AP2 är nästan fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.

Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mjwahl »

Jerker skrev:
mati skrev:
Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.

Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Det bottnar nog i att de inte vill konkurrera med Model S i kombination med att deras tillverkningskostnader fortfarande är väldigt höga, alltför höga för att få lönsamhet på Model 3. Model 3 ger ju halva intäkten i bästa fall men produktionskostnaden är inte 50 % av gemonsnitts Model S.

Man får hoppas att de lyckas få till en effektiv massproduktion snart.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Smutt »

Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.[/

Möjligt men vad sjukt snyggt det är :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Mickep »

Tycker den minimalistiska interiören växer för mig.
Automattorkaren tycker jag skall vara en inställning av/på som man kan få i menyn. men om man vill overrida den så använder man spaken för att antingen stänga av (ett klick) den eller ändra hastighet (två klick) eller spola framrutan (långt klick) utan att ta bort händerna från ratten. Sedan kommer taligenkänning sköta en del, som att ta emot samtal, navigera skicka medelanden et.c. men det behövs någon form av interface. en skärm är i minsta laget, och man kan gott ha ca 5-7 knappar dedikerad till viktiga uppgfiter (vad det är vet jag ej) men gör ett försök: 1. ratt 2.blinkers (med vindrutetorkare, och hel och halvljus) 3. autopilot 4. nödhjälp 5. knapp för taligenkänning (aktivera skärmen?) 6. knapp för värmare(sätes, även bak) (räknar inte med knapp för lås,elfönsterhissar) (idag har man de 5 första, men behövs det någon mer dedikerad knapp?)
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

AP2 är nästan fulländad

Inlägg av djFabbe »

mati skrev:
Jag har de senaste dagarna gjort några intressanta iakttagelser. Jag körde ner till Tyskland, och på motorvägen fungerade AP2 som förväntat utan större anmärkningar. Bortsett från filbyte. Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig. Jag stängde sedan av Auto Lane Change och allting var fint. Förutom att bilen ungefär vid varannan omkörning skriker att jag omedelbart ska ta över ratten. Intressant. AP är ju avstängd och det är faktiskt jag som kör. Känns som en liiiiten bugg. En ganska irriterande sådan, men okej.
Det som verkligen var spännande var hur bilen skötte sig på tyska landsvägar: Den körde som en gud (nästan). Jag behövde inte göra ett smack under många mil. Till och med genom kurviga småbyar, i mörker, utan vita linjer, genom regn, med dålig sikt. Hur bra som helst. Inget större vinglande, bilen hittade vägen och styrde i stort sett som man själv hade gjort. Den gjorde sina misstag såklart, men ingenting i jämförelse med vad jag upplever här hemma. Och jag satt såklart och undrade hur det kan vara möjligt. Vad är detta tänkte jag? Vill bilen inte bo i Sverige? Vill den bo kvar i Tyskland där alla verkar hata elbilar? Nejnejnej.
Och så kom söndagen och vi åkte hem igen, tidigt på morgonen. Och bilen vägrade köra genom byarna och på landsvägarna som gick så bra förut. Det var vingligt och otryggt och funkade bara bra på spikraka vägar.
Då kom jag på det. Trafiken! Det var tomt på vägarna, vi var helt själva. Precis som det brukar vara här i Skaraborg på de vägarna jag brukar köra på. De andra dagarna var det alltid bilar framför oss. Även om AP2 inte explicit och enbart kan följa andra bilar så som AP1, så tar den ändå med dessa i beräkningen på något vis. Andra bilar hjälper alltså AP2 att avgöra var vägen går och hur man ska köra. När trafiken blev tätare mot förmiddagen så fungerade AP igen som de andra dagarna. Det fanns återigen andra bilar att ta efter.
Detta var spännande. Och framförallt förklarar det de extremt skilda åsikterna som råder om AP2. Jag tycker att den är kass eftersom jag brukar köra på ganska otrafikerade vägar. Jag har ganska sällan någon bil framför mig. Men jag inser att jag är tämligen ensam om detta. Fast det förklarar en hel del.
Detta med att autopiloten är hjälpt av bilar omkring gäller också AP1. Min bil kör i regel mycket bättre när det är omgivande trafik, inte bara en bil framför utan också kring sidorna. Inte så konstigt egentligen; den får ju mer indata att använda sig av.

Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mans71 »

Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av e5m1r »

mans71 skrev:
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:
Eller att en tesla med AP2 är huvud bilen Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mans71 »

e5m1r skrev:
mans71 skrev:
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:
Eller att en tesla med AP2 är huvud bilen Bild
Ja, ännu värre! :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av LarsL »

Från tidigare videos så har jag uppfattat det som att vindruteinställningsmenyn kommer upp när man trycker in knappen. Det betyder alltså att man inte behöver leta i menyerna efter vindrutetorkaren, om det är så.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

djFabbe skrev:
Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
Ja, för AP1-bilar är det ju inget konstigt. Men för just AP2 var det nytt för mig att den tar hänsyn till andra bilar iom att den inte kan följa bilar som AP1 kan. Jag har tvärtom hittills upplevt det som att AP2 överhuvudtaget inte har koll på vad som befinner sig runt omkring bilen. Och jag tycker fortfarande att den blir helt tagen på sängen när det dyker upp bilar som plötsligt byter fil och som kommer från sidan och så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av drakbane »

Vad skiljer AP 2.0 och AP 2.5 ?

Hur vet man vad man har?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

Ett prov på AP2 i motljus, det funkar bra tycker jag

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Remuz »

Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)

Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.

Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.

Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.

Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.

AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)

Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.

Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.

Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.

Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.

AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Remuz »

Kulingen skrev:
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Kulingen skrev:
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.
Då kanske dom har lärt sig vad felet kan vara på SC nu efter alla dina problem
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av improwise »

Remuz skrev:
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Den fungerade grymt bra men var ändå helt oanvändbar? :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Remuz »

Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av johan_w »

Jag har nu testat AP2 på min S90D lite mer och har bara erfarenhet av självkörning från min XC90 med "pilot Assist" vilket fungerat väldigt bra på motorväg. Den har sedan start kört lugnt och avslappnat utan att göra mig orolig.

Jag tycker generellt AP2 fungerar bra, den hittar lätt linjer och går till skillnad till XC90:n aktivera i fler situationer. Även om de kräver mer eller mindre "övervakning" från föraren. Den funkar även bra i halvdan väderlek. Jag har dock några issues som känns lite luriga, har fler samma erfarenhet?

-Bilen korrigerar hela tiden, även i bra situationer där min XC90 bara gör en lång följande kurva så småkorrigerar AP2 hela tiden. Gör körningen nervös ibland och även om den löser körningen känns det inte 100% tryggt.
-Den har lite problem att hålla sig mitt i filen. Särskilt tycker jag det rör ytterkurvor som den ligger långt ut samt så vill den ligga väldigt nära vänstersidan på filen om det är fasta hinder på sidan (borde ju vara tvärt om..). Exempelvis om man ligger i omkörningsfil i smala partiet mellan Linköping och Norrköping, eller utanför Vätterleden mellan Jönköping/Gränna. Den är dock inte helt konsekvent varför jag inte kan se någon verklig logik hur den vill ligga i filen (även med tydliga linjer).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock
Man kan ju alltid sänka eller höja hastigheten hur mycket du vill med AP2 spaken
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av oscfor »

Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av oscfor »

Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av hencjo »

oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Stoppljusen ingår i total självkörning inte AP
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar