AP2 är nästan fulländad
Moderator: Redaktion
AP2 är nästan fulländad
Alla kanske inte har samma hård och mjukvara som min Tesla S75D (85Kw) som är tillverkad i maj i år men jag tycker på de 3 månader jag har ägt den har den gått från någorlunda bra till en killermachine till ryckig mm. Nu känns det som jag skulle kunna hoppa över i baksätet och sova för den kör verken ryckigt eller kör så man får hjärtinfakt, bilen kör lungt och sansat mellan linjerna och den fungerar även om linjerna är dåliga och till och med borta.
Så jag tror inte längre på att AP1 är bättre än AP2 på detta viset. Vill någon och orka åka ända ner i Småland Västervik så kan vi testköra varandras bilar.
Men saker som jag vill förbättras nu:
1 Kunna blinka och byta fil på 2/1 väg
2 Bromsa innan vägskyltar
3 Tillfälligt bromsa in viss antal kilometer i timmen innan jättesnäva kurvor typ där vägen går från 100-70 precis innan en typ 45 graders kurva
4 Kunna sätta AP2 till väghastigheten och sedan när den vid första högre hastighet som kommer kunna öka till denna
5 Kunna läsa av skyltar
Det finns säker mera saker, men jag säger ”BRA GJORT TESLA, FORTSÄTT MED DETTA”
Så jag tror inte längre på att AP1 är bättre än AP2 på detta viset. Vill någon och orka åka ända ner i Småland Västervik så kan vi testköra varandras bilar.
Men saker som jag vill förbättras nu:
1 Kunna blinka och byta fil på 2/1 väg
2 Bromsa innan vägskyltar
3 Tillfälligt bromsa in viss antal kilometer i timmen innan jättesnäva kurvor typ där vägen går från 100-70 precis innan en typ 45 graders kurva
4 Kunna sätta AP2 till väghastigheten och sedan när den vid första högre hastighet som kommer kunna öka till denna
5 Kunna läsa av skyltar
Det finns säker mera saker, men jag säger ”BRA GJORT TESLA, FORTSÄTT MED DETTA”
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag vill gärna att den går att aktivera. Kan nöja mig med farthållaren tom. Min bil har ju FSD dessutom, när får jag valuta för dessa 35k?
Sedan vore det ju kul om den fattade när vindrutan ska torkas och inte
Sedan vore det ju kul om den fattade när vindrutan ska torkas och inte
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Vindrutetorkarna fungerar inte i Automatik för mig heller, men nu var det körförmågan jag berömde hihiRemuz skrev:Jag vill gärna att den går att aktivera. Kan nöja mig med farthållaren tom. Min bil har ju FSD dessutom, när får jag valuta för dessa 35k?
Sedan vore det ju kul om den fattade när vindrutan ska torkas och inte
Re: AP2 är nästan fulländad
Antingen så har vi vidskilda uppfattningar om vad "sansad körning" och "inte ryckigt" betyder eller så är din bil helt enkelt mycket bättre på att köra än min. Och eftersom jag inte riktigt tror på första alternativet, det är ju inte bara jag som tycker att min bil kör som en kratta, så är enda förklaringen att det måste det finnas stora individuella skillnader mellan bilarna. Tråkigt, för jag betalade lika mycket för min AP som du för din.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Min bil körde jätteryckigt för några veckor sedan men helt otroligt bra nu du är välkommen att testamati skrev:Antingen så har vi vidskilda uppfattningar om vad "sansad körning" och "inte ryckigt" betyder eller så är din bil helt enkelt mycket bättre på att köra än min. Och eftersom jag inte riktigt tror på första alternativet, det är ju inte bara jag som tycker att min bil kör som en kratta, så är enda förklaringen att det måste det finnas stora individuella skillnader mellan bilarna. Tråkigt, för jag betalade lika mycket för min AP som du för din.
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag är aldrig i dina trakter, men jag tror dig ändå . Iofs verkar vi inte köra på samma mjukvara heller.Kulingen skrev:Min bil körde jätteryckigt för några veckor sedan men helt otroligt bra nu du är välkommen att testa
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag har 2017.46.8mati skrev:Jag är aldrig i dina trakter, men jag tror dig ändå . Iofs verkar vi inte köra på samma mjukvara heller.Kulingen skrev:Min bil körde jätteryckigt för några veckor sedan men helt otroligt bra nu du är välkommen att testa
Re: AP2 är nästan fulländad
2017.44 02fdc86Kulingen skrev:Jag har 2017.46.8mati skrev:Jag är aldrig i dina trakter, men jag tror dig ändå . Iofs verkar vi inte köra på samma mjukvara heller.Kulingen skrev:Min bil körde jätteryckigt för några veckor sedan men helt otroligt bra nu du är välkommen att testa
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Tänk dig som ett barn på julafton och väntamati skrev:2017.44 02fdc86Kulingen skrev:Jag har 2017.46.8mati skrev:Jag är aldrig i dina trakter, men jag tror dig ändå . Iofs verkar vi inte köra på samma mjukvara heller.Kulingen skrev:Min bil körde jätteryckigt för några veckor sedan men helt otroligt bra nu du är välkommen att testa
Re: AP2 är nästan fulländad
But what is the difference between the AP 2 & the AP 2,5? I'm slowly considering exchanging our 1 year+ 'old' 75D with AP1 to the one with the most updated AP possible. Round-abouts with the AP1 are really scary!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: AP2 är nästan fulländad
Well round-abouts with AP2 is like "heck NO, I go straight ahead"Grime skrev:But what is the difference between the AP 2 & the AP 2,5? I'm slowly considering exchanging our 1 year+ 'old' 75D with AP1 to the one with the most updated AP possible. Round-abouts with the AP1 are really scary!
Model S 90D -2017 Titanium
Re: AP2 är nästan fulländad
OMG, hell no! Do not expect AP2.x to be better than AP1.Grime skrev:But what is the difference between the AP 2 & the AP 2,5? I'm slowly considering exchanging our 1 year+ 'old' 75D with AP1 to the one with the most updated AP possible. Round-abouts with the AP1 are really scary!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
AP1 is acording to AP2 owners still better so no nead to change just yetGrime skrev:But what is the difference between the AP 2 & the AP 2,5? I'm slowly considering exchanging our 1 year+ 'old' 75D with AP1 to the one with the most updated AP possible. Round-abouts with the AP1 are really scary!
As for 2.0 vs 2.5 diference is procesing power it might make a diference for full autonomy but now no diference
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 är nästan fulländad
Grime skrev:But what is the difference between the AP 2 & the AP 2,5? I'm slowly considering exchanging our 1 year+ 'old' 75D with AP1 to the one with the most updated AP possible. Round-abouts with the AP1 are really scary!
You use the autopilot in roundabouts? Damn!
Re: AP2 är nästan fulländad
Har inga problem att byta fil på 2-1 väg. Körde igår och idag RV27 mellan Borås och Värnamo och inga problem vid omkörningar. Fungerade hur bra som helst.
Åker S75D uttagen för två månader sedan AP 2,5. Snålt går den också 194 Kwh/km hade jag idag på 23 mil med start från kallt batteri. Fartgräns + 5Km/tim. Regn nästan hela vägen.
Åker S75D uttagen för två månader sedan AP 2,5. Snålt går den också 194 Kwh/km hade jag idag på 23 mil med start från kallt batteri. Fartgräns + 5Km/tim. Regn nästan hela vägen.
Re: AP2 är nästan fulländad
"Problemet" verkar än så länge vara att AP2+ inte känner av om det går att byta fil (tex via kamera) utan det verkar lagrat centralt/kart/gps-baserat...B737QC skrev:Har inga problem att byta fil på 2-1 väg. Körde igår och idag RV27 mellan Borås och Värnamo och inga problem vid omkörningar. Fungerade hur bra som helst.
Åker S75D uttagen för två månader sedan AP 2,5. Snålt går den också 194 Kwh/km hade jag idag på 23 mil med start från kallt batteri. Fartgräns + 5Km/tim. Regn nästan hela vägen.
- AP1 var duktig på att läsa sin omgivning (både filer, skyltar, etc)
... men det kommer
Re: AP2 är nästan fulländad
Just precis. På nybyggda motorvägar, eller sådana som inte är klassade som motorväg på kartan, funkar inte filbyte heller.Nicklas skrev:"Problemet" verkar än så länge vara att AP2+ inte känner av om det går att byta fil (tex via kamera) utan det verkar lagrat centralt/kart/gps-baserat...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Har min Ap2 inne på renovering nu. Lånat en S med ap1. Har inte rört ratten en enda gång mellan Solnapåfarten och tills jag behövde svänga ner i södra länken. Ap1 är grym, Ap2 på min bil är bra när den funkar, men aldrig i nivå med detta. Sitter helt avslappnad och läser forum...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag har de senaste dagarna gjort några intressanta iakttagelser. Jag körde ner till Tyskland, och på motorvägen fungerade AP2 som förväntat utan större anmärkningar. Bortsett från filbyte. Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig. Jag stängde sedan av Auto Lane Change och allting var fint. Förutom att bilen ungefär vid varannan omkörning skriker att jag omedelbart ska ta över ratten. Intressant. AP är ju avstängd och det är faktiskt jag som kör. Känns som en liiiiten bugg. En ganska irriterande sådan, men okej.
Det som verkligen var spännande var hur bilen skötte sig på tyska landsvägar: Den körde som en gud (nästan). Jag behövde inte göra ett smack under många mil. Till och med genom kurviga småbyar, i mörker, utan vita linjer, genom regn, med dålig sikt. Hur bra som helst. Inget större vinglande, bilen hittade vägen och styrde i stort sett som man själv hade gjort. Den gjorde sina misstag såklart, men ingenting i jämförelse med vad jag upplever här hemma. Och jag satt såklart och undrade hur det kan vara möjligt. Vad är detta tänkte jag? Vill bilen inte bo i Sverige? Vill den bo kvar i Tyskland där alla verkar hata elbilar? Nejnejnej.
Och så kom söndagen och vi åkte hem igen, tidigt på morgonen. Och bilen vägrade köra genom byarna och på landsvägarna som gick så bra förut. Det var vingligt och otryggt och funkade bara bra på spikraka vägar.
Då kom jag på det. Trafiken! Det var tomt på vägarna, vi var helt själva. Precis som det brukar vara här i Skaraborg på de vägarna jag brukar köra på. De andra dagarna var det alltid bilar framför oss. Även om AP2 inte explicit och enbart kan följa andra bilar så som AP1, så tar den ändå med dessa i beräkningen på något vis. Andra bilar hjälper alltså AP2 att avgöra var vägen går och hur man ska köra. När trafiken blev tätare mot förmiddagen så fungerade AP igen som de andra dagarna. Det fanns återigen andra bilar att ta efter.
Detta var spännande. Och framförallt förklarar det de extremt skilda åsikterna som råder om AP2. Jag tycker att den är kass eftersom jag brukar köra på ganska otrafikerade vägar. Jag har ganska sällan någon bil framför mig. Men jag inser att jag är tämligen ensam om detta. Fast det förklarar en hel del.
Det som verkligen var spännande var hur bilen skötte sig på tyska landsvägar: Den körde som en gud (nästan). Jag behövde inte göra ett smack under många mil. Till och med genom kurviga småbyar, i mörker, utan vita linjer, genom regn, med dålig sikt. Hur bra som helst. Inget större vinglande, bilen hittade vägen och styrde i stort sett som man själv hade gjort. Den gjorde sina misstag såklart, men ingenting i jämförelse med vad jag upplever här hemma. Och jag satt såklart och undrade hur det kan vara möjligt. Vad är detta tänkte jag? Vill bilen inte bo i Sverige? Vill den bo kvar i Tyskland där alla verkar hata elbilar? Nejnejnej.
Och så kom söndagen och vi åkte hem igen, tidigt på morgonen. Och bilen vägrade köra genom byarna och på landsvägarna som gick så bra förut. Det var vingligt och otryggt och funkade bara bra på spikraka vägar.
Då kom jag på det. Trafiken! Det var tomt på vägarna, vi var helt själva. Precis som det brukar vara här i Skaraborg på de vägarna jag brukar köra på. De andra dagarna var det alltid bilar framför oss. Även om AP2 inte explicit och enbart kan följa andra bilar så som AP1, så tar den ändå med dessa i beräkningen på något vis. Andra bilar hjälper alltså AP2 att avgöra var vägen går och hur man ska köra. När trafiken blev tätare mot förmiddagen så fungerade AP igen som de andra dagarna. Det fanns återigen andra bilar att ta efter.
Detta var spännande. Och framförallt förklarar det de extremt skilda åsikterna som råder om AP2. Jag tycker att den är kass eftersom jag brukar köra på ganska otrafikerade vägar. Jag har ganska sällan någon bil framför mig. Men jag inser att jag är tämligen ensam om detta. Fast det förklarar en hel del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Intressant! Men det verkar ju ändå logiskt; det måste vara betydligt lättare för bildtolkarnätet att hitta en bil framför sig än att hitta linjer och vägkanter.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: AP2 är nästan fulländad
Absolut. Det märkliga är ju bara att den inte visar en blå bil som AP1 gör. Den visar blåa linjer, även på vägar där den inte kan hitta linjerna ordentligt annars. Och när det inte finns några linjer eller vägkanter öht, t ex i snö, fungerar inte AP2. Det känns lite som att den ändå går efter linjerna, eller trottoarkanter eller så, även när de är jättedåliga, men de andra bilarna gör det lättare för AP att hitta dem.blincoln skrev:Intressant! Men det verkar ju ändå logiskt; det måste vara betydligt lättare för bildtolkarnätet att hitta en bil framför sig än att hitta linjer och vägkanter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Tack mati för redogörelsen! Det tyder ju extremt mycket på att något är i olag med din bil. Och förvisso även med Remuz. Det du beskriver i Tyskland på nedvägen är precis så jag kör ett par mil med AP2 varje dag. Det jag tror vi kan konstatera nu, en gång för alla, är att det är skillnad mellan bilarna. Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
För övrigt finns det ju andra saker med AP2 som är mycket bättre. Ett är t ex uppfattningen av trafiken. AP2 ser betydligt mer av omgivningen, även om jag vet att många stör sig på att den inte rapporterar det till föraren via displayen. För mig är ett väl fungerande säkerhetssystem rackarns viktigt och jag misstänker att AP2 skulle excellera i svårare situationer. Tyvärr så ligger ju dagens krocktester och utvärderingar av autonoma system ganska långt efter utveckligen, så några oberoende tester finns inte. Om ni däremot såg det man mäter upp med AP2 just nu, jämfört med andra tillverkare och för den delen AP1, skulle ni vara imponerande (jag har varit med om en del jämförande tester, men kan tyvärr inte dela med mig av resultaten...).
För övrigt finns det ju andra saker med AP2 som är mycket bättre. Ett är t ex uppfattningen av trafiken. AP2 ser betydligt mer av omgivningen, även om jag vet att många stör sig på att den inte rapporterar det till föraren via displayen. För mig är ett väl fungerande säkerhetssystem rackarns viktigt och jag misstänker att AP2 skulle excellera i svårare situationer. Tyvärr så ligger ju dagens krocktester och utvärderingar av autonoma system ganska långt efter utveckligen, så några oberoende tester finns inte. Om ni däremot såg det man mäter upp med AP2 just nu, jämfört med andra tillverkare och för den delen AP1, skulle ni vara imponerande (jag har varit med om en del jämförande tester, men kan tyvärr inte dela med mig av resultaten...).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 är nästan fulländad
Tro du det? Jag är som sagt inte alls så säker på det längre. Hur ofta kör du med AP helt ensam på slingriga landsvägar utan tydliga linjer? Eller på väldigt breda vägar utan någon annan bil framför dig? Jag gör det i princip nästan alltid. Eller försöker. Det funkar inte så bra. Det är kanske den enkla förklaringen varför vi upplever AP2 så olika.oscfor skrev:Tack mati för redogörelsen! Det tyder ju extremt mycket på att något är i olag med din bil. Och förvisso även med Remuz
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Va, detta visar väll motsatsen, att det inte är något konstigt med hans bil utan att ni som kör runt Stockholm med mycket trafik tycker det går bra men när det knappt finns någon trafik runt bilen som när Mati kör hemma så funkar AP2 dåligt.oscfor skrev:Tack mati för redogörelsen! Det tyder ju extremt mycket på att något är i olag med din bil. Och förvisso även med Remuz. Det du beskriver i Tyskland på nedvägen är precis så jag kör ett par mil med AP2 varje dag. Det jag tror vi kan konstatera nu, en gång för alla, är att det är skillnad mellan bilarna. Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
.
Re: AP2 är nästan fulländad
mati skrev:Tro du det? Jag är som sagt inte alls så säker på det längre. Hur ofta kör du med AP helt ensam på slingriga landsvägar utan tydliga linjer? Eller på väldigt breda vägar utan någon annan bil framför dig? Jag gör det i princip nästan alltid. Eller försöker. Det funkar inte så bra. Det är kanske den enkla förklaringen varför vi upplever AP2 så olika.oscfor skrev:Tack mati för redogörelsen! Det tyder ju extremt mycket på att något är i olag med din bil. Och förvisso även med Remuz
Det har varit min enkla förklaring till varför ni alltid rackar ner så på AP2 i varje tråd där möjlighet ges. Att den inte klarar en vägtyp som dominerar er vanligaste körsträcka borde inte resultera i så värdelösa betyg. Jag använde ju AP1 i någon vecka och i mina körmönster är den verkligen inte överlägsen, bättre i något fall, men också betydligt sämre i vissa. Speciellt om man inte bara tittar på detaljer som hur den styr i fil, utan mer på hur den reagerar på andra förares körbeteende. AP2 har en ”situationen awareness” för trafiksituationen som jag anser överlägsen.
En kollega, som hade gjort en del tester med AP1 beskrev den så här: Den är grym. Bättre än någon tillverkares system. Men den kör lite som på LSD. Den gör mycket rätt, men när den gör fel, då gör den fel rejält. Den typen av bedömningar fungerar inte om du ska ha en bil som ska köra själv. Då måste säkerheten komma först. Jag tror det är där som Tesla lägger kraften. Lite lugnare, lite försiktigare, lite långsammare, men utan extrema fel. Åtminstone tycker jag mig känna den utvecklingen i de olika uppgraderingarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid