AP2 är nästan fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Alfred »

mati skrev:
Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig.
Det är inte så att du försöker byta tillbaka "för tidigt"? Filbytet fungerar utmärkt för mig åt båda hållen, men Teslan är orimligt försiktig med hur långt jag måste hunnit passera den bil jag kör om innan jag får byta tillbaka. Med mer avstånd byter bilen tillbaka utan problem. Men man måste vänta så länge att det inte är ett alternativ om någon ligger och flåsar bakom, då får man vackert koppla ur och byta fil manuellt för att inte Audi-föraren ska få hjärtattack.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av rockard »

oscfor skrev:
Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
Är det bara jag som tycker det här var ett väldigt märkligt sätt att resonera? Lite "är du mindre lyckligt lottad kan du väl vara hyvens och inte nämna det, så vi lyckligt lottade slipper höra om problemen". Klädsamt, pyttsan.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
mati skrev:
Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig.
Det är inte så att du försöker byta tillbaka "för tidigt"? Filbytet fungerar utmärkt för mig åt båda hållen, men Teslan är orimligt försiktig med hur långt jag måste hunnit passera den bil jag kör om innan jag får byta tillbaka. Med mer avstånd byter bilen tillbaka utan problem. Men man måste vänta så länge att det inte är ett alternativ om någon ligger och flåsar bakom, då får man vackert koppla ur och byta fil manuellt för att inte Audi-föraren ska få hjärtattack.
Vet inte. När jag sätter blinkers till höger så blir linjen i displayen streckad i någon sekund. Men innan bilen påbörjar filbytet så försvinner strecken, det blir två solida linjer igen och det händer inget mer. Oavsett hur länge jag blinkar. Jag har lyckats några enstaka gånger, men i minst 9 av 10 fall funkar det inte.
Utan Auto Lane Change behöver man bara blinka och vid minsta lilla rattutslag släpper AP med en gång. Mycket smidigare. Förutom att den protesterar vid nästan varje manuell omkörning att jag ska hålla i ratten. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

rockard skrev:
oscfor skrev:
Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
Är det bara jag som tycker det här var ett väldigt märkligt sätt att resonera? Lite "är du mindre lyckligt lottad kan du väl vara hyvens och inte nämna det, så vi lyckligt lottade slipper höra om problemen". Klädsamt, pyttsan.
Ja, det är precis den attityden som fick mig att lämna Volvo-forumet för många år sedan. Min motor gick ryckigt och var orkeslös, men jag och alla andra som hade samma bekymmer fick inte skriva om det. Alla andra var ju nöjda. Det var fel på oss. Jag bytte sedan bilmärke och löste problemet på det viset.
Om jag upplever att min AP inte funkar ordentligt, och när den lite random försöker ta livet av mig så ska jag nästa gång försöka se det positiva i det. Det är ju bara min bil och inte någon annans. Då ska jag vara tyst. Och jag är kanske ändå inte tillräckligt värdig att ha en Tesla. Kanske ska jag låta bilen köra ner i diket nästa gång när den ändå försöker? Det skulle bli en permanent lösning och jag slipper att uttala mig negativt framöver. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av blincoln »

Jag uppskattar mycket att mati skriver ärligt om sin bil. Det är lätt att man är blir försiktig för att bevara andrahandsvärdet på sin dyra pryl.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av bylund »

Den andra sidan av myntet är väl att man i så fall måste betona att just ens eget exemplar hanterar att byta fil, om man måste betona att det är ens eget exemplar som inte gör det om man har problem.

mati, fortsätt skriv om hur du upplever bilen. Men jag hoppas att man lyckas hitta något fel på den som de kan fixa, så att du blir nöjdare med din AP.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av oscfor »

rockard skrev:
oscfor skrev:
Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
Är det bara jag som tycker det här var ett väldigt märkligt sätt att resonera? Lite "är du mindre lyckligt lottad kan du väl vara hyvens och inte nämna det, så vi lyckligt lottade slipper höra om problemen". Klädsamt, pyttsan.
Nu skrev jag inte det. Jag skrev, precis som bylund nämner nedan att man bör skriva om sin bil. Det är ju ganska meningslöst att skrika att X, Y och Z är dåligt med Tesla om det uppenbarligen är ditt exemplar som har problem. Jag har t ex haft problem med skrikande bromsar i min bil, innan Tesla till slut insåg att det var fel på bromsskivorna. Ska jag skriva i alla trådar om bromsar att Tesla har jättedåliga bromsar? De har de ju besvisligen inte.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
Är det bara jag som tycker det här var ett väldigt märkligt sätt att resonera? Lite "är du mindre lyckligt lottad kan du väl vara hyvens och inte nämna det, så vi lyckligt lottade slipper höra om problemen". Klädsamt, pyttsan.
Ja, det är precis den attityden som fick mig att lämna Volvo-forumet för många år sedan. Min motor gick ryckigt och var orkeslös, men jag och alla andra som hade samma bekymmer fick inte skriva om det. Alla andra var ju nöjda. Det var fel på oss. Jag bytte sedan bilmärke och löste problemet på det viset.
Om jag upplever att min AP inte funkar ordentligt, och när den lite random försöker ta livet av mig så ska jag nästa gång försöka se det positiva i det. Det är ju bara min bil och inte någon annans. Då ska jag vara tyst. Och jag är kanske ändå inte tillräckligt värdig att ha en Tesla. Kanske ska jag låta bilen köra ner i diket nästa gång när den ändå försöker? Det skulle bli en permanent lösning och jag slipper att uttala mig negativt framöver. :evil:
Nu tycker jag kanske du överdriver lite? Jag bad dig bara nämna att det är din bil du bedömer i dina kommentarer. Inte funktionen AP2.

Filbytet är intressant. För mig fungerar det åt både höger och vänster. Ibland har den svårt att göra två i rad till höger, men det är när den inte har hunnit känna av den innersta filen av tre.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av vigge50 »

oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
Därför vore det klädsamt om ni framöver kanske uttrycker er som att ”min AP2 beter sig så här och så här”. Att slänga sig med sitt missnöje och därmed snacka ner AP2 kanske känns bra för er, men för oss som faktiskt är VÄLDIGT nöjda med AP2 så känns det ganska ogint.
Är det bara jag som tycker det här var ett väldigt märkligt sätt att resonera? Lite "är du mindre lyckligt lottad kan du väl vara hyvens och inte nämna det, så vi lyckligt lottade slipper höra om problemen". Klädsamt, pyttsan.
Nu skrev jag inte det. Jag skrev, precis som bylund nämner nedan att man bör skriva om sin bil. Det är ju ganska meningslöst att skrika att X, Y och Z är dåligt med Tesla om det uppenbarligen är ditt exemplar som har problem. Jag har t ex haft problem med skrikande bromsar i min bil, innan Tesla till slut insåg att det var fel på bromsskivorna. Ska jag skriva i alla trådar om bromsar att Tesla har jättedåliga bromsar? De har de ju besvisligen inte.
Eller så ska vi skriva så som det är, med lite eller ingen trafik runt bilen så funkar AP2 dåligt men med flera medtrafikanter så funkar den bra. Efter att ha läst denna tråden så ser inte jag i alla fall att det skiljer märkvärdigt mellan olika bilar som jag tidigare trot utan att de beror på trafiken med några undantag förstås som har haft problem med sina kameror.
Verdi

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Verdi »

Tycker det är tydligt att AP2 är ett stort misstag. Vet att jag tjatat om det förut men i min värld är saker som regnsensor, helljusautomatik som man kan lita på, kameraläsning av hastighetsskyltar, parkeringssensorer som fungerar när det regnar osv bra mycket viktigare än att bilen kan hålla sig i sin fil. Under vissa förhållanden. Ett tag. Under uppsikt. Osv. Och inte ens filhållningsassistenten är bättre på AP2.

Visst snackas det om att AP2 ska bli bättre än AP1. Men när? När de första AP2-bilarna redan rullat 36 månader?

Jag klagade minst lika intensivt över detta när jag själv hade en AP2 så det är inte det att jag försöker försvara mitt byte till en AP1-bil. ;)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mjwahl »

Man ska kunna kräva att en utrustningsfunktion som AP 2 ska fungera lika bra i alla bilar. Om det finns skillnader mellan bilarna i detta avseende så är det ett bevis på att Tesla har stora utmaningar på just kvaliteten.

En biltillverkare är aldrig bättre än den kvalitetsnivå som den sämst ihopskruvad bilen uppvisar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Tycker det är tydligt att AP2 är ett stort misstag. Vet att jag tjatat om det förut men i min värld är saker som regnsensor, helljusautomatik som man kan lita på, kameraläsning av hastighetsskyltar, parkeringssensorer som fungerar när det regnar osv bra mycket viktigare än att bilen kan hålla sig i sin fil. Under vissa förhållanden. Ett tag. Under uppsikt. Osv. Och inte ens filhållningsassistenten är bättre på AP2.

Visst snackas det om att AP2 ska bli bättre än AP1. Men när? När de första AP2-bilarna redan rullat 36 månader?

Jag klagade minst lika intensivt över detta när jag själv hade en AP2 så det är inte det att jag försöker försvara mitt byte till en AP1-bil. ;)
Tesla tänkte sig att bestycka AP2-bilarna med AP1-hårdvara också, så att de kunde lära upp AP2 samtidigt som alla hade minst AP1. Men då skar det sig rejält mellan Tesla och Mobile Eye, så de fick stressa ut AP2 ofärdigt.

Kanske förklarar det beslutet att inte ha separat regnsensor? Att i sista sekund stod man utan? Och då trodde man att det var en smal sak att lösa med kamera, vilket det inte var.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av helix »

bylund skrev:
Verdi skrev:
Tycker det är tydligt att AP2 är ett stort misstag. Vet att jag tjatat om det förut men i min värld är saker som regnsensor, helljusautomatik som man kan lita på, kameraläsning av hastighetsskyltar, parkeringssensorer som fungerar när det regnar osv bra mycket viktigare än att bilen kan hålla sig i sin fil. Under vissa förhållanden. Ett tag. Under uppsikt. Osv. Och inte ens filhållningsassistenten är bättre på AP2.

Visst snackas det om att AP2 ska bli bättre än AP1. Men när? När de första AP2-bilarna redan rullat 36 månader?

Jag klagade minst lika intensivt över detta när jag själv hade en AP2 så det är inte det att jag försöker försvara mitt byte till en AP1-bil. ;)
Tesla tänkte sig att bestycka AP2-bilarna med AP1-hårdvara också, så att de kunde lära upp AP2 samtidigt som alla hade minst AP1. Men då skar det sig rejält mellan Tesla och Mobile Eye, så de fick stressa ut AP2 ofärdigt.

Kanske förklarar det beslutet att inte ha separat regnsensor? Att i sista sekund stod man utan? Och då trodde man att det var en smal sak att lösa med kamera, vilket det inte var.
När det gäller regnsensorn så känns det som att Tesla har en lösning på G för AP2 även om jag håller med om att det är på tok för sent och pinsamt att det inte är fixat nu ett år senare. Det som talar för att en mjukvarulösning är på gång är att man aktivt valde att INTE lägga till någon ny sensor i samband med uppdateringen till AP2.5 för några månader sedan. Hade man insett att det var omöjligt att lösa regnsensorn med befintliga kameror vore väl detta isåfall ett ypperligt tillfälle att lägga till en ytterligare sensor när man ändå var inne och stökade i AP-hårdvaran med ny radar, kablar, mer cpu-kraft osv...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

helix skrev:
När det gäller regnsensorn så känns det som att Tesla har en lösning på G för AP2 även om jag håller med om att det är på tok för sent och pinsamt att det inte är fixat nu ett år senare. Det som talar för att en mjukvarulösning är på gång är att man aktivt valde att INTE lägga till någon ny sensor i samband med uppdateringen till AP2.5 för några månader sedan. Hade man insett att det var omöjligt att lösa regnsensorn med befintliga kameror vore väl detta isåfall ett ypperligt tillfälle att lägga till en ytterligare sensor när man ändå var inne och stökade i AP-hårdvaran med ny radar, kablar, mer cpu-kraft osv...
Möjligt. Model 3 har ju inte heller fått någon regnsensor, den har inte ens fått fysiska kontroller för vindrutetorkarna. Om det är ett tecken på att det är nånting på G är en bra fråga. De kanske tror fortfarande på att det går att lösa.
Sen får man ju inte heller glömma alla AP2-bilar och deras ägare som längtar efter en regnsensor sedan över ett år. Hur skulle de reagera när Tesla plötsligt sätter in riktiga regnsensorer i alla nya bilar igen? Vi skulle ju bara kunna dra slutsatsen att vi tvingas leva utan regnsensor framöver eftersom kameralösningen har visat sig vara omöjlig att få till. Än så länge lever vi på hoppet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Alfred »

mati skrev:
Vet inte. När jag sätter blinkers till höger så blir linjen i displayen streckad i någon sekund. Men innan bilen påbörjar filbytet så försvinner strecken, det blir två solida linjer igen och det händer inget mer. Oavsett hur länge jag blinkar. Jag har lyckats några enstaka gånger, men i minst 9 av 10 fall funkar det inte.
Utan Auto Lane Change behöver man bara blinka och vid minsta lilla rattutslag släpper AP med en gång. Mycket smidigare. Förutom att den protesterar vid nästan varje manuell omkörning att jag ska hålla i ratten. :?
Så beter sig min också om någon (den nyss omkörde) ligger för nära snett bakom. Skulle tro att det funkar som det ska om du släpper mer avstånd. Mer än som borde behövas, typ 3x vad jag släpper när jag kör manuellt.

Du kan testa min hypotes genom att byta fram och tillbaka på tom väg. Om det jag säger stämmer borde det funka utan problem. Men om du trivs med filbytet avstängt så är ju det ändå att föredra. :)

Vad gäller resten av bråket här inne är det väl bara bra att folk vädrar missnöje? Jag är inte alls lika missnöjd, men tror att det handlar om lägre förväntningar som delvis beror på att jag aldrig hade AP1. Jag använder bara AP när jag kör motorväg. Då funkar AP2 klockrent även utan omgivande trafik, och är för mig värd mer än regnsensor. Så har inte tappat tålamodet i väntan på den ännu.

Personligen skulle jag inte använda AP på mindre vägar, i synnerhet inte småvägar utan mittlinjer mer än för att testa. Men ni som stör er på att det funkar dåligt där har en bra poäng i att Tesla gör det lätt att försätta sig i osäkra situationer genom att vara på tok för liberal med under vilka förhållanden man får använda AP.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
Så beter sig min också om någon (den nyss omkörde) ligger för nära snett bakom. Skulle tro att det funkar som det ska om du släpper mer avstånd. Mer än som borde behövas, typ 3x vad jag släpper när jag kör manuellt.

Du kan testa min hypotes genom att byta fram och tillbaka på tom väg. Om det jag säger stämmer borde det funka utan problem. Men om du trivs med filbytet avstängt så är ju det ändå att föredra. :)
Du har kanske en poäng där. Även om frågan är vad "för nära" egentligen betyder. Runt 20m borde inte vara för nära anser jag. Men jag inbillar mig att det fungerade bättre här i Sverige där motorvägarna inte alls är lika hårt trafikerade som i Danmark eller Tyskland. Man är mer generös med platsen och byter inte tillbaka lika snabbt till höger fil. I Tyskland blir man ju lynchad när man "blockerar" vänsterfilen för länge. Jag ska testa på tom motorväg. Men jag kommer ändå fortsätta byta fil manuellt, det känns mycket smidigare och säkrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

Jag tycker min AP2 fungerar nästan felfritt, kolla in denna korta film med lite snö på vägen men fungerade bra ändå.

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Jag tycker min AP2 fungerar nästan felfritt, kolla in denna korta film med lite snö på vägen men fungerade bra ändå.

Coolt. :-) Hade varit intressant att se hur den beter sig utan bilen framför som visar vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Jag tycker min AP2 fungerar nästan felfritt, kolla in denna korta film med lite snö på vägen men fungerade bra ändå.

Coolt. :-) Hade varit intressant att se hur den beter sig utan bilen framför som visar vägen.
Får kolla om det är lite snö på vägen på vägen hem, men den fungerar lika fint utan bil framför.
Men i måndags när det snöade så täcktes sensorerna fram av is/snö då fungerade det ej. Men ibland kan AP2:n få ett litet tokryck som jag ej fattar vad det kommer ifrån men det är väldigt sällan. Jag kör oftast med AP2 10-12 mil per dag fungerande felfritt förutom att jag minskar hastigheten manuellt med AP2 spaken inför hastighets sänkningen inför fartkameran och inför 2 st 40-60 graders kurvor på vägen.
Men jag kan ta en film oavsett om det är snö på vägen eller ej.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

Det jag har märkt är att den har blivit väldigt bra på att hitta linjerna. När sikten är dålig så att man inte ser så mycket själv kan AP fortfarande se nånting. Och det är faktiskt ruskigt imponerande. Man ser på din video att den på något vis hittar strecken under snön, och samma sak har jag kunnat observera på min bil. Däremot så räcker det oftast ändå inte för att låta den köra själv. I bästa fall blir det extremt vingligt, men för det mesta så går det inte alls. Och där tror jag att andra bilar kommer in i matchen. De hjälper till så att AP kan göra en bättre bedömning var vägen är.
Testa gärna utan bilar om det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Det jag har märkt är att den har blivit väldigt bra på att hitta linjerna. När sikten är dålig så att man inte ser så mycket själv kan AP fortfarande se nånting. Och det är faktiskt ruskigt imponerande. Man ser på din video att den på något vis hittar strecken under snön, och samma sak har jag kunnat observera på min bil. Däremot så räcker det oftast ändå inte för att låta den köra själv. I bästa fall blir det extremt vingligt, men för det mesta så går det inte alls. Och där tror jag att andra bilar kommer in i matchen. De hjälper till så att AP kan göra en bättre bedömning var vägen är.
Testa gärna utan bilar om det går.
Får se hur bilfritt det är ikväll annars jobbar jag e skift nästa vecka och åker hem 23.00 då är det lugnt på vägarna
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Remuz »

Efter service med byte av styrenhet funkar det nu att slå på min Ap2 och det blir varning när den hoppar ur. Funktionsmässigt är det svårt att bedöma pga snön
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av e5m1r »

helix skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Tycker det är tydligt att AP2 är ett stort misstag. Vet att jag tjatat om det förut men i min värld är saker som regnsensor, helljusautomatik som man kan lita på, kameraläsning av hastighetsskyltar, parkeringssensorer som fungerar när det regnar osv bra mycket viktigare än att bilen kan hålla sig i sin fil. Under vissa förhållanden. Ett tag. Under uppsikt. Osv. Och inte ens filhållningsassistenten är bättre på AP2.

Visst snackas det om att AP2 ska bli bättre än AP1. Men när? När de första AP2-bilarna redan rullat 36 månader?

Jag klagade minst lika intensivt över detta när jag själv hade en AP2 så det är inte det att jag försöker försvara mitt byte till en AP1-bil. ;)
Tesla tänkte sig att bestycka AP2-bilarna med AP1-hårdvara också, så att de kunde lära upp AP2 samtidigt som alla hade minst AP1. Men då skar det sig rejält mellan Tesla och Mobile Eye, så de fick stressa ut AP2 ofärdigt.

Kanske förklarar det beslutet att inte ha separat regnsensor? Att i sista sekund stod man utan? Och då trodde man att det var en smal sak att lösa med kamera, vilket det inte var.
När det gäller regnsensorn så känns det som att Tesla har en lösning på G för AP2 även om jag håller med om att det är på tok för sent och pinsamt att det inte är fixat nu ett år senare. Det som talar för att en mjukvarulösning är på gång är att man aktivt valde att INTE lägga till någon ny sensor i samband med uppdateringen till AP2.5 för några månader sedan. Hade man insett att det var omöjligt att lösa regnsensorn med befintliga kameror vore väl detta isåfall ett ypperligt tillfälle att lägga till en ytterligare sensor när man ändå var inne och stökade i AP-hårdvaran med ny radar, kablar, mer cpu-kraft osv...
De ändrade bara datorkraften alltså sitter fler kärnor på kretsen
De nya bilarna fick inte ens kamera i coupen som model 3
Däremot lovade elon i en tweet regnsensor innan jul iofs sa han inte om det blir i år Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Däremot lovade elon i en tweet regnsensor innan jul iofs sa han inte om det blir i år Bild
Apropå innan jul. Skulle vi inte få uppleva en självkörande bil från kust till kust innan årets slut? Det är bara 18 dagar kvar på året. Men det är aldrig för sent för tekniska genombrott i sista sekunden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av takarlsson »

Musk previously said Tesla cars would achieve autonomous driving capability around this time, but said this week he’s pushing that timeline back another two years. And in three years, he believes self-driving cars will perform better than humans.

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/1 ... p-for-a-i/
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Skriv svar