad
Stoppljusen ingår i total självkörning inte APhencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Re: AP2 är nästan fulländad
Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/hoscfor skrev:Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Re: AP2 är nästan fulländad
Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.Kulingen skrev:Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/hoscfor skrev:Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
Nu blev man ju nyfiken ju, kan det finnas lägen då det faktiskt funkar så? Annars skulle ju Kulingen inte ens ha skrivit det lixom, det bara måste jag ju prova (lite svårt just nu kanske,mati skrev:Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.Kulingen skrev:Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/hoscfor skrev:Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
typ värsta halkan här lixom, och även väldans ont om synliga linjer).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP2 är nästan fulländad
Provade det i morse då gick det ej gasa på men för någon dag sedan fungerade det?!?! Då provade jag på samma sträcka gasa upp bilen i 130Bjelke skrev:Nu blev man ju nyfiken ju, kan det finnas lägen då det faktiskt funkar så? Annars skulle ju Kulingen inte ens ha skrivit det lixom, det bara måste jag ju prova (lite svårt just nu kanske,mati skrev:Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.Kulingen skrev:Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/hoscfor skrev:Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
typ värsta halkan här lixom, och även väldans ont om synliga linjer).
Re: AP2 är nästan fulländad
Bara 4-8år kvar på det. Byggs ju ny 4-filig vägen i skogen vid Horlahencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 är nästan fulländad
mati skrev:Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.
Jag tyckte det gick väldigt bra. Åker inte så ofta på den typen av väg, men när jag gjorde det i somras var den klart sämre. Nu skickade den mittlinjen, men gjorde det konsekvent. Dock hade väl bakomvarande tyckt jag kört lite konstigt strax över hastighetsbegränsningen, men det var så lite trafik att ingen stördes. Återkom med ditt resultat!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!oscfor skrev:Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .
Re: AP2 är nästan fulländad
När man förföljer bilar så löser sig rödljus och väldigt branta kurvor (Över 45 grader) som man normalt behöver bromsa in för. Problemet att man kan åka dit för stockinghencjo skrev:Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!oscfor skrev:Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .